علی‌رغم ادعای کاهش واردات توسط دولتمردان یازدهم

واردات کالاهای مصرفی ۱۵ درصد افزایش یافت/ واردات کالاهای واسطه‌ای ۷ درصد کاهش یافت

کدخبر: 2093790

براساس آمارها، واردات کالاهای مصرفی در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ۹۵ در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۴، از نظر ارزشی بیش از ۱۵درصدی را تجربه کرده، اما از نظر وزنی با افت ۷درصدی مواجه بوده است.

به گزارش « نسیم آنلاین » تحلیل روند واردات کالاهای «سرمایه‌یی، مصرفی و واسطه‌یی» در 11 ماهه منتهی به بهمن سال 1395، اگرچه از نظر ارزشی رشد را نشان می‌دهد، اما به لحاظ وزنی شاهد افت صادراتی در سه ضلع وارداتی هستیم. البته ریزنمرات واردات در سه گروه کالایی در مدت یاد شده، حاکی از این است که همچنان میزان واردات کالاهای مصرفی در مقایسه با واردات کالاهای سرمایه‌یی و واسطه‌یی که ارتباط مستقیم با بخش تولید کشورمان دارند، رشد بیشتری را تجربه کرده است.

از طرفی، آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش صادرات، گویای این است که علاوه بر کالای مصرفی، کالاهای واسطه‌یی و سرمایه‌یی نیز رشد را تجربه کرده‌اند. در همین راستا، فعالان اقتصادی، در تحلیل روند واردات کالا به کشور بر این باور هستند، چنانچه می‌خواهیم رشد تولید و به تبع آن رشد صادرات داشته باشیم، باید کالای واسطه مورد نیاز آن وارد شود. بنابر روند کاهشی واردات همواره خوشایند نیست. البته به گمان آنها، در کشوری که 100 واحد واردات صورت می‌گیرد و بخش عظیمی از آن کالای واسطه‌یی تولید است و تنها 15واحد مصرفی است؛ اگر اجازه واردات رسمی ندهیم، حجم واردات قاچاق بیشتر خواهد شد.

به گفته آنها، شاید ما تنها کشوری باشیم که واردات قاچاق آن بیشتر کالاهای مصرفی مثل پوشاک و کفش است. حال اگر مدیریت درستی در این زمینه نباشد، مسیرهای غیرقانونی که به سهولت کالای قاچاق در آن انجام می‌شود، گسترش می‌یابد. البته این موضوع نباید سبب شود که اجازه واردات هر نوع کالاهای مصرفی داده شود. در مقابل، واردات مواد اولیه، کالاهای واسطه‌یی همچنین کالاهای سرمایه‌یی به آن دلیل که در فرآیند تولید به‌کار گرفته می‌شوند، نقش مستقیمی در بخش‌های مختلف اقتصادی و به‌ویژه تولید کشور دارند.

بر همین اساس، کاهش واردات مواد اولیه، کالاهای واسطه‌یی و سرمایه‌یی می‌تواند تولید کشور را نشانه بگیرد که می‌تواند عواقب زیانباری را برای اقتصاد کشور به دنبال داشته باشد.

همچنین براساس آمارها، واردات کالاهای مصرفی در مدت یاد شده، از نظر وزنی معادل 2 میلیون و 375هزار تن به ارزش 7 میلیارد و 323 میلیون دلار گزارش شده که در مقایسه با مدت مشابه سال 1394، از نظر ارزشی بیش از 15درصدی را تجربه کرده، اما از نظر وزنی با افت 7درصدی مواجه بوده است. از سوی دیگر، ریز نمرات آمار واردات در بخش کالاهای واسطه‌یی نشان می‌دهد که، واردات کالاهای واسطه‌یی در 11 ماهه منتهی به بهمن سال 1395، از نظر 25 میلیون و 388 هزار تن، به ارزش 22میلیارد و 441 میلیون دلار ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال 94، از نظر وزنی با افت بیش از 7درصد مواجه بوده است، اما از نظر ارزشی رشد کمتر از نیم درصد را در این بخش شاهد هستیم.

ارسال نظر: