نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

"رشد اقتصادی" که مردم نبینند به چه دردی می‌خورد؟

کدخبر: 2093812

موسوی‌لارگانی اظهار داشت: سخنگوی محترم دولت به صدا وسیما گله می‌کردند چرا به کوچه و بازار می‌رود و از افراد سوال می‌کند که مثلا این رشد اقتصادی در سفره شما ملموس هست یا نه؟ خب اگر مردم رشد اقتصادی برایشان قابل لمس نباشد پس به چه دردی می‌خورد؟

گروه سیاسی «نسیم آنلاین»:: ارائه برخی آمارها از سوی دولت در آخرین روزهای اسفند ماه سال 1395 که منتهی به ایام نوروز و همزمان با اوج فعالیت‌های اقتصادی مردم درکشور بود توجه برخی رسانه‌ها را به خود جلب کرد. آمارهایی که هدف از ارائه آن نشان دادن وضعیت مطلوب و حرکت رو به جلوی اقتصادی دولت یازدهم بوده است، موضوعی که به دلیل شواهد و قرائن موجود در جامعه نه تنها غیرواقعی به نظر آمد بلکه واکنش برخی سیاست‌مداران و اقتصاددانان کشور را نیز در پی داشت. در همین راستا گفتگویی را با نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ترتیب دادیم تا به بررسی علل عدم مغایرت آمارهای ارائه شده با وضع موجود بپردازیم. متن زیر حاصل گفتگوی «نسیم آنلاین» با سیدناصر موسوی‌لارگانی است که از نظرتان می‌گذرد.

مردم پولی برای خرید ندارند « نسیم آنلاین »: وضعیت اقتصادی این روزهای مردم را بویژه اینکه یک عید ظاهرا سختی را هم پشت یر گذاشتند چگونه ارزیابی می‌کنید؟

موسوی: به نظر من بالای 70 تا 80 درصد مردم وضعیت اقتصادی خوبی ندارند، یعنی درآمدهای آنها طبق فرمولی که خود دولت تعریف کرده زیر خط فقر است و حتی بعضی‌ها از زیر خط فقر هم خیلی پایین‌تر هستند؛ ما الان در کشور تعداد زیادی را داریم که با یارانه یا با حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار یعنی 812 هزار تومان زندگی می‌کنند، حالا باید هزینه اجاره منزل، مدرسه و دانشگاه فرزندان را هم در نظر بگیریم، واقعا با این شرایط برای مردم پولی نمی‌ماند که بخواهند به فکر شب عید هم باشند، یا درآمدی برایشان نمی‌‌ماند که بخواهند کالای دیگری را خریداری کنند.

دولت مسئول وضع بد اقتصادی است « نسیم آنلاین »: مسئول این وضعیت اقتصادی مردم کیست؟

موسوی: یکی از مشکلاتی که باعث این موضوع شده رکودی است که حقیتا در کشور حاکم است و باعث شده تولیدات کشور و درآمدهای مردم به شدت کاهش پیدا کند، در این شرایط همه آنهایی که حداقل حقوق و درآمد را داشتند دیگر آن حداقل را هم ندارند.

اگر بخواهیم متولی مستقیم این موارد را ببینیم، متولی اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است، خیلی از مباحث اقتصادی به بانک‌ها و وزارت اقتصاد و دارایی برمی‌گردد، لذا نمی‌شود یک مسئول مستقیم را برای این موضوعات داشته باشد، بالاخره همانطور که دولت در ارتباط با مباحث فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مسئول است در اینجا هم نمی‌شود فرد یا وزارتخانه خاصی را مقصر بدانیم. دولت مسئولیت این موارد را برعهده دارد.

رشد اقتصادی که مردم نبینند به چه دردی می‌خورد؟ « نسیم آنلاین »: آمارهایی مثل رشد 11 درصدی که توسط دولت مطرح می‌شود چه مقدار با واقعیت زندگی مردم مطابقت دارد؟

موسوی: این رشد اقتصادی که متناقض است، از یک طرف مرکز آمار رشد را 7.2 درصد بیان می‌کند، بانک مرکزی مدعی رشد 11 درصدی است و بعضی از مسئولین حتی ارقام بالاتری هم عنوان کرد‌ه‌اند، می‌خواهم عرض کنم رشد پارامترهای مختلفی دارد و این هم نیست که مثلا فروش نفت یک مقداری افزایش پیدا کرده و رشد بالاتر نشان ‌دهد.

مدتی پیش دیدم سخنگوی محترم دولت به صدا وسیما گله می‌کردند چرا به کوچه و بازار می‌رود و از افراد سوال می‌کند که مثلا این رشد اقتصادی در سفره شما ملموس هست یا نه؟ خب اگر مردم رشد اقتصادی برایشان قابل لمس نباشد و رشد اقتصادی در کشور خودش را برای مردم نشان ندهد پس این رشد به چه دردی می‌خورد؟ رشد اقتصادی یعنی این که رونق و اشتغال در کشور باشد نه اینکه ما تازه شاهد بیکاری زیاد و تعدیل نیرو باشیم.

در کشور باید رونق باشد تا ایجاد رشد کند اما الان اکثر کارخانجات و شرکت‌های تولیدی ما با 30 درصد و حتی بعضا زیر 30 درصد ظرفیت‌شان کار می‌کنند آن وقت چه طور می‌شود که وضعیت اقتصادی ما رشد نشان می‌دهد.

به رقم اینکه رهبری استفاده از کالای خارجی که مشابه داخلی دارد را حرام کردند واردات آنها از کجاست؟ « نسیم آنلاین »: این شرایطی که شما تشریح کردید چه مقدار با ادعای دولت مبنی‌بر موفقیت در بحث اقتصاد مقاومتی همسان است؟

موسوی: حضرت آقا فرمودند وقتی اقتصاد مقاومتی برای ما قابل لمس و قابل قبول است که وابستگی ما به کشورهای دیگر کم شده باشد، واردات ما کاهش پیدا کرده باشد و صادرات غیرنفتی ما افزایش پیدا کرده باشد حال شما بررسی بکنید ببینید ما در این دو سه سال اخیر مخصوصا در دولت یازدهم چه مقدار واردات‌مان افزایش پیدا کرده است.

یک خبری را می‌خواندم که آقای نعمت‌زاده بیان کرده بودند تبلیغ کالای خارجی بر روی اتوبوس‌های ما شرم آوره است، من شرم آور بودن این مطلب را می‌‌پذیرم اما چه کسی رفته با ترکیه توافق کرده تا واردات و صادرات با تعرفه ترجیحی انجام شود؟ من اتوبوسرانی به خاطر اینکه درآمدی داشته باشم می‌آیم تبلیغ را می‌پذیرم اما چه کسی اجازه داده این کالای خارجی وارد کشور شود و تولید کشور را فلج کند؟ باید این را شرم‌آور بگوییم.

به رقم اینکه حضرت آقا فرموده‌اند دولت باید استفاده از مشابه خارجی کالایی که در کشور تولید می‌شود را بر خودش حرام بکند واردات این کالا از کجاست و به چه صورت انجام می‌شود؟ لذا وقتی می‌توانیم بگویم اقتصاد مقاومتی محقق شده که آن سیاست‌های ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری به سران قوا اجرایی شده باشد.

مدتی قبل رهبری مطالبه کردند که بگویند چه کار کردند نه این می‌خواهند چکار کنند و دولت گزارش دهد؛ قرار بود که رئیس‌جمهور گزارش دهد که در راستای اقتصاد مقاومتی چه کارهایی کردند، حقیقتا مگر مردم دوست دارند که خدایی نکرده عملکرد دولت را زیر سوال ببرند؟ همه دوست دارند دولت نظام مقدس جمهوری اسلامی، مقتدرترین دولت باشد و آنها هم پشتیبانش باشند همچنانی که از اول انقلاب تا الان هم پشتیبان دولت‌های مختلف مردم بودند و در جایگاه‌ها و زمان‌هایی که دولت نیاز به پشتیبانی مردم داشته یکپارچه آمدند و حمایت کردند الان هم همین طور است.

می‌توانند به جای رشد 11 درصد بگویند 17 درصد رشد کردیم ولی بالاخره این آمار باید با یک منطقی جور دربیاد

دولت باید در خصوص عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گزارش دهد، بالاخره مثل دیگر سیاست‌هایی که از طرف رهبری ابلاغ شده بود بیایند بگویند که مثلا ما 50 درصد 60 درصد یا 40 درصد پیشرفت داشتیم، آمار دادن که کاری ندارد مثلا به جای 11 درصد می‌توانند بگویند ما 17 درصد رشد داشتیم ولی بالاخره این آمار باید با یک منطقی جور دربیاد. مثلا رشد چین با آن توسعه و پیشرفتی که داشته به رشد سالی 15 درصد نرسیده ما بعضی از مسئولین رشد 15 درصدی را هم نام بردند خب آیا این قابل پذیرش و قابل قبول است؟ به نظر من باید آمار وارقام ها براساس واقعیت ها باشد، الان دولت از یک طرف می‌گوید ما یک میلیون هفتصد هزار شغل ایجاد کردیم، از طرف دیگر خیلی افراد بیکارشدگان، یعنی کسانی که بیکار شده‌اند، در بعضی از استان‌ها فقط در شش ماه اول سال 95 بیش از 10 تا 20 هزار نفر بوده‌اند یعنی بیست هزار نفر در یک استان از کار بیکار شده‌اند.

« نسیم آنلاین »: دولت اعلام کرده بود با توافق هسته‌ای چون نیازی به دور زدن تحریم‌ها نیست دست کاسبان تحریم‌ هم در قراردادهای تجاری قطع خواهد شد، آیا این اتفاق افتاده است؟

موسوی: در مورد توافق هسته‌ای تقریبا ما یک جانبه عمل کردیم و طرف مقابل هنوز عملکرد مثبتی نداشته است تا ما بتوانیم بگوییم قلب راکتور سنگین در اراک را با بتن پر کردیم و طرف مقابل تحریم‌های بانکی را برداشت و الان بانک‌های ما دارند با بانک‌های اروپایی یا دیگر بانک‌های بزرگ کشورهای معروف کار می‌کنند.

ما مثلا نمی‌توانیم بگوییم از طرفی سانتریفیوژها رو جمع‌آوری کردیم اما از طرف دیگر بعضی از بزرگان نظام ما از لیست تحریم‌ها یا لیست سیاه خارج شدند یا مثلا تحریم‌ها در مورد خرید قطعاتی که نیاز داشتیم برداشته شد یا فشارها در مورد رفت و آمدهای بعضی از مسئولین به کشورهایی که هیچ مانعی نبوده برداشته شده است. با وجود اینکه ما اورانیوم غنی شده را از کشور خارج کردیم، سانتیریفیوژها را جمع‌آوری کردیم و دیگر کارها را انجام دادیم ولی طرف مقابل ما هنوز حرکتی از خود نشان نداده است تا بدانیم آن فعالیت‌ها را در راستای این توافق نامه انجام دادند.

رئیس‌جمهور محترم فرمودند ما توافقی را امضا نمی‌کنیم مگر این که همه تحریم‌ها در روز اجرای برجام برداشته شود، آیا واقعا این طور بود؟ بعد رئیس‌جمهور محترم حتی در یک جایی سخنرانی کردند که ما نگفتیم تحریم‌ها با همان توافق‌نامه برداشته می‌شود؛ با وجود اینکه یک زمانی همه چیز حتی آب اشامیدنی را به توافق‌نامه و تحریم‌ها گره زدند، همه اینها را یک جوری تقریبا انکار کردند که ما همچین صحبتی نداشتیم.

رئیس جمهور که مطرح کرد بودند اگر توافق خوب شد برای مردم و اگر بد شد مشکلات را من به عهده میگیرم اما شاهد بودیم در روز 16 آذر در روز دانشجو همه چیز را به مقام معظم رهبری نسبت دادند که ما هیچ کاری را بدون اذن ایشان انجام ندادیم، حتی کوچک‌ترین و جزئی‌ترین مسائل را ما مشورت می‌کردیم درحالی که مقام معظم رهبری عنوان کردند که من به این مذاکرات خوش‌بین نیستم و دلیل بدبینی هم بدعهدی‌های طرف مقابل در گذشته بوده است، اما ما تیم مذاکره کننده را تائید می‌کنم و اجازه انجام مذاکرات را دادند اما گفتند من در جزئیات ورود و دخالت نمی‌کنم.

دولت بعدی با مردم صادق باشد « نسیم آنلاین »: دولت آینده باید چه ویژگی داشته باشد؟

موسوی: هر کسی که رئیس دولت آینده کشور باشد، چه آقای روحانی دو مرتبه رای بیاورد و چه فرد دیگری، باید با مردم صادق باشد، اگر با این مردم صادق بودند قطعا مردم در هر جایی که نیاز باشد دولت را حمایت می‌کنند اما این که بیاییم وعده‌هایی را به مردم بدهیم و بعدا به وعده‌ها عمل نکنیم و تقصیرها را به گردن دیگران بیندازیم صحیح نیست.

ببینید تقریبا چهار سال از دولت می‌گذرد ولی هنوزم که هنوز است، دولت قبلی را مقصر می‌دانند، ما اصلا کاری به عملکرد دولت قبلی نداریم عملکردش را هم نقد می‌کنیم اما اینکه بیاییم هرمشکلی که در کشور هست حتی ناتوانی خودمان را به دولت قبل نسبت بدهیم می‌بینیم که مثل الان چهار سال تمام شده و باید این دولت یک گزارش به مردم بدهد؛ وعده‌ای صد روزه به مردم دادند که مشکلات اقتصادی شما را حل می‌کنم و بعد از 100 روز گزارش می‌دهم، چند تا 100 روز هم گذشت اما مشکلات اقتصادی مردم کم که نشده هیچ اضافه‌تر هم شد. برهمین اساس از درخواست می‌کنم چه دولت اصلاح‌طلب بیاید و چه دولت اصولگرا، با مردم شفاف باشند، این مردم نظام را دوست دارند، انقلاب را دوست دارند، این مردم برای فرمایشات مقام معظم رهبری جان می‌دهند پس بیایند و با مردم رو راست باشند و واقعیت‌ها را بگویند، مردم هم می‌پذیرند؛ به جای اینکه بیاییم وعده‌ای بدهیم که عملی نباشد، وعده‌هایی که واقعا عملیاتی باشد را به مردم بدهند و اینگونه خیلی بهتر می‌توانند دولت خود را ادامه دهند و بهتر می‌توانند انجام وظیفه کنند.

ارسال نظر: