در حال تکمیل ... / یکشنبه سیاه داعش در مصر

انفجار در ۲ کلیسای مصر؛ ۱۵۰ کشته و زخمی/ داعش مسئولیت انفجارها را برعهده گرفت/ ترور پاپ اسکندریه ناکام ماند

کدخبر: 2093818

دو انفجار در مصر که دو کلیسا را هدف گرفت، حدود ۱۵۰ نفر کشته و مجروح بر جای گذاشت اما پاپ اسکندریه، "تواضروس دوم" از انفجار دوم جان به در برد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: مسیحیان مصر، روز یکشنبه (9 آوریل)، روزی خونین را پشت سر گذاشتند. آنها شاهد دو حمله به دو کلیسا بودند.

در دو انفجاری که دو کلیسا در شهرهای «طنطا» و «اسکندریه» را هدف گرفت، نزدیک به 150 نفر کشته و مجروح شدند.

گروه تروریستی داعش مسئولیت این دو انفجار را بر عهده گرفت. آنچه داعش آن را «خبرگزاری اعماق» می‌نامد، اعلام کرد که یک منبع امنیتی به این خبرگزاری گفته که «گروهی امنیتی وابسته به دولت اسلامی دو حمله به کلیسا در دو شهر طنطا و اسکندریه را انجام داده است».

انفجار اول در کلیسای «مار جرجیس» در شهر «طنطا» مرکز استان «الغربیه» در شمال قاهره رخ داد که دست‌کم 30 نفر کشته و 71 مجروح بر جای گذاشت.

هنوز (تا لحظه تنظیم این گزارش) علت دقیق انفجار اول روشن نیست. مسئولان در تلویزیون رسمی مصر می‌گویند یا انتحاری بوده یا ناشی از بسته‌ای منفجره.

چند ساعت پس از انفجار طنطا، انفجار دوم کلیسای «مرقسیه» در شهر اسکندریه را هدف گرفت که دست کم 11 کشته و 35 مجروح بر جای گذاشت.

در میان کشته‌های انفجار دوم چند افسر پلیس نیز حضور دارند.

در کلیسای اسکندریه، پاپ تواضروس دوم، پاتریارک کلیسای قبطی‌های ارتدوکس اسکندریه نیز حضور داشت اما منشی او گفت که آسیبی به او نرسیده است.

هر دو انفجار تروریستی همزمان با مراسم «یکشنبه نخل» رخ داد و به همین دلیل تعداد قربانیان دو حادثه به مرز 150 نفر رسیده است.

یک‌شنبه نخل یا عید شعانین یا عید سعانین یک جشن و عید مسیحی است که همواره در یک‌شنبه قبل از عید پاک برگزار می‌شود. این جشن نماد ورود حضرت عیسی -علیه‌السلام- به قدس است و گفته می‌شود علت نام‌گذاری نخل بر آن این است که هنگام ورود عیسی -علیه‌السلام- به قدس، مردم با شاخه‌های نخل به استقبال وی رفتند.

همزمان با این حادثه، «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر از شورای دفاع ملی خواستار تشکیل جلسه فوری شد تا این مسئله را بررسی کند.

پاپ فرانسیس هم دو انفجار مصر را محکوم کرد. قرار است پاپ در ماه جاری میلادی به مصر سفر کند.

پلیس مصر نیز همزمان با این دو انفجار، دو بسته انفجاری را در «مسجد سیدی عبدالرحیم» و یک مسجد دیگر (منسوب به صوفی‌ها) خنثی کرد.

داعش مسئولیت انفجارهای مصر را برعهده گرفت

خبرگزاری اعماق، وابسته به گروه تروریستی داعش خبر داد که انفجارهای امروز مصر، کار این گروه بوده است.

در واکنش به انفجار طنطا اتحادیه عرب یکپارچگی تلاش‌ها برای مقابله با خطر تروریسم را خواستار شد

«أحمد أبوالغیط» انفجار تروریستی امروز در کلیسای شهر طنطا که به کشته شدن 25 نفر و زخمی شدن دستکم 71 نفر منجر شد، محکوم کرد.

وی خواستار یکپارچگی تلاش‌ها برای مقابله با خطر روزافزون تروریسم و جنایت‌های آن و نیز تشدید همکاری و هماهنگی در دو سطح عربی و بین‌المللی برای مقابله با این پدیده شد.

همچنین الأزهر مصر نیز در بیانیه‌ای این انفجار را محکوم و تأکید کرد که هدف از این انفجار تروریستی بزدلانه برهم زدن امنیت و ثبات مصر و وحدت ملت این کشور بوده است، امری که تلاش همه ارکان ملت برای گرفتن فرصت از این جنایتکاران و مقابله با جنایت‌های آنها را می‌طلبد.

الازهر همچنین بر همبستگی کامل خود با کلیسای مصر و نیز اطمینان به توانایی نیروهای امنیتی جهت تعقیب جنایتکاران و ارجاع آنها به دادگاه تأکید کرد.

السیسی: تروریسم هرگز اراده ملت مصر را تضعیف نخواهد کرد

«عبدالفتاح السیسی» در بیانیه‌ای که از دفتر ریاست‌جمهوری مصر صادر شد، انفجارهای تروریستی در این کشور را محکوم کرد و به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت.

به نقل از المصری‌الیوم، السیسی همچنین تأکید کرد که تروریسم همه مصری‌ها اعم از قبطی‌ها و مسلمانان را نشانه رفته است اما هرگز نخواهد توانست عزم و اراده ملت مصر در مقابله با آن را تضعیف کند بلکه اصرار این ملت برای قدم برداشتن در مسیر برقراری امنیت و ثبات و توسعه فراگیر را بیشتر می‌کند.

السیسی همچنین مسئولان دفتر نخست‌وزیری و تمامی دستگاه‌های امنیتی دولت مصر را برای برگزاری نشست فوری جهت بررسی حوادث تروریستی در کشور و اتخاذ تدابیر لامز در این زمینه دعوت کرد.

امروز یکشنبه دو انفجار در مصر رخ داد که نخستین آن در کلیسای شهر طنطا بود و طی آن 30 نفر کشته و 71 نفر زخمی شدند و پس از آن نیز انفجاری در کلیسای اسکندریه رخ داد که در نتیجه آن نیز 11 نفر کشته و 33 نفر زخمی شدند.

پوتین در تماس تلفنی به السیسی تسلیت گفت

حملات تروریستی مرگبار امروز یکشنبه در مصر، سبب شد ولادیمیر پوتین با همتای مصری خود تماس تلفنی برقرار کند.

حملات و انفجارهای تروریستی در شهرهای «طنطا» و «اسکندریه» مصر، تلفات زیای برجا گذاشته و تا لحظه تنظیم این خبر(17:27) خبرها از کشته و زخمی شدن حدود 100 نفر حکایت دارد.

گروه تروریستی داعش مسئولیت حملات تروریستی امروز یکشنبه در مصر را برعهده گرفته است.

رسانه های روس از قبیل اینترفکس، از تماس تلفنی رئیس‌جمهور روسیه با همتای مصری خود و عرض تسلیت او خبر دادند.

ولادیمیر پوتین به عبدالفتاح السیسی گفت که روسیه و مصر می‌توانند با همکاری با دیگر کشورها، با تروریست‌ها مقابله کنند.

ارسال نظر: