مراسم تودیع و معارفه رئیس کتابخانه ملی؛

مسجد جامعی: ماجرای پلاسکو باعث شد تا در شورای شهر بمانم/ صحبت‌های طعنه‌آمیز آشنا در مراسم

کدخبر: 2093888

مراسم تودیع و معارفه روسای جدید و قدیم سازمان اسناد و کتابخانه ملی امروز با حضور سیدرضا صالحی امیری و نهاوندیان و حسام‌الدین آشنا در محل این سازمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، مراسم تودیع و معارفه روسای جدید و قدیم سازمان اسناد و کتابخانه ملی صبح امروز با حضور سیدرضا صالحی امیری، وزیر ارشاد؛ نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهور؛ حسام الدین آشنا و مولاوردی، معاون زنان ریاست جمهوری در کتابخانه ملی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم غلامحسین امیرخانی، معاون کتابخانه ملی با اشاره به مدت ریاست صالحی امیری بر کتابخانه ملی گفت: با ریاست صالحی امیری بر این کتابخانه دیگر کمتر کسی است که این کتابخانه را در دنیا نشناسد.

امیرخانی: از نهاوندیان درخواست داریم تا برای برگرداندن یک مجموعه نفیس نسخ خطی از نیویورک کمک‌مان کند

وی افزود: ایشان بدون هیچ اغماضی همه مسائل را پیگیری می کردند، افزایش مجموعه های کتابخانه ملی، میزان دستمزدهای همکاران و بسیاری از مسائل دیگر که همیشه اهتمام داشتند و پیگیری کردند.

امیرخانی با اشاره به یک مجموعه نفیس نسخ خطی که در نیویورک وجود دارد، گفت: همین جا از حضور اقای نهاوندیان استفاده می کنم و می خواهم تا کمک کنند که این مجموعه را به کشور بیاوریم.

حسام‌الدین آشنا: زمانی کسی رئیس کتابخانه ملی بود که هم وزیر ارشاد و هم رئیس جمهور بود، ولی جایش در اینجا خالی است

حسام الدین آشنا در این مراسم با اشاره به روسای پیشین کتابخانه ملی گفت: کسی رئیس کتابخانه ملی بود که وزیر ارشاد بود و رئیس جمهور اما امروز جایش اینجا خالی است. وی افزود: روزی وزیر ارشادی، رئیس کتابخانه ملی شد و روزی دیگر ، رئیس کتابخانه ملی، وزیر ارشاد شد. آشنا افزود: خانم بروجردی تربیت شده بنت الهدی صدر است، ایشان همسر و خواهر شهید است، ایشان یک اسلام پژوه جدی هستند.

مسجد جامعی: وظیفه اخلاقی‌ام حکم می‌کرد برای دفاع از حقوق شهروندی در شورای شهر بمانم

در ادامه احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر با اشاره به کارهای اشرف بروجردی گفت: ایشان از خانواده با اصالتی هستند؛ همه انسان های اهل علم هستند.

وی با اشاره به اینکه شایعاتی از حضورش در کتابخانه ملی مطرح بود گفت: همه شرایط برای آمدن بنده فراهم بود؛ اما استعفای بنده را به تاخیر انداختند؛ بعد هم فاجعه پلاسکو اتفاق افتاد. یادم می آید در آن دوران یک روز به محل ساختمان پلاسکو رفتم و کسی نبود و از همان جا به استاندار زنگ زدم و این اتفاق بزرگی بود که رهبری هم پیام دادند؛ از این رو وظیفه اخلاقی ام حکم می کرد که برای دفاع از حقوق شهروندی در شورای شهر بمانم. مسجد جامعی صحبت های خود را با یک شعر از فردوسی به پایان رساند.

وزیر ارشاد: از کتابخانه ملی خداحافظی نخواهم کرد

در ادامه مراسم صالحی امیری، وزیر ارشاد گفت: این سازمان، سازمان بسیار خوبی است و ظرفیت بالایی برخوردار است. خانم بروجردی می توانند بسیار در تعالی سازمان کمک کنند.

وی افزود: بنده بنای گزارش کار ندارم، چون هر کاری که انجام دادم برای خدا بوده است؛ ما در دولت تدبیر و امید در کنار دکتر روحانی، به این باور هستیم، که ملت شایسته شرایط بهتر از امروز هستند.

وزیر ارشاد در پایان صحبت هایش گفت: من از کتابخانه ملی خداحافظی نخواهم کرد و همیشه برای کمک در کنار خانم بروجردی خواهم بود .

نهاوندیان: اینکه بعد از 4 سال اهل فرهنگ بگویند که شرایط بهتری دارند، مسئله بسیار مهمی است

همچنین محمد نهاوندیان ، رئیس دفتر رئیس جمهور در این مراسم گفت: این جلسه را مصداق بساطین العلما گرفتم؛ امیرالمومنان می فرمایند کسی که در کتاب ارامش یابد هرگز ارامش روحی اش را از دست نمی دهد.

وی افزود: حکومت وظیفه اش تولید و خلاقیت برای اهل فرهنگ است؛ اینکه بعد از ٤ سال اهل فرهنگ بگویند که شرایط بهتری دارند، خیلی مسئله مهمی است، کتابخانه ملی نقش بسیار خطیری در رشد فرهنگی ما دارد. کتابخانه ملی باید مرکز کنار هم بردن و با هم نشستن برای پژوهشگران سطح ملی ما باشد.

نهاوندیان با بیان اینکه نیاز داریم از تاریخ معاصر درس بگیریم گفت: مسئولان سازمان استاد باید کمک کنند که پژوهشگران روی تاریخ معاصر کار کنند؛ که نسل های جدید درس بگیرند و تبدیل به آموزه و عبرت شود.

وی در ادامه با اشاره به بحث افراطی گری گفت: خواستگاه افراطی گری جهل است و خواستگاه اعتدال علم و آگاهی است؛ باید انتخاب های درست داشته باشیم اگر می خواهیم به اعتدال کمک کنیم باید، آگاهی را گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه کتابخانه ملی یکی از مراکزی است که می‌تواند در جهت آگاهی‌بخشی موثر باشد، افزود: اگر می‌خواهیم به اعتدال کمک کنیم، آگاهی را افزایش دهیم. انتخاب‌ها و نتایج آن را بای مردم روشن کنیم.

نهاوندیان با اشاره به دیپلماسی فرهنگی در دوره سه ساله مدیریت صالحی امیری در سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: فرهنگ بالنده ایران باید در دیپلماسی فعال فرهنگی در تعامل با دیگر ملل قرار گیرد و به واسطه آن، چهره‌ واقعی ایران و اسلام را به دیگر ملل معرفی کنیم. جهان باید ببیند و بداند که ملت مسلمان ایران به همان اندازه که از حملات تروریستی در ترکیه و عراق ناراحت می‌شود، از بمبگذاری در کلیسایی در مصر نیز غمگین می‌شود.

نهاوندیان به تلاش‌های صالحی امیری در دوره سه ساله مدیریتش اشاره کرد و گفت: رشد منابع و 2.5 برابر شدن بودجه از جمله فعالیت‌های صالحی امیری در این مدت بود، اما شای اطلاع‌رسانی در این رابطه کامل صورت نگزفت. امیدواریم که در دوره مدیریت جدید این موضوع پیگیری شود.

اشرف بروجردی نیز در خاتمه مراسم به رسالت کتابخانه ملی اشاره کرد و گفت: در سند چشم‌انداز توسعه که توسط رهبری ابلاغ شد دو اصل توسعه‌یافتگی و پهویت انقلاب مد نظر است. بخشی از هویت انقلاب در فرهنگ مکتوب ماست تا از این طریق نسل آینده راه را بهتر طی کند. اگر این زمینه برای اهل دانش فراهم شود که با تعامل و تفاهم و درک متقابل بر مبنای عقلانیت می‌تواند راهگشای خوبی برای ما باشد تا به آنجا برسیم که با اصلاح رویکردهایمان جایگاه برتری بیابیم.

وی افزود: هویت انقلاب اسلامی در اسناد و آثار مکتوب متجلی است. این آثار باید حفظ شود؛ کسانی که وارد این عرصه می‌شوند جز با عشق و محبت امکان ندارند که این مجموعه را محافظت کنند.

ارسال نظر: