حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر در گفتگو با «نسیم آنلاین» تشریح کرد:

جزئیات تضمین سعودی‌ها برای امنیت و رفاه حجاج ایرانی/ پیگیری دیه شهدای منا بر اساس قاعده قتیل الزحام

کدخبر: 2094032

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: در تفاهم نامه حج امسال صریحا قید شده که وزیرحج عربستان تاکید دارد ما به حجاج جمهوری اسلامی ایران و همه حجاج کشورهای دیگر خوشامد می‌گوییم و تمام امکانات خود را بسیج خواهیم کرد تا عزت، امنیت و سلامت حجاج حفظ شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی «نسیم آنلاین»؛ امسال قرار است حدود 85 هزار نفر از زائران ایرانی بر خلاف سال گذشته، به حج تمتع اعزام شوند؛ حجی که به خاطر بروز فاجعه منا و به شهادت رسیدن 460 نفر از زائران کشورمان و همچنین به توافق نرسیدن مسئولان کشورمان با مقامات سعودی، سال گذشته بر روی کشورمان بسته شد، از این رو مصاحبه ای با حجت الاسلام قاضی عسگر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی مصاحبه‌ای داشتیم که متن کامل آن به شرح زیر است:

«نسیم آنلاین»: درباره پیگیری دیه شهدای فاجعه منا و همچنین دیه جانباختگان حادثه مسجدالحرام صحبت کنید؟ اینکه قرار است روند پیگیری این پرونده در طول برگزاری حج نیز ادامه داشته باشد؟

حجت‌الاسلام قاضی عسگر: درمورد حادثه سقوط جرثقیل درمسجدالحرام طرف سعودی پرداخت خسارت را پذیرفته است واین اتفاق خواهد افتاد. طرف سعودی رسما اعلام نموده است که طبق روال وقولی که داده اند عمل می کنند. دراین حادثه ما 14 شهید داشتیم که گذرنامه هایشان تحویل سعودی شده است تا اقدام کنند.

یک بخش دیگر به موسسه بن لادن مربوط است. ما وکیل انتخاب کرده ایم و این بحث درحال پیگیری است تا علاوه برقول ملک، موسسه بن لادن هم به خانواده و بستگان شهدای حادثه سقوط جرثقیل خسارت پرداخت کند و انشاءالله به نتیجه برسیم.

درخصوص فاجعه منا هم بحثی را قبلا در رسانه ها مطرح می کردند که حجاج کشورها در بوجود آمدن این حادثه مقصربوده اند. ما توانستیم استدلال کنیم که نه ، این مسئله صحیح نیست و قرار شد که کمیته تحقیق به کار خود ادامه دهد و ما نیز مدارک مان را به آنها ارائه دهیم تا انشاءالله به نتیجه برسیم. ما استدلال های فراوان و مصاحبه های بسیاری از افراد حاضر در صحنه و کسانی که مجروح و مصدوم شدند و یا از نزدیک حادثه را دیدند در اختیار داریم و طرف سعودی پذیرفت که این اسناد ارائه و کمیته کار خود را ادامه دهد.

مسئله دیه شهدای فاجعه منا را بر اساس قاعده قتیل الزحام پیگیری خواهیم کرد

یک بحث بسیار مهم نیز در اینجا مطرح است. عنوانی در فقه ما و اهل سنت به نام قتیل الزحام وجود دارد. در روایات آمده است اگر کسی در طواف یا در نمازجمعه و به تعبیری در مشاعر بدلیل کثرت جمعیت دچار حادثه شد و احیانا فرد خاصی در وقوع آن مقصر نبود دیه این فرد برعهده بیت المال مسلمین است. ما این تحقیق را اخیرا به صورت یک جزوه در اختیار وزیرحج عربستان قرار داده ایم. سایر مستندات خود را نیز ارائه خواهیم داد و من فکر می کنم اگر بر اساس مستندات عمل کنند؛ طبیعتا این دیه باید پرداخت شود و اگر هم بگویند ما مقصر خاصی برای آن ندیدیم باید بر اساس قاعده قتیل الزحام عمل شود.

«نسیم آنلاین»: با توجه به ثابت شدن بی کفایتی مقامات سعودی در خصوص برقراری امنیت زائران خانه خدا، ایران امسال چه تدبیری در این زمینه اندیشیده و مقامات سعودی چه تضمینی دراین زمینه ارائه کرده اند؟

حجت‌الاسلام قاضی عسگر: در تفاهم نامه حج امسال صریحا قید شده است که وزیرحج عربستان تاکید دارد ما به حجاج جمهوری اسلامی ایران و همه حجاج کشورهای دیگرخوشامد می گوییم وتمام امکانات خود را بسیج خواهیم کرد تا عزت، امنیت و سلامت حجاج حفظ شود. درخصوص این مطلب، عربستان سعودی به عنوان کشور میزبان باید بررسی کند آسیبی که بوجود آمد و فاجعه ای که رخ داد چرا اتفاق افتاد؟ اگر خیابانها تنگ است آن خیابان ها را بازتر کنند و اگر امکانات بهداشتی کم است امکانات بیشتری فراهم کنند ، امداد و نجات را نیز تقویت کنند.

ما و دیگر کشورهای اسلامی نیز در این زمینه همراهی خواهیم کرد و توجیه ها و آموزش های لازم را به حجاج خود ارائه خواهیم داد تا با همکاری همدیگر جلوی هرگونه آسیب را بگیریم وتضمین برای حجاج بوجود بیاید. حج مربوط به یک کشور نیست، حج علم اسلام و نشانه قدرت مسلمانان در سراسر دنیا است و این خواسته ما است که حج بدون آسیب وبا شکوه برگزارشود و انشاءالله حجاج ما نیز آموزش های لازم را خواهند دید و امیدواریم که با هیچ گونه حادثه ای مواجه نشویم.

مسئله بسیار مهم دیگر که لازم می دانم عرض کنم این است که مسئولان کشور، رهبری معظم انقلاب و مردم ما همیشه براین مطلب تکیه دارند که ما اگرحج می رویم باید همراه با عزت ، امنیت، سلامت و آرامش حجاج باشد.

«نسیم آنلاین»: امسال درمورد برگزاری اجتماعات و دعای کمیل توافقی صورت گرفته و مانعی وجود ندارد؟

حجت الاسلام قاضی عسگر: ما در حوزه حج و زیارت براساس استدلال و منطق حرکت می نماییم. طرف سعودی درمورد دعای کمیل به مشکلات امنیتی استناد و به تعبیر خود مسئله محاذیرامنیه را مطرح کرد و ما هم با توجه به اینکه جهان اسلام امروز با مشکلات فراوان جنگ و خشونت و ارهاب روبروست و آنها نگرانند تا مبادا حادثه ای اتفاق بیفتد، به این دلیل اعلام کردند که شما در اماکن مرتبط با حجاج در مکه ، مدینه و مشاعرمقدسه هر برنامه ای دارید - تعبیرشان اجتماعات و مراسم دعا بود - می توانید در این اماکن برگزارکنید و مانعی وجود ندارد و وزارت حج نیز اعلام کرده است که هیچ منعی نیست. ما امسال این را پذیرفتیم تا انشاءالله شرایط عادی شود البته این نکته را هم عرض کنم ما در گذشته نیزسعی می کردیم این کارها را با تفاهم انجام دهیم.

هیچگاه برخلاف برنامه‌های عربستان، به عنوان کشور میزبان عمل نکرده و نخواهیم کرد

ما هیچ وقت خلاف برنامه های کشور میزبان نمی خواستیم کاری را انجام دهیم. آنها در حج قبلی اعلام کرده بودند مراسم دعای کمیل نباید برگزار شود ولی بنده نامه ای به آقای محمد بن نایف ولیعهد عربستان نوشتم و با توجه به ارتباطی که ازقبل وجود داشت به این نامه ترتیب اثر دادند و هر چهار دعای کمیل ما درمدینه قبل و بعد انجام شد بنابراین اگر شرایط مهیا شد و توانستیم توافق کنیم امیدواریم این اتفاق درآنجا بیفتد واحیانا اگرهم محاذیرامنیه وجود داشت طبیعتا ما امسال می توانیم بپذیریم و امیدواریم که برای سالهای بعد شرایط فراهم شود.

«نسیم آنلاین»: سهمیه حج تمتع برای خانواده شهدای مسجدالحرام ومنا چگونه است؟ این سهمیه را چه کسانی می توانند استفاده کنند؟

حجت‌الاسلام قاضی عسگر: به اطلاع خانواده های این عزیزان می رسانیم که با تلاش آقای محمدی سرپرست سازمان حج و زیارت و هیئت اعزامی به عربستان قرار شد که امسال از هرخانواده شهید مسجد الحرام و منا دو نفر به حج تمتع مشرف شوند و بتوانند هم به نیابت عزیزان شان حج انجام دهند و هم از برکات سرزمین وحی بهره مند شوند.

ارسال نظر: