معاون وزارت آموزش و پرورش:

سند "آموزش ۲۰۳۰" به صورت مخفیانه تصویب نشده است/ اسناد یونسکو ۲۵ سال است اجرا می‌شود

کدخبر: 2094086

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سند آموزش ۲۰۳۰ به صورت مخفیانه تصویب نشده است، گفت: نهادهای قانون‌گذار در جریان تصویب این سند بودند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، علی زرافشان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در رابطه با سند آموزش 2030 اظهار کرد: در کشور سابقه 25 ساله برای اجرای این سند داریم، به گونه‌ای که ابتدا در سال 1990 با حضور وزرای آموزش و پرورش کشورهای دنیا در تایلند توافق شد تا طی 10 سال اهداف 6گانه‌ای دنبال شود.

وی افزود: در سال2000 بر مبنای گزارش کشورها توافق شد تا برنامه‌ای برای 15 سال با همان اهداف 6 گانه و تغییر در یک هدف پیگیری شود. بنابراین آموزش و پرورش ایران 25 سال است که این برنامه را اجرا کرده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال 2014، هفت هدف از سوی کشورهای جهان پیشنهاد شد و به دلیل آنکه کشورها به برخی اهداف سال‌های گذشته دست پیدا نکرده بودند مقرر شد تا این اهداف ذیل اهداف توسعه پایدار قرار بگیرد. از سوی دیگر در کشور عنوان می‌شود تصویب سند آموزش 2030 به صورت مخفیانه بوده که اصلا اینگونه نیست و نهادهای قانونگذار در جریان تصویب این سند بودند.

زرافشان ادامه داد: در تاریخ دوم شهریور سال 93 به رئیس کمیسیون آموزش مجلس (آقای زاهدی) نامه‌ای زدیم مبنی بر اینکه اجلاس برنامه آموزش برای توسعه پایدار در کشور ژاپن برگزار می‌شود و وزیر آموزش و پرورش ایران نیز در این اجلاس شرکت خواهد کرد. بنابراین نماینده‌ای از مجلس را نیز معرفی کنند که 2 نماینده به عنوان ناظر مجلس در این جلسات شرکت کرده و اسناد و مصوبات را بررسی و به کمیسیون آموزش گزارش دادند. این موضوع حکایت از آن دارد که این سند مخفیانه تصویب نشده است.

وی عنوان کرد: برخی می‌گویند این وزارتخانه و دولت قانون را دور زده‌اند، اگر قرار بود قانون را دور بزنیم چرا آن را به اطلاع مجلس می‌رساندیم؟ باید بگویم که سند آموزش 2030 نیازی به تصویب در مجلس ندارد و اگر نیاز به این موضوع بود نمایندگان ناظری که در اجلاس ژاپن شرکت داشته‌اند و گزارش خود را به کمیسیون آموزش ارائه کردند باید به ما تذکر می‌دادند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: اجلاس دوم در کشور کره برگزار شد که برای آن نیز مجدد به رئیس کمیسیون آموزش مجلس نامه زده و خواستیم تا یک فرد را معرفی کنند که سخنران این کمیسیون در جلسات شرکت داشت؛ براساس اصل 138 قانون اساسی هیئت وزیران اختیار دارد تا مصوباتی داشته باشد برهمین اساس در تاریخ 25 شهریور سال 95 هیئت وزیران سند آموزش 2030 را مصوب کرد.

زرافشان افزود: طبق اصل 138 قانون اساسی تمام مصوبات هیئت وزیران به مجلس می‌رود و هیئت تطبیق آن را با قوانین تطبیق داده و اگر خلاف باشد توسط رئیس مجلس به دولت گزارش می‌شود که در مورد سند 2030 این روند طی شده و هیچ مغایرتی اعلام نشده است.

وی مطرح کرد:‌ از سال 2000 تا 2015 نیز سند آموزش برای همه در کشور اجرا می‌شد و در آن زمان نیز واژه برابری جنسیتی در سند لحاظ شده بود. به گونه‌ای که در هدف شماره 5 گزارش آموزش برای همه در سال 2015 واژه برابری جنسیتی به کار برده شده است، حال سوال این است افرادی که هم‌اکنون از این واژه‌ها ابراز نگرانی می‌کنند چرا در آن زمان نگران نبودند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: سند 2030 رقیب سند تحول بنیادین نیست بلکه این سند در ذیل آن قرار دارد .

ارسال نظر: