گزارش تحلیلی «نسیم آنلاین»:

ورود هواپیماهای سن بالا به ناوگان هوایی کشور/ پاسکاری توپ واردات هواپیمای قدیمی در زمین رئیس قبلی و کنونی سازمان هواپیمایی کشوری!

کدخبر: 2094239

علیرضا جهانگیریان گفته که هر هواپیمایی که در دوران ریاست او بر سازمان هواپیمایی کشوری وارد شده طبق مقررات بوده و تاکید کرد که حتی در زمان ریاست خود او بر این سازمان راههای ورود هواپیمای با سن بالا بااعمال سخت گیری های بیشتر مسدود شده است.

گروه اقتصادی «نسیم آنلاین» - مجید حیدری : رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشوری گفته است که هیچ مجوز خلاف مقررات برای ورود هواپیمای با سن بالا به کشور در دوره مسئولیت او در این سازمان صادر نشده است.

براساس مصوبه سازمان هواپیمایی کشوری،ورود هرگونه هواپیماهای قدیمی و تولید شده با عمر بیش از 15 سال به کشور ممنوع است.

گفته می شود که در ماههای اخیر چند فروند هواپیمای با سن تولید قبل از1998 میلادی توسط ایرلاین ها به کشور وارد شده اند که از جمله آنها می توان به ورود دو هواپیمای با عمر ساخت ۱۹۹۸ ویک فروند هم با سال ۲۰۰۰ میلادی اشاره داشت که طبق سیاست‌های ابلاغی از سوی وزارت راه و شهرسازی ورود هواپیمای با عمر ساخت بیش از 15 سال ممنوع است.

واردات هواپیمای با سن بالا در این شرایط از آن جهت جریان ساز شده که در سفر اخیر رییس جمهوری ایران به فرانسه تفاهم نامه اولیه خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس به ارزش دستکم 10.5 میلیارد دلار به امضاء رسید که قرار شد 45 فروند هواپیمای ایرباس 320 و 321، 45 فروند ایرباس 330 ، 16 فروند ایرباس 350 و 12 فروند هواپیمای ایرباس A380 در مدت زمان 5 سال در اختیار شرکت دولتی هواپیمایی "هما" قرار گیرد.

صنعت حمل و نقل هوایی ایران یکی ازفرسوده ترین صنایع حمل و نقل هوایی در خاورمیانه بوده که در حال حاضر کل هواپیماهای موجود ناوگان هوایی این کشور، به 266 فروند می‌رسد که از قرار معلوم 100 فروند آن زمین گیر بوده و عمر مفید 166 فروند دیگر هم بیش از 23 سال است. بنابراین، استاندارد بین المللی، توصیه می‌کند که باید این پرنده‌های کهنسال یکی پس از دیگری بازنشسته شوند.

"علی عابدزاده"رئیس فعلی سازمان هواپیمایی کشوری در واکنش به ورود هواپیماهای 18 و 20 ساله توسط برخی ایرلاین ها گفته است که فضای مالی کشور امکان ورود هواپیمای نو را به ایرلاین‌ها نداده بنابراین آنها ناچار به ورود هواپیماهای ارزان قیمت هستند و افزوده که سازمان هواپیمایی کشوری اجازه ورود هواپیما با سن بسیار بالا را نمی‌دهد.

جنجال بر سر واردات هواپیمای قدیمی به کشور درحالی بالا گرفته که درشرایط فعلی سازمان هواپیمایی کشوری از قبول مسئولیت ارایه مجوز واردات هواپیمای قدیمی به کشور شانه خالی می کند.

علیرضا جهانگیریان در گفتگو با نسیم آنلاین با بیان اینکه 19ماه از زمان جدایی او از سازمانه هواپیمایی کشوری گذشته است اظهار کرد که مجوز ورود هواپیما به کشور را معاونت استاندارد این سازمان صادر می کند.

به گفته وی، در ایین نامه قبلی ، ریاست سازمان هواپیمایی کشوری می توانست با تشخیص خود مجوز ورود هواپیمای با سن بالاتر را صادر کند که تمامی روسای قبلی سازمان هواپیمای کشوری از این اختیار خود استفاده کرده اند و ادامه داد که خود او در زمان ریاست بر این سازمان از این اختیار استفاده نکرده است.

معاون سابق وزیر راه و شهرسازی، مدعی شد که هر هواپیمایی که در دوران ریاست او بر سازمان هواپیمایی کشوری وارد شده طبق مقررات بوده و تاکید کرد که حتی در زمان ریاست خود او بر این سازمان راههای ورود هواپیمای با سن بالا بااعمال سخت گیری های بیشتر،مسدود شده است.

وی، با بیان اینکه دراجازه ورود هواپیمای با سن بالا واجازه حمل مسافر توسط این دست هواپیماها یک تفاوت جدی ووجود دارد، اذعان داشت که ممکن است که حتی هواپیمای با سن بالا اجازه ورود داشته باشد اما اجازه حمل مسافر نداشته باشد بنابراین سازمان هواپیمایی کشوری در هر مقطعی که تشحیص دهد پرواز یک هواپیما دارای خطر بوده می تواند جلوی پرواز وجابجایی مسافر را تویط آن هواپیما بگیرد.

به گفته جهانگیریان، در سازمان بین المللی هوانوردی ، ایکائو هم شرط سنی برای پیری هواپیما قید نشده چراکه در ایالات متحده ودر شرایط حاضر هم هواپیمای با سن 40 سال درحال جابجایی مسافر بوده که دلیل این امر داشتن صرفه اقتصادی و رعایت استاندارد های لازم درآن هواپیما است.

وی اذعان داشت که در ایران و برای جلوگیری از پیر ترشدن سن ناوگان ورود هواپیما به کشور دارای محدودیت است.

ارسال نظر: