در نشست خبری جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت عنوان شد:

سو تفاهم بین جامعه پزشکی و هنرمندان جدی نیست/ "جشنواره فرهنگی" بزرگترین رویداد هنری کشور است

کدخبر: 2094253

نشست خبری هشتمین جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت صبح چهارشنبه ۲۳ فروردین ماه با حضور دکتر محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت و رئیس جشنواره در محل وزارتخانه برگزار شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، امیر للگانی دبیر جشنواره، محمدحسین پورفاضلی مسئول دبیرخانه، بابک زرین دبیر بخش موسیقی، سیما تیرانداز دبیر بخش تئاتر و مرتضی گودرزی دیباج دبیر بخش هنرهای تجسمی هم در این نشست حضور داشتند و درباره بخش‌های مختلف این رویداد صحبت کردند. در آغاز دکتر محمدرضا فراهانی با اشاره به این که بیش از 41 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده و این یک اتفاق بزرگ به حساب می آید، گفت: در رابطه با چرایی و چیستی تولد جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت باید نکاتی را بگویم، ما در معاونت فرهنگی و دانشجویی رسالتی داشتیم، برای تعالی فرهنگی دانشگاه های علوم پزشکی، اساتید و کارکنان وزارت بهداشت و ... این جشنواره در جهت آن رسالت برگزار می شود. فرهنگ اتمسفری است که در آن زندگی می کنیم. فرهنگ آرمان و آرزوی ماست بر اساس معرفتی که نسبت به جهان داریم.فعالیت های مختلفی در حوزه فرهنگی شکل گرفته و کار در دانشگاه های علوم پزشکی یکی از رسالت های ماست.

او ادامه داد: در این دولت موضوع دیگری به حوزه کاری ما اضافه شد. در این دولت از عبارتی تحت عنوان «فرهنگ سلامت» صحبت شده. هفتاد درصد حوزه سلامت چیزی است که در اختیار مردم و فرهنگ آنهاست. این مردم هستند که باید بدانند چه کارهایی سلامت آنان را به مخاطره می اندازد. فرهنگ سه قسمت دارد. اول اینکه نسبت به چیزی باور و ایمان و معرفت داشته باشیم. بنابراین صرف اطلاعات و داده به معنی فرهنگ نیست. ما فهمیدیم صرف انتقال داده به مردم کمک کننده نیست و ما باید از طریق هنر این امر خطیر را انجام بدهیم.

دکتر فراهانی افزود: هنر باعث تثبیت رفتارهای صحیح می شود. ما به تبیین فرهنگ سلامت توجه ویژه کردیم تا گفتمان فرهنگ سلامت در جامعه تثبیت شود. یکی از راه های عملی شدن این نیت برگزاری جشنواره است. این جشنواره به بحث فرهنگ و هنر در سطح عام می‌پردازد و در قدم دوم می خواهد فرهنگ سلامت را ارتقاء ببخشد. سال گذشته مخاطبان ما تنها دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی بودند و حالا همه دانشجویان، همه کارکنان، استادان و فعالان حوزه علوم پزشکی. بنابراین مخاطب ما از 200 هزار نفر به بیش از 5 میلیون نفر افزایش یافته است.

دکتر فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت با اشاره به تعدد جشنواره‌ها در ایران گفت: شاید حس شود جشنواره های زیادی در کشور برگزار می شود و حالا فعالان حوزه پزشکی چه می‌توانند بکنند؟ ما برای برگزاری جشنواره دو دلیل داریم، اول اینکه در جامعه ای که هنر نقش و جایگاه برتر داشته باشد آن جامعه جامعه بهتری است و مردم زندگی بهتری دارند. ما با بهره مندی از دانش خاص می توانیم ذائقه عام و خاص را هدف قرار دهیم. این نیاز وجود داشت که جامعه پزشکی ما درک بالاتری از هنر پیدا کند.

او ادامه داد: به این موضوع به عنوان دلیل دوم توجه کنید. در دنیای مدرن صنایع فرهنگی مدرنی تعریف شده که دامنه مصرف محصولات هنری را افزایش داده است. یعنی همه مردم از هر قشری فرصت دارند ایده خود را مطرح کنند تا بعد حرفه‌ای ها آن ایده را به محصول فرهنگی تبدیل کنند. برای مثال «مرد عنکبوتی» محصول این پدیده است. بخشی از نخبگان جامعه به خصوص اهالی علم پزشکی می‌توانند ایده‌هایی را مطرح کنند که برای اهالی فرهنگ و هنر مورد استفاده باشد.

معاون فرهنگی وزیر بهداشت در بخش دیگری از این نشست گفت: در این جشنواره چیزی در حدو 41 هزار اثر ثبت شده و بیش از 200 نفر از مفاخر کشور امر داوری را بر عهده داشته اند. اختتامیه این جشنواره به صورت یک هفته فرهنگی از 25 تا 30 فروردین‌ماه برگزار می شود. کسانی که به مرحله نهایی راه پیدا کنند آثارشان به معرض داوری گذاشته می شود.

دکتر فراهانی ادامه داد: در این هفته و در جشنواره بیش از 1500 نفر مهمان داریم و آثار برتر در نمایشگاه در معرض دید دانشجویان قرار داده می‌شود. همچنین هنرمندان مطرح هنرهای تجسمی در بخش دیگری فرصت نمایش آثار خود را دارند. در این شرایط هنرجو فرصت مقایسه کار خود را با قله‌های این رشته پیدا می‌کند.

معاون وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش ابراز امیدواری کرد این جشنواره تداوم داشته باشد: این جشنواره راهی است برای تثبیت فرهنگ سلامت. فعلا بذر کاشته شده و در آینده محصول را برداشت می‌کنیم. در زندگی مان، نیازمند ارتقای فرهنگ سلامت در بسیاری از بخش‌ها هستیم. تصادفات جاده ای دقیقا متاثر از مشکلات در زمینه فرهنگ سلامت است، ما امیدواریم بتوانیم از ابعاد این فاجعه‌ها بکاهیم. کاستی‌های موجود در جامعه ما را رنج می‌دهد. هر سال تصادفات جاده‌ای و رویدادهایی از این دست خانواده‌های بسیاری را داغدار می کند و عده بسیارتری را معلول. امید که بتوانیم با ارتقاء سطح فرهنگ سلامت مردم شاهد تلخی های کمتری باشیم.

دکتر فراهانی گفت: سه جشنواره حرفه‌ای و جذاب خواهیم داشت و احتمال حضور رئیس جمهور در یکی از این مراسم وجود دارد. امیدواریم بتوانیم میزبان ایشان در یکی از این سه اختتامیه باشیم.

در بخش دیگری از این نشست. امیر لله لگانی دبیر این دوره جشنواره درباره ویژگی های این دوره توضیح داد: ما در وزارت بهداشت مسوولیت تربیت دانشجو را در حوزه فرهنگ داریم و همه سعی ما این است که بستری فراهم کنیم که دانشجویان وارد دانشکده می شوند یک محیط امن، شاد و متنوع در حوزه های مختلف داشته باشند و برگزاری این جشنواره ها می توانند در این امر موثر باشد.

او ادامه داد: ما می خواهیم زمینه حضور بیشتر دانشجویان را در فعالیت های فرهنگی و هنری بیشتر کنیم. افتخار داریم عنوان کنیم بیش از 400 کانون فرهنگی دانشجویی در حال فعالیت است. ما سعی کردیم دریافت مجوز فعالیت های آنان را تسهیل کنیم و به نوعی به آنان انگیزه بدهیم. در بخش‌های مختلف تئاتر، فیلم، هنرهای تجسمی، موسیقی و ادبی متقاضیان زیادی داشتیم. این نشان دهنده بضاعتی است که دانشجویان دارند.

دبیر هشتمین جشنواره فرهنگی گفت: اگر بدنه دانشجویی وارد فرهنگ سلامت شود هم می‌تواند خودش از این امتیاز بهره مند باشد و هم می تواند دیگران را بهره مند کند. امسال حدود 5500 اثر در حوزه فرهنگ و سلامت دریافت کردیم که به گواه متخصصان از سطح کیفی خوبی برخوردار است. کسانی که در اختتامیه یک هفته ای این جشنواره شرکت می کنند می توانند از دانش اساتید استفاده کنند.

لله گانی ادامه داد: در حوزه های مختلف تئاتر 100 اجرا در طول این یک هفته برقرار خواهد بود. همچنین 150 فیلم در گونه های مختلف اکران می‌رسد. در بخش موسیقی 38 اجرای زنده با حضور داوران خواهیم داشت. امید که مجموع این فعالیت ها به دانشجویان انگیزه بدهد. یک پزشک هنرمند از دریچه متفاوتی به جهان نظر می‌کند و می تواند مفیدتر و موثرتر از دیگر هم صنفی‌هایش باشد.

دبیر هشتمین جشنواره فرهنگی گفت: این جشنواره به نوعی بزرگترین رویداد فرهنگی در حوزه دانشجویی است. دانشجویانی از سراسر کشور آثارشان را به دبیرخانه ارسال کردند. اگر بدنه دانشجویی وارد فرهنگ سلامت شود، هم می تواند از این مباحث استفاده کند، هم این مفاهیم را در دانشگاه، جامعه و خانواده گسترش دهد.

او افزود:: هنرمندان گرانقدری در شوراهای تخصصی جشنواره حضور داشتند و با ما همکاری کردند. رضا کیانیان، محمدمهدی عسگرپور، فریدون شهبازیان، مجید انتظامی، هوشنگ مرادی کرمانی و زنده یاد افشین یداللهی تعدادی از این عزیزان بودند که در این شوراها حضور پیدا کردند. همراهی و همکاری حدود 200 هنرمند شاخص رشته‌های مختلف در این رویداد باعث افتخار ماست.

مرتضی گودرزی دیباج دبیر بخش هنرهای تجسمی این دوره نیز درباره ویژگی های جشنواره فرهنگی دقایقی صحبت کرد: در این دوره از بین 27 هزار اثر 308 اثر انتخاب شده و این کار سختی بود. آنچه به نمایش در می آید عصاره آثار ارائه شده است اما باید از همه عزیزانی که حاصل کار خود را به جشنواره فرستادند تشکر کرد. من امیدوارم جشنواره فرهنگی به عنوان حرکتی دانشجویی، علمی و هنری تداوم داشته باشد و متوقف نشود.

او گفت: درگیر شدن حوزه های علمی با مباحث فرهنگی اتفاقی مبارک است و امیدواریم در آینده ثمرات مبارک این اتفاق را ببینیم. امیدوارم پس از پایان جشنواره، ارتباط با دانشجویان وجود داشته باشد و همه چیز به جشنواره ختم نشود. از تعداد بالای آثار رسیده و این نشان دهنده اهمیت و گستردگی این رویداد است.

گودرزی دیباج افزود: حضور چهره های شاخص و هنرمندان گرانقدر در این جشنواره نشان دهنده اهمیت این رویداد برای هنرمندان است.

سیما تیرانداز دبیر بخش تئاتر این رویداد با اشاره به اهمیت جشنواره‌ها برای پرنشاط کردن فضای اجتماعی جامعه گفت: جشنواره‌ها در جامعه نشاط ایجاد می‌کنند، امیدوارم این جشنواره یک رویداد هر ساله باشد. امیدوارم روزی برسد که افراد غیردانشجو هم به این میدان گام بگذارند، کسانی که هنر را به صورت حرفه‌ای دنبال می کنند و ممکن است حرف‌هایی در بخش سلامت داشته باشند.

او ادامه داد: ما سعی کردیم در داوری اصل حرفه‌ای بودن را رعایت کنیم و آثار شایسته را به جشنواره هدایت کنیم. ما می خواستیم این جشنواره به دانشجویان حس خوبی را منتقل کند، حس بودن در جمع هنرمندان و کسانی که اهل فرهنگ هستند.

این بازیگر و کارگردان تئاتر گفت: در بخش داوری و هیات انتخاب سعی کردیم سراغ هنرمندانی برویم، که هم شناخته شده باشند، هم دانش داشته باشند. از میان نسل های جدید و قدیم انتخاب هایی داشتیم و کوشیدیم تلفیق تجربه و دانش نسل ها را در انتخاب ها و داوری ببینیم.

بابک زرین دبیر بخش موسیقی این رویداد درباره جشنواره این دوره گفت: در بخش موسیقی ما سعی کردیم اتفاقاتی را به وجود بیاوریم که شاید در جشنواره موسیقی فجر هم کمتر رخ داده بود. باید از همراهی دکتر فراهانی و آقای پورفاضلی برای تحقق این هدف تشکر کنم.

او از دکتر افشین یداللهی نام برد و گفت: من به دعوت دکتر یداللهی به این جشنواره آمدم وگرنه اساسا علاقه ای به امور این چنینی ندارم. آمدم، صحبت های اولیه انجام شد و به این نتیجه رسیدیم یک شورای تخصصی داشته باشیم. از عزیزانی دعوت شد و بعد شروع به کار کردیم. شاخه خوانندگی پاپ اتفاقی است که برای اولین بار در این جشنواره به آن بها داده می‌شود. ما به یک سری آثار رسیدیم که نشان می داد نسل جدید چقدر با استعداد و خوب هستند، به خصوص در بخش موسیقی پاپ خوانندگان خیلی خوبی را شناسایی کردیم.

در بخش دیگری از این نشست دکتر فراهانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا جشنواره در فضای دانشگاهی برگزار نمی شود؟ گفت: پردیس تئاتر تهران ظرفیتی دارد که ما جای دیگری را مشابه آن پیدا نکردیم. در بسیاری از سالن ها و سن ها دکور ما جا نمی‌شود. متاسفانه در دانشگاه های ما فضای مناسب برای امور فرهنگی و هنری نیست وگرنه دوست داشتیم جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت در یکی از دانشکده های علوم پزشکی برگزار شود. اصراری برای جدا کردن جشنواره از محیط دانشگاهی نداشتیم.

فراهانی در پاسخ به سوالی درباره مشکلات بین جامعه پزشکی و هنرمندان گفت: جامعه هنری در دولت یازدهم به توسعه سلامت کمک بسیاری کرده است. ورود هنرمندان به حوزه سلامت موجب موفقیت بیشتر ما می شود. اگر اخیرا تنش هایی بین جامعه هنری و جامعه پزشکی اتفاق افتاده این موضوع باعث نمی شود نفس این همکاری و تعامل را زیر سوال ببریم. من تاکید دارم که جامعه پزشکی بسیار نسبت به سلامت جامعه هنری حساس است و هستند هنرمندانی که در منزل خودشان به شکل 24 ساعته در حال دریافت خدمات درمانی و بهداشتی هستند و ما ترجیح می دهیم این موضوع با جزییات رسانه‌ای نشود. تنش‌هایی که وجود داشته مقطعی بوده و جدی نیست.

محمدحسین پورفاضلی مسئول دبیرخانه جشنواره که اجرای جلسه را بر عهده داشت گفت: دکتر یدالهی ، قبل از درگذشت تیم خود را برای انتخاب و داوری چیده بود و به همین دلیل با فقدان ایشان بدون بروز مشکل کارها انجام شد. در این دوره جشنواره، چند کارگاه در حوزه شعر، ترانه و داستان خواهیم داشت و شب شعر هم برگزار می‌کنیم. در روز اختتامیه ادبی هم یک یادبود ویژه برای ادای احترام به دکتر یداللهی پیش بینی شده و نشریه ای به این مناسبت منتشر می‌شود.

در انتهای این رویداد از پوستر هشتمین جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت رونمایی شد. جشنواره فرهنگی از 25 فروردین ماه تا اول اردیبهشت ماه امسال در پردیس تئاتر تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر: