آخرین اخبار از سیل در استان‌های شمال غربی کشور

شمار جانباختگان سیل به ۴۰ نفر رسید/ جسد نوجوان آذری همچنان مفقود است

کدخبر: 2094254

با شناسایی و تعیین هویت ۴ جسد دیگر حادثه سیل آذرشهر تعداد اجساد شناسایی شده توسط پزشکی قانونی استان های آذربایجان شرقی و کردستان به ۴۰ نفر رسید.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تعداد جان‌باختگان سیل در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان به 40 نفر رسید.

سه‌شنبه 29 فروردین 96

شمار جانباختگان سیل به ۴۰ نفر رسید/ جسد نوجوان آذری همچنان مفقود است

اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، اسامی چهار جسدی که امروز به پزشکی قانونی آذرشهر منتقل و شناسایی شدند به شرح زیر است: ۱- نورس محمدولی پور

۲- اکبر محمد ولی پور

۳- هاجر سعیدی

۴- امیرعلی حنیفی

یادآور می شود در جریان سیل اخیر طبق تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی و برخی رسانه ها، یک نوجوان دوچرخه سوار نیز در استان آذربایجان غربی گرفتار سیلاب شد که بنا به گزارش ها جسد وی همچنان مفقود است و به پزشکی قانونی استان ارجاع نشده است.

دوشنبه 28 فروردین 96

اعلام آمادگی بسیج دانشگاه تهران برای کمک به سیل‌زدگان

بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با صدور بیانیه‌ای ضمن عرض تسلیت به مردم آذری و کردزبان کشورمان و محکومیت حادثه تروریستی اخیر در سوریه آمادگی خود را برای کمک به مردم سیل‌زده آذربایجان غربی اعلام کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: در روزهای اخیر اخبار منتشر شده حاکی از رنج و غم بوده است. حادثه ناگوار سیل در استان‌های شمال‌غربی کشور و جان باختن هموطنان‌مان مایه تالم گردید؛ بدینوسیله به مردم غیور آذری و کرد زبان و همچنین دوستان دانشجویمان که متعلق به آن خطه غیور هستند تسلیت عرض می‌کنیم و از خداوند متعال اجر و صبر عظیم و تسکین آلام هم‌میهنان عزیزمان را خواستاریم.

در این نامه تاکید شده است: بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و واحد خدمت رسانی آن آمادگی خود را جهت تقویت کمک‌های مردمی اعلام می‌دارد.

این نامه می‌افزاید: همچنین جنایات تکفیری‌ها در به شهادت رساندن زن و کودک مظلوم و بی‌پناه شیعه در سوریه را که توامان نظاره کینه عمیق دشمنان و غم وصف ناشدنی برایمان بود را محضر مبارک امام عصر(عج) و ولی امر مسلمین(حفظه الله) تسلیت گفته و دل‌آرامی شان را از پروردگار منتقم، مسئلت میجوییم.

در ادامه نامه آمده است: بی‌تردید این حوادث ناشی از جهل مرکب دشمنان اسلام است که آتش فتنه های مذهبی را به جان مظلومان می‌اندازد. شیعه و سنی پیرو قرآن و عترت هوشمندانه و بنا به حکم خدا، برابر دشمنان دین ایستاده‌اند و از فتنه‌جویان مزدور سرویس‌های بیگانه، بیزاری می جویند.همه انقلابیون نیز به خوبی خباثت دشمنان را رصد می‌کنند و می‌دانند که راهکار خشکانیدن ریشه های تروریسم زاییده و حمایت شده‌ از سوی استکبار،مقاومت است.

انتخابات مانع توجه کافی مسئولان به سیل‌زدگان شد

محمداسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس ، با انتقاد از توجه ضعیف مسئولان به مردم سیل‌زده مناطق غربی کشور گفت: مردم انتظار داشتند تا آقای رئیس‌جمهور در همان یکی دو روز اول پیامی را صادر و با مردم ابراز همدردی کند.

وی افزود: مردم از این مسئله گله‌مند هستند که با وجود تأکیدات و دستورات رهبری برای رسیدگی به سیل‌زدگان، بعضی از مسئولان از این امر غافل هستند و توجه لازم را ندارند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قطعاً مسئله انتخابات و مشغله‌هایی که آقایان به صورت فرعی دارند، در عدم توجه کافی آنان به سیل‌زدگان تأثیر داشته است.

سعیدی با بیان اینکه ما نباید از آلام مردم غافل شویم، خاطرنشان کرد: اگرچه مسئولان محلی اکثراً به خوبی در منطقه حضور پیدا کرده بودند، اما متأسفانه در مورد عده‌ای از مسئولین عالی کشور انتظار بیشتری بود که در این مورد رفتار کنند.

وی با گله‌مندی از نحوه پرداختن به سیل آذربایجان شرقی توسط برخی از رسانه‌ها گفت: اینکه به نحوی انعکاس داده می‌شود مردمی که بر اثر سیل جان خود را از دست داده‌اند به خاطر این بوده که برای گرفتن فیلم و عکس سلفی در منطقه حاضر شده‌اند به هیچ وجه درست نیست و در واقع بازی کردن با احساسات مردم است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار در پایان خاطرنشان کرد: در شهرستان آذرشهر که بیشترین تلفات سیل در آنجا بود، وزارت راه و شهرسازی برای راه یکی از روستاها به نام قلعه‌زار از بستر یک رودخانه استفاده بود و وقتی که سیلاب جاری شد، خودروهایی که در این جاده تردد می‌کردند گرفتار سیلاب شدند و ما شاهد تلفات مالی و جانی زیاد در این منطقه بودیم.

شمار جانباختگان سیل به ۳۹ نفر رسید

پزشکی قانونی استان آذربایجان شرقی اعلام کرد: با ارجاع سه جسد دیگر در شهرستان آذرشهر، جمع جانباختگان سیل در این شهر، ۱۶ و جمع آن در استان آذربایجان شرقی (با احتساب آمار ۱۸ نفره عجب شیر) به ۳۴ نفر رسید.

شمار جانباختگان سیل استان های آذربایجان شرقی و کردستان، با اضافه شدن ۳ جسد در آذرشهر، به ۳۹ نفر رسیده است.

39جسد جانباختگان سیل اخیر در پزشکی قانونی

سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: با ارجاع سه جسد در آذرشهر، شمار اجساد جانباختگان تحویل شده سیل اخیر به پزشکی قانونی به 39 تن رسید.

زیرساخت‌های کرمانشاه بر اثر سیل تخریب شد/ شرایط بحرانی است

جبار گوهری نماینده استان کرمانشاه در شورای عالی استان‌ها گفت: بر اثر حادثه سیل بسیاری از زیرساخت‌های کرمانشاه تخریب شده است.

بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران: جناب رئیس‌جمهور اصلا با خبر هستید که در آذربایجان سیل آمده؟

بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران در نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهور درخصوص سیل استان‌های شمال‌غرب کشور تاکید کرد: جناب رئیس جمهور با خبر هستید که در آذربایجان سیل آمده است؟ خبر آن‌را دارید که در این حادثه تعدادی از هموطنانمان تاکنون جان باخته‌اند و بیش از 8300 نفر در این سیل به طرق مختلف درگیر شده‌اند و زمین‌های کشاورزی آنان تا حدود 60 سال دیگر قابل زراعت نیست؟ آیا عمق فاجعه را درک می‌کنید؟ یا درصدر اخبار بودن با افتتاح پروژه‌های چند بار افتتاح شده و نیمه‌کاره بیش از جان هموطنان اهمیت دارد؟

در این نامه آمده است: جناب آقای رئیس جمهور، امیدواریم عملکرد جنابعالی در قبال مردم بویژه مردم سیل‌زده آذربایجان طوری نباشد تا تاریخ چنین به قضاوت ننشیند و آرزو ننماید که کاش یکی از رقبای روحانی رئیس جمهور و یا استاندار استان‌های سیل زده آذربایجان غربی به جای شما بود. جناب آقای روحانی، بدانید مردم گله مندند! و پاسخ به خداوند باری تعالی در قبال حق‌الناس سخت خواهد بود.‌( متن کامل نامه )

پیام روحانی به مردم استان‌های سیل‏‌زده آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل

متن پیام حسن روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حادثۀ خسارت بار سیل و رانش زمین در استانهای آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل که منجر به جان باختن و مفقود و مصدوم شدن عده ای از هموطنان عزیز شد، موجب اندوهی عمیق و فراوان برای عموم هموطنان عزیز و مسئولان کشور گردید.

استانداران محترم استانهای آسیب‏ دیده و همچنین وزیر محترم نیرو که به نمایندگی از اینجانب به همراه معاونین وزرای ذیربط برای سرکشی و رسیدگی به امداد رسانی به هم میهنان آسیب دیده به منطقه سفر کرده اند؛ از اولین ساعات این حادثه ناگوار به همراه سایر دستگاهها، نهادها و نیروهای مسلح در میدان کمک به مردم حضور داشته اند.

مجددا از همۀ دستگاهها و نهادهای امدادرسان می خواهم بدون هیچ وقفه ای با بسیج همة امکانات موجود، برای یاری رساندن به آسیب دیدگان و مصدومان تلاش مضاعف کنند و هرچه سریع‏تر به ساماندهی امور مناطق آسیب ‏دیده بپردازند. در این زمینه و در پی اخذ گزارش از مسوولان مرتبط؛ دستورات لازم و فوری به وزرای محترم کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و شهر سازی، نیرو، سازمان هلال احمر و سایر دستگاههای ذیربط ابلاغ شده است.

لازم می‏ دانم ضمن عرض تسلیت و ابراز همدردی با مردم شریف استانهای سیل‏ زده و به‏ ویژه خانواده‏ های محترم جان‏باختگان و آسیب‏ دیدگان، اطمینان ‏دهم دولت تا ساماندهی نهایی، رسیدگی مطلوب و کمک به جبران خسارت‏های وارده در کنار شما عزیزان خواهد بود.

یکشنبه 27 فروردین 96

بررسی گزارش نماینده رئیس‌جمهور از استان‌های سیل‌زده در جلسه هیات دولت

جلسه هیأت وزیران بعدازظهر امروز به ریاست جهانگیری معاون اول رییس جمهوری برگزار شد.

در ابتدای جلسه، وزیر نیرو که به عنوان نماینده رییس جمهور به مناطق سیل زده اعزام شده بود، گزارشی از حادثه سیل در استان های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل و بازدید میدانی از این مناطق به استحضار اعضای دولت رساند.

هیأت وزیران ضمن عرض تسلیت به خانواده های مصیبت دیده، از تلاش های همه دستگاه های امدادی هلال احمر، نیروهای نظامی و انتظامی و مدیران محلی تشکر کرد و مقرر شد که براساس ارزیابی وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران نسبت به جبران خسارات وارده اقدام شود.

نماینده ویژه مقام معظم رهبری: گزارشی از مناطق سیل‌زده خدمت رهبری خواهد رسید/ رسیدگی به سیل‌زدگان به‌خاطر فشار اقتصادی موجود کمرنگ نشود

حجت‌الاسلام عبدالحسین معزی عصر امروز در سفر خود به استان آذربایجان شرقی و دیدار با نماینده ولی‌فقیه در این استان اظهار کرد: در این سفر از مناطق سیل‌زده بازدید شد و جلساتی هم با استاندار آذربایجان شرقی و هلال احمر استان داشتیم که گزارشی از مناطق سیل‌زده عجب‌شیر و آذرشهر خدمت مقام معظم رهبری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در حوادث طبیعی امدادرسانی و اسکان موقت در اولویت اصلی قرار دارد، بیان کرد: خوشبختانه این امر در زلزله اخیر مشهد و همچنین در سیل آذربایجان شرقی بسیار مطلوب بود.

نماینده ویژه مقام معظم رهبری با تأکید به کمک و همدلی تمام ارگان‌ها و نیروهای مردمی در خدمت‌رسانی و امداد به سیل‌زدگان افزود: متأسفانه این حادثه خسارت جانی و مالی فراوانی را به بار آورده است و بودجه کلانی را برای جبران می‌طلبد.

وی به تأکیدات مؤکد مقام معظم رهبری در خصوص پیگیری موضوع اشاره کرد و گفت: برای این منظور استاندار آذربایجان شرقی موظف است برآورد لازم در زمینه خسارت زمین‌ها، مزارع، باغات، زیرساخت‌ها و غیره را انجام دهد، ضمن آنکه باید آمادگی لازم در دستگاه‌ها وجود داشته باشد تا با وقوع حادثه مشابه چنین خسارات‌هایی به بار نیاید.

معزی خاطرنشان کرد: پیام مقام معظم رهبری همچنین حضور نماینده ایشان برای مردم داغدیده بسیار روحیه‌بخش بود و این موضوع از نظر روانی بسیار اثرگذار بوده است.

وی به اهمیت جبران خسارات واردشده در اثر سیل اشاره کرد و افزود: با توجه به فشار اقتصادی موجود در جامعه، نباید از موضوع رسیدگی به سیل‌زدگان غافل شویم.

معزی با یادآوری اینکه بنا به گفته برخی از اهالی این مناطق، چند سالی بود که رودخانه‌ها در خشک‌سالی به سر می‌بردند و این نعمت الهی باران رحمتی از سوی پروردگار بود، گفت: متأسفانه جنبه منفی حادثه سیل منجر به کشته شدن برخی هم‌وطنان شد و اثرات سنگینی بر جای گذاشت.

نماینده ویژه مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: با مشاهده فیلم مرتبط به سقوط خودروها به رودخانه و سپس مچاله شدن آنها، قلب هر انسانی به درد می‌آید و این نیروهای مخلص هلال احمر، ارتش، بسیج و غیره بودند که جلوی آسیب‌های بیشتر سیل را گرفتند.

وی با اشاره به حضور 20 هزار نیروی متخصص و واکنش سریع هلال احمر در تعطیلات عید نوروز در سراسر کشور و با یک‌هزار پایگاه مستقر، تصریح کرد: متأسفانه سالانه تلفات جاده‌ای در کشور به 20 هزار نفر رسیده و این رقم بیشتر از تلفات جنگ است.

نماینده ویژه مقام معظم رهبری با تأکید به اینکه هلال احمر یک نهاد مقدس و فرصتی بزرگ برای جامعه است که در برف، کولاک، سیل، زلزله و همه حوادث در کنار مردم است، افزود: این نهاد مردمی بوده و اگر دولت بودجه‌ای به این نهاد تخصیص داده به علت خدمات ارزنده آنهاست.

معزی یادآور شد: در حال حاضر 20 خانه در «چنار» تخریب کامل شده است و هرچه سریع‌تر باید اقدامات ساخت آنها صورت گیرد و این امر به همت مسؤولان و مردم وابسته است.

به منظور همدردی و پیگیری کمک به آسیب دیدگان سیل محسن رضایی به آذربایجان شرقی سفر کرد

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز یکشنبه 27 فروردین به تبریز سفر کرد تا از مناطق سیل زده بازدید کند و از نزدیک در جریان امدادرسانی به سیل زدگان و مصیبت دیدگان آذرشهر و عجب شیر قرار گیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نخستین برنامه خود در سفر به استان آذربایجان شرقی، عصر روز یکشنبه با حضور در بیمارستان امام رضا (ع) شهر تبریز، به عیادت از مجروحان و آسیب دیدگان حادثه سیل اخیر پرداخت و در جریان درمان حادثه دیدگان قرار گرفت.

رضایی فردا (دوشنبه) با سفر به مناطق مختلف استان آذربایجان شرقی‌، رسیدگی و کمک به آسیب دیدگان از سیل اخیر را پیگیری می‌کند.

کمیته ویژه کمیسیون عمران فردا از مناطق سیل‌زده غرب کشور بازدید می‌کند

صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: کمیته ویژه کمیسیون عمران مجلس فردا دوشنبه 28 فروردین ماه 96 از مناطق سیل‌زده در استان‌های غربی کشور بازدید می‌کند.

وی افزود: این کمیته به ریاست محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس فردا بازدید از مناطق سیل‌زده استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان و زنجان را در دستور کار خود دارد.

خسارات سیل در استان‌های غربی کشور

شمار جانباختگان شناسایی شده سیل به ۳۶ نفر رسید

سازمان پزشکی قانونی کشور اسامی جانباختگان حادثه سیل در کشور را به شرح ذیل اعلام کرد:

فهرست اسامی سیل زدگان شهرستان آذرشهر استان آذربایجان شرقی

1. احسان اصلانی 2. عرفان اصلانی 3. زهرا اصلانی 4. معصومه حیدری 5. حسین اصلانی 6. ابوالفضل هدایت 7. آیناز هدایت 8. زهرا قلی زاده 9. فاطمه شیرازی خان امیری 10- عطا حضرتی 11- علی حضرتی 12- یوسف حضرتی 13- مریم ابراهیمی

فهرست اسامی سیل زدگان شهرستان عجب شیر استان آذربایجان شرقی

1. صمدعلی محمدی چنار 2. علی پناهی چنار 3. عبادلله فضلی چنار 4. اسماعیل فضلی چننار 5. مریم طالبی چنار 6. سعید فضلی چنار 7. هادی پناهی 8. فاطمه معصومی چنار 9. سلمان دلپسند 10. حسن نصیری چنار 11. سکینه عینی چنار 12. هاجر مهدوی چنار 13. سیفعلی مهدوی چنار 14. صدقعلی مهدوی چنار 15. فاطمه اصغری چنار 16. فاطمه زینالی چنار 17. امیر پناهی چنار 18. محمد رضا فضلی چنار

فهرست اسامی سیل زدگان استان کردستان:

سقز:

1. ایوب محمدی 2. هجران صالحی 3. علیرضا قادری 4. میلاد بهرامی

بانه:

1. ولید محمودی

اقامه نماز برای جان باختگان سیل عجب شیر

پیام تسلیت رئیسی در پی حادثه سیل در استان‌های شمال غربی: امیدوارم همه ما بویژه دولت، بتوانیم به وظیفه خود در امدادرسانی به سیل‌زدگان به درستی و به سرعت عمل کنیم

متن پیام تسلیت حجت‌الاسلام رئیسی در پی حادثه غم‌بار سیل در استان های شمال غربی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حادثه جانکاه و غم‌بار سیل در استان‌های شمال‌غرب کشورمان و جان باختن بسیاری از هم‌میهنان عزیز کُرد و آذری‌مان و خسارات فراوانی که به مردم آن خطه وارده شده است، موجب تأثر اینجانب شد.

این مصیبت را به مقام معظم رهبری و همه ملت ایران بخصوص خانواده‌‌های عزیز داغدار، تسلیت عرض می‌کنم.

امیدوارم همه ما مسؤولان بویژه دولت محترم، بتوانیم به وظیفه و مسؤولیت خود در امدادرسانی به سیل‌زدگان به درستی و به سرعت عمل کنیم تا اندکی از آلام و درد و رنج آسیب‌دیدگان کاسته گردد. ان شاء‌ الله

علّو درجات جان‌باختگان این حادثه و صبر و شکیبایی برای بازماندگان را از درگاه خداوند متعال خواستارم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور: اجساد 18 ناپدیدشده در آذرشهر پیدا شد

اسماعیل نجار که به منظور بازدید از استان های سیل زده به این مناطق سفر کرده به ایرنا اظهارکرد: امدادرسانی در همه استان های سیل زده در حال انجام است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، آمار مفقودین حادثه سیلاب در آذرشهر را 22 تن اعلام کرد و افزود: با تلاش امدادگران، اجساد 17 نفر تا روز گذشته پیدا شد و امروز نیز جسد یک ناپدیده شده شناسایی و پیدا شد. نجار اظهار کرد: تلاش برای یافتن جسد 4 ناپدیدشده باقی مانده در آذر شهر همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به آمار مفقودین روستای چنار در عجب شیر در استان آذربایجان شرقی هم گفت:‌ در این روستا نیز تاکنون اجساد 18 ناپدید شده یافت شده است و تلاش برای یافتن اجساد شش مفقودی دیگر ادامه دارد.

نجار اعلام کرد:‌ قرار است بعدازظهر امروز پیکر متوفیان سیلاب در روستای چنار تشیع شود.

معاون وزیر کشور در حوزه بحران درباره میزان خسارت وارده از وقوع این سیلاب هم افزود: میزان خسارت وارده توسط کارشناسان در حال ارزیابی است .

جزئیات کمک‌رسانی سپاه پاسداران به حادثه دیدگان سیل اخیر

سردار رمضان شریف مسئول روابط عمومی کل و سخنگوی سپاه درباره چگونگی امدادرسانی سپاه به حادثه دیدگان به ویژه در سیل اخیر استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی گفت: از آنجا که در کشور ما بلایای طبیعی و حوادث زیادی اتفاق می افتد، از سوی فرماندهی کل سپاه یک دستورالعمل ثابت، مجوز دائمی و ماموریت همیشگی به کلیه یگان‌های سپاه در سراسر کشور ابلاغ شده که به محض وقوع حوادث و بلایای طبیعی، همه مجموعه ها و واحدهای سپاه به امدادرسانی و کمک به مردم گرفتار شده بپردازند.

وی افزود: تجربه ثابت کرده که در حوادث مختلف و نسبتا مشابهی که در سالیان گذشته داشتیم نظیر "زلزله بم"، معمولا واحدهای سپاه معطل تماس و یا پیگیری خاصی از بابت کمک رسانی به مردم نمی مانند؛ چراکه برای این موضوع دستورالعمل و آیین نامه مشخصی دارند. مسئول روابط عمومی سپاه با بیان اینکه دستورالعمل امدادرسانی و کمک سپاه به مردم گرفتارشده، دارای 3 مرحله مشخص است، گفت: در مرحله اول مشخص شده که یگانهای سپاه برای جلوگیری از افزایش تلفات انسانی وارد کار شوند؛ در سیل اخیر استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، واحدهای سپاه در شهرهای "آذرشهر"، "عجب شیر"، "تبریز" و "هشترود" که کانون اصلی سیل اخیر بودند، به سرعت برای جلوگیری از افزایش تلافات انسانی وارد عمل شدند و تلاش ویژه ای را انجام دادند.

سردار شریف افزود: در مرحله دوم هدف یگانهای سپاه، کمک به مجموعههایی است که اسکان و لوازم اولیه مورد نیاز آسیب دیدگان را تامین می کنند؛ در این بخش از توانمندی و دِپوی امکانات سپاه برای کمک رسانی به حادثه دیدگان استفاده می شود؛ این کمک رسانی در جریان سیل چند روز گذشته شمال غرب کشور نیز انجام شد؛ در مرحله سوم، یگانهای سپاه برای بازسازی و بازگشایی راه‌ها و شریانهای اصلی مناطق حادثه دیده اقدام میکنند که در جریان سیل اخیر این اقدام با بهره گیری از امکانات و تجهیزات مهندسی سپاه صورت گرفت. وی ادامه داد: امروز (یکشنبه 27 فروردین) سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه جهت نظارت و پیگیری اقدامات انجام شده سپاه، در مناطق سیل زده حضور یافت؛ این حضور برای پای کار آوردن واحدهای مهندسی سپاه جهت رسیدگی به اوضاع بخش های تخریب شده شمال غرب کشور است.

سردار شریف تاکید کرد: ناگفته نماند که در فاز اول حادثه سیل اخیر، "مجموعه بسیج"، "نیروهای آموزشی حاضر در منطقه" و همچنین "نیروهای مهندسی به ویژه تیپ 53 مهندسی سپاه" که آن محدوده جزو منطقه ماموریتی‌اش قلمداد میشود، فعالیت‌های ویژهای را در امدادرسانی به سیل زدگان انجام دادند؛ از سوی دیگر، واحدهای سپاه به صورت طبیعی از امکانات و وسایل مهندسی که قرارگاه سازندگی سپاه در آن منطقه در اختیار دارد، برای کمک رسانی به سیل زدگان استفاده کردند.

مسئول روابط عمومی سپاه افزود: اکنون دغدغه‌ای که در مناطق سیل زده وجود دارد، این است که در صورت بارش مجدد باران، احتمال نفوذ آب به روستاها و برخی از ناحیهها وجود دارد؛ از همین رو واحدهای سپاه در حال اسکان اضطراری سیل زدگان و انجام اقداماتی جهت جلوگیری از نفوذ مجدد آب به این مناطق هستند. سردار شریف در پایان با بیان اینکه همه اقدامات امدادرسانی سپاه در کنار اقداماتی بود که مجموعههای مسئول و مامور اعم از مجموعههای دولتی و خصوصی در مناطق سیل زده انجام دادند، خاطرنشان کرد: بحمدلله برآوردهای اولیه حاکی از این است که به زودی بخش عمده ای از مشکلات اولیه در مناطق سیل زده مرتفع خواهد شد.

42 نفر فوتی و 6 مفقودی

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور در گفتگو با فارس گفت: تاکنون 42 نفر شامل 17 نفر در آذرشهر، 18 نفر در عجب‌شیر، 5 نفر در کردستان و یک نفر هم در آذربایجان غربی جان خود را در حادثه سیل از دست داده‌اند.

لاریجانی در صحن علنی مجلس: کمیسیون عمران گزارشی از سیل اخیر تهیه و به مجلس ارائه کند

علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس (27 فروردین ماه 96) با اشاره به سیل اخیر در استان‌های غربی کشور گفت: متأسفانه شاهد بروز خساراتی به دنبال سیل اخیر در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه و زنجان هستیم، به ویژه در آذربایجان که تلفات زیادی را به همراه داشت و آخرین آمار حدود 41 نفر را اعلام کرد که ضایعه تأسف‌باری است.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی با خانواده جانباختگان همدردی می‌کند و به آنها تسلیت عرض می‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: لازم است دستگاه‌های اجرایی همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز دستور دادند، با شدت و حدت و تمام قوا تلاش کنند تا هم حادثه را کنترل و به آسیب‌دیدگان کمک کنند و راه‌حلی برای خسارات به وجود آمده داشته باشند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: من در همین جا از کمیسیون عمران نیز می‌خواهم تا به سرعت هیأتی را اعزام و به موضوع رسیدگی کنند که هم کمک‌رسانی به سیل‌زدگان در اسرع وقت و به خوبی انجام شود و پیگیری‌های لازم را داشته باشند که چرا حادثه به این صورت رخ داد و علت را ریشه‌یابی کنند و گزارشی را در این باره تهیه و به مجلس ارائه کنند.

نماینده رهبر انقلاب وارد تبریز شد

نماینده رهبر انقلاب در هلال احمر به منظور بررسی از روند امدادرسانی به سیل زدگان استان های گرفتار در سیل، دقایقی پیش وارد تبریز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر، حجت الاسلام والمسلمین معزی با إبراز تأسف، تاثر و اندوه از وقوع حادثه دلخراش سیل و جان باختن شماری از هموطنان در استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان و ابلاغ پیام همدردی و تاسف مقام معظم رهبری (مدظله العالی) گفت: این سفر بنا به دستور رهبر معظم انقلاب به منظور بررسی وضعیت امدادرسانی به سیل زدگان این استان ها و ابراز همدردی با آنان صورت گرفته است.

وی ضمن ابراز تاسف از وقوع این حادثه، تسلیت درگذشت تعدادی از هموطنان عزیز به ملت شریف ایران و به ویژه مردم صبور استان های سیل زده و همدردی با بازماندگان مردم این مناطق را مقاوم و نستوه خواند و تصریح کرد: این ضایعه دلخراش ملت ایران را عمیقا متاثر کرده است .

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر که به منظور بررسی آخرین وضعیت امدادرسانی به این منطقه سفر کرده است ضمن تقدیر و تشکر از تلاش جدی تمامی امدادگران ،خواستار توجه هر چه بیشتر در رسیدگی به وضعیت آسیب دیدگان،در اختیار قرار دادن امکانات ،اسکان و رسیدگی به مصدومان شد.

در ادامه و در جلسه جداگانه ای روند امدادرسانی مورد بررسی قرار گرفت و توصیه ها و تاکیدات لازم نیز ارائه گردید.

اسامی قربانیان سیل شمال غرب کشور اعلام شد

ارسال نظر: