وزیر دفاع خبر داد:

تجهیز نیروی دریایی سپاه به موشک کروز جدید

کدخبر: 2094264

سردار دهقان از تحویل انبوه موشک کروز دریایی نصیر به نیروی دریایی سپاه در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم رونمایی از جدیدترین دستاوردهای وزارت دفاع که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، گفت: به حول قوه الهی متخصصان و دانشمندان متعهد و انقلابی پژوهشکده سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با وجود تحریم‌ها، اولین نمونه هواپیمای جت آموزشی بومی را که با استفاده از توانایی‌ها و پتانسیل شرکت‌های دانش بنیان طراحی و ساخته شده است آماده انجام آزمایش‌های زمینی کردند.

وی افزود: این هواپیما که به سفارش و مشارکت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و به صورت کاملاً بومی طراحی و ساخته شده و علاوه بر آموزش دانشجویان خلبانی، قابلیت اجرای مأموریت‌هایِ پشتیبانیِ نزدیک هوایی و حمل انواع تسلیحات خواهد داشت و انشاءالله پس از اتمام آزمایشهای لازم، تحویل نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌گردد.

وزیر دفاع تصریح کرد: ایده‌پردازی، طراحی، ساخت، آزمایش و استانداردسازی این هواپیما که از ابتدا تا انتها در داخل کشور صورت گرفته است، جمهوری اسلامی ایران را در شمار معدود کشورهای دارای توانمندی فرآیند طراحی و ساخت هواپیمای در این کلاس قرار داده است.

سردار دهقان اظهار کرد: این دستاورد مهم در راستای اقتدار و خوداتکایی در حوزه هوایی که مورد تأکید مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) می‌باشد حرکتی اساسی در جهت قطع وابستگی به خارج و التزام عملی به اصول بنیادی اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال در کشور و تولید ملی است.

وی پیرامون پهپاد مهاجر 6 نیز گفت: این پهپاد توانمندی انجام ماموریت‌های شناسایی، مراقبت و رزمی در شعاع عملیاتی گسترده و مداومت پروازی بالا را برای نیروها با قابلیت اطمینان فوق‌العاده فراهم می‌سازد و فرماندهان نیرو با استفاده از قابلیت‌های این پهپاد می‌توانند عملیات شناسایی، مراقبت و انهدام اهداف شناسایی شده را انجام دهند.

وزیر دفاع افزود: پهپاد تاکتیکی مهاجر 6 مبتنی بر اصل انعطاف‌پذیری و توسعه‌پذیری، توسط متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طراحی شده است تا در عملیات‌های محوله و محیط‌ها و شرایط متغیر کارآمد باشد.

سردار دهقان ارسال داده‌های ماموریتی تصویری به هنگام، در روز و شب به وسیله یک سکوی هواپایه برای اشراف کامل به محیط عملیات و توانایی فرود و برخاست در باندهای پروازی کوتاه را از دیگر ویژگی این پهپاد ذکر کرد وخاطرنشان کرد: به همین دلیل پهپاد مهاجر 6 را از پهپادهای هم رده خود متمایز و در رده پهپادهای تراز اول دنیا قرار داده است.

وی با اشاره به راهبرد وزارت دفاع در تقویت روز افزون توان موشکی نیروهای مسلح طراحی، نمونه‌سازی و انجام آزمایشات پروازی موفق موشک نصیر، گفت: موشک کروز سطح به سطح نصیر با قابلیت شلیک از ساحل و دریا علیه اهداف دریایی از جمله کشتی‌های جنگی و اسکله‌ها بکار گرفته می‌شود.

وزیر دفاع آماده‌سازی و واکنش سریع، ارتفاع پروازی پایین، دقت بالای ناوبری و اصابت به هدف، قدرت تخریب زیاد، قابلیت ضد جمینگ بالا به واسطه رادار پیشرفته و شلیک از روی شناورهای تندرو را از ویژگی‌های موشک جدید نصیر ذکر کرد که به دست متخصصان اقتدار آفرین سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده و به زودی انبوه آن به نیروی دریایی سپاه تحویل می‌گردد.

سردار دهقان در ارتباط با موشک هوا به هوای فکور اظهار داشت، این موشک با نصب بر روی هواپیماهای جنگنده قابلیت درگیری با انواع تهدیدات هوایی را دارد.

وی افزود: موشک فکور نخستین موشک هوا به هوای کشور است که توسط متخصصان هوافضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده که با تحویل آن به نیروی هوایی ارتش توان عملیاتی این نیرو در برابر تهدیدات هوایی به نحو چشمگیری افزایش می‌یابد.

وزیر دفاع درباره جنگنده قاهر 313 نیز با بیان اینکه پروژه جنگنده قاهر F-313 با هدف تجمیع دانش طراحی موجود در کشور، کاهش زمان تحقیق و توسعه و زمان دستیابی به محصول، با استفاده از فناوری‌ها و فرایندهای نوین به کار گرفته شده در این حوزه در دنیا و تحقّق دستیابی به محصول کاملا بومی در انتهای مسیر برنامه‌ریزی شده، با ساخت نمونه اثبات فناوری آغاز گردید، گفت: جنگنده قاهر F-313 به دست متخصصین جوان و انقلابی این کشور طراحی گردیده و اولین نمونه اثبات فناوری آن در سال 1392 رونمایی گردید.

سردار دهقان طراحی بومی و منحصر به فرد و دارای پیکربندی با سطح مقطع راداری پایین، قابلیت نشست و برخاست در باندهای کوتاه و محلی، قابلیت حمل سلاح و همچنین سوخت اضافه در داخل بدنه، قابلیت پرواز در ارتفاع پایین، تعمیر و نگهداری و پشتیبانی ارزان، امکان تغییرات براساس نیاز و خواست بهره‌بردار، امکان تولید انبوه در در تعداد بالا و امکان انجام طیف متنوعی از ماموریت‌ها شامل پشتیبانی نزدیک، شناسایی، گشت‌زنی و مراقبت را از مهمترین ویژگی‌های این جنگنده ذکر کرد.

وی گفت: در سال‌های گذشته فرایند تحقیق و توسعه این هواپیما تکمیل شده و بحمدالله امروز با حضور ریاست محترم جمهور انجام آزمایش زمینی که اصطلاحا تاکسی گفته می‌شود انجام شد.

وزیر دفاع با اشاره به تحویل 20 فروند بالگرد تعمیر اساسی شده به نیروهای مسلح و کاربران کشوری، گفت: متخصصان افتخارآفرین شرکت پنها با روحیه جهادی امروز قادرند تعمیرات اساسی انواع بالگرد شرقی و غربی را در این مجموعه انجام دهند و بحمدالله کشور در این زمینه کاملا متکی به توان داخلی است و خدمات مهندسی خود را نیز به خارج از کشور ارائه می‌کند.

سردار دهقان با اشاره به اینکه متخصصان، دانشمندان، مدیران و کارکنان وزارت دفاع شعار ما می‌توانیم را محقق کردهاند این دستاوردهای ارزشمند را به محضر فرمانده معظم کل قوا تبریک گفت و با تشکر و قدردانی از دست اندرکاران این دستاوردهای مهم تأکیدکرد: روند تکاملی و توسعه فناوری‌های پیشرفته با صلابت در مجموعه صنایع وزارت دفاع جریان دارد و روز به روز بر شتاب آن افزوده خواهد شد.

وی در پایان گفت: دستاوردهای متعددی در این نمایشگاه در معرض بازدید رئیس‌جمهور قرار گرفت که در فرصت مناسب رسانه‌ای و به استحضار ملت شریف ایران خواهد رسید.

ارسال نظر: