در نشست خبری با وزیر خارجه قطر

لاوروف خواهان اعزام فوری بازرسان بین‌المللی به سوریه شد

کدخبر: 2094294

وزیر امور خارجه روسیه گفت: مسکو پافشاری دارد که نه تنها سازمان منع تسلیحات شیمیایی بلکه سازمان ملل متحد نیز بازرسان خود را فوراً برای تحقیق درباره حمله ادعایی شیمیایی در سوریه، به این کشور اعزام کنند.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از شبکه تلویزیونی روسیاالیوم؛ سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست مشترک خبری با همتای قطری اش در مسکو گفت: روسیه پافشاری دارد که نه تنها «سازمان منع تسلیحات شیمیایی» بلکه «سازمان ملل متحد» نیز بازرسان خود را فوراً برای تحقیق درباره حمله ادعایی شیمیایی در سوریه، به این کشور اعزام کنند.

­لاوروف در ادامه بر لزوم تحقیقات حرفه ای کامل، عینی و به دور از هرگونه غرض ورزی تاکید کرد.

وی همچنین از بازرسان بین المللی خواست که از پایگاه هوایی شعیرات در استان حمص سوریه که به ادعای کارشناسان غربی تسلیحات به کار رفته در حمله خان شیخون در آنجا با مواد شیمیایی پر شده اند، بازدید کنند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، لاوروف گفت سازمان منع تسلیحات شیمیایی» در تحقیقات درباره حمله شیمیایی ادعایی در «خان شیخون» استان ادلب سوریه تا حدودی مرموز عمل می کند.

لاوروف افزود: روسیه به این موضوع پی برده است اما سازمان منع تسلیحات شیمیایی آن را تصدیق نمی کند.

وزیر خارجه روسیه گفت: «این اقدامات مرموزانه برای ما مبهم است.»

لاوروف: همه بحران های خاورمیانه به راه حل های مسالمت آمیز نیاز دارد

وزیر خارجه روسیه گفت: طرح هایی برای افزایش سرمایه گذاری مشترک از جمله در بخش انرژی داریم. درباره میزبانی رقابت های جام جهانی فوتبال سال 2018 در روسیه و 2022 در قطر با یکدیگر همکاری می کنیم.

لاوروف افزود:همه بحران های خاورمیانه به راه حل های مسالمت آمیز نیاز دارد. گفتگوهای مستمری بین دو کشور درباره بعضی از مسایل از جمله بحران سوریه وجود دارد. ما درباره لزوم تسریع در حل سیاسی بحران سوریه توافق کردیم.

وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد روسیه و قطر درباره لزوم برقراری آتش بس میان دولت سوریه و مخالفان مواضعی مشترک دارند.

لاوروف افزود دو کشور همچنین درباره مبارزه با گروههای تروریستی داعش و جبهه النصره و سرعت بخشیدن به حل بحران سوریه بر مبنای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد اتفاق نظر دارند.

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد همه بازیگران در خارج از سوریه باید از طرفین درگیری های سوریه برای برقراری آتش بس حمایت کنند.

لاوروف گفت در این صورت در راستای توافقات آستانه شاهد برقراری اتش بس در سوریه خواهیم بود.

وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر غیرقانونی بودن حمله هوایی آمریکا به سوریه، آن را ضربه ای به روند حل مسالمت آمیز بحران در این کشور و مبارزه با تروریسم دانست.

سرگئی لاوروف در ادامه نشست مشترک خبری با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر در مسکو گفت: گفتگوهای ما ثمربخش و سازنده بود. به سطح روابط دو کشور که به آن رسیده ایم، افتخار می کنیم. ما درباره روابط دوجانبه و چشم انداز این روابط گفتگو کردیم. ما در گفتگوهای خود به چشم انداز روابط دوجانبه بر اساس توافق هایی که سران دو کشور در سال گذشته به آن دست پیدا کردند، پرداختیم. زمانی که نخست وزیر قطر به سوچی سفر کرده بود هم توافق هایی بین دو کشور به دست آمده بود که آنها را بررسی کردیم. حجم تبادل تجاری بین دو کشور در سال گذشته دو برابر شد. با این وجود، آمار کلی تبادل تجاری بین دو کشور همچنان پایین است. توافق کردیم در دوره بعدی فعالیت کمیته مشترک دولتی که در دوحه برگزار خواهد شد، گام های اضافی برای حمایت از این روند مثبت و افزایش همکاری اقتصادی دو کشور برداشته شود. طرحی برای مشارکت صندوق سرمایه گذاری قطر در سرمایه شرکت روسنفت مطرح است. طرح های دیگری هم برای افزایش همکاری بین دو کشور در زمینه سرمایه گذاری از جمله با صندوق سرمایه گذاری های مشترک روسیه وجود دارد. معتقدیم این روند مثبت است. همچنین موفقیت هایی در زمینه انرژی، در چارچوب روابط دوجانبه و در چارچوب گفتگوهای اوپک با کشورهای نفتی خارج اوپک و نیز در چارچوب همکاری در مجمع کشورهای صادرکننده گاز به دست آوردیم. ما همچنین موفقیت هایی در زمینه همکاری های انسانی و فرهنگی به دست آوردیم. همکاری بین دو کشور در چارچوب آمادگی ها برای برگزاری رقابت های جام جهانی فوتبال سال 2018 در روسیه و در سال 2022 در قطر وجود دارد.

لاوروف افزود: گفتگوهای مستمر بین دو کشور درباره مسایل مربوط به منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و در راس آنها بحران سوریه و نیز اوضاع لیبی، یمن و نیز حل بحران خاورمیانه و مسئله فلسطین وجود دارد. دو کشور موضع مشترکی دارند که باید راه حل های مسالمت آمیزی برای همه این بحران ها به دست آید. درباره سوریه هم دو کشور بر لزوم برقراری آتش بس بین دولت و مخالفان مسلح و نیز لزوم مبارزه با تروریسم تاکید دارند و نیز باید در تحقق راه حل سیاسی در سوریه بر اساس قطعنامه های شورای امنیت تسریع شود. در چند روز گذشته شاهد تحولی بودیم که خطری برای همه این روندهاست. پس از حادثه استفاده از سلاح شیمیایی در ادلب، شاهد اقدام غیرقانونی آمریکا در حمله هوایی به فرودگاهی در سوریه بودیم.

وی خاطر نشان کرد: ما موضع و ارزیابی روسیه درباره اوضاع و نیز نتایج گفتگوهای این هفته بین خود با رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا و نیز ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران را به اطلاع طرف قطری رساندیم. ما بر تحقیق دقیق، واقع بینانه، حرفه ای و بیطرفانه درباره حادثه خان شیخون در چارچوب سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی تاکید داریم. این سازمان باید به صورت فوری کارشناسان و بازرسانی را به محل حادثه و نیز به فرودگاه اعزام کند. شرکای غربی ما ادعا می کنند در این فرودگاه، بمب ها به سلاح شیمیایی آغشته شده اند. ما اهمیت زیادی برای تلاش دوستان قطری مان برای برقراری ثبات در لیبی و نیز حل مشکلات انسانی در سوریه و حمایت قطر از احیای وحدت فلسطینی قائل هستیم. این شرط برای تحقق حل مناقشه فلسطینی- اسرائیلی ضروری است. ما همچنین درباره مسایل مربوط به ادامه همکاری بین روسیه و شورای همکاری خلیج (فارس) گفتگو کردیم و ما معتقدیم چنین همکاری چشم انداز خوبی وجود دارد. توافق کردیم تماس های فشرده درباره همه این مسایل ادامه داشته باشد.

تاکید لاوروف بر ادامه نشست‌های آستانه برای پیگیری آتش‌بس درسوریه

در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: ما بر تشکیل کمیته بین المللی تحقیقات متشکل از کارشناسان سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی و نیز کارشناسان حرفه ای از کشورهای عضو دائم شورای امنیت و نیز کشورهای اروپایی و کشورهای منطقه برای تحقیق درباره حادثه خان شیخون تاکید داریم. ما معتقدیم تشکیل چنین کمیته ای، تحقیقات بهتر برای این حادثه و شفافیت بیشتر در این باره را تضمین خواهد کرد. ما همچنان اعتقاد داریم کارشناسان دبیرخانه سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی، تا حدودی به صورت مبهم عمل می کنند. چند روز پیش اعلام شده از محل این حادثه نمونه برداری شده است و این نمونه ها به آزمایشگاهی که زیر نظر این سازمان نیست منتقل شده است. به همین علت درک نمی کنیم که چرا این سازمان چنین اقداماتی صورت داد. ما معتقدیم اعضای این کمیته دسترسی کامل به پایگاه هوایی دولتی و نیز محل حادثه در مناطق در کنترل مخالفان مسلح داشته باشند. دولت سوریه به طور رسمی از کارشناسان این سازمان دعوت کرد تا برای بازدید از پایگاه هوایی به این کشور سفر کنند. درباره مناطق در کنترل مخالفان سوری هم پیش از این ریاض حجاب هماهنگ کننده هیئت مذاکره کننده مخالفان سوری اعلام کرده بود آمادگی کامل دارد تا از بازدید کارشناسان از این مناطق حمایت کند. ما معتقدیم این سخنان به معنای دادن ضمانت برای تامین امنیت کارشناسان است. در این شرایط هیچ دلیل و توجیهی برای تحقیقات از راه دور، آنطور که سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی خواهان آن است، وجود ندارد. به همین علت اصرار داریم این سازمان باید به وظایف خود به درستی عمل کند. اگر موفق شویم، تحقیق مستقلی از طرف کمیته متشکل از کارشناسان حرفه ای و مستقل صورت گیرد، به اعتقاد من نتایج تحقیقات در پایگاه هوایی و خان شیخون معتبر خواهد بود. همانطور که همتای قطری ام تاکید کرد باید مسئولان و عاملان استفاده از سلاح شیمیایی مشخص و بازخواست شوند. در مورد پیشنهاد تشکیل دادگاه ویژه ای در این زمان هم در گذشته شاهد موارد زیادی بودیم و متاسفانه فکر نمی کنم تشکیل چنین دادگاه هایی نتیجه بخش باشد. این دادگاه ها وجهه خوبی در جامعه جهانی ندارند. در هر صورت باید مسئولان این اقدام مشخص شوند و نتوانند از بازخواست فرار کنند.

لاوروف در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات آستانه افزود: ساز وکار آستانه به وظایفش عمل می کند. در هفته آینده، نشست کارشناسان بین روسیه، ترکیه و ایران در تهران برگزار خواهد شد. در این نشست، مقدمات برگزاری دور جدید نشست در آستانه در سوم و چهارم ماه مه آینده بررسی خواهد شد. ما نشانه هایی از طرف مخالفان مسلح درباره آمادگی شان برای مشارکت در دور جدید نشست آستانه دریافت کردیم. ما همچنین از طرف ترکیه که نماینده گروه های مسلح است، تاکید بر مشارکت در این نشست را دریافت کردیم. ما هماهنگی با قطر و دیگر اعضای شورای همکاری را در این زمینه مهم می دانیم. ما معتقدیم بهترین شرایط آن است که همه کشورهای بازیگر در صحنه سوریه که در این کشور منافعی دارند پیام روشن و هماهنگی درباره لزوم پایبندی جدی به سازوکار آتش بس از سوی همه طرف ها ارسال کنند. به طور طبیعی، آتش بس در سوریه شامل گروه های تروریستی نیست، به همین علت مشارکت گروه های مسلح در این سازوکار به تعامل آنها با جبهه النصره و داعش بستگی دارد و این مسئله معیار تشخیص گروه های میانه رو و افراطی است.

وی در پاسخ به سوالی درباره گزارش یک روزنامه انگلیسی از فردی که این روزنامه او را ژنرال جدا شده از ارتش سوریه و آشنا با برنامه سلاح شیمیایی این کشور معرفی کرد، خاطر نشان کرد: من از این مقاله درباره ژنرال جدا شده از ارتش سوریه اطلاع پیدا کردم. در این مقاله گفته شده است که این فرد در سال 2013 از ارتش سوریه جدا شده است. در همان سال ما و آمریکا به توافقی برای از بین بردن زرادخانه مواد شیمیایی در سوریه دست پیدا کردیم که از حمایت لاهه و نیویورک برخوردار شد. سوریه در آن زمان، به پیمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی پیوست. بر اساس توافق روسی- آمریکایی این سازمان در سال 2014 به اطلاعات دولت سوریه درباره ذخایر مواد شیمیایی در این کشور دست پیدا کرد و این سازمان در سال 2014 این اطلاعات را تایید کرد. مجموع ذخایر این مواد شیمیایی که نابود شد هزار و سیصد تن بود، در حالی که این ژنرال جدا شده اعلام کرد در سوریه حدود دو هزار تن مواد شیمیایی وجود دارد. سوال من آن است که این ژنرال چرا در طول این سال ها سکوت کرده بود؟ هفتصد تن مواد شیمیایی، مقدار بسیار زیادی است و پنهان کردن آن بسیار دشوار است. همه طرف های منطقه درک می کنند که این ژنرال، با چماق یا هویج تشویق شده است تا چنین سخنانی را بیان کند. سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی اخیرا اعلام کرد دویست تن از مواد شیمیایی موجود در لیبی ناپدید شده و سپس از بین رفته است. این مسئله بسیار خطرناک است، زیرا لیبی به گذرگاهی برای تروریست ها و قاچاقچیان سلاح تبدیل شده است و نباید این مسئله را کم اهمیت دانست. همه درخواست های روسیه از سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی و شرکای غربی ما با طرح ایده هایی درباره چگونگی از بین رفتن این سلاح ها روبرو شد. به جای آنکه به مسایل ادعایی سه سال پیش بپردازیم، باید تعامل جدی با این مسئله داشته باشیم.

وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سوال دیگری گفت: ما از مدت ها درباره سلامت عقلی سیاستمداران اوکراینی تردید داشته ایم. آنها سخنان تهاجمی و خصمانه ای را بیان می کنند. پترو پروشنکو اصرار دارد پیش از حل مسایل سیاسی، مسایل امنیتی مورد نظر او حل و فصل شود. سخنان مقامات اوکراینی نشان می دهد کی یف قصد ندارد توافقنامه مینسک را اجرا کند. کی یف به اراده کشورهای ناظر بر اجرای توافقنامه مینسک احترام نمی گذارد.

قطر: با روسیه درباره همکاری های منطقه ای گفتگو کردیم

«شیخ محمد بن عبدالرحمان بن جاسم آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر نیز در نشست مشترک خبری با سرگئی لاوروف همتای روسی اش در مسکو گفت: درباره همکاری روسیه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و نیز مسایل منطقه ای و در راس آنها سوریه گفتگو کردیم. پیشرفت زیادی در روابط بین قطر و روسیه به دست آمده است. با طرف روسی درباره لزوم حفظ تمامیت ارضی سوریه و پایان دادن به بحران انسانی در این کشور توافق نظر داریم.

وی افزود: از گفتگوهای آستانه برای کمک به مذاکرات ژنو درباره سوریه حمایت می کنیم. بحران سوریه باید بر اساس چارچوب های بین المللی حل و فصل شود. درباره لزوم تحقیق مستقل درباره حادثه خان شیخون توافق کردیم و بر مجازات عاملان حمله شیمیایی تاکید داریم.

وی خاطر نشان کرد: بر لزوم حفظ تمامیت ارضی لیبی و حل بحران این کشور بر اساس توافقنامه سیاسی الصخیرات تاکید کردیم.

دوحه و مسکو همچنان درباره راه های حل بحران سوریه اختلاف دارند

وزیر امور خارجه قطر گفت: همچنان بین روسیه و قطر اختلافاتی در ارتباط با راه های دست یابی به ثبات در سوریه وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: «ما درباره موضوعات زیادی توافق کرده ایم که نخستین آنها ضرورت احترام به تمامیت ارضی سوریه و پایان دادن به رنج هایی است که مردم این کشور متحمل می شوند.»

وزیر امور خارجه قطر در ادامه ضمن تاکید بر وجود اختلافات بین روسیه و قطر در خصوص نحوه رسیدن به این اهداف در سوریه تصریح کرد: «امیدواریم که از راه مذاکره ای سازنده بر این اختلافات فائق آییم و بتوانیم هرچه زودتر به راهکاری برای تامین امنیت و ثبات در سوریه دست یابیم.»

شیخ محمد بن عبدالرحمان بن جاسم آل ثانی گفت: ما درباره مذاکرات آستانه گفتگو کردیم و از آن حمایت می کنیم.

وزیر امور خارجه قطر همچنین بر اهمیت حمایت از مذاکرات آستانه به عنوان تلاشی مضاعف در راستای گفتگوهای ژنو تاکید کرد.

وی افزود: دوحه خواهان تلاش های واحد برای تمیز قائل شدن میان مخالفان سوریه و تروریست ها است.

وزیرخارجه قطر: با روسیه درباره حفظ تمامیت ارضی سوریه اتفاق نظر داریم

مقام قطری گفت: نبود عامل بازدارنده، علت تکرار جنایت ها در سوریه است. همه باید به نتیجه تحقیقات درباره حمله شیمیایی خان شیخون پایبند باشند.

وی افزود: تاکید می کنم قطر هرگز در تغییر ترکیب جمعیتی در سوریه مشارکت نخواهد کرد. شاهد پیشرفت در شکستن محاصره غیرنظامیان در مناطق مختلف سوریه هستیم. توافق درباره چهار شهر (کفریا، الفوعه، مضایا و الزبدانی) فقط انگیزه انسانی دارد. برای جدا کردن گروه های مخالف میانه رو از گروه های تروریستی باید گام های مشخصی برداشته شود. همه اقدامات تروریستی را محکوم می کنیم و هر کسی که با توسل به زور، غیرنظامیان را می ترساند محکوم است. باید سازوکاری برای بازخواست عاملان جنایت های جنگی در سوریه و تضمین تکرار نشدن این جنایت ها وجود داشته باشد. باید تضمین شود مسئولان حمله شیمیایی در خان شیخون، از مجازات فرار نکنند. برای حمایت از تلاش های کمیته تحقیقات درباره حادثه خان شیخون آمادگی داریم.

وی خاطر نشان کرد: روسیه را به حمایت از حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت تشویق می کنیم. تلاش های مشترکی با روسیه برای تحقق آشتی فلسطینی صورت می دهیم.

این مقام قطری گفت: «دوحه آماده است پشتیبانی لازم برای امنیت بازرسان «سازمان منع تسلیحات شیمیایی» در سوریه را فراهم کند.»

وزیر امور خارجه قطر تصریح کرد: « من معتقدم که برای تحقیقات مستقل در مناطقی از سوریه که تحت کنترل دولت یا مخالفان است، نقش کشورهایی که با دو طرف در ارتباط هستند حائز اهمیت است.»

این مقام قطری افزود: «قطر از جانب خود برای همکاری اعلام آمادگی می کند، ما در این خصوص ارتباطات لازم را داریم.»

ارسال نظر: