طبق مصوبه مجلس

وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و راه مکلف به ایجاد کمربند سبز در شهرهای تحت تأثیر ریزگرد شدند

کدخبر: 2094383

نمایندگان مجلس در لایحه هوای پاک وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی را مکلف کردند کمربند سبز شهرها و روستاهای تحت تأثیر گرد و غبار را با روش آبیازی مدرن و با اولویت استفاده از پساب‌های شهری و روستایی ایجاد کنند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه) پارلمان و در ادامه بررسی لایحه هوای پاک، مواد 26 و 27 این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس در ماده 26، وزارت راه و شهرسازی (سازمان‌ هواشناسی کشور) با همکاریی سازمان حفاظت از محیط زیست مکلف شد حداکثر ظرف مدت 2 سال پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون، شبکه ملی هشدار و پیش‌آگاهی رخداد‌های گرد و غبار را تکمیل کند.

همچنین وکلای ملت در ماده 27 مقرر کردند که وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی (سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری) و راه و شهرسازی، از محل اعتبارات مندرج در ردیف‌های بودجه‌ای و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از محل منابع مالی در اختیار اعم از عوارض و وجوه عمومی مکلفند طی برنامه‌ای پنجساله که به تأیید سازمان حفاظت از محیط زیست می‌رسد، حریم سبز بزرگراه‌ها و کمربند سبز شهرها و روستاهای تحت تأثیر رخداد‌های گرد و غبار را با روش آبیاری مدرن و با اولویت استفاده از پساب‌های شهری و روستایی، ایجاد نمایند.

طبق تبصره یک این ماده، وزارت نیرو مکلف شد منابع آب مورد نیاز را از آب مازاد حاصل از تغییر روش آبیاری سنتی به روش آبیاری نوین در مناطق موضوع این ماده تأمین کند و تخصیص دهد و در صورت کسری منابع، تخصیص لازم را از محل پساب تولیدی یا منابع دیگر تأمین نماید.

به موجب مصوبه مجلس در تبصره 2 این ماده، وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) مکلف شد حداقل بیست درصد (20%) از منابع در اختیار خود را به توسعه کمربند سبز موضوع این ماده اختصاص دهد و به شهرداری شهرها و دهیاری‌ها پرداخت نماید.

ارسال نظر: