رئییس اتحادیه ناشران در پاسخ به «نسیم آنلاین»:

نمی‌توان جلوی ورود کتاب‌های قاچاق به نمایشگاه کتاب را گرفت/ جلسه با نیروی انتظامی هفته آینده

کدخبر: 2094411

محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در نشست خبری برنامه‌های کارگروه منع تکثیر و فروش کپی غیرمجاز کتاب را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در نشست خبری در مورد کارگروه منع تکثیر و فروش کپی غیرمجاز کتاب گفت: ماجرای انتشار قانونی کتاب موضوع تازه ای نیست؛ مسئله ای است که سال ها با ان مواجهیم به ویژه بعد از رونق فضاهای مجازی یکی از مواردی که بر مشکلات ما افزود، کتاب هایی بودند که pdf آنها بدون اجازه صاحب اثر منتشر می شد.

وی افزود: از سال ١٣٨٩ که شروع به کار در اتحادیه داشتم به دنبال راه حل برای این مشکل بودم ، در حال حاضر توانستیم کمی از علت این مشکل را پیدا کنیم.

آموزگار تاکید کرد: قانونی که برای صبانت از حقوق ناشران وجود دارد، درست اعمال نمی شود، در دوره جدید صحبت هایی با معاونت فرهنگی ارشاد داشتیم، جلسات متعددی داشتیم و کارگروهی را در اتحادیه تاسیس کردیم، اولین جلسه در ٨ شهریور ٩٤ تشکیل شد.

وی گفت: ما به دنبال این بودیم که ضمن بررسی موضوع راه حل ها را پیدا کنیم و به این نتیجه رسیدیم که اتحادیه به تنهایی نمی تواند کار کند.

آموزگار گفت: در پنجمین جلسه نمایندگان ارشاد هم حضور پیدا کردند و مسائل پیگیری شد تا اینکه در تاریخ ٢٢ دی ماه ٩٥،تفاهم نامه ای بین ازشاد و اتحادیه امضا شد.

وی گفت: با این امضا اقدامات وارد قضای جدی تری شد، اقداماتی در این ارتباطات انجام شد، نامه ای به رییس قوه قضاییه ، نامه ای به رییس کل دادگستری استان نوشته شد.

رییس اتحادیه ناشران گفت: ٢ جلسه با سردار ساجدی نیا گذاشته شد، جلسه ای هم در هفته آینده خواهیم داشت.

خوشبختانه با پیگیری‌های ما این قبیل کتابها اکنون به ندرت در کتاب فروشی‌ها دیده می‌شود، اما متأسفانه خاطیان این امر اکنون با مراجعه به ادارات دولتی اقدام به برگزاری نمایشگاه کتاب با 50 درصد تخفیف می‌کنند. اخیرا سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان در نامه‌ای از ما پرسیده بود که نمایشگاه های کتاب با 50 درصد تخفیف معقول و منطقی است یا خیر که بررسی‌های ما نشان داد یکی از افرادی که در امر قاچاق کتاب فعال بوده است، مبادرت به برگزاری نمایشگاه کتابی با 50 درصد تخفیف در سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان کرده و کتابهای چاپ غیرقانونی ناشران را به فروش می‌رساند. پردیس‌های سینمایی، امکان عمومی همچون فرودگاه‌ها، پاساژ‌های تجاری و غیره از دیگر نقاطی است که این افراد اقدام به فروش آثار چاپی خود می‌کنند.

وی تصریح کرد: یکی از تصمیمات ما برای مقابله با این اقدام جدید قاچاقچیان کتاب این بود که رئیس اداره ارشاد استان تهران که ریاست کارگروه صیانت را برعهده دارد، در نامه‌ای که برای ادارات مختلف دولتی ارسال شد برگزاری هرگونه نمایشگاه کتاب در این ادارات را منوط به مجوز اتحادیه ناشران دانست.

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران با اشاره به جلسه هفته آینده کارگروه نیز گفت: اگر این جلسه برگزار شود از نظر عملیاتی و پیگیری قضایی می‌توانیم مسیر پیش رو را مشخص کنیم. همچنین اقدامات دیگری نیز در کارگروه در دست انجام است که از آن جمله درج جمله‌ای در کتاب با مضمون «حمایت از چاپ قانونی کتاب» است.

آموزگار به دیگر موارد ارائه کتاب‌های قاچاق اشاره کرد و گفت: در طرح‌های عیدانه، تابستانه و پاییزه کتاب نیز مواردی مشاهده شده که تعداد فروش برخی کتاب‌ها از تعداد نسخه‌های چاپ شده آنها بیشتر بود و این نشان می‌داد که کتابهای قاچاق شده نیز در میان آثار به فروش رفته است.

وی در پاسخ به اینکه چند درصد ناشران درگیر مسئله قاچاق کتاب هستند، تصریح کرد: معمولا 10 درصد کارهایی که یک ناشر منتشر می‌کند با اقبال مواجه شده و به چاپ‌های بعدی می‌رسد اما 90 درصد مابقی در چاپ اول باقی می‌ماند سودی که از‌آن 10 درصد نصیب ناشر می‌شود هزینه‌های انتشار 90 درصد مابقی را پوشش می‌ده هرچه ناشر حرفه‌ای تر شود این 10 درصد میزانش افزایش پیدا می‌کند طبیعی است که به همان ترتیب هم بیشتر مورد سرقت ادبی قرار می‌گیرند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران با اشاره به برخی اختلافات موجود میان ناشران و نویسندگان برسر شمارگان واقعی کتابها گفت: من از پدید آورندگان آثار می‌خواهم در قراردادهایی که با ناشران می‌نویسند حل اختلافات موجود را به اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ارجاع دهند. در این صورت بازرسین اتحادیه به آسانی می‌توانند تخلف پیش آمده را شناسایی کنند.

آموزگار در پاسخ به نسیم آنلاین در خصوص حضور ناشران متخلف در نمایشگاه کتاب گفت: همیشه در نمایشگاه ناشرانی داریم که کتاب های دیگران را می آورند و بعد غرفه شان تعطیل می شود، اما سازوکاری که برای آنها در نمایشگاه کتاب نداشته ایم؛ مجازات ها دو نوع است؛ یکی شش ماه تا یک سال زندان ، یک مجازات دیگر شش ماه تاسه سال زندان است.

وی گفت: تعداد این ناشران در تهران زیاد نیست؛ بیشترین آمار در اصفهان است و در تهران توزیع می شود.

ارسال نظر: