محمود بهمنی رئیس کل سابق بانک مرکزی در گفتگو با «نسیم آنلاین»: ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه‌های نیمه‌کاره‌ در کشور داریم

دولت روحانی پیمانکاران را ورشکست کرد

کدخبر: 2094471

رئیس کل سابق بانک مرکزی با بیان اینکه دولت باید بدهی خود به سیستم بانکی و پیمان‌کاران پرداخت کند اظهار داشت: یکی از دلایل ورشکستگی پیمانکاران این است که سیستم بانکی ۲۵ تا ۳۰ درصد جریمه بابت دیرکرد دریافت می‌کند و ازسوی دیگر دولت بدهکار نه سود می‌دهد و نه جریمه.

محمود بهمنی رئیس کل سابق بانک مرکزی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم در گفتگو با خبرنگار پارلمانی «نسیم آنلاین »، در خصوص عملکرد اقتصادی دولت یازدهم با بیان اینکه هم اکنون ماه‌های پایانی فعالیت دولت یازدهم را سپری می‌کنیم و اظهار نظرهای و تحلیل‌های متفاوتی در مورد عملکرد دولت به خصوص عملکرد اقتصادی آن مطرح می‌شود اظهار داشت: اگر چه مردم دارای مشکلات اقتصادی و معیشتی هستند اما باید گفت که عملکرد اقتصادی دولت یازدهم در برخی بخش‌ها خوب و در برخی بخش‌ها نامناسب بوده است.

نماینده مردم ساوجبلاغ، طالقان و نظرآباد در مجلس دهم با بیان اینکه دولت در بخش کاهش تورم خوب عمل کرده است خاطرنشان کرد: درست است که بخشی از این کاهش ناشی از رکود و عدم توانایی خرید توسط مردم است. اما بخشی از آن ناشی از زحمات دولت است که نباید نادیده گرفته شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه تحرک مسکن به تنهایی 178 صنعت را به حرکت درمی‌آورد اظهار داشت:‌ اما هنگامی که رشد مسکن منهای 9 یا طبق آمار دیگری منهای 11 است و 27.5 درصد در سبد تورم اثر دارد این خودش یک سوم تورم می‌شود. یعنی اگر آن‌ها همه 100 باشند مسکن به تنهایی 30 درصد آن را پایین می‌آورد. بنابراین کل این کاهش تورم ناشی از کاهش قیمت‌ها نیست.

وی با بیان اینکه دولت باید بدهی خود را به سیستم بانکی و پیمان‌کاران پرداخت کند توضیح داد: در صورت پرداخت بدهی‌ها، پیمان‌کاران کار خود را ادامه می‌دهند و در غیر این صورت هیچ کدام از آنها قادر به ادامه حیات نخواهند بود. باید دانست که یکی از دلایل ورشکستگی پیمانکاران این است که سیستم بانکی 25 تا 30 درصد جریمه بابت دیرکرد دریافت می‌کند و از سوی دیگر دولت به پیمانکاران نه سود می‌دهد و نه جریمه ای پرداخت می کند. بنابراین ظرف تنها سه سال تمام پولی که پیمانکار باید از دولت بگیرد از بین می‌رود و دولت هم پولش را نداده و با جریمه‌ی بانک‌ها هم روبه‌رو شده و ورشکسته می‌شود و پروژه‌ها ناتمام می‌مانند.

بهمنی با بیان اینکه هم اینک حدود 500 هزار میلیارد تومان پروژه‌های نیمه‌کاره‌ در کشور داریم گفت: این موارد باید مورد بازنگری قرار گیرند و آن‌هایی که توجیه ندارند واگذار شده و آن‌هایی که توجیه دارند با اولویت‌ بالا شروع به کار کنند. به هر روی باید ساختارها کار کنند تا بتوانند اصلاح ساختاری انجام دهند.

رئیس کل سابق بانک مرکزی با اشاره به تاثیر برجام بر وضعیت معیشت مردم تصریح کرد: در صورت اجرای برجام، سیستم بانکی می‌توانست روند خوبی را طی کند اما چنین نشد. برخی عنوان می کنند که ناکارآمد بودن برجام ناشی از ناهماهنگی داخلی است، اما این امر درست نیست، برجام رابطه‌ای است بین داخل و خارج و ارتباطی به مدیران داخلی ما ندارد.

ارسال نظر: