گزارش «نسیم آنلاین» از آزادسازی مناطق عملیاتی شمال استان "حماه"؛

"صوران" آزاد شد/ تلفات بی‌سابقه القاعده در سوریه

کدخبر: 2094508

ارتش سوریه و نیروهای مقاومت دو شب پیش و در ادامه عملیات آزادسازی مناطق شمالی استان حماه توانستند منطقه راهبردی "صوران" را از اشغال تروریست‌های القاعده خارج و آن را بعداز یک ماه عملیات مداوم پاکسازی کنند.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »:: قریب به یک ماه از عملیات سراسری تشکیلات تروریستی القاعده در شمال استان حماه سوریه می‌گذرد، این عملیات همزمان با عملیات‌های گسترده این سازمان تروریستی در محورهای "حمص" و "ریف دمشق" آغاز شد؛ در جریان این علمیات‌ها دو شب پیش ارتش سوریه و نیروهای مقاومت توانستند منطقه راهبردی صوران را در شمال استان حماه از اشغال تروریست‌ها آزاد کنند.

این پیروزی در حالی به دست آمد که دو هفته قبل رسانه‌های منتسب به سازمان تروریستی القاعده در سوریه، طی یک عملیات روانی گسترده در فضای مجازی از گردان‌های خط‌شکن و واکنش سریع این گروه تروریستی که از نیروهای انتحاری "انغماسی" تشکیل شده بود رونمایی کرده و در ادامه آن با دستور اتاق عملیات مرکزی این گروه ترویستی، نیروهای انغماسی القاعده عملیاتی را در منطقه "جبل الاکراد" واقع در استان لاذقیه آغاز کردند.

رونمایی رسانه‌های منتسب به القاعده از نیروهای انغماسی این گروه تروریستی برای عملیات در لاذقیه

هدف القاعده از اجرای این عملیات، کاهش فشار از محورهای تماس خود در شمال استان "حماه" و ایجاد توازن با سازمان رزم ارتش و مقاومت در محورهای عملیاتی حمص، حماه و دمشق بود و در جریان این عملیات با وجود آن که سازمان تروریستی القاعده در لاذقیه شکست سختی را متحمل شد اما توانستند پیشروی‌هایی را در محورهای عملیاتی شمال حماه و ریف دمشق انجام دهند.

از سوی دیگر اما ارتش سوریه و نیروهای مقاومت هم توانستند با یک برنامه‌ریزی دقیق و طرح عملیات صحیح، پاتک سراسری را در مناطق شمالی حماه و محورهای درگیر در ریف دمشق اجرا کرده و در نهایت مناطق مختلفی را در شمال حماه و ریف دمشق را از اشغال تروریست‌های القاعده و سایر گروه‌های تروریستی متحد آنها خارج کنند.

در ادامه این نبرد سراسری همچنین ارتش و نیروهای مقاومت دو شب پیش توانستند منطقه راهبردی "صوران" را در شمال استان حماه آزاد کرده و علاوه بر تثبیت اهداف از پیش تعیین شده این منطقه را از اشغال تروریست‌ها خارج کنند.

عملیات سراسری ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در شمال استان حماه

این شکست آنقدر برای القاعده سنگین بوده است که علاوه بر ابلاغ دستور فوق‌العاده مبنی بر اعزام تروریست‌های چینی و ازبک مستقر در شمال لاذقیه به محورهای شمالی حماه و هماهنگی با مرتبطین اطلاعاتی خارجی برای امور مستشاری، رسانه‌های منتسب به این گروه تروریستی هم طی اقدامی هماهنگ با سرپوش گذاشتن بر اخبار مربوط به این شکست، تبلیغات گسترده‌ای را در خصوص استفاده از موشکهای اهدایی به القاعده و چگونگی استفاده از آن‌ها در دستور کار قرار دادند.

رسانه‌های منتسب به تروریست‌ها با اشاره به اینکه موشک‌های گراد جیش النصر (اهدایی آمریکا و قطر به تروریست‌ها) بسیار بهتر از 59 موشک تام هوک آمریکایی عمل کرده‌اند، در اقدامی هماهنگ هیچ یک از اخبار درباره خسارت‌های وارد شده به این گروه‌های تروریستی را منتشر نکردند. آنچه به نظر واضح می‌رسد این است که با وجود ترفندهای رسانه‌ای تروریست‌ها، آنها نمی‌توانند از زیر بار شکست خارج شوند و بدون شک نبرد نیروهای مقاومت باید تا پاکسازی مناطق "حلفایا" و "طیبه الامام" و رسیدن به "مورک" و پاکسازی غده سرطانی "الطامنه" و "کفرزیتا" ادامه پیدا کند.

اعزام تروریست‌های چینی و ازبک القاعده در شمال لاذقیه به محورهای شمالی حماه

القاعده که تصور پاسخی چنین پرحجم و سرسختی از سوی ارتش عربی سوریه و نیروهای مقاومت نداشت، همه ظرفیت تسلیحات اهدایی خود را به شکل دیوانه‌وار در محورهای مختلف سوریه به کار گرفته و بدون وقفه مناطق "قمحانه"، "فرودگاه حماه"، "محرده" و "معردس" را زیر آتش موشکی قرار داده است.

موشک های اهدایی ائتلاف غربی به اصطلاح ضد تروریسم به القاعده

پاتک منظم ارتش سوریه و نیروهای مقاومت آنقدر پر حجم و برنامه‌ریزی شده انجام شده که تشکیلات تروریستی القاعده برای ایجاد وقفه در این عملیات، علاوه بر استفاده دیوانه‌وار از توان تسلیحاتی خود اقدام به صحنه‌سازی و اجرای طرح شیمیایی در منطقه "خان شیخون" کرد تا بتواند با جنجال و فشارهای بین‌المللی جلوی پیشروی ارتش سوریه را بگیرد که البته نه تنها در این کار موفق نبود بلکه باعث ظهور اقدامات نظامی و امنیتی جدی و تازه‌ای در سوریه شد.

همه این‌ها در حالی است که به گفته منابع مطلع کلیه محورهای شمال حماه و مسیرهای ارتباطی این منطقه تا جنوب ادلب و منطقه خان شیخون زیر آتش ارتش سوریه و متحدان آن قرار گرفته و این حجم آتش باعث نابودی برخی از مسیرهای ارتباطی شده است. این موضوع در بعضی مناطق باعث انقطاع کامل ارتباط تروریست‌ها با عقبه لجستیکی خود شده است و در برخی دیگر از مناطق هم علی‌رغم تحمیل خسارات و نابودی مسیرهای مواصلاتی باعث شده تا ارتباطات به سختی انجام می‌شود. این وضعیت باعث شده تا رسانه‌های وابسته به تشکیلات تروریستی القاعده به طور مکرر اقدام به انتشار مطالبی در خصوص وجود بحران در رابطه با انتقال مجروحان به مرزهای ترکیه و خروج آن‌ها از مناطق عملیاتی کنند.

در شرایطی که عملیات سراسری القاعده و پیشروی تروریست‌ها به شکست، عقب‌نشینی و تخلیه مناطق اشغالی منجر شده است برخی کارشناسان مسائل نظامی و امنیتی با اشاره به تغذیه شدید القاعده از سوی حامیان خارجی این تشکیلات تروریستی از مرزهای شمالی سوریه و خط مرزی ترکیه معتقدند سازمان رزمی القاعده باوجود همه این کمک‌ها، با آسیب جدی و خسارت‌های جبران ناپذیری رو به رو شده است و حتی می‌توان تلفات و هزینه‌های تحمیل شده به این گروه تروریستی را در زمره پرهزینه‌ترین عملیات‌های القاعده در طول نبردهای شش ساله در سوریه قرار داد.

به گفته منابع آگاه شهرهای "کفرزیتا"، "الطامنه" و روستاهای اطراف آنها، تا منطقه "خان شیخون" عملا تخلیه شده‌ و در حال حاضر بیشتر جمعیت این مناطق در خان شیخون حضور دارند که به احتمال زیاد تا چند ساعت آینده این افراد هم به سمت مناطق شمالی تخلیه می‌شوند. اکنون در شرایطی که در اتاق عملیات القاعده وضعیت قرمز اعلام شده است برخی از کارشناسان مسائل نظامی معتقدند به دلیل سنگینی نبردها در شمال حماه و تمرکز تروریست‌ها در این منطقه، می‌توان با یک عملیات ایذایی در هر محوری، تروریست‌ها را در محاصره و زیر آتش پرحجم قرار داد.

نقشه عملیاتی پیشروی القاعده و اشغال مناطق قابل توجهی در شمال حماه

خسارت های وارد شده به القاعده و گروه های تروریستی متحد با آن در حالی با افزایش روبه رو است که حتی حامیان خارجی آنها با اجرای سناریوی خان شیخون و اقدام مستقیم در حمله به مرکز عملیاتی شعیرات نتوانستد خللی در پیشروی و اقدام سرسخت ارتش و نیروهای مقاومت به وجود آورند. ورود مستقیم آمریکا در حمله به شعیرات بیان‌گر وضعیت بحرانی تروریست‌ها در سوریه است و اقدامات آنها هم تا‌کنون نتوانسته از افزایش تلفات و هزینه‌های القاعده بکاهد.

اجرای اشکال مختلف عملیات در سوریه توسط نیروهای آمریکایی و متحدان غربی القاعده با هدف کمک به این گروه تروریستی

ارتش سوریه و نیروهای مقاومت با آزادسازی منطقه راهبردی صوران از وضعیت مطلوبی در صحنه میدانی برای آزادسازی مناطق "طیبه الامام"، "حلفایا"، "حیصا"، "مصاصنه" و "بویضه" برخوردار هستند و به اعتقاد برخی تحلیلگران مسائل نظامی باید منتظر آزادسازی مناطق مذکور و تحمیل خسارت‌های بیشتری به تروریست‌های مستقر در سوریه در بازه زمانی فصل بهار بود.

نقشه به روز شده مناطقه عملیاتی شمال حماه

ارسال نظر: