احمد توکلی:

سیاست‌مداران رفاه‌طلب عامل رکود اقتصادی هستند/ مسئول اشرافی دغدغه بیکاری فرزند ندارد

کدخبر: 2094670

نماینده سابق تھران در مجلس شورای اسلامی با برشمردن عوامل رکود و تورم در اقتصاد ایران گفت: سیاست‌مداران رفاه‌طلب و پول‌پرست یکی از اصلی‌ترین عوامل رکود و فساد در جامعه هستند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: احمد توکلی بعد از ظهر امروز در جمع دانشجویان دانشکده فنی و مھندسی باھنر با برشمردن عوامل رکود و فساد در کشور اظهار کرد: وجود سیاست‌مداران رفاه‌طلب و پول‌پرست به همراه بی‌تدبیری و کشمکش سیاسی از عوامل اصلی ایجاد رکود و فساد در کشور است.

وی با رد ادعای دولت یازدهم در از بین بردن رکود تصریح کرد: دولت روحانی مجوز ایجاد 13 منطقه تجاری را بدون حتی یک برگ اطلاعات توجیهی و اقتصادی دنبال می‌کند، در حالی که اقتصاددانان می‌دانند این مناطق آزاد به جای صادرات، تبدیل به دالان واردات شده است.

رئیس سابق مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: ایجاد مناطق آزاد برای یک عده سرشار از منفعت است و پیش از تشکیل آن با استفاده از رانت اطلاعاتی، اقدام به خرید زمین‌های منطقه آزاد کرده و با مبالغ هنگفت به مردم اجاره می‌دهند و منطقه آزادی را که باید محل ارزآوری و صادرات باشد تبدیل به محل واردات می‌کنند، چراکه در واردات سود بیشتری است.

توکلی با برشمردن ابعاد فساد در زمینه‌های گوناگون در کشور افزود: مشکلات اقتصادی مملکت ریشه در سال‌های متمادی و دولت‌های گذشته داشته و مربوط به یک دولت خاص نیست اما در برخی دولت‌ها مانند دولت هاشمی مسائلی مانند تجمل‌گرایی و رفاه‌طلبی سر بیرون آورد و مشکلات اقتصادی تشدید شد.

وی گفت: امتیاز‌طلبی مسؤولان و فامیل‌های وابسته، سفرهای تفریحی ناشی از بده بستان‌های رانتی و ... از دولت سازندگی به اوج خود رسید و نتیجه این بی‌تدبیری‌ها و اشرافی‌گری‌ھا غنی شدن روزبه‌روز طبقه غنی و ضعیف‌تر شدن اقشار کم‌بنیه بود.

این نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه امروز رکود تورمی اقتصاد ایران در 50 سال گذشته کم‌سابقه بوده است، اظهار داشت: در 50 سال گذشته یا تورم داشتیم یا رکود اما امروز در اقتصاد مملکت با رکود تورمی مواجه هستیم.

توکلی با انتقاد از بی‌انضباطی‌های دولت نهم و دهم و عدم اجرای صحیح هدفمندی یارانه‌ها خاطرنشان کرد: در دولت احمدی‌نژاد با سرازیر شدن ارز بسیار و عجله در خرج کردن آن، کشور دچار بیماری هلندی در اقتصاد شد که نتیجه بی‌تدبیری آن دولت بود.

وی افزود: احمدی‌نژاد از نظر خودش می‌خواست فقرا را غنی کند اما سیاستی که پیش گرفت در نهایت بازهم به پولدار شدن طبقه بالای جامعه منجر شد، چراکه تمام دولت‌ها پس از انقلاب متأسفانه به دنبال اقتصاد نئوکلاسیک بودند.

این نماینده سابق مجلس با اشاره به سیاست‌های اشتباه دولت روحانی در مسئله برجام نیز گفت: دولت می‌گفت برجام درست شود، تحریم نیز درست خواهد شد اما در عمل این اتفاق نیفتاد.

توکلی با اشاره به بی‌تدبیری تیم مذاکره‌کننده در خوانش صحیح متن برجام نیز اظهار داشت: ظریف به مجلس آمد و گفت پس از برجام تمام تحریم‌ها لغو می‌شود که بنده با خط کشیدن روی کلمه انگلیسی suspensive که به معنی تعلیق است به وی یادآور شدم که معنی این کلمه تعلیق است نه رفع تحریم که پاسخ ظریف جالب بود.

وی افزود: ظریف آنجا به ما گفت که تازه متوجه این قضیه شده است و چشمش به این کلمه افتاده که این نشان می‌دهد تیم آمریکایی با یک هیأت همراه 300 نفری حقوق‌دان بی‌جهت وزیر خارجه‌اش را همراهی نمی‌کردند، در حالی که تیم مذاکره‌کننده ما نهایت 15 نفر بودند.

این نماینده سابق مجلس در ادامه با انتقاد از نرخ بالای تسهیلات بانکی نیز گفت: این نرخ بالا تولید کالا را با مشکل مواجه کرده است، چراکه تولید دیگر صرفه اقتصادی ندارد، در نتیجه دالان واردات باز شده و تولید را با رکود مواجه کرده است.

توکلی با اشاره به اینکه برخی انقلابی‌ای پیشین دیگر انقلابی نیستند و پشیمان شده‌اند، تصریح کرد: حاکم شدن تفکر اشرافی بر مسؤولان مملکت آنها را از انقلابی بودن منصرف کرده و هنگامی که مسؤولی اهل رشوه شد، تصمیم‌گیری‌هایش برای مملکت نیز به سمت‌وسوی خاصی میل می‌کند.

وی افزود: امروز یکی از عوامل رکود و بیکاری همین رفاه‌طلبی و اشرافی‌گری برخی مسؤولان است، چراکه آنها دغدغه بیکاری فرزند خود را ندارند که بخواهند کار و اشتغال تولید کنند و به هر ترتیب که شده فرزندان خود را با استفاده از رانتی که دارند مشغول به کار می‌کنند، در حالی که به فکر آخرت خود نیز نیستند.

توکلی در ادامه با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری نیز اظهار داشت: در این انتخابات نباید از کاندیداها دیو و دلبر ساخت بلکه باید با عقلانیت دست به انتخاب زد و به کسی رأی داد که بتواند با روحیه انقلابی مشکلات اصلی مملکت مانند رکود و بیکاری و ... را حل کند.

وی در پاسخ به دانشجویی که نظر شخصی توکلی را در مورد روحانی جویا شد، خاطرنشان کرد: بنده برای رأی ندادن به روحانی استدلال‌هایی دارم که کافی است و اطلاعاتی دارم که در دسترس همگان نیست.

ارسال نظر: