یک اقتصاددان در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

تفکرات لیبرالی مشاور اقتصادی روحانی با اقتصاد مقاومتی در تضاد است/ دولت یازدهم خیلی پولدارتر از دولت قبل است

کدخبر: 2094771

شیخی گفت: متاسفانه امثال این افراد با منش غرب گرایی و لیبرالی به استحکام درونی اقتصاد و اقتصاد مقاومتی و راههای پیاده سازی آن نمی‌توانند فکر کنند.

دکتر عبدالمجید شیخی اقتصاددان و نویسنده کتاب اقتصاد و برنامه‌ریزی در گفتگو با « نسیم آنلاین » با انتقاد از اظهارات مشاور اقتصادی رئیس جمهور اظهار کرد: در حالی که تمام فعالین حوزه تولید، تجارت و صادرات صحبت از رکود بی‌سابقه عمیق در حوزه تولید و باز نشدن حتی یک اعتبار اسنادی (ال سی) پس از برجام را می‌کنند، هیئت دولت، رئیس جمهور و مشاور ایشان خبر از یک ایجاد یک بهشت برین پس از برجام را می‌دادند!

وی افزود: آقای نیلی بدون ارائه هیچ سندی می‌گوید که چهار عامل موثر در رشد اقتصادی «ثبات اقتصاد کلان»، «فعال شدن ظرفیت‌های خالی»، «نهایی شدن برجام» و «تحولات اقتصاد جهانی» است وکاهش و کنترل تورم به ثبات اقتصادی کمک کرده و برجام، این امکان را داده که به بازارهای جهانی دست پیدا کنیم.!!

یک اقتصاددان عنوان کرد: دولتمردان حتی ادبیات ساده اقتصاد را ماست مالی کرده‌اند. رکود عمیق در تولید و افزایش انتظارات کاهنده تورمی در اقتصاد رشد تورم را کاهش داده است که نه تنها نباید دستاورد دولت به حساب آورد، بلکه باید حاصل سوء مدیریت دولت به حساب بیاید.

تفکر لیبرالی مشاوران رئیس جمهور با اقتصاد مقاومتی در تضاد است

شیخی با انتقاد از وجود افراد لیبرال در تیم مشاوران اقتصادی رئیس جمهور گفت: متاسفانه امثال این افراد با منش غرب گرایی و لیبرالی به استحکام درونی اقتصاد و اقتصاد مقاومتی و راههای پیاده سازی آن نمی‌توانند فکر کنند. دکتر نیلی قبلا گفته بود که " اصلاً ما در ایران ایدئولوژی اقتصادی نمی‌توانیم داشته باشیم- اقتصاد اصلاً جزو علوم انسانی نیست و روش علم اقتصاد خاص خودش است و چیزی به نام مکتب ندارد!!!." این گفته‌ها را واقعاً باید فاجعه در دولت یازدهم با این مشاوران سکولار دانست که حتی برای توجیه کار خودشان علم اقتصاد متعارف و سنتی ای را که خودشان خوانده‌اند را حاشا می‌کنند.

وی گفت: آقای نیلی و دیگر مشاوران و نزدیکان رئیس جمهور با فرافکنی اشتباهات خود را به دولت گذشته را نسبت می‌دهند و متکبرانه خودشان را از هر خطایی مبراء می دانند. این در حالی است که ریشه مشکلات بودجه به نظام مخارج بودجه و به دولتهایی مانند دولت یازدهم که دولت های بی‌اعتقاد به «مدیریت جهادی» و «اقتصاد بدون نفت» هستند و سنتی بودن نظام مالیاتی بر می‌گردد.

مشاور رئیس جمهور افزود: جهاد سازندگی با یک ساختار هزینه جهادی با هزینه جاری 25% ، 75% کار عمرانی می‌کرد. فرار مالیاتی اکنون بیش از 130 هزار میلیارد تومان است که اگر مسدود شود، نیازی به یک ریال فروش نفت خام نیست. افتخار دولت به فروش بیشتر نفت خام در پسابرجام بودجه را وابسته به نفت کرده است. قیمت نفت فقط چند روز به بالای100 دلار رسید ولی آنچه مهم است تسعیر قیمت نفت است. دولت قبل یک دلار را با 850 و 900 تومان مصرف می‌کرد، ولی دولت روحانی اکنون بابت هر دلار 3300 تومان ریالی هزینه می‌کند لذا دولت یازدهم بسیار فراختر و پولدارتر از دولت گذشته است.

دولت هیچ کاری برای صرفه جویی در مصرف آب نکرد

شیخی با انتقاد از سخنان مشاور اقتصادی رئیس جمهور درباره بحران آب گفت: بحران آبی یک پدیده طبیعی ناشی از خشکسالی چند ساله گذشته است. شما ابتدا پاسخگوی عملکرد خود باشید .در این 4 سال چه کاری مثلاً برای صرفه جویی در مصارف آب کردید؟ به جای حل مشکل صورت مسئله را پاک می کنید و مشاور دیگر حقوق بگیر دولت طرح نکاشت می دهد! تا علاوه بر مناطق خشک فعلی حدود مثلا 100 هزار هکتار دیگر اطراف دریاچه ارومیه و بعد جاهای دیگر به کانون های خیزش ریزگردها اضافه شوند!

وی در مورد انتقادات از مشکلات صندوق‌های بازنشستگی خطاب به وی گفت: مشکل صندوقهای بازنشستگی را نیز به گذشته نسبت داده‌اید. اتفاقاً با نظر شما موافقیم. زیرا دولت به اصطلاح سازندگی شما در 3 دهه گذشته این عارضه را بوجود آورده که بی حد و حساب حجم و اندازه دولت را با افزایش استخدام نیروی انسانی افزایش داد.

این اقتصاددان به صحبت‌های مشاور رئیس جمهور درباره "نظام بانکی" و "بیکاری" اشاره کرد و گفت: مشکل "نظام بانکی" و "بیکاری" به بی‌اعتقادی و عدم اعتقاد امثال شما به بانکداری اسلامی و اقتصاد اسلامی بر می‌گردد. ابر چالش اینها نیستند بلکه ابر چالش اقتصاد ایران مدیران و مشاوران لیبرال هستند. در نظام بانکی اگر نرخ سود تحققی شود و نرخ سود ربوی تعیینی برچیده شود، تمام مشکل حل خواهد شد. اگر متوجه این جمله نمی‌شوید مقصر شمایید که مطالعه‌ای در این زمینه ندارید.

با این همه کالای بنجل خارجی جایی برای تولید داخل نمی‌ماند

شیخی عنوان کرد: بیکاری در دولت یازدهم همانند رکود عمیق در این دولت به اوج خود رسیده است. مشکل بیکاری نیز با صیانت از تولید داخلی و بستن دروازه‌های ورود اجناس خارجی حل می شود. ابر چالش دولت یازدهم است که تمام موانع واردات بی‌رویه را از جمله با حذف طرح شبنم، حذف کد گذاری کالا، کاهش تعرفه‌ها، تجویز قرارداد ترکمنچای دوم و سوم با ترکیه و غیره، حذف سهمیه بندی سوخت، حذف کارت سوخت، عدم حمایت یارانه‌ای تولید در طرح هدفمندی یارانه ها، مجوز ولنگار واردات خودرو و غیره،؛ تولید داخلی را سرکوب کرد. در این فضا وقتی پر از کالای بنجل خارجی شود کجا جایی برای تولید داخلی می ماند؟

ارسال نظر: