نعیم قاسم در مصاحبه با "الاخبار":

ابقای "بشار اسد" قطعی و تمام‌شده است/ "نسبیت" مناسب‌ترین قانون برای انتخابات لبنان است

کدخبر: 2094798

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: ماندن "بشار اسد" رئیس‌جمهور سوریه دیگر امری "قطعی و تمام‌شده" است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: "نعیم قاسم" معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در گفت‌وگو با روزنامه «الاخبار» بار دیگر اعلام کرد از نظر این جنبش قانون «نسبیت» بهترین قانون برای انتخابات لبنان خواهد بود و تمام طرف‌ها را راضی خواهد نگه داشت.

قاسم در پاسخ به اینکه آیا تا قبل از 15 می قانونی برای انتخابات تصویب خواهد شد یا نه؛ گفت: ما همگی در راستای تحقق این امر تلاش می‌کنیم و منتظر مواضع طرف‌های مختلف برای نهایی شدن قانون مورد قبول همه هستیم.

وی درباره قانون مقدماتی که گفته می‌شود حزب‌الله موافقت خود را با آن اعلام کرده، توصیح داد: قبل از اینکه موضع نهایی خود در قبال هر قانونی را اعلام کنیم باید شکل نهایی آن که تمامی طرف‌ها بر آن توافق کرده‌اند را بدانیم؛ پاسخ‌ها به قانون مطرح شده، پاسخ‌هایی مختلف هستد که هنوز نهایی نشده تا قابل تطبیق باشند.

نعیم قاسم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بحث و جدل حزب‌الله با «جریان ملی آزاد» درباره قانون انتخابات واضح و صریح است ؛ طبیعی است که با برخی امور موافق و با برخی دیگر مخالف باشیم اما تفاهمات ما با این جریان برای طرفین و لبنان مهم است و کسانی که به دنبال ماهیگیری از آب گل‌آلود هستند، به نتیجه ای نخواهند رسید.

سوریه

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در پرداخت به موضوع سوریه گفت: باقی ماندن «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه موضوعی قطعی است، تمامی گام‌هایی که تا کنون ترسیم شده یا ممکن است که ترسیم شود، بشار اسد را به عنوان مخاطب اصلی در نظر گرفته است؛ این مسأله تمام شده ، بشار اسد اساس راه‌حل سوریه است و از هر راه‌حلی حمایت خواهد کرد.

وی درباره موضع آمریکا در قبال سوریه در دوره «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور نیز گفت: آمریکا هنوز گزینه‌های دقیقی در مسأله سوریه ارائه نداده و بر اساس ایده‌های پراکنده و بدون یک برنامه کامل عمل می‌کند؛ معتقدم حداقل طی چند ماه آینده باید منتظر تحولاتی باشیم پس از آنکه آمریکایی‌ها احساس کردند خود باید مستقیما دست به اقداماتی بزنند نه از طریق میانجی‌های ترکی، سعودی یا قطری و این همان چیزی است که تفکر آزادسازی «رقه» از چنگ داعش مقدمه آن است؛ زمانی که آزادسازی رقه که همزمان با پایان عملیات آزادسازی موصل خواهد بود ، انجام شد می‌توان از امکان نشستن طرف‌های مختلف از جمله آمریکا بر سر یک میز برای بحث درباره حقوق سیاسی سخن گفت.

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد: تمام آنچه امروز می‌شنویم در چارچوب بهبود واقعیت میدانی طرف‌های مختلف ، بدون یک افق سیاسی واضح است؛ نمی‌شود یک راه‌حل سیاسی وجود داشته باشد زمانی که طرف‌های اصلی یعنی آمریکا، روسیه، عربستان، ترکیه، سوریه و معارضان در آن شرکت نکنند؛ عدم شرکت آمریکا و عدم مشارکت [کشورهای] خلیج [فارس] در اقدامات مختلف بدان معناست که ما گزینه‌های سیاسی واضح نیستیم.

نعیم قاسم به موضوع حمله آمریکا به فرودگاه «الشعیرات» نیز پرداخت و گفت: این حمله «محدود» بود و آمریکا می‌خواست بگوید با تمام نیرو در میدان حضور دارد و در واقع سر و صدای سیاسی این موضوع بسیار بیشتر برایش مهم بود تا سر و صدای میدانی. این موضوع با اعلام قبلی حمله به روس‌ها و نیز سرخوردگی اسرائیلی‌ها پس از شادی اولیه به خوبی نمایان است؛ نیروهای سوریه بسیار سریع عملیات خود را از این فردوگاه از سر گرفتند.

وی در پاسخ به این سوال که حزب الله متهم به ایجاد تغییرات «دموگرافی» (جمعیت‌شناسی) از طریق توافق شهرهای چهارگانه «فوعه-کفریا، زبدانی-مضایا) است است، گفت: بیشتر از دو سال است که فوعه و کفریا که 16 هزار شهروند دارد و بیشتر آنها زنان و کودکان و سالمندان هستند تحت محاصره شدیدند و با تجاوزهای گروه‌های تروریستی در اطراف آن مواجهند؛ در این برهه زمانی دیگر راه‌حلی منطقی جز تخلیه بر اساس توافقی که حاصل شد، نبود. میان آرامش شهروندان باقی مانده در فوعه و کفریا و ادامه محاصره آنها، راه‌حل اول بهتر بود. این منصفانه نیست که این موضوع تعبیر به «تغییرات دموگرافی» شود زیرا مربوط به افرادی می‌شود که در برابر مرگ تدریجی هستند اما حل تغییرات دموگرافی بخشی اساسی از راه‌حل سیاسی سوریه و بازگرداندن مردم به شهرهایشان است.

ارسال نظر: