در مصاحبه با "اسپوتنیک" عنوان شد

بشار اسد: مطمئنیم و مدارکی داریم که تروریست‌ها سلاح‌های شیمیایی را مستقیما از ترکیه دریافت کرده‌اند

کدخبر: 2094916

رئیس جمهور سوریه تاکید کرد: ما ۱۰۰ مطمئن هستیم و مدارکی داریم که تروریست‌ها سلاح‌های شیمیایی و دیگر حمایت‌های نظامی را مستقیما از ترکیه دریافت کرده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه ضمن انتقاد از آمار تلفاتی که سازمان ملل از جنگ 6 ساله کشورش منتشر کرده، اظهار داشت غرب آمار را بیشتر از واقعیت ارائه می‌کند تا دخالت در امور داخلی را توجیه کند.

اسد در مصاحبه با خبرگزاری «اسپوتنیک» با بیان اینکه نه سازمان ملل و نه هیچ سازمان نظارتی دیگری ابزار کافی جهت محاسبه تعداد تلفات جنگ را ندارند، تاکید کرد زیرا گروه‌های متعددی از جمله «خارجی‌ها، سوری‌ها و تروریست‌ها» در میدان جنگ حضور دارند.

وی خاطرنشان کرد: «این (آمار تلفات جنگ) ده‌ها هزار نفر است، نه آن چیزی که شما با عنوان صدها هزار نفر در رسانه‌ها می‌شنوید. البته ما می‌توانیم درباره هزاران نفری که مفقود شده و چیزی درباره سرنوشتشان نمی‌دانیم، صحبت کنیم. این (ده‌ها هزار نفر) آمار رسمی است.»

غرب در آمار تلفات بزرگنمایی می‌کند

رئیس جمهور سوریه ادامه داد: «پس آماری که طی 6 سال اخیر از رسانه‌های غربی می‌شنیدیم دقیق نیست، فقط در آمار بزرگنمایی می‌کنند تا وضعیت را فاجعه‌بار نشان داده و بعنوان یک بهانه حقوق‌بشری برای دخالت سوریه از آن استفاده کنند.»

اسد در توضیح اینکه چرا سامانه‌های ضد هوایی سوریه موشک‌های کروز آمریکا علیه پایگاه هوایی «حمص» را رهگیری نکردند گفت: «بیش از 50درصد از سیستم پدافند هوایی سوریه توسط تروریست‌ها نابوده شده است. ما اکنون نمی‌توانیم رقم دقیقی ارائه کنیم، چون این‌ها اطلاعات نظامی است اما می‌توانم بگویم بیش از 50 درصد.»

وی ادامه داد: «ناتوانی سامان‌های هوایی برای ساقط کردن موشک‌های تامِ‌هاوک بدلیل مسائل فنی بود زیرا موشک رهگیر باید هدف خود را ببیند...بگذارید اینطور بگویم، موشک‌های ما به راداری نیاز دارند که هر زاویه این کشور را ببیند که البته بخاطر سطح ناهموار و توپوگرافی خاص آن، غیرممکن است؛ و همانطور که می‌دانید موشک‌های کروز از سطوح ناهموار برای مخفی شدن از دید رادارها استفاده می‌کنند.»

تروریست‌ها نیمی از پدافند هوایی سوریه را نابود کردند

رئیس جمهور سوریه درباره حملات تروریست‌ها به سامانه‌های پدافند هوایی گفت: «در ابتدای حملات، آنها شروع به نابودی پدافند هوایی سوریه کردند که هیچ ربطی به آنچه که تظاهرات مسالمت‌آمیز گفته می‌شد، نداشت. بیشتر پدافند هوایی در بیرون از شهرها و مناطق دورافتاده هستند، پس آنها حملات خود را از آن مناطق شروع کردند که البته در زمان بحران بشدت متاثر شد.»

اسد با بیان اینکه روسیه تا کنون فقط نیمی از سامانه‌های پدافند هوایی نابود شده سوریه را جبران کرده، افزود: «(اما) وقتی درباره تمام کشور صحبت می‌کنیم، این جبران کافی نیست.»

وی گفت: «روسیه و سوریه در حال برگزاری مذاکراتی حول کمک‌های بیشتر در زمینه سامانه‌های دفاع موشکی هستند. البته که ما به مهمات بیشتری بعد از جنگ نیاز داریم زیرا (در طول بحران) مصرف شده‌اند...ما همواره به آخرین نسل سامانه‌های پدافند هوایی روسی علاقه داریم اما به آنکه چه چیزی موجود باشد و سیاست فروشند (روسیه)، بستگی دارد.»

روسیه از شهروندان سوری و روسی دفاع می‌کند/ آمریکا به تلاش برای سرنگونی دمشق ادامه می‌دهد

رئیس جمهور سوریه ضمن تاکید بر اینکه روسیه با بحران این کشور مانند یک «جنگ اقتصادی» برخورد نمی‌کند، اضافه کرد: «روسیه در جنگ سوریه شرکت کرده تا از زندگی شهروندانی که در دو کشور زندگی می‌کنند، دفاع کند...در این وضعیت (جنگ ما) روسیه بیشتر از سوریه به این جنگ نگاه دارد.

بنظر من این جنگ هر کشوری است که می‌خواهد از شهروندانش در برابر تروریست‌ها دفاع کند. پس زمانی که روسیه از ارتش ما دفاع می‌کند، نه تنها از شهروندان سوریه بلکه از شهروندان روسی نیز دفاع می‌کند، به گمان من حتی از اروپایی‌ها و دیگران هم (دفاع می‌کند). پس آنها مانند آمریکایی‌ها به چشم جنگ اقتصادی به این بحران نمی‌نگرند.»

بشار اسد تصریح کرد سیاست روسیه بصورت وسیعی با سیاست‌های آمریکا متفاوت است و ایالات متحده به اقداماتش برای سرنگونی دولت سوریه ادامه می‌دهد تا عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی خود را برای حکمرانی در این کشور، به روی کار آورد.

وی همچنین افزود: «آمریکا و متحدانش بارها گفته‌اند پایان بحران سوریه غیرممکن است اگر اسد در قدرت بماند؛ در حالی که مسکو و تهران می‌گویند مردم سوریه باید برای رهبر خود تصمیم بگیرند. هدف آمریکا بی‌ثبات کردن سوریه، تغییر نظام، سرنگونی دولت فعلی و روی کار آوردن ایادی خود است. پس آنها بدون هیچ ارزش و اخلاقی، هرکاری برای توجیه ابزارهای خود انجام می‌دهند.»

ترکیه سلاح شیمیایی به تروریست‌ها داده است

رئیس جمهور سوریه تاکید کرد: «ما 100% مطمئن هستیم و مدارکی داریم که تروریست‌ها سلاح‌های شیمیایی و دیگر حمایت‌های نظامی را مستقیما از ترکیه دریافت کرده‌اند.»

بشار اسد همچنین از آمادگی دولتش برای همکاری با هر کشوری که قصد مبارزه با تروریسم و آزادسازی شهر «رقه» از دست گروه تروریستی داعش را دارد، حتی غرب، خبر داد.

ارسال نظر: