انتقاد یک اقتصاددان از هدف‌گذاری ایجاد شغل دولت یازدهم برای سال ۹۶:

وعده ایجاد ۹۰۰ هزار شغل دولت روحانی رویا پردازی است/ تحقق این وعده ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌خواهد

کدخبر: 2094999

شقاقی‌شهری گفت: برای ایجاد هر ۱۰۰هزار نفر شغل، تقریبا یک درصد رشد اقتصادی نیاز است و بر این اساس برای ایجاد ۹۰۰هزار شغل باید حداقل ۸تا ۹درصد رشد اقتصادی داشته باشیم.

به گزارش « نسیم آنلاین » در سال ۹۶، برای ایجاد ۹۰۰ هزار شغل هدفگذاری شده است؛ کاری که متولیان حوزه کار کشور نیز به سخت بودن آن معترف هستند اما آن‌را قابل حصول می‌دانند.

این در حالی است که بین ایجاد اشتغال، میزان سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی رابطه مستقیمی وجود دارد. آنگونه که وحید شقاقی شهری، اقتصاددان،می‌گوید: برای ایجاد هر ۱۰۰هزار نفر شغل، تقریبا یک درصد رشد اقتصادی نیاز است و بر این اساس برای ایجاد ۹۰۰هزار شغل باید حداقل ۸تا ۹درصد رشد اقتصادی داشته باشیم.

این اقتصاددان، سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای تحقق این میزان رشد اقتصاد را حدود ۱۵۰میلیارد دلار برآورد می‌کند که رقم بسیار بالایی است. در این میان، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصادی ایران در سال ۹۶به ۳.۳و نرخ بیکاری آن به ۱۲.۵درصد برسد و از دیگر سو، آمارها نشان می‌دهد در ۹ماهه سال گذشته نیز که رشد اقتصادی بالغ بر ۱۱.۶درصد بوده بخش عمده این رشد اقتصادی به کمک رشد بخش نفت محقق شده بود که اشتغال‌زایی چندانی ندارد.

چندی پیش علی ربیعی، وزیر کار دولت یازدهم، با اعلام هدفگذاری ایجاد ۹۰۰هزار شغل در سال ۹۶، اظهار کرد: رسیدن به این رقم در حوزه اشتغال‌زایی، کار دشواری است اما با توجه به ایجاد ۷۰۰ هزار شغل در سال ۹۵، رسیدن به چنین هدفی دور از دسترس نیست.

البته با توجه به اظهارات قبلی ربیعی درباره افزایش ورودی متقاضیان کار به بازار که گفته بود: در هر دقیقه ۵نفر متقاضی وارد بازار کار می‌شود و مجموع ورودی به این بازار در طول یک سال به بیش از یک میلیون نفر می‌رسد؛ باز هم نمی‌توان انتظار داشت که حتی با تحقق هدفگذاری ایجاد ۹۰۰هزار شغل در سال۹۶، نرخ بیکاری روند کاهشی به‌خود بگیرد.

دولت یازدهم اعلام کرده است که در طول سال‌های ۹۲تا ۹۵، سالانه ۷۰۰هزار شغل ایجاد کرده است. در این زمینه، عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار، مجموع اشتغال‌زایی دولت یازدهم در طول دوره ۴ساله را ۲میلیون و ۸۰۰هزار شغل عنوان می‌کند و می‌گوید: در ۴سال گذشته هر سال حدود ۷۰۰هزار شغل (جمعا ۲.۸میلیون شغل) ایجاد کرده‌ایم و صحت این آمارها در مقایسه با آمار اشتغال اعلام‌شده از سوی مرکز آمار و داده‌های سازمان تأمین اجتماعی قابل راستی آزمایی است. این در حالی است که بررسی گزارش‌های مرکز آمار ایران از وضعیت بیکاری در سال‌های ۹۱و ۹۵، نشان می‌دهد در این دوره ۴ساله، به‌طور خالص سالانه ۳۵۶هزار شغل و در مجموع یک‌میلیون و ۴۲۷هزار شغل ایجاد شده است.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، جمعیت شاغل کشور در سال ۹۱بالغ بر ۲۱میلیون و ۱۶۱هزار نفر بوده که در سال ۹۵با یک‌میلیون و ۴۲۷هزار نفر افزایش، به ۲۲میلیون و ۵۸۸هزار نفر رسیده است. این گزارش می‌افزاید: در طول این دوره چهارساله، جمعیت بیکار کشور از ۲میلیون و ۹۴۴هزار نفر در سال‌۹۱ به ۳میلیون و ۲۰۳هزار نفر در سال‌۹۵ رسیده است.

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان، با اشاره به پژوهش‌های مختلفی که در حوزه ارتباط بین رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال انجام شده، می‌گوید: در شرایط فعلی اقتصاد ایران، ایجاد هر ۱۰۰هزار نفر شغل، تقریبا به یک درصد رشد اقتصادی نیاز دارد لذا برای ایجاد ۹۰۰هزار شغل، حداقل ۸تا ۹درصد رشد نیاز است که براساس برنامه‌های پنج‌ساله توسعه، باید حدود۳۰ درصد آن از محل بهره‌وری محقق شود.

به گفته او، برآوردها حاکی از این است که برای رشد اقتصادی ۸درصد سالانه باید حدود ۱۵۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی انجام شود. این اقتصاددان معتقد است وقتی برای ایجاد اشتغال هدفگذاری می‌شود، حتما باید به الزامات و نهاده‌های ورودی آن نیز توجه شود. شقاقی شهری ادامه می‌دهد: ایجاد اشتغال پایدار، نیازمند رشد مولد و پایدار است و یکی از مهم‌ترین الزامات رشد پایدار نیز سرمایه‌گذاری مستمر با بهره‌وری بالاست از این‌رو ایجاد اشتغال پایدار در اقتصاد ایران مستلزم تحقق مستمر حجم بالایی از سرمایه‌گذاری است.

ارسال نظر: