رونمایی از ۵ عنوان کتاب تقویم تاریخ دفاع مقدس؛

حسینیان: ایثارگری‌ها را باید به نسل‌های بعدی منتقل کنیم/ ایثارگری‌های نیروی دریایی و نیروی هوایی باید زودتر نگاشته بشود

کدخبر: 2095124

آیین رونمایی از ۵ جلد کتاب با موضوع دفاع مقدس به همت موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی امروز برگزار شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، آیین رونمایی از 5 جلد کتاب با موضوع دفاع مقدس به همت موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی امروز (یکشنبه) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی، امیر فلاح رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات نزاجا و جمعی از مسئولان لشکری در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

در ابتدای مراسم رونمایی، مهدی رمضانی مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی و معاون مرکز ضمن گرامیداشت روز ارتش، با ارائه گزارش مختصری درباره روند انتشار مجموعه کتب تقویم تاریخ دفاع مقدس گفت: این کار، کار مشترکی است بین مرکز اسناد انقلاب اسلامی و مرکز پژوهش های دفاع مقدس نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و تقریبا 13 سال است که این همکاری آغاز شده است و تا الان به لحاظ عملیات اجرایی هنوز کار به نیمه نرسیده است. البته تحقیقات پژوهشگران تقریبا به پایان رسیده ولی از جهت انتشار هنوز تا اتمام کار فاصله داریم.

وی افزود: مجموعه تقویم تاریخ دقاع مقدس در 102 یا 103 جلد در دست تدوین و انتشار است که امروز انشاءالله تا چهلمین عنوان را رونمایی خواهیم کرد. امیدواریم با روندی که شکل گرفته است تا سه سال آینده کار انتشار این مجموعه را به پایان برسانیم.

مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی با تشکر از فرماندهان ادوار نیروی زمینی ارتش و با تقدیر از مرکز پژوهش های دفاع مقدس ارتش گفت: یکی از افتخارات ما در این زمینه آن است که نیروی زمینی در این حوزه پیشگام بوده و بعد از آن بود که دیگر نیروهای ارتش هم به این حوزه روی آوردند و به این کار اقبال نشان دادند و تلاش کردند که در این راه حرکت کنند.

وی با تشکر از حجت الاسلام والمسلمین حسینیان ریاست مرکز اسناد انقلاب اسلامی ابراز داشت: انتشار چنین مجموعه ای به لحاظ کار نشر، سختی‌ها و ناملایمات متعددی را داشت. حمایت‌های ریاست محترم مرکز اسناد انقلاب اسلامی و تعلق خاطر ویژ‌ه‌ای که نسبت به ارتش دارند در کار انتشارات همواره به ما کمک کرده و درواقع باعث شده این کار با سرعت و شدت بیشتری جلو برود.

در ادامه این مراسم امیر سرتیپ فلاح رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات نزاجا با توجه به نقش و اهمیت حماسه دفاع مقدس در تامین امنیت امروز کشور گفت: همه می‌دانیم که اگر نبود رشادت‌ها، دلاوری‌ها، جانبازی‌ها، پا در رکابی‌های رزمندگان دفاع مقدس در دوران پر فرازو فرود این دفاع همیشه ماندگار، امروز امنیتی را که ما در کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از آن بهره می‌بریم و در آن زندگی می کنیم و نفس می‌کشیم امکان نداشت که در جغرافیا کشور ما حاکم باشد.همه می‌دانیم که با تهدیدات و شیطنت‌های استکبار جهانی امروز منطقه خاورمیانه- منطقه غرب آسیا- درگیر ناامنی‌های متعددی است که نمی‌گذارند کشورهای اسلامی از نعمت بزرگ امنیت بهره‌مند باشند.

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات نیروی زمینی ارتش با اشاره به ثبات جمهوری اسلامی ایران افزود: در میان این دریای متلاطم ناامنی در پیرامون کشور عزیزمان ایران، تنها کشوری که از ثبات و امنیت و ارامش به لطف خدا بهره‌مند است کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و این نتیجه و ثمره تلاش شبانه‌روزی رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس است. از سال 1381 اگر من درست خاطرم باشد در بازدید مقام‌معظم‌رهبری از ستاد نیروی زمینی حضرت آقا مطالبی را در مورد اهمیت ثبت و ضبط و درواقع ماندگار کردن ایثارگری‌های دفاع مقدس خطاب به مسئولین مطرح فرمودند که متعاقب آن بحث انتشار 102 جلد کتاب روز شمار دفاع مقدس را مسئولین محترم نیروی زمینی در دستور کار قرار دادند و از همانجا مرکز پژوهش‌های دفاع مقدس در زیر مجموعه سازمان وزین ایثارگران نزاجا شکل گرفت و با تدبیر مسئولین وقت نیروی زمینی تا به امروز سعی شده که از گنجینه ارزشمند پیشکسوتان دفاع مقدس که نعمت‌های ارزشمند و غیرقابل جایگزین هستند حداکثر استفاده به عمل آید و این عزیزان با تلاش مجاهدانه و مجدّانه شبانه‌روزی این مأموریت واگذاری شده، که ثبت و ضبط فعل و انفعالات دفاع مقدس است را به عنوان یک یادگاری برای نسل‌های آینده به خوبی به ثمر بنشانند. انشاالله نسل آینده بخواند و جوانه‌های ما که توفیق نداشتند در دانشگاه دفاع مقدس حضور فعال و فیزیکی داشته باشند بتوانند از آموخته‌ها و تدابیر رزمندگان ما در دفاع بهره‌مند شوند و با مطالعه این کتب بتوانند برای خودشان ذخیره‌ای داشته باشند که آنها را بیمه کند.

امیر سرتیپ فلاح با تاکید بر قدردانی از وجود رزمندگان دفاع مقدس و لزوم ثبت و ضبط خاطرات آن‌ها در جهت مستند سازی تاریخ دفاع مقدس بیان کرد: به هر حال امروز ما شاید هنوز قدر این افق را ندانیم و ارزش آن را خیلی ندانیم مثل ماهی که داخل آب است ارزش این نعمت را نداند وقتی برایش ارزشمند می‌شود که از داخل محیط آب بیرون بیاورند آن موقع می‌بیند که چه دست و پایی می‌زند و ارزش واقعی محیط آب را می‌داند. ما تا این پیشکسوتان و این یادگاران دفاع مقدس را در بین خودمان داریم باید قدر این لحظات و ساعت‌ها را بدانیم و ضمن ارج نهادن به رشادت‌ها و شجاعت‌های این عزیزان از لحظات حداکثر استفاده برای سندسازی و ثبت و ضبط این وقایع و مستند کردن انجام بدهیم. می‌دانید که یکی از قسمتهای مدیریت دانش امروز مستندسازی دانش است. ما بیایم که با مستندسازی کاری که آیندگان نخواهند که تجربه گذشتگان را از نو تجربه کنند آزموده‌ها را دوباره آزمودن خطاست به هر حال ما در دفاع مقدس تجربیاتی را پشت سر گذاشتیم. گاهی وقت‌ها ممکن بود با ناکامی مواجه شویم و خیلی وقت‌ها توفیق و سربلندی داشته باشیم. محصول این فراز و فرودها در قالب این کتاب‌ها بتواند بدون حب و بغض، بدون گرایش‌های جناحی و یگانی و سازمانی سعی شده که درج کنیم و بعنوان یک سندی برای انقلاب اسلامی ثبت کنیم و من از رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی حضرت حجت الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان که بحث انتشار و پشتیبانی کتاب‌ها را برعهده داشتند و از فرماندهی ارتش جمهوری اسلامی تشکر می‌کنم.

در ادامه مراسم، حجت الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اشاره به نقش ارتش در تاریخ انقلاب اسلامی گفت: وقتی که انقلاب به پیروزی رسید تعداد کثیری از گروه‌های غیرمذهبی در گوشه‌هایی از این کشور مقدس ادعای خودمختاری کردند؛ در خوزستان خلق عرب، در کردستان دموکرات‌ها و در گنبد و شمال ایران خلق ترکمن. ارتش جمهوری اسلامی که بار دیگر متولد شده بود با همه نو بودنش توانست در مقابل این ادعاها بایستد و ایران را یکپارچه نگه‌دارد. هیمنه ارتش جمهوری اسلامی خودش کارساز بود. من در عملیات پاکسازی سقز همراه لشگر حمزه سیدالشهدا بودم. ارتش وقتی که وارد شهر می‌شد گروه‌ها گرچه جسته و گریخته دفاع می‌کردند اما هیمنه و عظمت ارتش باعث فرار آن‌ها می‌شد.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با تأکید بر نقش ارتش در هشت سال دفاع مقدس و مقابله با همه کشورهای دنیا افزود: یک جنگ تمام عیار را با حمایت همه ابرقدرت‌ها علیه ایران به وجود آوردند. عملیاتی که در آن از نفربرهای برزیلی، تانک‌های تی 72 روسی، و بسیاری از ضدهوایی‌های انگلیسی و هر کشوری که سلاحی را ساخته بود در اختیار ارتش عراق قرار داده بودند و این نشان می‌داد که همه دنیا از کشور متجاوز حمایت می‌کنند و ارتش توانست هشت سال با همه مظلومیت با همه تنهایی در مقابل جهان ایستادگی کند و نقش خودش را به خوبی در یکپارچگی ایران نشان داد.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان نقش امام خمینی(ره) در حفظ و بقای ارتش گفت: واقعا این امام بود که ارتش را به خوبی می‌شناخت و درک می‌کرد. من یادم می‌آید روز 24 بهمن 57 جلوی مدرسه علوی محل استقرار امام راه افتاده بودند، یک پرچم قرمز با نشان "داس و چکش" جلو حرکت می‌کردند. آمدند و گفتند که می‌خواهیم با امام ملاقات کنیم. گفتیم خوب چه کار دارید؟ گفتند ما آمدیم از امام بخواهیم که ارتش را منحل کنند. وقتی که این پیام به امام رسانده شد امام پیام دادند که من با شما ملاقات نخواهم کرد و آن‌‌ها را رد کردند. این امام بود که یک‌تنه ایستادگی کرد برای حفظ ارتش و این بر مبنای شناختی بود که امام از درون ارتش داشت. بارها خبرنگاران از امام سوال می کردند که به فرض اینکه شما شاه را از کشور بیرون کنید، با ارتش چه کار خواهید کرد؟ امام می‌فرمودند بدنه ارتش جزء مردم است و روزی به مردم خواهد پیوست. این عبارتی بود که در فرمایشات امام بارها و بارها تکرار شده است.

حجت‌السلام حسینیان درباره شناخت حضرت امام از ماهیت ارتش گفت: شناخت دیگری که امام از ارتش داشتند درباره مذهبی بودن بدنه ارتش بود. ایشان می فرمودند ارتش از دو طبقه تشکیل شده است. یک طبقه افسران، درجه‌داران و سربازان هستند که قشر محروم بوده و اکثریت ارتش را تشکیل می‌دهند و طبقه دوم ژنرال‌ها هستند که شاه آنها را سیر کرده و ما به اینها امیدی نداریم ولی به بدنه ارتش امیدوار هستیم.

حجت‌لاسلام‌والمسلمین حسینیان با اشاره به اعتراف آخرین رئیس ستاد ارتش رژیم پهلوی به نفوذ مذهب در بین بدنه ارتش گفت: قره‌باغی در خاطراتش نوشته است که یکی از مشکلات ما نفوذ مذهب در بین ارتشی‌ها بود. فرماندهان به ما گزارش می‌دادند که اکثر افسران و درجه‌داران و سربازان رسما اعلام می‌کنند که ما مقلد علما هستیم و باید به فرمان و فتوای آنها عمل کنیم. و حتی رئیس شهربانی گزارش داده بود که افسران گارد شهربانی نامه نوشته‌ و امضا کرده‌ بودند که ما مقلد امام خمینی هستیم و نمی‌توانیم بر ضد فرمان ایشان به روی مردم اسلحه بکشیم؛ تکلیف ما را مشخص کنید. یا با استعفای ما موافقت کنید و یا ما تمرد کرده و عملی را برخلاف فرمان امام انجام بدهیم. همین روحیه‌مذهبی ارتش بود که امام به ارتش امید داشتند.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اشاره به توطئه‌ منافقین به منظور ایجاد جدایی بین مردم و ارتش و مقابله امام با این توطئه گفت: در دی ماه 1357 گروه‌های چپی و سازمان مجاهدین تصمیم گرفتند یک نبرد مسلحانه را علیه نیروهای ارتش در خیابان‌های تهران به وجود بیاوردند. این خبر به امام رسید. امام در 23 دی ماه بیانیه‌ای را صادر کردند و از مردم خواستند که از ارتش دفاع کنند. ارتشی که به ظاهر آمده بود برای سرکوب مردم امام فتوا دادند مردم موظفند از ارتش دفاع کنند و اگر کسی خواست فتنه‌ای به پا کند و علیه ارتش دست به اقدام مسلحانه بزند مردم خود باید وارد عمل شده و از ارتش دفاع کنند. این بیانیه‌ در بین مردم پخش شد و مردم با شعار "ارتش برادر ماست" گل‌ها را بر لوله‌های تفنگ‌های ارتشی‌ها نهادند و بسیاری از درجه‌داران و افسران ارتش هم عکس امام را به سینه زدند و یک نهضت ملی اتحاد ارتش و مردم در خیابان‌های اکثر شهرهای ایران شکل گرفت. هایزر آمریکایی در خاطراتش می‌گوید که امام خمینی امروز از شیوه‌ای استفاده کرد که توانست ما را شکست بدهد و ارتش را جذب خود کند. اگر ما دیر بجنبیم ارتش به امام خمینی خواهد پیوست. آنها می‌خواستند که یک نیروی مذهبی وابسته به ملت که از دل ملت بیرون آمده بود را حافظ منافع آمریکا قرار بدهند چون ماهیت ارتش را نشناخته بودند.

حجت الاسلام حسینیان با اشاره به ضرورت تدوین تاریخ دفاع مقدس به عنوان پیام رسانی برای نسل‌های آینده اظهار داشت: این استقلال و این ایثار و این شهادت‌ها احتیاج به پیام رسان دارد. چه حرف زیبایی گفتند که اگر زینب(س) نبود کربلا در همانجا مانده بود. اگر پیام رسانی زینب(س) نبود کربلا به عنوان یک حادثه‌ای که در سال 61 هجری قمری اتفاق افتاد نقل نمی‌شد. بنابراین اینکه پیامبر می‌فرماید "مداد العلما افضل من دماء الشهدا" -جوهر قلم علما از خون شهدا بالاتر است - به خاطر این است که این قلم است که این شهادت و ایثارگری‌ها را به نسل‌های بعدی منتقل می‌کند و اگر کوتاهی کنیم به خون و آرمان شهدا خیانت کردیم. ای کاش این کار مقدسی را که نیروی زمینی شروع کرد -گرچه بار اصلی جنگ روی دوش نیروی زمینی بود- اما کم نبود ایثارگری‌های نیروی دریایی و نیروی هوایی، این ها باید زودتر نگاشته بشود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینیان در پایان با تاکید بر لزوم استفاده از خاطرات شاهدان عینی جنگ برای تدوین تاریخ دفاع مقدس افزود: تا نسلی که در جنگ حضور داشته‌اند زنده هستند انگیزه برای نوشتن هست و اگر زمان بگذرد مشمول زمان می‌شود و خیلی چیزها از اذهان فراموش می‌شود. کسی که حضور داشته می‌تواند خیلی از چیزهایی را که اسناد هم نشان نمی‌دهند نقل کند. چون اسناد روایت گنگی است از واقعیت‌ها که زبان‌ها و حاضران و شاهدان ماجرا باید آن زبان گنگ را تبدیل به زبان باز و زبان قابل فهم برای غائبین بکنند. این‌ها تا هستند باید قدرشان دانسته شود و خاطراتشان گرفته شود و آنچه که در عمل به اثبات رساندند بر زبان هم جاری بشود تا نسل‌های آینده بدانند این کشور با چه زحماتی و با چه کربلایی جنگیدن و عاشورایی مبارزه کردنی این کشور را حفظ کردند. پس بنابراین آنان که رفتند کاری حسینی کردند و آنان که ماندند باید کاری زینببی کنند و الا یزیدی‌اند.

در انتهای این مراسم، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسینیان رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی، امیر فلاح رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات نزاجا، مهدی رمضانی مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی از جلدهای 36 ، 37، 38، 39و 40 تقویم تاریخ دفاع مقدس با عناوین "والفجر 3"، "نبرد خاموش"، "والفجر 4"، "در آن سوی مرز"، و "شیران دره شیلر" رونمایی شد.‌

ارسال نظر: