انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ فرانسه

۲۲ درصد فرانسویان در انتخابات رای ممتنع دادند

کدخبر: 2095248

حدود ۲۲ درصد از شرکت کنندگان در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در این انتخابات رأی ممتنع دادند که این امر به معنای نارضایتی گسترده فرانسویان از طبقه سیاسی است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: طبق اعلام مؤسسه نظرسنجی Kantar Sofres، چیزی در حدود 22 درصد از شرکت‌کنندگان در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری 2017 فرانسه که روز گذشته برگزار شد، در این انتخابات رأی ممتنع دادند که این رقم در مقایسه با میزان آراء ممتنع دور نخست انتخابات ریاست جمهوری 2012 فرانسه حدود 1.48% افزایش داشته است.

بنابه عقیده برخی تحلیلگران و کارشناسان، آراء ممتنع در انتخابات در واقع نشانه نارضایتی گسترده از طبقه سیاسی است و با توجه به نزدیکی و تنگاتنگ بودن رقابت‌ها در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری 2017 ، تعداد رأی‌های ممتنع عاملی تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز محسوب می‌شود که ممکن است پیش‌بینی‌ها و محاسبات را در مورد نتیجه نهایی انتخابات بر هم بزند.

«سرژ گالام» فیزیکدان فرانسوی که پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات آمریکا را پیش‌بینی کرده بود، معتقد است که آراء ممتنع تأثیر ویژه‌ای در انتخابات دارند و نقش تعیین‌کننده‌‌ای خواهند داشت.

دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه دیروز یکشنبه 23 آوریل در سراسر این کشور برگزار شد و «امانوئل ماکرون» نامزد مستقل میانه‌روی جنبش «پیشرو» و «مارین لوپن» نامزد حزب راست افراطی جبهه ملی که برخی کارشناسان و تحلیلگران او را «ترامپ فرانسه» می‌نامند، توانستند با کسب بیشترین آراء بر 9 رقیب دیگر خود غلبه کرده و به دور دوم راه یابند.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری 2017 فرانسه 7 ماه می برابر با 17 اردیبهشت برگزار خواهد شد و دوره کاری رئیس‌جمهور جدید نیز 10 روز پس از دور دوم انتخابات آغاز می‌شود.

ارسال نظر: