جهانگیری در جمع خبرنگاران:

سال ۹۶ روند استمرار رونق اقتصادی ادامه پیدا خواهد کرد/ بیکاری با شعار و حرف حل نمی‌شود

کدخبر: 2095329

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مهم‌ترین مسئله در اقتصاد ایران که اکنون دغدغه اصلی همه است را مسئله بیکاری دانشت و عنوان کرد: بیکاری هم با شعار و حرف حل نمی‌شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: اسحاق جهانگیری کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری امروز سه‌شنبه (5 اردیبهشت ماه 96) در جمع خبرنگاران درباره علت مخالفت با برگزاری مناظره اول (جمعه هفته جاری)، اظهار داشت: ما مخالفت نکردیم، گفتیم اگر جابه جا شود بهتر است.

وی افزود: علتش هم این بود که در آن زمان کار داشتیم اما گوش نکردند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین در پاسخ به این سؤال که برنامه شما برای خروج از رکود چیست، گفت: در ارتباط با خروج از رکود باید بگویم سال 95 سال درخشانی برای اقتصاد کشور بود. درابتدای سال 95 مقام معظم رهبری فرمودند اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل؛ بعد هم در دیدار نوروزی همان سال خطاب به بنده فرمودند؛ فلانی شما به‌عنوان فرمانده اقتصاد مقاومتی روی این موضوعات تمرکز کنید.

جهانگیری ادامه داد: بنده در پایان سال 95 گفتم از هر نظر که به سال 95 نگاه کنیم (چه برای آنهایی که اقتصاددان هستند و شاخصه‌های اقتصادی کشور برای آنها مهم است و چه دیگران) به طور قطع هم از لحاظ رشد کلان و هم از لحاظ اقتصاد کلان، رشد اقتصادی، تورم، سرمایه‌گذاری و هم از طرح‌هایی که برای اقتصاد مقاومتی پیش‌بینی کردیم یکی از سال‌های درخشان بود. اقتصاد مقاومتی در بخش‌های مختلف نفت وگاز، کشاورزی، صنعت، آب و برق، مسکن، حمل‌ و نقل به‌ویژه حمل‌ و نقل ریلی وجود داشت.

وی همچنین یادآور شد:‌ فکر می‌کنم اقتصاد کشور در سال 95 وارد دوران رونق شد. وقتی رشد اقتصادی بالای 8 درصد باشد، دیگر به این اقتصاد نمی‌گویند، اقتصاد در رکود. زمانی که می‌گویند رکود دارد، زمانی است که رشد آن منفی است. ما می‌توانیم بگوییم در این رشد سهم نفت بیشتر است و این درست است اما سهم بخش‌های دیگر هم مثبت و بالا است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مهم‌ترین مسئله در اقتصاد ایران که اکنون دغدغه اصلی همه است را مسئله بیکاری دانشت و عنوان کرد: در سال 96 روند استمرار رونق اقتصادی ادامه پیدا خواهد کرد بیکاری هم با شعار و حرف حل نمی‌شود. دیدیدیم که امسال هم رهبر معظم انقلاب فرمودند، تولید و اشتغال و این بدان معناست که از تولید، اشتغال بیرون می‌آید و از سرمایه‌گذاری نیز اشتغال بیرون بیاید. البته فراتر رفتند که الزامات موردنیاز اشتغال و تولید و سرمایه‌گذاری را هم برشمردند.

وی همچنین تصریح کرد: ما اگر بخواهیم در کشورمان تولید و سرمایه‌گذاری راه بیفتد و اشتغال ایجاد شود مجموعه الزامات باید رعایت شود و همه هم باید این را رعایت کنند. بخش خصوصی، قوای سه‌گانه هم باید رعایت کنند؛ رأس آن الزامات امنیت و سرمایه‌گذاری است.

جهانگیری بر همین اساس اضافه کرد: ما باید با دنیا کار کنیم و تعامل داشته باشیم. باید کالای تولیدی ایران را به دنیا صادر کنیم. ما باید از دنیا فناوری جدید وارد کنیم و منابع خارجی جذب کنیم. اینها در حالی انجام می‌گیرد که تعامل خوبی با دنیا باشد. من فکر می‌کنم اقتصاد کشور حرکت خوبی پیدا کرده و این حرکت استمرار خواهد داشت.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اولویت اولیه مردم در حال حاضر چیست و شما اگر رئیس‌جمهور آینده باشید چه برنامه‌ای خواهید داشت گفت: من فکر می‌کنم اقتصاد در اولویت اول مردم ایران است؛ به‌ویژه در دو زمینه اشتغال و بیکاری، ما نقطه‌ای که نقطه استراتژیک فرصتی ما بوده اکنون دغدغه ما شده است.

«هیچ کشوری در اطراف ما قادر نیست که سالی بیش از یک میلیون دانشجوی فارغ‌التحصیل داشته باشد که تحصیل‌کرده است و می‌تواند به یک کارآفرین تبدیل شود. دغدغه ما این است که برای آنها کار دست و پا کنیم. مسئله دوم بعد از بیکاری موضوع معیشت طبقات متوسط و پایین جامعه است.»

وی همچنین خاطرنشان کرد: در مقاطعی خصوصاً در سال ‌های 91 و 92 درآمد مردم به‌شدت کاهش پیدا کرد و قدرت خرید آنها کم شد. ما باید برای ترمیم این اتفاق خیلی سال اقدام کنیم که آن کاهش درآمد مردم مجدد به حالت قبل بازگردد. زمانی که تورم 40 درصد می‌شود در خوراکی‌ها که در طبقات متوسط به پایین جامعه سهم بیشتری از هزینه زندگی مردم را برعهده دارد، بیشتر از 40 درصد افزایش پیدا می‌کند. در همان موقع گفتم تورم 40 درصد است، تورم خوارکی‌های 50 درصد بود و این بدان معناست که برای طبقات ضعیف تورم کشنده بود، لذا ما فکر می‌کنیم برای طبقات متوسط و پایین جامعه خصوصاً طبقات بسیار پایین باید حتماً کارهای جدی‌تری انجام شود، کارها هم باید اموری باشد که با عزت و فرهنگ کار و تولید مردم در مناطق روستایی به‌ویژه سازگار باشد و به گونه‌ای باشد که مغایرت با سیاست‌های دیگر نداشته باشد.

جهانگیری همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه فکر می‌کنید چند شغل می‌توانید ایجاد کنید، گفت: ما نمی‌توانیم شغل ایجاد کنیم، شغل را اقتصاد ایجاد می‌کند. اینهایی که می‌گویند ما این تعداد شغل را ایجاد می‌کنیم، من نمی‌خواهم جسارتی به کسی بکنم، ولی شغل ایجاد کردن برون‌داد یک سری اتفاق است. شما باید تولید کنید و سرمایه‌گذاری کنید و نتیجه تولید و سرمایه‌گذاری افزایش شغل می‌شود. شما به میزانی که تولیدتان را بالا ببرید، اشتغال بالاتر می‌رود.

وی ادامه داد: شاغلین ایران در سال 1374، 14 میلیون و 600 هزار نفر بوده است و این تعداد در سال 1384، 22 میلیون و 600 هزار نفر شدند. هر کس در طول این سال‌ها هر شعاری داده باشد، محاسبه می‌کنیم و می‌بینیم که متوسط یک تعداد مشخصی شغل در ایران ایجادش ده است سال 84 نیز طبق آمار رسمی مرکز آمار اعلام شده است. در سال 1391 هم تعداد شاغلان کشور 22 میلیون و 600 نفر بوده است و این بدان معناست که طی سال‌های 84 تا 91 میزان شغل ایجاد شده در کشور صفر بود. رئیس‌جمهور در همان سال‌ها هم سخنرانی می‌کرد و می‌گفت ما امسال دو میلیون شغل ایجاد می‌کنیم این گفتن‌ها باید با واقعیت‌ها سنجیده شود. کسی که تجربه و سابقه دارد می‌داند این حرف‌ها باید از یک پشتوانه علمی برخوردار باشد. متأسفانه یا خوشبختانه این دوران بهترین دوران درآمدی ایران بوده که تکرار نخواهد شد یعنی سال‌های بین 84 تا 91.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین عنوان کرد: فعلاً ما فکر نمی‌کنیم وضع بازار نفت در آینده نزدیکی دوباره تکرار شود مگر اینکه جنگی در منطقه اتفاق بیفتد، یعنی کسی برای منطقه فکری کرده باشد و آن بحث دیگری است اما در شرایط عادی شغل ایجاد کردن جزو اصلی‌ترین کارهایی است که همه حکومت‌ها و دولت‌ها در سراسر دنیا یکی از رسالت‌هایشان است که در لیست بیش از 500 هزار شغل دنیا قرار می‌گیرد این جزو استثناهاست.

جهانگیری همچنین در پاسخ به این سؤال که رهبری امروز به نامزدها توصیه کردند که برای پیشرفت کشور تولید و اشتغال نگاهشان به بیرون نباشد. شما اگر رئیس‌جمهور شوید چطور می‌خواهید این نگاه را در سیاست‌هایتان اعمال کنید، گفت: همان‌طور که سال 95 با همین نگاه کشور را اداره کردیم و این حرف دقیقی است. کشوری می‌تواند موفق و سربلند باشد و به توسعه برسد که ظرفیت‌های درونی خود را خوب شناسایی کند و تمام ظرفیت‌ها به کار گرفته شود.

وی در خاتمه تصریح کرد: ظرفیت‌های داخلی ایران بسیار زیاد است. یکی از این ظرفیت‌ها مدیران،‌نیروهای انسانی، جوانان تحصیل کرده منابع طبیعی و ده‌ها ظرفیت دیگر است که باید همگی به کار گرفته شود، البته به معنای آن نیست که ما با دنیا تعامل نکنیم. یک زمانی ما می‌خواهیم با دنیا تعامل کنیم که اقتصاد مقاومتی این پیام را دارد که با دنیا تعامل کنیم. یک زمانی هم گفته می‌شود ما منتظریم که رابطه‌مان با فلان کشور خوب شود تا مشکلاتمان حل شود این یک تجربه پذیرفته شده‌ای است که خیلی از این کشورها با کشورهای بزرگ دنیا رابطه بسیار خوبی دارند که در اوج فقر و فلاکت هستند.

ارسال نظر: