فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت؛

"فیروز زنوزی جلالی" در گذشت/ "ابوالقاسم طالبی" راهی بیمارستان شد

کدخبر: 2095410

فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت با خبرهای متنوعی همراه بود؛ از درگذشت فیروز زنوزی جلالی؛ خالق رمان "برج ۱۱۰" تا بستری شدن ابوالقاسم طالبی، کارگردان "یتیم‌خانه ایران" در بیمارستان.

به گزارش « نسیم آنلاین »؛ "فرهنگ نیوز" نوشت: فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت با خبرهای متنوعی همراه بود؛ از درگذشت فیروز زنوزی جلالی؛ خالق رمان «برج 110» تا بستری شدن ابوالقاسم طالبی، کارگردان «یتیم‌خانه ایران» در بیمارستان.

«فیروز زنوزی جلالی» درگذشت

فیروز زنوزی جلالی نویسنده برگزیده چندین جایزه ادبی از جمله جایزه ادبی جلال آل احمد درگذشت .

وی مدتی با بیماری سرطان ریه دست و پنجه نرم می‌کرد که در نهایت امروز سه شنبه 5 اردیبهشت ماه در بیمارستان مسیح دانشوری درگذشت .

فیروز زنوزی جلالی در سال 1387 جایزه ادبی جلال آل‌احمد را برای رمان قاعده بازی دریافت کرد. وی همچنین برنده جایزه قلم زرین شده است .

از این نویسنده آثاری چون «باران بر زمین سوخته(مجموعه نقد آثار احمد محمود)»، «سال‌های سرد»، «خاک و خاکستر»، «روزی که خورشید سوخت»، «اسکاد روی ماز 543»، «مردی با کفش‌های قهوه‌ای»، «سیاه بمبک»، «مجموعه داستان اولی‌ها (گردآوری)»، «مخلوق»، «شور و شیرین» منتشر شده است .

«برج 110» عنوان اثری است که در قالب رمان نوشته شده و در حال حاضر در انتظار چاپ است. این اثر به صورت تخیلی و با استفاده از ابزارهای فلسفی و روانشناختی نوشته شده که در آن نمادپردازی‌هایی هم صورت گرفته است. به عنوان نمونه «110» عدد ابجدی است که نام حضرت علی(ع) را به یاد می‌آورد .

زنوزی جلالی متولد سال 1329 در خرم آباد است. وی تا پایان تحصیلات ابتدایی در بروجرد بود و سپس به تهران آمد و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته‌های نظامی گذرانده و ناخدا یکم کمیسر دریایی است . او به‌عنوان کارشناس با بخش داستان بنیاد جنگ‌زدگان، کتاب سال بنیاد شهید، بخش قصه و رمان حوزه هنری و بخش انتخاب آثار برتر معلمان همکاری داشته و علاوه بر ساخت فیلمهای مستند به فیلم‌نامه و نمایش‌نامه‌نویسی و تدریس و نقد نیز می‌پردازد .

کتاب مردی با کفش‌های قهوه‌ای او جزء آثار برتر 20 ساله انقلاب شناخته شده و کتاب مخلوق او نیز برنده دیپلم افتخار از طرف بنیاد شهید شده است .

خالق «یتیم‌خانه ایران» در بیمارستان بستری شد

ابوالقاسم طالبی کارگردان سینما به دلیل عارضه گرفتگی عروق از صبح پنج شنبه در یکی از بیمارستان های تهران بستری شد. وی اسفندماه هم به دلیل بروز عارضه قلبی در بیمارستان بستری شد که با تشخیص پزشکان بخشی از درمان صورت گرفت و بخش دیگری از مداوا باید بعد از سال انجام می شد .

کارگردان «قلاده های طلا» در سالهای گذشته نیز به دلیل این عارضه تحت جراحی عمل باز قلب قرار گرفت .

طالبی به دلیل فشار کار با تشخیص پزشکان در بیمارستان بستری شده است. گفته می‌شود که وی دچار عارضه گرفتگی 5 رگ قلبی است .

ابوالقاسم طالبی ساخت آثاری چون «قلاده های طلا » ، « آقای رئیس جمهور»، «یتیم خانه ایران» و... در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده و یکی از کارگردانان ارزشی و به نام سینمای ایران محسوب می شود. او به تازگی کار تحقیق و نگارش مجموعه‌ای برای شبکه خانگی را آغاز کرده بود .

پایان فیلمبرداری فیلم «مجیدی» در بمبئی و جیپور

فیلمبرداری فیلم سینمایی « پشت ابرها» جدیدترین ساخته مجید مجیدی در دو شهر بمبئی و جیپور به پایان رسید و تدوین این فیلم توسط حسن حسندوست که مدتی است در هند حضور دارد آغاز شده است. مراحل فنی فیلم در هند به انجام می‌رسد .

همه عوامل فیلم هندی هستند و این تجربه می‌تواند برای سینمای ما قابل تامل باشد .

فیلمنامه این فیلم که در ایران پروانه ساخت گرفته است توسط محمدرضا طالش مجیدی و مهرداد کاشانی نوشته شده و تهیه‌کنندگی این اثر برعهده مجید مجیدی و یک شرکت هندی است. فضای این فیلم، در حال و هوای دیگر کارهای مجیدی می‌گذرد .

بنابراین گزارش، همزمان با برگزاری شصت و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین، از اولین پوستر این فیلم در بازار فیلم اروپا رونمایی شد. با توجه به انتشار پوستر فیلم به نظر می‌رسد این فیلم در راستای آثار قبلی فیلمساز و دغدغه‌های او در حوزه نوجوانان و جوانان است .

تهیه‌کننده «ماجرای نیمروز» پشت دوربین فیلم مستند «قالیباف»

در پی انتشار اخباری مبنی بر ساخت فیلم مستند محمدباقر قالیباف توسط تعدادی از کارگردانان سینما، شنیده می‌شود سیدمحمود رضوی که شب گذشته به عنوان نماینده محمد باقر قالیباف در مراسم قرعه‌کشی برنامه‌های انتخاباتی سیما حضور یافت و سالهاست که در عرصه تهیه‌کنندگی فعالیت دارد، این بار برخلاف آنچه در فضای مجازی عنوان می‌شود کارگردانی مستند تبلیغاتی محمدباقر قالیباف را عهده‌دار شده است .

او که سابقه تهیه‌ آثاری چون «ماجرای نیمروز » ، « سیانور»،«درباره الی» را در کارنامه خود به ثبت رسانده این بار قصد کارگردانی یک مستند رادارد و خود مسئولیت کارگردانی فیلم مستند محمدباقر قالیباف را عهده دار است. در این راه او از مشاوره‌ هنرمندان با سابقه استفاده می‌کند .

نمایش گسترده «محمد رسول‌الله» در قزاقستان و مسکو

محمدرضا صابری مدیر عامل دفتر پخش نورتابان درباره اکران فیلم «محمد رسول الله» گفت: این فیلم از روز گذشته در به صورت گسترده در 41 مجموعه سینمایی کشور قزاقستان به نمایش درآمده و همزمان 128 سالن سینمایی این فیلم را در کشور قزاقستان به نمایش گذاشتند .

وی در ادامه گفت: به مناسبت روز مبعث حضرت رسول اکرم فیلم «محمد رسول الله» در میدان سرخ در یکی از مراکز خرید در سالن سینمای مسکو به نمایش در می آید. همچنین 60 سالن سینما در مسکو فیلم را به نمایش می‌گذارند .

وی درباره دیگر فعالیت‌های نمایش بین المللی فیلم گفت: با توجه به فشارهایی که از سوی گروه‌های مختلف در خارج از کشور وجود داشت در روزهای آتی اخبار بسیار خوبی از نمایش فیلم در کشورهای مختلف ارائه می‌دهم .

بنابراین گزارش، فیلم سینمایی «محمد رسول الله» از محاصره‌ مسلمانان در شعب ابی‌طالب آغاز می‌شود و به پیش از تولد پیامبر اسلام باز می‌گردد. در این فیلم مخاطب شاهد وقایعی است که پیش از تولد پیامبر اسلام تا 12 سالگی ایشان را در بر می‌گیرد. صحنه‌های وفات مادر رسول اکرم در روستای ابواء و صحنه‌های مربوط به دوران شیرخوارگی و خردسالی پیامبر در روستای سعدیه هم از دیگر بخش‌های فیلم است .

فیلم با اولین سفر پیامبر به شام و رسیدن به صومعه بحیرا به پایان می‌رسد. بحیرا راهبی مسیحی است که درباره ظهور آخرین پیامبر به ابوطالب بشارت می‌دهد .

یونسکو ساز کمانچه را مشترکا به نام «ایران» و «آذربایجان» ثبت می‌کند

پس از ثبت ساز «تار» به نام جمهوری آذربایجان در یونسکو و عدم اعتراض مسئولین فرهنگی و سکوت‌نهادهای صنفی، خانه موسیقی برای جلوگیری از اتفاقات مشابه با همکاری سازمان میراث فرهنگی اقدام به تشکیل کارگروهی برای ثبت ساز کمانچه در سازمان یونسکو کرد .

فروردین ماه گذشته در رسانه ها اعلام شد که پرونده ساز کمانچه به نام ایران در سایت یونسکو درج شده است تا برای میراث ناملموس سال ۲۰۱۷ مورد بررسی و ثبت قرار گیرد. اما بعد از این اقدام، جمهوری آذربایجان به ثبت کمانچه به نام ایران در فهرست میراث ناملموس جهانی به سازمان یونسکو اعتراض کرد و ثبت این پرونده را با چالش مواجه کرد .

حمیدرضا عاطفی مدیر اجرایی خانه موسیقی ایران درباره آخرین وضعیت این پرونده به خبرنگار موسیقی فارس،‌گفت: اعتراضی که جمهوری آذربایجان کرد متاسفانه موثر واقع شد و یونسکو تصمیم گرفت تا این ساز را مشترکا به نام «ایران» و «آذربایجان» ثبت کند. البته هنکام ثبت مشترک بر اساس حروف الفبا نام کشورها را می‌نویسند که بر این اساس بایستی نام آذربایجان اول نوشته می‌شد که با رایزنی‌های صورت گرفته قرار شده تا نام ایران اول بیاید .

وی درباره ثبت سازهای دیگر موسیقی ایران در یونسکو نیز گفت: در حال حاضر برای عود نیز اقداماتی انجام شده تا ثبت جهانی شود االبته سوریه، عراق و لبنان در خصوص ساز عود مدعی هستند اما ما زودتر اقدام کردیم و پرونده را به یونسکو فرستادیم که در آینده‌ نتیجه آن مشخص می‌شود .

ارسال نظر: