آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

رئیس‌جمهور باید برای معیشت مردم برنامه و توان داشته باشد

کدخبر: 2095550

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه رئیس‌جمهوری می‌خواهیم که "قانون‌مدار" باشد نه "باندمدار" و "حزب‌مدار"، گفت: رئیس‌جمهوری باید انتخاب شود که برای معیشت مردم هم برنامه و هم توان اجرای آن را داشته باشد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: آیت‌الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه امروز پایتخت با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار داشت: برای نظام مقدس اسلامی اولویت اول حضور با شکوه مردم پای صندوق‌های رأی است که ما اطمینان کامل داریم حضور بسیار باشکوه خواهد بود و بار دیگر دشمنان را شگفت‌زده خواهد کرد.

وی افزود: دشمنان این ملت از چند ماه قبل در رسانه‌هایشان حضور مصداقی پیدا کردند که در هیچ دوره‌ای به اندازه این دوره این اتفاق نیفتاده بود، آنان می‌گویند به چه کسی رأی دهید و به چه کسی رأی ندهید، پیداست می‌خواهند با مهندسی، مسیر اجرایی کشور را با تبلیغاتشان تغییر دهند، اما به لطف خدا 29 اردیبهشت‌ماه مردم وارد صحنه می‌شوند و با ناکام گذاشتن آنان جواب همه این فضولی‌ها را می‌دهند.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه شورای نگهبان کف صلاحیت‌ها و حداقل‌ها را تعیین می‌کند اما این شما مردم هستید که باید سقف صلاحیت و اصلح را برگزینید، تصریح کرد: اما باید پرسید اصلح کیست و چه کسی برای ریاست‌جمهوری اصلح است؟ بنده می‌خواهم ملاک‌ها و معیارهایی را در این زمینه مطرح کنم، اولین معیار این است که رئیس‌جمهور باید در عرصه معیشت مردم هم برنامه و هم توان داشته باشد، برخی ممکن است برنامه داشته باشند اما توان اجرایی نداشته باشند، رئیس‌جمهوری را باید انتخاب کنیم که خستگی‌ناپذیر و دارای نشاط کاری باشد و زود مأیوس نشود.

وی ادامه داد: باور کنیم دشمنان ما در حال جنگ تمام عیار فرهنگی هستند که فضای مجازی بخشی از این میدان نبرد است که دین، اخلاق و هویت نظام اسلامی را هدف قرار داده‌اند، کسی باید انتخاب شود که اولاً‌ این جنگ را باور داشته باشد و رزمنده این میدان باشد، سال‌هاست رهبر معظم انقلاب درباره شبیخون فرهنگی هشدار می‌دهند، اما برخی هنوز شبیخون فرهنگی را باور ندارند و می‌گویند این تعامل فرهنگی است.

آیت‌الله خاتمی تأکید کرد: احساس این است که طی سال‌های اخیر دشمنان از حالت تدافعی درآمدند و تهاجمی عمل می‌کنند، اهانت‌های آنان نمونه این تهاجم است، ما رئیس‌جمهوری را باید برگزینیم که منطقش منطق امام (ره) باشد که گفت «آمریکا شیطان بزرگ است».

وی اضافه کرد: ما رئیس‌جمهوری می‌خواهیم که اگر آمریکایی در هر سطحی اهانتی به ملت ایران کردند در همان سطح محکم و دندان‌شکن پاسخ او را بدهد، رئیس‌جمهوری باید انتخاب شود که قانون‌مدار باشد نه باندمدار و حزب‌مدار و خویش و قوم‌مدار و به هیچ کس اجازه رانت‌خواری اقتصادی و سیاسی ندهد، او باید در مبارزه با فساد و مفسدان، منافذ فساد را ببندد، قاطعانه با مفسدان در هر جایگاهی که باشند، برخورد کند.

امام جمعه موقت تهران متذکر شد: رئیس‌جمهوری در شأن این ملت است که تفکر ضداشرافی‌گری و ضدتجمل داشته باشد، ساده‌زیست، خاکی و متواضع باشد و خودش را از جنس مردم ببیند، برای حل مشکلات کشور نگاهش به درون باشد، این ملت توان حل مشکلات را دارد، البته از امکانات خارجی هم استفاده کند اما تکیه‌گاهش خارج و دشمنان این ملت نباشد.

وی افزود: رئیس‌جمهوری در شأن این مردم است که نه تنها زبان منتقدان سازنده را نبندد، بلکه باید آنها را تشویق کند؛ همکاران شایسته‌ای را انتخاب کند که تعهد، تقوا، تجربه و تخصص لازم را داشته باشند؛ ما رئیس‌جمهوری می‌خواهیم که ولایتمداری را در عمل نشان داده باشد، چون بازار شعار و حرف بسیار گرم است، در عمل نشان دهد که قانوناً و شرعاً همراه و مطیع ولایت است.

آیت‌الله خاتمی در ابتدای خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به مناسبت‌های پیش رو، توضیح داد: در هفته کار هستیم، کار و کارگر همیشه در جامعه عزیز بوده و هست، به خصوص که امسال سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است که ستون فقرات آن همین کارگران هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان با اشاره به در پیش بودن سالروز شهادت شهید مطهری، توضیح داد: شهید مطهری را باید پاس داشت و از کتاب‌های او برای اعتدال فرهنگ استفاده کرد و هیچ کسی و هیچ جناحی هم حق ندارد از ایشان استفاده ابزاری کند.

امام جمعه موقت تهران همچنین برگزاری مسابقات قرآن کریم با حضور 83 کشور جهان در ایران را بسیار مثبت ارزیابی و تصریح کرد: این مسابقات امسال با ابتکارات جدیدی برگزار شد و از این جهت از سازمان اوقاف و امور خیریه تشکر می‌کنیم.

وی ضمن عرض تبریک و تسلیت به مناسبت شهادت جمعی از مرزبانان کشورمان در میرجاوه، گفت: از دستگاه دیپلماسی کشور می‌خواهیم در این رابطه برخورد قاطع داشته باشد و به مقامات پاکستان هشدار دهد تا این کشور به مأمن تروریست‌ها تبدیل نشود.

آیت‌الله خاتمی در خطبه اول نماز جمعه تهران نیز گفت: کاندیداها و هواداران آنها از تخریب یکدیگر بپرهیزند و آمارهایی که ارائه می‌کنند، درست و قابل اثبات باشد، کاندیداهای انتخابات مراقب باشند فضای انتخابات را تبدیل به فضای تفرقه‌افکنانه نکنند. می‌توان رقابت انتخاباتی داشت با بحث طلبگی، عصر امروز اولین مناظره 6 کاندیدا برگزار می‌شود، از همین تریبون می‌گویم که گفت‌وگو در این مناظر‌ات باید مناظرات طلبگی باشد، زیرا این‌گونه مباحث منطق‌محور و استدلال‌محور است و کینه و عقده در آن نیست، آقایان کاندیداها باید مصلحت نظام را در نظر بگیرند و ببینند خروجی حرفی که مطرح می‌کنند اگر تضعیف اصل نظام باشد گفتنش حرام است.

وی ادامه داد: مناظر‌ات کاندیداهای انتخابات خوب می‌تواند نشان دهد که چه کسی در شأن ریاست جمهوری اسلامی است، انتخابات یعنی باز بودن میدان انتخاب، کشور هم یک رئیس‌جمهور بیشتر نمی‌خواهد و هر کسی هم سلیقه‌ای دارد، مواظب باشیم در قضاوت‌هایمان غیرمنصفانه حرف نزنیم، مراقب باشید بی‌انصافانه برخورد نکنید.

امام جمعه موقت تهران فضای مجازی در برخی جهات حقیقی‌تر از هر فضایی عنوان و تأکید کرد: به صاحبان دین‌دار فضای مجازی می‌گویم که قیامت خود را تباه نکنید و به آنهایی هم که دین ندارند می‌گویم آزاده باشید و هر تهمتی را در فضای مجازی منتشر نکنید، مطرح کردن بی‌پروای هر افترایی در سایت‌ها خداپسندانه نیست.

ارسال نظر: