گزارش مشروح نخستین مناظره زنده کاندیداها با موضوع "اجتماعی"

قالیباف و جهانگیری مناظره اول را داغ کردند

کدخبر: 2095553

نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۱۶:۳۰ امروز جمعه هشتم اردیبهشت ماه با موضوع "اجتماعی" از شبک یک سیما به پایان رسید.

به گزارش « نسیم آنلاین »، نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ساعت 16:30 امروز جمعه هشتم اردیبهشت ماه با موضوع "اجتماعی" از شبک یک سیما پخش می‌شود.

7:55- مناظره زنده تلویزیونی به پایان رسید.

قالیباف و جهانگیری به دلیل پایان یافتن زمان‌هایشان در مناظره نتوانستند جمع‌بندی ارائه دهند.

میرسلیم در جمع‌بندی مناظره:

سرمایه اصلی ما در نظام جمهوری اسلامی نیروی انسانی آن است.

من به کمک شما ایرانیان جمع گرا و قانون گرا پیشرفت سیاسی را به دور از مشاجرات میسر می سازیم.

با اصلاح فساد اداری با کمک مردم و توزیع مناسب جمعیت با توجه به ظرفیت زیستی ، پاسداری مدبرانه و فنی و شناخت آسیب ها ، به کارگیری راه موفق 40 ساله می توان پیشرفت را میسر ساخت

با اشاعه سبک زندگی ساده و تربیت نسل جوان و اصلاح ساختار آموزش و پرورش و تامین سلامت معنوی و اجتماعی و بها دادن به مردم و نظارت عمومی و رفع فقر و اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی ، مبارزه با معضل اعتیاد می توان پیشرفت را میسر ساخت.

رئیسی در پایان اولین مناظره ریاست‌جمهوری:

یکی از مظلومیت‌های کشور ما این است که دولت‌ها بعد از پایان کارشان حالت اپوزیسیون به خود می‌گیرند. اینجا بحث اصلاح‌طلب و اصولگرا نیست باید دولت‌ها به قانون عمل کنند، باید مسئول بتواند یک میلیون شغل ایجاد کند چون قانون این را می‌گوید. نشاط جامعه ایجاب می‌کند وضعیتی که محرومین و بی‌مسکن‌ها دارند با یک اراده و عزم راسخ حل شود. کاش افزایش یارانه افراد زیرپوشش کمیته امداد زودتر از این‌ها زیاد می‌شد نه در ماههای پایانی دولت.

روحانی در پایان اولین مناظره ریاست‌جمهوری:

من می‌خواستم یک مساله درباره جمع‌بندی سرمایه‌های اجتماعی داشته باشم اما چون سه نسبت ناروا به من داده شد می‌خوام توضیحاتی بدهم. این برنامه 100 روزه در دینا معمول است و من امار برنامه را دادم که یکی توافق هسته ای بود. مساله دوم راجع به شغل که گفتند من گفتم اگر گردشگران را جذب کنیم شغل ایجاد می‌شود

(در حالی که وقت روحانی به پایان رسیده بود گفت) درباره تقدیر از یک شخص مفسد در مراسمی آوردند لوحی دادند و گفتند به این افراد بدهید، من اصلا ان‌ها را نمی‌شناختم.

قالیباف: آقای روحانی رییس محترم قوه قضائیه اذعان کردند که همین آقا به ستاد شما کمک مالی کردند. این پدیده زشت است که به دوربین نگاه کنید و دروغ بگویید.

روحانی: این را ستاد من تکذیب کرد. یک آدم مفسد چیزی گفته، از مفسد که نقل قول نمی‌کنند. من به مردم می‌گویم هر سه این موارد دروغ است.

جمع‌بندی بیشتر از زمان روحانی

سوال: چه اقدام عملی برای بازگشت ایرانیان نخبه از خارج از کشور دارید؟ هاشمی‌طبا:

فضای کسب و کار موجب می‌شود که افراد گرایش به بازگشت و سرمایه‌گذاری در کشور داشته باشند. با ایجاد تسهیلات برای این افراد و اجازه کار و سرمایه‌گذاری به خصوص و اجازه استخدام بدون قید و شرط و تشریفات بسیاری از این افراد بر می‌گردند.

هاشمی طبا در جمع‌بندی مناظره:

همه دغدغه کار و خدمت دارند و بسیاری از وظایفی که بیشتر از اختیارات دولت است را به خود تحمیل می کنند.

در برنامه ششم باید اولویت‌ها رعایت شود.

سرمایه خصوصی باید محترم شمرده شود و زمینه برای جذب سرمایه خارجی فراهم شود.

در درجه اول حفظ ایران، اصلاح کشاورزی و رسیدگی به محرومان در برنامه ماست

جهانگردی و توریسم باید مبنای کار قرار گیرد.

سوال: با عنایت به اینکه جمعیت جوان یکی از مولفه‌های اصلی قدرت کشورهاست و با توجه به پیرشدن جامعه طرح شما برای افزایش نرخ رشد جمعیت چیست؟

پس از نشان دادن تصویر سایت روحانی توسط قالیباف روحانی خطاب به قالیباف گفت: بده ببینم

قالیباف:

من در ابتدا می‌خواهم چون در انتهای قسمت اول آقای روحانی گفتند فلانی درست نگفته بگویم آن آماری که من گفتم که روحانی قول 4 میلیون شغل را داده و وعده 100 روزه داده از سایت خود دولت برداشته شد. تهمت زدن کار خوبی نیست آقای روحانی. موضوع جوانان مهم‌ترین موضوع امروز ماست. بزرگ ترین فرصت ما که نیروهای جوانان هستند بخاطر رانت‌خوارها و آن 4 درصدها که دچار مشکل شدند. حتما باید نرخ رشد جمعیت‌مان را متناسب کنیم.

سند ارائه شده توسط قالیباف

سوال: برنامه شما در جهت تقویت ورزش پهلوانی و مقابله با معضلات ورزش چیست؟ رئیسی:

ورزش پهلوانی و قهرمانی باید به یک اولویت برای دولت تبدیل شود. ورزش امر بسیار ضروری است، کشور ما استعداد این را در ورزش‌های گوناگون مقام بالایی داشته باشد. ورزش قهرمانی بسیار اهمیت دارد بالاخص مدال‌آوری و باید برای جوانان این عرصه سرمایه‌گذاری شود. مگر بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین مثل برزیل چه می‌کنند؟ وظیفه دولت است که با حمایت از ورزش‌های قهرمانی جامعه را با نشاط نگه دارد و اقتصاد ورزش ایجاد کند.

سوال: برای حفظ و تقویت موقعیت اجتماعی نخبگان و پیوند پایدار انها با مراکز تصمیم‌گیر چه برنامه‌ای دارید؟ جهانگیری:

من در مسائل اجتماعی که بحث شد وضعیت را سیاه نمی‌بینم که قابل حل نباشد. یکی از وظیفه بنیاد نخبگان سازماندهی نخبگان است. ما هرجا با مشکل مواجه شویم اتکایمان به نخبگان است. رتبه ایران در سطح منطقه و بین المللی بسیار خوب است و در فناوری به موقعیت خوبی دست پیدا کردیم. ما به راهکارهای عملیاتی برای ارتباط دانشگاه با صنعت و بازر دست یافیتم.

سوال: سهم و نقش دولت در حل مسئله ترافیک به چه میزان است؟ راهکار شما چیست؟ میرسلیم:

عدم توجه به ترابری عمومی باعث مشکلات زیادی شده و وقت مردم ضایع و سوخت فراوانی هدر رفته است. باید به ترابری عمومی اولویت داد، یعنی استفاده از خودرو شخصی باید تحت الشعاع قرار گیرد. باید ترابری عمومی به شکل راه آهنی توسعه یابد. اوقات مردم تلف می‌شود در صورتی که اگر تسهیلات فراهم شود و مترو گسترش یابد بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

سوال: مهمترین برنامه شما برای افزایش مشارکت بانوان و صیانت آنها از خانواده چیست؟ روحانی:

خانم‌ها 53 درصد در استخدام موفقیت به دست اوردند. مساله استفاده از بانوان در اشتغال با توجه به اینکه بیش از 50 درصد دانشجویان بانوان هستند و در برخی موارد استعدادشان بیش از آقایان است بسیار مهم است. همه مشکلات اجتماعی یکی از عواملش این است که استحکام و صیانت خانواده‌های ما از بین رفته.

زمان استفاده شده نامزدها در دور اول مناظره

19:25- دور دوم، اولین مناظره نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد.

در پایان نخستین بخش از مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری، روحانی از مجری مناظره پرسید: طبق آئین‌نامه‌تان، اگر کسی به کسی تهمت زد و دروغ گفت، فرصت دفاع می‌دهید یا خیر؟ چون در اینجا دروغ گفته شد.

حیدری، مجری مناظره: این در حوزه اختیارات ستاد نظارت بر تبلیغات انتخابات است و اگر اعلام کردند، این وقت را می‌دهیم.

قالیباف در پاسخ به نقد دیگر نامزدها:

اینکه می‌گویم شما دولت ۴ درصدی است برای این است که در بین مردم نیستید. امروز افتخارشهرداری تهران این است که از زباله برق تولید می‌کنیم و بقیه کمپوست می‌شود. از اتاق‌هایتان دربیایید و بروید ببینید. امروز ۳۰۰ کیلومتر مترو ساختیم در صورتی که ۷۰ کیلومتر تحویل گرفتیم. اگر بحث بلندمرتبه سازی را می‌گویید این قانون دولت ۴ درصدی شماست ما فقط کار قانونی را می‌گوییم. بحث از صداقت و اخلاق شد. همه دیدند و شنیدند که جنابعالی گفتید 100 روزه تحول اقتصادی می دهند. ببخشید چون خودتان گفتید می‌گویم اما شما غیر از عقل، صداقت هم ندارید. آقای روحانی امروز از کسی که می‌گویید مفسد اقتصادی است تقدیر کردید و به او لوح دادید. افتخار دولت قبل این بود که به مستضعفان نگاه داشت و به استان ها بین مردم می‌رفت نه اینکه مثل شما دو یاعت برود جلسه بگذارد و برگردد. در تهران مشکل بلندمرتبه‌سازی است، در اراک و خوزستان و... مشکل چیست؟ مشکل ضعف مدیریت شماست.

شما در میان مردم حضور ندارید. امروز افتخار شهرداری این است که از زباله برق تولید می‌کند. یک بار از اتاق‌هایتان بیایید بیرون ببینید که این دوستان شما بودند که زباله را روی زمین جمع می‌کردند.

اگر برای شما آلودگی هوا مهم بود، پول حمل و نقل عمومی را به شهرها پرداخت می‌کردید.

ما متروی تهران را 70 کیلومتر تحویل گرفتیم و 300 کیلومتر ساختیم.

بیش از 20 هزار هکتار جنگلکاری کردیم که امروز رسیده به 39 هزار هکتار و فقط 11 هزار هکتار باقی مانده تا کمربندی تهران، کاملا پوشش داده شود.

بلندمرتبه‌سازی را که می‌گویید، قانون دولت چهار درصدیهاست. ما کار اداری آن را فقط انجام می‌دهیم و مصوبه شورای عالی شهرسازی است.

دشت تهران امروز 24 درصد جمعیت کشور را دارد؛ به خاطر مهاجرت و مشکلات اقتصادی.

بحث صداقت و اخلاق است. شما گفتید 100 روزه تحول اقتصادی ایجاد می‌کنید، بعد گفتید کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند عقل ندارند. شما صداقت ندارید.

هر پرونده‌ای را مهر محرمانه می‌زنید. اشتغال در پتروشیمی برای 4 درصدی‌های دوستان شماست. مواد اولیه را صادر می‌کنند.

من با جدیت می گویم 4 درصد، دلالان زالوصفتند.

به همان فردی که امروز در زندان است، چه کسی لوح تقدیر داد؟

دولت گذشته به بنده چه ربطی دارد؟ من منتقد دولت قبل بودم؛ البته کار خوب هم کرده و مهمترینش طرفداری از محرومان بود.

شما از جایتان تکان نمی‌خورید. کدام کار مردم را حل کردید؟ امروز مردم می‌دانند که کشور ظرفیت دارد. آقای جهانگیری! شما آمدید کمک آقای روحانی در بیان عدد و رقم، وقت مردم هم گرفته می‌شود.

ارز کشور می‌تواند به دو برابر تبدیل شود، نه اینکه به صورت رانتی بدهید 4 درصدیها تا 10 هزار میلیارد تومان منفعت ببرند. این از ضعف مدیریت شماست. مدیریت شما مدیریت سنتی است. اعتقاد همه جوانان و جامعه این است. اعتقاد به سپردن امور به مردم ندارید. بنده اختیارات تصدی‌گری را به مدیران محلی خواهم داد.

پاسخ‌های قالیباف به به اتهامات

روحانی در نقد سخنان قالیباف:

قالیباف گفت هوا را نباید از مردم بگیریم، در تهران چه کسی هوا را از مردم گرفته است؟

ایشان می خواهد و اصرار دارد جامعه فقیر و غنی درست کند ، شما مجوز برج ها را به چهار درصد می دهید یا به فقرا ؟

شما مجوز برج 33 طبقه را به همان فردی دادید که میلیاردها دلار پول مردم ایران را خورد شما در کوچه های 10 متری و 12 متری مجوز برج می دهید، این برچه اساسی است تمام درخت های قدیمی تهران خشک شده اند ، شما جای آن درخت یک ساله می کارید

بیشترین کار این دولت، مدرن کردن آبیاری کشاورزی بوده است

در سال های اخیر 400 میلیون مترمکعب صرفه جویی به دلیل بستن چاه های غیر مجاز شده است

هاشمی‌طبا در نقد صحبتهای قالیباف:

متاسفم بابت آماری بودن برنامه ششم توسعه که فقط آرزو است اولین و مهمترین کار در کشور حفظ محیط زیست و احیای کشاورزی و حفظ محیط زیست است. آیا آقای قالیباف حیات ایران که میراثی از گذشتگان است را در دستور کار قرار می دهند؟

میرسلیم در نقد سخنان قالیباف:

به عنوان نامزد ریاست جمهوری چرا بیابان زایی رو به افزایش رفته و چگونه می توان حل کرد؟

این تهران چقدر جمعیت را دارد؟ تمرکز جمعیت در تهران ایجاد مزاحمت برای ساکنان می کند یا نه؟

مشکل دیگری که داشتیم این است که استفاده بی رویه از آب های سطحی و زیر زمینی مشکل ساز شده و بسیاری از سفره های آب زیر زمینی دیگر همچون گذشته نخواهد بود.

چگونه می توانیم جنگل ها را احیا و با جنگل زدایی مقابله کنیم.

رئیسی در نقد سخنان قالیباف:

مساله محیط زیست در قانون اسای ما جزو اصول است. ما هر جا بخواهیم کارخانه بزنیم باید ببینیم مساله زیست‌محیطی‌اش حل شده یا نه. من وقتی به آستان قدس رفتم گفتم حتی یک درخت هم نباید قطع بشود. نباید در خوزستان و جاهای دیگر مردم دچار مشکل باشند. در حوزه محیط‌زیست می‌توان اشتغال‌زایی کرد. مدیریت آب حتما مساله ماست.

جهانگیری:

بحث‌های زیست‌محیطی جز مهمترین مسائلی است که مردم درگیر آن هستند و دولت‌ها وظیفه دارند کار جدی انجام دهند. دولت محیط زیست مهمترین اقدام دولت یازدهم بود هم در زمینه دریاچه ارومیه و هم در زمینه بنزین پتروشیمی که به طور کامل آنرا حذف کردیم. در بیش از ۴۰ شهر بنزین یورو ۴ استفاده می‌شود. ریزگردها طبق مطالعات دقیق ۷۰ درصد منبع خارجی دارد و در گفتگوهای بین‌المللی پیگیر آن هستیم. آقای قالیباف ۱۲ سال شهردار تهران است چطور نتوانستید تفکیک زباله کنید. ایشان فقط شهردار سازه و پروانه ساخت دادن است. شما طوری صحبت می‌کنید انگار مسئول کل عالم هستید. شما ما را متهم می‌کنید به مدیریت ۶۰ سال قبل. باید بپذیرید با روش‌های تند نظامی نمی‌توانید تهران را بگردانید.

سئوال از قالیباف: چه راه کار و برنامه موثری را برای مقابله با چالش‌های زیست محیطی اعم از آلودگی هوا، بیابان‌زدایی و ... دارید؟ قالیباف:

بحران محیط زیست، از مشکلات جدی امروز کشور است. در بحث ریزگردها متاسفانه از سه چهار استان امروز بعضا تا تهران هم می آید یک وقت بحث این است که ریزگردها موضوعش به آنطرف مرزها بر می گردد اما بخش قابل توجه آن مربوط به داخل هست مردم دیگر نمی گویند ریزگرد می گویند ریزمرگ در ابتدای دولت طرح دادیم و طرح هم دادیم و گفتند خودمان اجرا می کنیم ماشین ها را از بیرون شهر رها می کنند و می آید و ماشین سی ساله می شود ماشین اداره مشکل محیط زیست مثل مشکل اقتصادی حل نشده است. چرا نمی توانید ظرفیت ها مشخص هست و می‌شود. در حوزه آی تی چرا نتوانستید بین کسانی که بهره مند هستند و نیستند نتوانستید تفکیک کنید.

جهانگیری در پاسخ به نقد دیگر نامزدها:

من در مسائل اجتماعی باید دوباره مطرح کنم که با برخوردهای گازانبری و امنیتی و با کتک زدن دستفروش‌ها مشکلی حل نمی‌شود و مشکل کشیده شود به شهرستان‌ها که مادر یک بچه از ماموران شهرداری سیلی بخورد که من وقتی دیدم انگار خودم سیلی هخوردم. اینکه آقای قالیباف می‌گوید چرا نامزد شدم نمی‌دانم از کجا این حق را به خودش می دهد که منی که از خودش سابقه بیشتری دارم اینگونه می‌گوید. نمی دانم شما و دوستان‌تان چرا ترسیدید. شما جراین اصلاح‌طلب را از تمام حقوق‌شان محروم کردید و من بعنوان نماینده اصلاح‌طلبی اینجا امده‌ام تا بگویم چه کردید با این جریان ریشه‌دارد. دولت‌های نهم و دهم با کشور و سرمایه‌های انسانی چه کرد؟ با آقای هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری چه کردند. آقای رییس‌جمهور سابق مثل برخی از دوستان هی می‌گفت دو سالدیگر من بیکاری را ریشه‌کن می‌کنم و دو اسل بعد دوباره همان را می‌گفت انگار که حرف مرد یکی باشد. آقایان ریشه‌کن کردن بیکاری همینجوری نیست و راهکار دارد و باید با روش خودش پیش رفت.

قالیباف در نقد سخنان جهانگیری:

کاش اخلاق را رعایت می کردید این از پدیده های عجیب است که بعنوان معاون رئیس جمهور نامزد شدید و آمدید و البته حق شهروندی شما هست و مردم باید قضاوت کنند و صداقت شما چند روز آینده روشن می شود. اگر دولت آمده گزارش کار بدهد درست گزارش دهید. صدور پروانه ساختمان در جنوب و شمال شهر تهران مجانی است و ما هیچوقت اقتصادی نگاه نکردیم الی محلی که شما رفتید نگاه کردید و شما فقط رفتار تجاری کردید و بروید ببینید چه ساختید و از شما متعجب که مدیر اجرایی هستند که دستاویز سیاسی دیگران می‌شوید. اگر بحث می شود که اختیار را به مردم بدهیم خیلی خوب است بیش از یک دهه است که ما شورای محلات را ایجاد کردیم که دو ماه پیش دولت آن را لغو کرد. اشکال اساسی دولت شما این است که مجموعه اقدامات را می گویید نمی شود و از آن افرادی که جزو 4 درصد هستند دفاع می‌کنید. مردم قضاوت کنند هزار مسیر می گذارند که مردم نتوانند وام بگیرند. بی‌صداقتی این‌ها‌ست.

روحانی درباره سخنان جهانگیری:

فکر می کنم یکی از مسائل مهم مساله واگذار کردن امور غیرحاکمیتی به مردم است. ما باید در اداره کشور به مردم اعتماد بکنیم. مردم باید کاملا به دولت اعتماد کنند و دولت به مردم اعتماد داشته باشد. یکی از کارهایی که متاسفانه رسانه‌ها هرروز انجام می‌دهند با حرف‌های ناروا نظام را تضعیف می‌کنند و و سرمایه اجتماعی را کاهش می دهند که بسیار برای نظام خطرناک است.

هاشمی‌طبا در نقد سخنان جهانگیری:

واقعیت این است که در مجموعه دستگاه‌های دولتی هم خدمت هست، سرگردانی مراجعین است. مدیران ما بعضا پنهان هستند و از آسانسورهای شخصی استفاده می‌کنند.

میرسلیم در نقد اظهارات جهانگیری:

چرا هنوز زیرمیزی گرفتن رواج دارد جرا هنوز با افرادی که با داشتن اطلاعات به نفع خود حرکت کرده اند برخورد نشده است چرا باید کارمندانی از دولت به امکانات نجومی دست یابند و بعد برای آن ها توجیه هم بیاوریم.

رئیسی در نقد سخنان جهانگیری:

تمام آسیب های اداری کشور را در زمان تصدی ام بر سازمان بازرسی به نمایش گذاشتیم(سال 83) اما الان هم همان آسیب ها رنج می دهد حتما گام هایی برداشته شده است. دولت الکترونیک 15 درصد پیش رفته است که اگر به کمال برسد می تواند در شفاف سازی بسیار کمک کند. اگر مناقصه ها و مزایده ها شفاف شود و همه مردم در جریان قرار گیرند در سالم سازی نظام اداری بسیار مهم است. شرکت ها نباید خانه خلوت ادارات باشند. هم شرکت های دولتی و هم نظام اداری باید سلامت باشد.

سوال از اسحاق جهانگیری: با توجه به عدم رضایت کافی ارباب رجوع در دریافت خدمات دستگاه های اجرایی مهمترین اقدام دولت برای کاهش بروکراسی جهانگیری:

اساس سرمایه اجتماعی عبارت است از اعتماد، رضایت و مشارکت مردم است. دولت یازدهم رویکردش به مسائل اجتماعی نگاهی منحصر به فرد بود و نگاه قضایی و خشن و غیر علمی به مسائل اجتماعی را تغییر داد، که اخلاق از مهمترین مسائلی است که باید مورد توجه قرار داد. نباید با دروغ با جامعه برخورد شود. در زمینه مسائل اجتماعی جلسات و تصمیمات خوبی در محضر مقام معظم رهبری مطرح شد. یک پایش های مهمی هم در سطح ملی و هم در سطح استانی که رضایت مردم از دستگاه ها مشخص شود، بیشترین عدم رضایت مردم در بین دستگاه ها از دستگاه قضایی، شهرداری و بانک‌ها هست. یکی از کارها برای رضایت ارباب رجوع این است که شفافیت وجود داشته باشد و فرد به حقوق شهروندی خود آگاه باشد. دولت الکترونیک جز سیاست های مهمی است که باید انجام شود و کشور باید به روش الکترونیک اداره شود، سامانه ها باید شکل گیرد و ارتباط داشته باشند، مردم در خانه خود با تلفن همراه خود بتوانند بخش قابل توجهی از خدمات را دریافت کنند. رضایتمندی مردم و رساندن خدمت بصورت آسان و تسهیل خدمت رسانی انجام گیرد. در کل فرآیندهایی که در دستگاه ها وجود دارد باید نظارت دقیق انجام شود.

روحانی در پاسخ به نقد نامزدها

اینجا نیامدیم برای رای جمع کردن، هدف مناظره این است که برنامه های آینده را برای مردم توضیح دهیم، مردم می خواهند بین نامزدها یک نفر را انتخاب کنند ما می خواهیم کمک کنیم. اینکه از هرجایی از هر سایتی از هر حرف و کلامی درست نادرست دروغ و راست برای اینکه لطمه به رقیب بزنیم صحیح نیست، آنهایی که در این راه می آیند قاعدتا برای خدمت به مردم و جامعه می آیند بنابراین اگر نسبتی می خواهیم بدهیم صحیح و درست باشد و نادرست نباشد. علت اینکه می خواستم آقای قالیباف این کلام را ادامه ندهد قصدم این بود که دروغ ادامه نیابد اگر نه همه وقت را به ایشان بدهید تا صحبت کند. برای ازدواج نیاز به اشتغال و تسهیلات داریم و اینکه فضای جامعه را درست بسازیم. برای اینکار نمی توانیم عدد و رقم بدهیم، مگر اینکه کسی برنامه داشته باشد من برنامه ام این است. مردم ما باید بدانند که وقتی دولت می گوییم درآمد دولت عمدتا نفت و مالیات است مالیات میشه وسعت داد و افرادی را که قبلا مالیات نمی دادند و این کار را دولت انجام داده است. ما میخواهیم که روز به روز اتکا ما به نفت کم شود این دولت بجای 45 درصد اتکا به نفت به زیر 30 درصد رسانده است و باید بیشتر کاهش یابد. مالیات هم یک حدی دارد و حساب کنیم که به یک میلیون نفر شغل می دهیم به ده میلیون بدهیم باید محاسبه شود امکانات و پول از کجا می آید اینکه می گویید سرمایه هست ما 200 میلیارد دلار طرح آماده داریم برای سرمایه گذاری بفرمایید آقای قالیباف بیاورید. ما رشد 8 درصد می خواهیم که اگر باشد نیاز داریم به اینکه یک رقم بالایی سرمایه داخلی بیاید و سرمایه خارجی هم بیاید. اگر این کار شدنی باشد می شود بنابراین امکانات دولت را باید مدنظر قرار دهیم و تسهیلات لازم را در اختیار جووانان قرار دهیم.

لرزش دست روحانی بعد از درگیری لفظی با قالیباف

میرسلیم در نقد سخنان روحانی:

جناب آقای روحانی شما مساله ازدواج را به اشتغال موکول کردید اما این کامل نیست.

چه تدبیری اندیشیده شده برای مقابله با جنگ نرمی که هدف اصلی‌اش تضعیف خانواده است.

چگونه می‌شود از امنای محله برای حمایت از جوانان استفاده کرد.

رئیسی در نقد سخنان روحانی:

وقتی که جوانی دختر مورد نظر خود را می ‌پسندد ما باید کاری کنیم که تسهیلات بگیرد و شرایط ازدواجش را فراهم کنیم.

وقتی می گوییم ازدواج حتما باید آمار ۷۰۰ هزار ازدواج را به یک میلیون در سال برسانیم.

پیشنهاد ما برای مسکن زوج‌های جوان به جای ۱۰ میلیون ۲۰ میلیون تومان هستیم.

باید یک میلیون مسکن در کنار یک میلیون شغل و یک میلیون ازدواج باید به وجود بیاید تا نشاط به جامعه تزریق شود.

جهانگیری نسبت به صحبت‌های روحانی:

جوان‌های کشور باید پذیرفته شوند، احترام جوانان حفظ شود به بهانه واهی به جوانان بی احترامی نشود

یکی از کارهایی که برای ازدواج صورت گرفت این بود که افزایش داشت

در اشتغال راجع به گردشگری این کشور بهترین زمینه را دارد، چه کسانی باعث شدند که حضور 700 هزار نفر شیعه به مشهد می آمد را حذف شوند چه کسانی به سفارت حمله کردن آنها الان در ستادهای کدام کاندیدا فعالیت می کنند کدام کاندیدا پول می داد تا این اتفاق بیفتد

قالیباف در نقد صحبت‌های روحانی:

مشکل جدی امروز ما در بحث ازدواج اشتغال است. شما در آغاز دوره قول دادید ۴ میلیون شغل ایجاد کنید. حتما امید و نشاط و حقوق شهروندی مهم است ولی واقعا امروز افسردگی در جامعه چقدر است؟ امروز شرایط غیرقابل قبول شده است. مردم زندگی خوش می‌خواهند؟ مردم عزیز آیا حس شما این است که زندگی شما خوب است؟ آیا آمار بیکاری کمتر شده یا بیشتر شده است؟ اگر این مسائل را حل کردیم امید می آید؟ اشکال اساسی ما سرمایه نیست، اشکال عدم تحمل و مدیریت است؟

روحانی در میان صحبت‌های قالیباف:

یک سایت گمنامی یک حرفی زده و یک روزنامه‌ای آن را نقل کرده و شما از آن نقل‌قول می‌کنید. من هیچ‌وقت قول 4 میلیون شغل ندادم.

قالیباف: پس لازم است ما آدرس سایت خودتان را بدهیم.

روحانی: این درست نیست آقای قالیباف.

قالیباف: شما دو دقیقه در وقت من تحمل کنید، دو دقیقه که چیزی نمی‌شود.

وعده روحانی: در سال 10 میلیون توریست می‌آورم و 4 میلیون شغل ایجاد می‌کنم

سوال از روحانی: مشکل ازدواج جوانان ناشی از چه عللی است و برنامه شما برای حل این مشکل و افزایش چشم گیری ازدواج چیست؟ روحانی:

اولین مشکل اشتغال هست و فضایی که برای امید به آینده باید ایجاد شود اولین اقدام برای مسائل اجتماعی در جامعه مسئله ایجاد امید نسبت به آینده است، زمانی که جامعه نسبت به آینده در تردید باشد هر روز تهدیدی جامعه را بتواند تحت فشار قرار دهد و آینده روشن نباشد و هر روز حصر و تهدید جدید را برای کشور شاهد باشد و نشاطی برای جامعه باقی نماند هر روز محدودیتی سلیقه ای برای جوانان بوجود آید مسلما در زمینه زندگی، نشاط و ازدواج مشکل ایجاد می شود باید شغل لازم را برای جوانان بوجود آوریم در طول ده سال 83-93 یک جمعیتی 6 میلیون و 600 هزار نفر آماد ورود به کار بودند که تنها 600 نفر شغل پیدا کردند در شرایطی که وضع درآمد ما خوب بود و می توانستیم همه افراد دهه 60 را به اشتغال و ازدواج می رساندیم رها شدند و دیدم که چه مشکلاتی ایجاد شد امروز امید به آینده افزایش یافته و مردم و جوانان کاملا امیدوار هستند، شرایط کسب و کار بهبود یافته است. به سرمایه گذاری اعتماد ایجاد شده است که اگر این نباشد شغل ایجاد نمی شو د و ازدواج ایجاد نمی‌شود. مردم به فضای مجازی راه پیدا کردند که اگر دولت یازدهم نبود این فضا ایجاد نمی شد و دوستان نمی توانستند برای تبلیغات انتخاباتی از این فضا استفاده کنند.

هاشمی‌طبا در پاسخ به نقد سایر نامزدها:

دغدغه ما باید برای همه مسایل کشور باشد و نه فقط مسکن. نباید فقط بگوییم حلال همه مشکلات دولت است. دولت هم برای خود محدودیتهایی دارد. مسکن در اقتصاد کشورها امر درجه یک نیست. در اقتصاد کشورها حفظ کشور اولویت اول است. تا ده سال آینده حاشیه نشینی به ده میلیون نفر میرسد

میرسلیم در نقد سخنان هاشمی‌طبا:

سرمایه‌گذارانی هستند که دارند پول خود را خرج مسکن‌های تجملی می‌کنند که بخشی از آن هم خالی است. چگونه این سرمایه‌گذاری‌ها را متوجه ساختمان‌های ارزان و مناسب برای زوج‌های جوان بکنیم؟ شما مسکن ارزان را چگونه می‌بینید؟ آیا دولت باید مسکن رایگان و ارزان بدهد؟ چاره زوج‌های جوان را در مسکن دار شدن می‌بینید؟ چرا راه‌حل اجاره یا اجاره به شرط تملیک را مطرح نمی‌کنید؟

رئیسی در نقد سخنان هاشمی‌طبا:

اساس بر توانمند سازی مردم است تا بتوانند مسکن تهیه و بافت فرسوده را بازسازی کنند. حتما باید زوج های جوان را درتهیه مسکن کمک کرد. نمی شود از سویی برای ازدواج تبلیغ کرد و ۱۱ میلیون جوان آماده ازدواج باشند اما از سوی دولت اقدامی صورت نگیرد. مسکن مهر باید هرچه سریعتر تکمیل و تحویل داده شود. با کمتر از ایجاد یک میلیون مسکن در هر سال در کشور همچنان عقب هستیم.

جهانگیری در نقد سخنان هاشمی‌طبا:

ما با تعداد قابل توجهی خانه خالی مواجه هستیم. سقف تسهیلات مسکن افزایش یافته و برای خانه اولی‌ها صندوقی تشکیل شده تا بتوانند با سرمایه‌گذاری وام بگیرند. به دلیل صدور پروانه های بی حساب و کتاب و دلالی شدن مسکن با سرمایه راکد زیادی روبرو هستیم. چند اولویت گذاشتیم یکی مسکن اجتماعی برای اقشار نیازمند حمایت. منابع بانکی را باید تامین کنیم. مسکن روستایی را باید استحکام ببخشیم. سقف تسهیلات مسکن به 60 میلیون و برای زوج های جوان 160 میلیون تومان افزایش یافته. به بانک‌ها اجازه داده شد در بخش مسکن ورود یابند. شهرداری از باب سودآوری می رود در بافت های فرسوده کار می‌کند.

قالیباف در نقد سخنان هاشمی‌طبا:

در حوزه اجتماعی بحث‌هایی می‌شود اما ۴ درصد در جامعه از همه چیز برخوردارند و ۹۶ درصد از چیزی برخوردار نیستند. ما بیش از ۳ میلیون مسکن خالی در کشور داریم؟ این مسکن‌ها متعلق به همان ۴ درصد است که یک ویلا در شمال و یک ویلا درجای دیگر دارد و ثروت‌های بادآورده دارد. باید با ۴ درصد که رانت چند میلیونی گرفته باید برخورد شود و نباید بگذاریم که تکرار شود. در سال ۹۵ بیشاز ۵۳۰ میلیارد وام گرفته‌اند و خیلی ها در صف گرفتن وام ازدواج هستند.

روحانی در نقد سخنان هاشمی‌طبا:

برای مسئله مسکن برنامه های مختلفی در دولتهای قبل اجرا شد و مسکن مهر طرح دولت سابق بود.

با وجود مشکلات به دنبال تکمیل این پروژه بودیم و تا پایان کار دولت مشکلات این طرح با وجود اینکه در جاهایی ساخته شده که متقاضیانی ندارد حل می‌شود.

مردم را باید یاری کرد که مسکن خود را انتخاب و خرید کنند

وام لازم در اختیار خانه اولی ها قرار می گیرد و 80 میلیون وام در اختیار این افراد قرار میگیرد

سوال از هاشمی‌طبا: مشکل مسکن ناشی از چه مولفه‌هایی است و چه طرحی برای حل مشکل مسکن زوج‌های جوان دارید؟ هاشمی‌طبا:

همیشه سخن این بوده که دولت این کار یا ان کار بکند. اصلا امکان بزرگ‌تر شدن دولت بدون توانمند شدن اقتصاد ما و افزایش درآمد ملی ندارد. مشکل مسکن طبیعی است؛ از مشکل مسکن مهم‌تر مشکل اشتغال است که بدون آن امکان کارهای دیگر وجود ندارد. اگر زوجی کار داشته باشند می‌توانند کار کنند و و خانه بخرند و قسط وام‌ها را بدهند. اگر مشکل اشتغال حل بشود، مشکل مسکن هم حل می‌شود.

رئیسی در پاسخ به نقدها:

بعد از توحید هیچ مساله‌ای در دین ما به اندازه عدالت به آن توجه نشده. منظور از عدالت اینجا فاصله طبقاتی بود نه چیز دیگر. ما شاهد مشکلات اقتصادی هستیم و این‌ها فاصله ها را بیشتر کرده است. درآمد برخی از مردم همین مبلغ یارانه است. نسبت به رانت‌ها که اشاره فرمودند، 50 درصد مردم که وام نگرفته‌اند، 5 درصد وام‌های بسیار کلانی گرفتند. چرا عده کمی بتوانند از مواهب و امکانات بهره‌مند شوند. برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها در مجموعه دولت به نحوی باشد که فاصله طبقاتی کمتر و کمتر شود، نه در سخن بلکه در عمل. برنامه‌ریزی‌ها در دولت باید به سمت کاهش فاصله طبقاتی برود. ما حق خود محرومان را می‌خواهیم بدهیم.

جهانگیری در نقد سخنان رئیسی:

عدالت یکی از آرمان های مهم نظام اسلامی است. محدود کردن عدالت ظلم به آن است؛ عدالت تحصیلی، عدالت سیاسی، عدالت قضایی از عدالت است. احساس عدم عدالت در کشور بالا رفته است. باید کاری کنیم مردم باور کنند که مسئولانشان در وجوه مختلف بر مبنای عدالت عمل می کنند. عده‌ای به رده‌های بالا رسیدند و عده ای به حداقل‌ها احتیاج دارند. اینکه گفته شده به دهک‌ها پایینی یارانه را سه برابر می‌کنیم فاصله بیشتر می‌شود

قالیباف در نقد سخنان رئیسی:

عدالت اجتماعی از موضوعات مهم و از اهداف نظام اسلامی است. تحقق عدالت اجتماعی با مشکلات و تبعیض‌ها بسیار سخت است. زمانی که در شهرداری کار را شروع کردیم گفتیم باید فاصله و ناعدالتی اقتصادی شمال و جنوب شهر باید از بین برود. در برنامه جنابعالی دیدم به این موضوع و عدالت اجتماعی پرداختید. امروز شکاف اقتصادی در جامعه ما بیشتر شده است.

روحانی در نقد سخنان رئیسی:

امروز باید تلاش کنیم یک تعادلی بین شرق و غرب کشور بوجود بیاوریم. باید حمایت از اقشاری که مستضعف هستند و در فشار زندگی هستند بیشتر بشود. حقوق افرادی که حقوق کمی دارند افزایش داده شده. اینکه گفته شد یارانه را بالا ببریم الان مستعمری‌بگیر افراد عضو بهزیستی یا کمیته امداد نسبت به اول دولت به بیش از سه برابر افزایش یافته. الان برای تمام خانواده‌هایی که در کشور هستند و دو معلول دارند خانه ساخته شده است. ما اگر بخواهیم عدالت اجتماعی را پیاده کنیم باید رانت‌ها را از بین ببریم.

هاشمی طبا در نقد سخنان رییسی:

اقشار محروم؛ معلولان و بی سرپرستان باید مورد توجه قرار گیرند و یارانه ها باید در دسترس آنها قرار گیرد.

باید ببینیم توانایی دولت برای بزرگ شدن چقدر است. دولت نمیتواند بیش از حد بزرگ شود.

میرسلیم در نقد سخنان رئیسی:

سوالم این است که آیا اقداماتی که در طول برنامه 5 توسعه صورت گرفته توانسته به سرانجام مطلوب برسد؟ روند تغییر تبعیض را چگونه تبیین می کنید و چکار می شود کرد که با چاره جویی تبعیض بر استقرار عدالت اجتماعی بیفزاییم فکر می کنید که نوع سبک زندگی ما به شکل مطلوب است که توقع ما را برآورده کند و چگونه می توان این توقع را برآورده کرد؟

سوال از رئیسی: چه راهکاری برای عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی پیشنهاد می کنید؟ راهکار برون رفت، افزایش یارانه دهکهای پایین است. رئیسی:

در سالهای اخیر شاهد بیشتر شدن فاصله طبقاتی هستیم

امروز توجه به طبقه پایین جامعه اولویت است و راهکار برون رفت از این وضعیت که مشکلات بسیار اجتماعی و سیاسی می تواند ایجاد کند آن است که نسبت به دهک های پایین حتما افزایش یارانه ها داشته باشیم

سه دهک پایین سه برابر شوند و برنامه ریزی شود برای اینکه حداقل در سال یک میلیون نفر از پوشش سازمان های حمایتی خارج شوند

برای دهک های متوسط تسهیلاتی قائل شویم که نسبت به درآمد آنها باشد تا اینکه بتوان فاصله طبقاتی را کمتر کرد

نسبت به مالیات ها هم ما از حقوق بگیرانی که امروز درآمد آنها زیر سه میلیون تومان است تجدید نظر کنیم و از افرادی که فرار مالیاتی دارند زیبنده نیست که از آنها مالیات نگیریم.

اگر گام هایی در جهت کم کردن فاصله طبقاتی گام هایی برداشته شود زیبنده نظام اسلامی است

قطعا اقداماتی نسبت به قشر فقیر جامعه، اشتغال برای کسانی که کار ندارند در جهت کم کردن این فاصله تاثیرگذار باشد

مجری برنامه: هدفون‌های مورد استفاده کاندیداها در مناظرات برای شنیدن بهتر صدای فردی است که پشت میکروفون قرار میگیرد.

میرسلیم در پاسخ به نقدها:

قطعا دولت با بودجه های هنگفت سالانه در طول چهارسال اقداماتی را انجام داده است اما کفایت نمی کند و ضرورت دارد که بطور جدی قبل از اینکه با فاجعه های اجتماعی مواجه شویم به مهار این معضل بپردازیم برای بازگشت آنهایی که امکانش هست اماده سازی لازم صورت گیرد به این مفهوم که قائل به مدیریت صحیح منابع آبی کشور باشیم امکانات اولیه رفاهی روستاها باید تامین شود و گام هایی برداشته شده که ناقص است باید از بی عدالتی پرهیز کنیم. برای آن هایی که در مناطق حاشیه هست باید دقت کرد که بدلایل خاص اقتصادی و اجتماعی به حاشیه شهرها رفته اند و باید از نظر آموزش و پرورش اهتمام بورزیم. باید سلامت جسمی و روانی و اجتماعی این افراد فراهم شود که افرادی نشوند تا ابزار دست کسانی شوند که بدنبال به مخاطره انداختن امنیت کشور هستند.

پاسخ رئیسی به میرسلیم :

مسئله اول آمار است ، آمار ۱۱ میلیون مربوط به سال ۹۲ است و شاید امروز تا ۱۶ میلیون رسیده باشد ، البته آمار دقیق باید مشخص شود ما به علل اشاره می کنیم، سخن اصلی این است که باید با کسانی که در حاشیه شهرها هستند چه کار کنیم اولین گام، نوسازی، بهسازی نسبت به مسکن و خانه آنها است نظام شهری باید ماموریت پیدا کند برود آنجا ساماندهی دهد این افراد با مشکلاتی مواجه شده اند که این زندگی را انتخاب کرده اند مسئله آموزش ، بهداشت و مشکلاتی که حاشیه نشین ها با آن مواجه هستند، به صورت جدی است ، تثبیت مالیکت باید مورد توجه قرار بگیرند بسیاری از حاشیه نشین ها در مشهد نمی دانستند در خانه ای که حضور دارند برای آنها هست یا نیست؟ اگر امکانی نیست باید از سرمایه گذاران و صنایع دعوت شود تا سامان جدی پیدا کند حاشیه شهر به مانند خود شهر

جهانگیری در نقد سخنان میرسلیم:

حاشبه نشینی یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی است که در تمام کشور با این پدیده روبه رو هستند.

باید به این افراد به صورت جدی توجه کرد و خوشبختانه در دولت یازدهم با این پدیده برخورد جدی و سازماندهی کردیم.

شورای بازآفرینی مناطق مسکونی را ایجاد کردیم.

برای جوانان و فرزندان حاشیه نشین که به سن تحصیل رسیده بودند اما محروم بودند در این دولت شناسایی شده و برنامه های اموزشی تعیین شد.

قالیباف در نقد سخنان میرسلیم:

حاشیه نشینی به دلیل فرصت های نابرابر اقتصادی به وجود آمده است که برای حل آن باید برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشیم.

در همه کشورهای دنیا دولت از این قشر حمایت می کند.

دولت در گذشته با یارانه ها از این قشر حمایت کرده است اما آنها گلایه دارند که این یارانه همپای تورم افزایش پیدا نکرده و از سوی دیگر چرا بین اقشار مختلف مردم یکسان است.

روحانی در نقد سخنان میرسلیم:

حاشیه نشینی یکی از معضلات اجتماعی امروز ایران و اکثر کشورها و همه کشورهاست

کشوری نیست که حاشیه نشینی در آن نباشد معمولا حاشیه نشینی اطراف کلانشهرهاست و ریشه آن عوامل مختلف است

یکی از عوامل حاشیه نشینی بیکاری و عدم در آمد کافی است

کسی که در روستا فاقد درامد و اشتغال است برای اشتغال خود باید مهاجرت کند.

در شهرهای بزرگ وضعیت اشتغال مناسب تر است.

هاشمی‌طبا در نقد سخنان میرسلیم:

مهمترین سرمایه ای که در هرکشوری وجود دارد نیروی انسانی است که متناسب با ظرفیت های زیستی توزیع می شود

در کشور ما استان های مختلف از استعداد به صورت ویژه برخوردارند.

عدم توجه به سیاست آمایش سرزمینی موجب شده که بسیاری از افراد از روستا به شهر مهاجرت کنند.

سوال از میرسلیم: طرح و برنامه چهارساله شما برای برای مدیریت و ساماندهی حاشیه‌نشینی چیست؟ میرسلیم:

مهمترین سرمایه ای که در هر کشوری وجود دارد نیروی انسانی آن است که باید بر اساس ظرفیت زیستی در کشور توزیع شود و در پیشرفت کشور مشارکت کند عدم توجه به سیاست های آمایش سرزمینی موجب شده است که بسیاری از افراد از نقاط روستایی به شهرها و از شهرها به حاشیه کلانشهرها مهاجرت کنند که باعث بروز مشکلات متعدد فرهنگی، امنیتی و اقتصادی شده است. راه حل ما برای این مشکل بازگشت به سیاست های آمایش سرزمین و رشد یکسان جمعیت و به ویژه استفاده صحیح از منابع آب است زیرا بسیاری از روستاها به دلیل درست استفاده نکردن از منابع آب، دچار مشکل شده‌اند. ظرفیت‌های زیستی ما در نقاط مختلف کشور یکسان نیست و باید پاسخ بدهیم که چرا در بسیاری از نقاط سیستان و بلوچستان با مشکل مهاجرت مواجه شده‌ایم.

16:37- سوالات برنامه مناظره امروز اکثرا حول مسائل اجتماعی خواهد بود.

16:36- مجری برنامه اعلام کرد: مناظره سه بخش دارد

بخش اول، ابتدا ۴ دقیقه پاسخگویی به سوال و ۲ دقیقه زمان نقد دیگر نامزدهاست؛ سپس ۵ دقیقه پاسخگویی مجدد فرد پاسخگو بخش دوم پاسخ به سوال در ۲ دقیقه به ترتیب قرعه کشی بخش سوم ۳ دقیقه جمع‌بندی

16:32- تلاوت قرآن کریم اولین برنامه نخستن مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

16:30- نخستین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد.

لحظه قرعه‌کشی شماره صندلی‌ها

16:07- قرعه کشی ترتیب صندلی نامزدها انجام شد، هاشمی‌طبا صندلی شماره یک، روحانی صندلی شماره دو، قالیباف صندلی شماره سه، جهانگیری صندلی شماره چهارم، رئیسی صندلی شماره پنج و میرسلیم صندلی شماره شش.

16:05- قرعه کشی برای انتخاب شماره صندلی و پاسخ دادن به اولین سوال در حال انجام است.

15:42- تغییر ساعت مناظره از ۱۶ به ۱۶:۳۰ به درخواست حسن روحانی بوده است/ مهر

15:39- قرعه کشی برای انتخاب شماره صندلی و پاسخ دادن به اولین سوال پیش از شروع مناظره‌ها انجام می‌شود.

تفاوت مدل پیاده شدن نامزده

15:34- روحانی آخرین نفری بود که برای برگزاری مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری، وارد صدا و سیما شد.

15:15- قالیباف هم اکنون وارد ساختمان معاونت سیما محل برگزاری مناظره شد.

15:10- هاشمی طبا هم اکنون وارد ساختمان معاونت سیما محل برگزاری مناظره شد.

14:50- رئیسی، جهانگیری و میرسلیم برای برگزاری اولین مناظره دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری وارد ساختمان معاونت سیما محل برگزاری مناظره شدند.

- مناظره امروز کاندیداهای ریاست‌جمهوری با نیم ساعت تأخیر آغاز می‌شود.

- فیلم لحظه ورود نامزدهای انتخاباتی به سازمان صدا و سیما

- فیلم / گفتگو با مرتضی حیدری پیش از مناظره نامزدهای ریاست‌جمهوری

ارسال نظر: