روحانی در مناظره زنده انتخاباتی:

هیچ‌وقت به مردم قول ایجاد ۴ میلیون شغل نداده‌ام/ عامل مهم حاشیه‌نشینی "بیکاری" و "عدم درآمد کافی" است

کدخبر: 2095557

روحانی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه معمولاً حاشیه‌نشینی برای شهرهای بزرگ و کلانشهرها است، گفت: یک عامل مهم آن مسأله بیکاری و عدم درآمد کافی است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۱۶:۳۰ امروز جمعه هشتم اردیبهشت ماه با موضوع " اجتماعی" از شبک یک سیما در حال برگزاری است.

محورهای سخنان حسن روحانی در مناظره زنده انتخاباتی به این شرح است:

*** نقد روحانی به صحبت های میرسلیم در خصوص "طرح و برنامه ایشان برای مدیریت و ساماندهی حاشیه نشینی":

امروز حاشیه نشینی یکی از معضلات کشورهای جهان است ، کشوری در دنیا نمی شناسم که در آن حاشیه نشینی نباشد. معمولا حاشیه نشینی دور کلان شهرها است و ریشه آن عوامل مختلفی دارد. یکی از عوامل مهم، بیکاری و عدم درآمد کافی است و دیگری عدم تعادل است.

*** نقد روحانی به صحبت های رئیسی در خصوص "چه برنامه و راهکاری برای رشد عدالت اجتماعی پیشنهاد می کنید؟":

- اجتماعی و کم کردن فاصله اقشار مختلف جامعه اهمیت فراوانی دارد، باید تلاش کنیم تعادلی میان شرق و غرب کشور ایجاد کنیم، شرق کشور به دلیل کویری بودن شرایط سخت تری نسبت به غرب دارد. - دولت یازدهم توجه زیادی به شرق کشور کرده است، برای نخستین بار به زاهدان گازکشی شد و برای توسعه راه آهن شرق کشور هم تلاش های زیادی شد. - درباره اینکه گفته می شود یارانه نیازمندان باید بیشتر شود، مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، در دولت یازدهم سه برابر شده است. - برای کسانی که دو معلول در خانواده دارند خانه ساخته شده و برای کسانی که یک معلول دارند هم در حال ساخت خانه هستیم. - برای برقراری عدالت اجتماعی باید رانت ها را از بین ببریم و با فساد اجتماعی مقابله کنیم.

*** نقد روحانی به صحبت های هاشمی‌طبا در خصوص "چه طرحی برای حل مشکل مسکن بویژه برای زوج‌های جوان در نظر دارید؟":

- برای مسئله مسکن برنامه های مختلفی در دولتهای قبل اجرا شد و مسکن مهر طرح دولت سابق بود. - با وجود مشکلات به دنبال تکمیل این پروژه بودیم و تا پایان کار دولت مشکلات این طرح با وجود اینکه در جاهایی ساخته شده که متقاضیانی ندارد حل می‌شود. - مردم را باید یاری کرد که مسکن خود را انتخاب و خرید کنند. - وام لازم در اختیار خانه اولی ها قرار می گیرد و ۸۰ میلیون وام در اختیار این افراد قرار میگیرد.

*** روحانی به عنوان چهارمین نامزد انتخابات ریاست جمهوری پشت تریبون مناظره قرار گرفت

سوال از روحانی: مشکل ازدواج جوانان را ناشی از چه عللی می دانید و برنامه شما برای رفع این مشکل و شکل گیری ازدواج های پایدار در جامعه چیست ؟ پاسخ روحانی:

- مشکلاتی در زمینه ازدواج وجود دارد که اولین مشکل اشتغال است. - البته باید فضایی نیز در جامعه برای امید به آینده بوجود بیاید. - اولین اقدامی که برای مسائل اجتماعی باید انجام دهیم، ایجاد امید نسبت به آینده است. - اگر جامعه نسبت به آینده خود در تردید باشد و هر روز تهدیدی وجود داشته باشد و آینده روشن نباشد. - هر روز یک حصر جدید یا تهدید جدید شاهد باشد. - نشاطی را برای جامعه باقی نگذاریم. - هر روز یک محدودیتی به غیر از آن چیزی که در جامعه آمده به صورت سلیقه ای برای جوانان بوجود آوریم، قطعا برای امید و ادامه زندگی مردم را ناامید می کنیم - باید شغل لازم را برای جوانان خود به وجود آوریم. - در طول 10 سال، ( 83 تا 93)، یک جمعیت 6 ملیلیون و 600 هزار نفر آماده ورود به بازار کار بودند که از بین آنها ، 600 هزار نفر شغل پیدا کردند در شرایطی که - - - وضع درآمد ارزی ما بسیار خوب بود و می توانستیم همه افرادی که در دهه 60 متولد شده بودند را در دهه 80 شاغل شوند و به زندگی برسند اما آنها رها شدند و دیدیم که جامعه با چه مشکلاتی مواجه شد. - امروز امید به آینده افزایش پیدا کرده است و مردم به آینده امیدوار هستند، شرایط کسب و کار در جامعه ما بهبود یافته است، اساس اشتغال شرایط کسب و کار است و امروز به رتبه 120 رسیده ایم. - اعتماد به سرمایه گذاری در جامعه ما ایجاد شده است، تا اعتماد به سرمایه گذاری نباشد ، اشتغال ایجاد نمی شود و ازدواج صورت نمی گیرد. - اگر دولت یازدهم نبود همه راه ها از جمله شبکه های اجتماعی بسته شده بود و دوستان ما هم نمی توانستند از این فضا برای تبلیغات انتخاباتی خود نیز استفاده کنند.

*** پاسخ روحانی به انتقادات سایر نامزدها:

- نمی خواستم به گناه قالیباف اضافه شود. من اگر نخواستم آقای قالیباف به حرف زدن ادامه دهد، برای این بود که به گناهش افزوده نشود. چون یک حرف دروغ بود. وگرنه همه وقت ما برای ایشان است هر چه می خواهند بگویند

- نیامدیم برای رای جمع کردن. هدف توضیح برنامه های آینده به مردم است باید به مردم کمک کنیم برای انتخاب بهتر

- اینکه از هر جایی از هر سایتی درست یا نادرست برای لطمه زدن به رقیب استفاده کنیم که صحیح نیست بنابراین نقل قول ها و نسبت ها باید صحیح باشد من از آقای قالیباف خواستم روی حرفش توقف کند که گناهش بیشتر نشود چون دروغ بود ...

- باید برنامه داشت و گفت. درآمد دولت عمدتا نفت و مالیات است مالیات را می شود وسعت داد و پیدا کرد کسانی را که مالیات نمی دادند. در امر مالیات رویکرد دولت شفاف سازی بود

- این دولت به جای 45 درصد اتکا به نفت آن را به زیر 30 درصد رسانده است. اتکا به نفت هم مرتب کمتر می شود

- مالیات هم حدی دارد. اینکه بگوییم به یک میلیون نفر شغل می دهیم باید حساب کنیم پولش از کجا بیاید؟

- ما رشد 8 درصد می خواهیم باید هم رقم بالای سرمایه اخلی و هم سرمایه خارجی بیاید

- باید امکانات دولت را مدنظر قرار دهیم و تسهیلات به جوانان بدهیم . مهمترین مساله امید در جامعه است.

*** نقد روحانی به صحبت های جهانگیری در خصوص: "با توجه به عدم رضایت کافی ارباب رجوع در دریافت خدمات دستگاه های اجرایی مهمترین اقدام شما برای کاهش بروکراسی چه خواهد بود؟"

تصور میکنم یکی از مسائل مهمی که آقای جهانگیری هم به آن توجه دارد واگذار کردن امور غیر حاکمیتی به مردم است. در اداره کشور کار را باید به مردم واگذار کرد و بخش خصوصی را به مردم سپرد.

*** نقد روحانی به صحبت های قالیباف در خصوص: "چه راه کار و برنامه موثری را برای مقابله با چالش های زیست محیطی اعم از آلودگی هوا، بیابان زدایی و ... دارید؟"

ارسال نظر: