«نسیم آنلاین» گزارش می‌دهد: ۲۰ کارشناس و صاحب‌نظر سیاسی و رسانه‌ای در خصوص مناظره دیروز چه گفتند:

"باخت روحانی" در مناظره اول

کدخبر: 2095637

در شرایطی که بسیاری از کارشناسان اصولگرا و اصلاح‌طلب معتقدند روحانی آنقدر در مناظره ضعیف عمل کرد که بسیاری از امیدهای حامیانش را با تردید جدی مواجه ساخته، اسحاق جهانگیری نشان داد ظرفیت این را دارد که مسافران کشتی روحانی را پیاده کرده و با خود همراه سازد.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »: عصر دیروز نخستین مناظره انتخاباتی میان شش نامزد احراز صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان برای حضور در رقابت‌های دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد. مناظره‌ای این که نیمی از زمان آن آنقدر کسل کننده بود که بیم آن می‌رفت مخاطبین رسانه ملی از خیر انتخابات بگذرند و شبکه دیگری را برای تماشا انتخاب کنند.

از نیمه مسیر بود که مناظره از کسادی و رکود خارج شد و سازمان صدا و سیما به مدد محمدباقر قالیباف و اسحاق جهانگیری توانست مخاطبینش را حفظ و حتی در دقایق پایانی آنها را مقابل تلویزیون‌ها میخکوب کند. چالش لفظی جدی دیروز میان اسحاق جهانگیری و محمدباقر قالیباف که چندین رفت و برگشت هیجانی را پشت سر گذاشت آنقدر جذاب بود که سخنان باقی نامزدهای انتخاباتی را به حاشیه برد و حتی شرایطی را ایجاد کند که رئیس جمهور مستقر یعنی حسن روحانی هم به جای حضور در دوقطبی نظاره‌گر بحث‌های جنجالی شهردار تهران با معاون اولش باشد.

روحانی دیروز و به گواه بسیاری از کارشناسان اصولگرا و اصلاح‌طلب آنقدر ضعیف عمل کرد که بسیاری از امیدهای حامیانش را با تردید جدی مواجه ساخت و در مقابل اسحاق جهانگیری آنگونه درخشید که برخی مانند محمد علی ابطحی ابراز کنند که ای کاش تمام وقت مناظره حسن روحانی هم به جهانگیری اختصاص می‌یافت تا او بتواند از اصلاح‌طلبان و دولت یازدهم دفاع کند. اسحاق جهانگیری دیروز نشان داد که ظرفیت این را دارد که مسافران کشتی روحانی را پیاده کرده و با خود همراه سازد.

در مقابل اما شاید بتوان از محمدباقر قالیباف به عنوان پدیده مناظره اول نام برد، او که تجربه تلخی از مناظره 4 سال پیش را در ذهن داشت به نظر می‌رسید که توانسته به خوبی خود را ریکاوری کند و این بار هم پر امیدتر و هم با دست بالاتر در مناظرات حاضر شود. محمدباقر قالیباف این بار آنقدر اعتماد به نفس داشت که یک نفره در مقابل تهاجم همزمان تیم جهانگیری-روحانی بایستد و مخاطبان رسانه ملی را نسبت به خود اغنا نماید. او هم توانست دولت را به خوبی نقد کند و هم توانست جایگاه خود به عنوان آلترناتیو دولت یازدهم را تثبیت کند. شهردار تهران دیروز با عباراتی چون دولت 4 درصدی و مردم 96 درصدی به خوبی توجه مخاطبان را به خود جلب کرد و نهایتا با ارائه مستنداتی از خلف وعده حسن روحانی به صورت جدی رئیس جمهور مستقر را به چالش کشید.

دستان لرزان حسن روحانی در دقایق پایانی مناظره روز گذشته به تنهایی توانست سوژه بسیاری از رسانه‌ها شود.

در مناظره دیروز بر خلاف تصور عمومی سید ابراهیم رئیسی آنچنان تهاجمی ظاهر نشد و صرفا با رعایت تمامی چارچوب‌های اخلاقی نسبت به تشریح مشکلات مستضعفان و عدم کارایی دولت کنونی برای رفع آن ها مبادرت ورزید.

شاید بتوان لقب کم‌تحرکترین نامزدهای مناظره دیروز را به دو سید مصطفی حاضر در مناظره داد. سیدمصطفی میرسلیم کاندیدای حزب موتلفه اسلامی و سیدمصطفی هاشمی‌طبا نامزد اصلاح طلبی که مستقلا وارد انتخابات شده دو فردی بودند که توانستند کمترین نگاه‌ها را در مناظره دیروز به خود جلب کنند.

مناظره دیروز واکنش‌های متفاوت و البته بسیار زیادی را در میان جریان‌ها و جناح‌های مختلف در فضای مجازی به همراه داشته است، از این میان نظر 20 نفر از چهره‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا را در جدول زیر آورده‌ایم که در ادامه می‌آید.

ارسال نظر: