رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد

بازنشستگی ۶۴۰ هزار فرهنگی در یک دهه آینده

کدخبر: 2095648

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش گفت: با استقرار قانون مدیریت کشوری اساساً تربیت معلم از سال ۸۵ تا ۹۰ تعطیل شد و ما در طول دو دهه از سال ۸۰ تا ۹۹، ۶۴۰ هزار معلم بازنشسته داریم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی « نسیم آنلاین »، اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر، با بیان اینکه تربیت معلم عمری قریب به یکصدسال داشت، ‌اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان تنها ۵ سال از عمرش می‌گذرد و ما نهال یکصدساله را تعطیل کردیم و یک نهال ۵ ساله را به جای آن نشاندیم.

وی افزود: هیچ یک از زیرساخت‌های تربیت‌معلم به دانشگاه فرهنگیان منتقل نشد و تجربه‌های گذشته به فراموشی سپرده شد. آیا ما می‌توانیم دانشگاه فرهنگیان را به بلوغ نهاد تربیت و معلم برسانیم یا با زیرساخت‌های به مراتب ضعیف‌تر راه یکصدساله را بپیماییم؟

چهاربند اضافه کرد: دانشگاه خوارزمی قطعاً از لحاظ زیرساخت در مقام بالاتر نسبت به دانشگاه فرهنگیان قرار دارد و ما پیشنهاد داریم که مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی ترتیبی مقرر کنند که بتوانیم مجدداً از ظرفیت دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم سابق) استفاده کنیم تا در ۲۰ سال آینده به ۵ درصد ظرفیت دانشگاه تربیت معلم سابق برسیم.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی گفت: با استقرار قانون مدیریت کشوری اساساً تربیت معلم از سال ۸۵ تا ۹۰ تعطیل شد و ما در طول دو دهه از سال ۸۰ تا ۹۹، ۶۴۰ هزار معلم بازنشسته داریم.

وی با بیان اینکه ۳۲۰ هزار نفر تا کنون بازنشسته شده‌اند و ۳۲۰ هزار نفر دیگر ۴ سال آینده بازنشسته خواهند شد، بیان داشت: از سال ۸۰ تا ۹۹، ۳۲۰ هزار نفر معلم جذب کردیم که ۴۰ هزار نفر از طریق دانشگاه تربیت معلم و بقیه افراد از سایر راه‌ها جذب شدند.

چهاربند اضافه کرد: با احتساب افرادی که اکنون در دانشگاه فرهنگیان هستند ۷۶ درصد نیروی انسانی از طریق آموزش‌های مهارتی و نیروهای حق‌التدریس و معلمان پیش‌دبستانی جذب شده‌اند.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی ادامه داد: جذب تنها ۲۴ درصد نیرو از مسیر تربیت معلم، نشان‌دهنده چالش در نهاد تربیت معلم است.

وی با بیان اینکه ما باید تهدیدهای تربیت معلم را خوب بشناسیم و آن را مدیریت کنیم، اظهار داشت:‌ در صورت عدم مدیریت اتفاق‌های ناخوشایند گذشته تکرار می‌شود.

چهاربند ادامه داد: ۷۶ درصدی که در طول ۱۵ سال گذشته از خارج دانشگاه فرهنگیان جذب شدند سازوکار جذبشان همچنان فعال است و اگر ادامه یابد، اتفاقی که در ۱۰ سال گذشته افتاد باز هم تکرار می‌شود.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی گفت: افرادی به صورت قراردادی با آموزش و پرورش کار می‌کردند و یا در مراکز پیش‌دبستانی یا نهضت بودند و یک مرتبه بر اساس طرحی آموزش و پرورش مکلف شد این افراد را حق‌التدریس و سپس استخدام کند و کماکان این مدل جذب طرفدارانی دارد.

وی با بیان اینکه باید ببینیم معقول‌ترین روش برای پاسخ به نیاز انبوه آموزش و پرورش چیست، بیان کرد: استخدام از مسیر غیر تربیت معلم ممکن است هر آن فعال شود و بخش دیگری از ۳۲۰ هزار نفر نیرویی لازم جذب شوند و فارغ‌التحصیلان خوب ما از جذب محروم شوند.

چهاربند با اشاره به اینکه تا سال ۹۹، ۳۲۰ هزار بازنشسته خواهیم داشت و ۳۰۰ هزار معلم نیاز داریم، خاطرنشان کرد: همواره نیاز به معلم حق‌التدریس به دلیل نوسان جمعیت وجود دارد و آموزش و پرورش می‌تواند با معلمان غیردائم تحت قانون کار رابطه داشته باشد و لزوماً استخدام چاره کار نیست.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی تصریح کرد: برای نیروهای حق‌التدریس احراز صلاحیت و آزمون صورت نمی‌گیرد و استخدام آنها درست نیست و زمینه‌ساز انسداد تحول بنیادین خواهد شد. این مسئله ضعف بزرگی است که به آشفتگی منجر شده و یک برنامه بلندمدت برای حل این آشفتگی لازم است.

وی ادامه داد: برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته یک برنامه ۱۰ ساله آماده کرده‌ایم و برنامه ۵ سال اول را به سازمان اداری استخدامی کشور تقدیم کردیم.

چهاربند با بیان اینکه امکان ندارد دانشگاه فرهنگیان بتواند ۶۰۰ هزار نفر را ظرف ۱۰ سال جذب و فارغ‌التحصیل کند، اظهار داشت: ۶۰۰ هزار نفر از ۹۲۸ هزار شاغل در آموزش و پرورش در یک دهه آینده بازنشسته می‌شوند و یک پوست‌اندازی بزرگ در حوزه نیروی انسانی صورت می‌گیرد.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی اضافه کرد: این مسئله فرصت‌هایی را ایجاد می‌کند اما ما نگران این هستیم که در حوزه جذب و تربیت، ساز و کارهای مطمئن را نتوانیم ایجاد کنیم.

وی افزود: کسانی که دست‌اندرکار جذب این ۶۰۰ هزار نفر هستند باید موضوع را جدی بگیرند زیرا موضوع شأن ملی دارد و باید به عنوان یک تکلیف دیده شود.

هنور دریافتی معلمان با واقعیت‌های اقتصادی جامعه فاصله دارد

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: با وجود افزایش حقوق هنور دریافتی معلمان با واقعیت های اقتصادی جامعه فاصله دارد.

اسفندیار چهاربند در پاسخ به سوالی اظهار کرد: برای افزایش حقوق معلمان تلاش بسیاری کردیم و در بازه زمانی چهار سال 85 درصد حقوق آنها را افزایش دادیم و معتقدیم با شرایط اقتصادی هنوز هم حقوق معلمان با واقعیت های اقتصادی و حد مطلوب فاصله دارد و منصفانه نیست.

وی افزود: رتبه بندی یکی از دیگر از برنامه هایی بود که برای بهبود معاش معلمان و حقوق آنها انجام دادیم تا اختلاف حقوق معلمان را با سایر کارکنان دولتی جبران کنیم و به سمتی پیش رویم که این تبعیض ها به طور کامل برطرف شود.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش همچنین در مورد تکریم معلم ارتقای معیشت و منزلت آنها مطرح است که معلمان معتقدند به دلیل پایین‌ بودن میزان حقوق منزلت و معیشت آنها دچار تزلزل شده، بیان کرد: رابطه منزلت و معیشت یک رابطه خطی نیست، در منزلت عناصر مختلفی دخیل است که یکی از آنها معیشت معلمان است که ما در هفته معلم تلاش می‌کنیم تمام عناصر مهم را در نظر بگیریم.

وی افزود: ما معتقدیم اگر تلاش‌های صورت گرفته در این دوره طی 4 سال آینده نیز تداوم داشته باشد، بتوانیم به میزان قابل‌توجهی اختلاف درآمدی میان معلمان و سایر کارکنان دولت را کاهش دهیم و از طرفی منزلت و معیشت آنها را ارتقا ببخشیم.

چهاربند در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی‌بر اینکه در حال‌حاضر چند معلم در نظام تعلیم و تربیت کشور مشغول به فعالیت هستند، گفت: در مجموع وزارت آموزش و پرورش دارای 928 هزار نیروی انسانی است که 54درصد از این آمار را خانم‌ها و مابقی را آقایان به خود اختصاص داده‌اند. از این تعداد 575هزار نفر معلم هستند.

وی افزود: با استقرار قانون مدیریت کشوری اساسا تربیت معلم از سال 85 تا 90 تعطیل شد و ما در طول دو دهه از سال 80 تا 99، 640 هزار معلم بازنشسته داریم.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: جایگزین کردن نیروهای جدید به جای نیروهای بازنشسته مستلزم اختصاص ردیف استخدامی، تامین منابع مالی و از همه مهم‌تر ظرفیت‌سازی در حوزه تربیت معلمان است.

وی در ادامه با بیان اینکه ظرفیت‌های موجود در دانشگاه فرهنگیان پاسخگوی جایگزین نیروی معلمان بازنشسته نیست، گفت: تفاهنامه‌ای با وزارت علوم منعقد شده تا بتوانیم در دانشگاه‌های معتبر که رشته تربیتی دارند، نیروی انسانی موردنیاز خود را تربیت کنیم. در واقع بتوانیم از ظرفیت سایر دانشگاه‌ها استفاده کنیم.

چهاربند تصریح کرد: البته تربیت نیرو در سایر دانشگاه‌ها و تاییدیه صلاحیت حرفه‌ای آنها برعهده دانشگاه فرهنگیان است و صرفا برای تسریع در جایگزینی نیروهای بازنشسته این تصمیم اتخاذ شده است.

ارسال نظر: