وزیر بهداشت اعلام کرد؛

کاهش مبتلایان به مالاریا از ۸ هزار به کمتر از ۱۰۰ نفر

کدخبر: 2095653

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، شمار موارد بومی مالاریا در پنج سال گذشته در ایران از ۸ هزار مورد به کمتر از ۱۰۰ مورد در پایان سال ۹۵ رسیده است.

به گزارش « نسیم آنلاین » از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سید حسن هاشمی در پیامی به مناسبت روز جهانی مالاریا جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یکی از کشورهای موفق و پیشرو جهان در زمینه حذف مالاریا عنوان کرد و گفت: شیوه پیشگیری در ایران به الگویی برای سایر کشورها تبدیل شده است.

هاشمی یادآور شد: کاهش شمار مبتلایان به مالاریا از هشت هزار مورد به کمتر از 100 مورد، موفقیت بزرگی برای کشور محسوب می‌شود.

هاشمی در پیام خود نوشت: مالاریا هنوز از مهمترین علل مرگ و میر در برخی کشورهای در حال توسعه است. انتقال این بیماری کماکان در 99 کشور دنیا گزارش می‌شود و در جهان، حدود 3.3 میلیارد تن در معرض خطر ابتلا به مالاریا قرار دارند.

به نوشته وزیر بهداشت بر اساس آخرین تخمین منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت در سال 2015، شمار مبتلایان 214 میلیون تن بود و مالاریا سبب مرگ 438 هزار تن شده است که 306 هزار تن از این شمار را کودکان زیر پنج سال تشکیل داده اند.

هاشمی افزود:در کشور ما، موارد اولیه بیماری عمدتا از کشورهای مجاور به خصوص همسایه‌های شرقی و به ویژه پاکستان وارد کشور می‌شود و طبیعی است که موارد ثانوی این بیماری از طریق گزش پشه به دیگران انتقال می‌یابد. نمود این واقعیت در استان‌های کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: در گذشته البته این بیماری در اغلب مناطق کشور شایع بوده و موجب ابتلا میلیون‌ها نفر و مرگ ‌و میر هزاران نفری شده است.

هاشمی در این پیام اضافه کرد: خوشبختانه پس از تصویب برنامه حذف مالاریا در شورای عالی سلامت و امنیت غذا در سال 1389 و به دنبال آن اجرای برنامه‌های کنترل و پیشگیری مناسب، اکنون جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای موفق و پیشرو جهان در زمینه حذف مالاریا مطرح است.

وی اضافه کرد:برای گام‌های بعدی اما همگام با توسعه پایدار کشور، نیاز به تقویت همکاری‌های مؤثر بین بخشی برای سرعت بخشیدن حرکت به سوی اهداف برنامه داریم؛ در این زمینه، همکاری با وزارت نیرو به منظور برق رسانی به مناطق مالاریاخیز از تجارب موفق بوده است.

هاشمی نوشت: عقد تفاهمنامه با سازمان مناطق آزاد تجاری، صنعتی کشور نیز می‌تواند آغازگر حرکتی جدی برای حذف مالاریا از این مناطق باشد.

ارسال نظر: