سرپرست اسبق وزارت اقتصاد در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

روحانی بار دیگر رئیس‌جمهور شود اقتصاد ایران هزینه سنگینی می‌دهد

کدخبر: 2095686

صمصامی گفت: اگر مردم بخواهند چهار سال دیگر آقای روحانی را آزمون کنند هزینه‌های سنگینی به کشور تحمیل می‌شود؛ آزموده را آزمودن خطاست.

حسین صمصامی سرپرست سابق وزارت امور اقتصادی و دارایی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با « نسیم آنلاین » در خصوص وعده‌های انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری اظهار کرد: وعده‌های واهی ابتدا توسط خود آقای روحانی داده شد، چراکه که ایشان بحث 100 روز را مطرح کرد و گفت که 100 روزه در اقتصاد تحول ایجاد می­کند.

وی افزود: ایشان گفتند که من کاری می کنم که مردم به این 40 هزار تومان یارانه نیاز نداشته باشند. در بحث اشتغال کاری می­کنم که مردم 2 ماهه کاهش بیکاری را حس کنند. این صحبتهای ایشان در چهار سال قبل عوام فریبی بود .

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد عنوان کرد: در بحث این که چقدر شغل می‌توان ایجاد کرد در شرایط فعلی یکی از بخش­هایی که اکنون پتانسیل بالایی دارد بخش پایین دستی نفت و پتروشیمی‌هاست. در بحث پتروشیمی می‌توان اشتغالزایی قابل توجهی ایجاد کرد به این خاطر که ما فعلا در حال خام فروشی هستیم و اگر بتوانیم این بحث را در داخل کشور دنبال کنیم، این کار شدنی است .

وی تصریح کرد: متاسفانه همه کاندیداها در مقام گفتار تقریبا به یک شکل عمل می‌کنند و البته شروع این رفتار از خود آقای روحانی بود. در حال حاضر هم آقای روحانی دوباره برنامه صد روزه داده است. بعضی از کاندیداها هم صحبتهایی را می‌کنند که ممکن است خیلی دقیق و کارشناسی نباشد .

صمصامی بیان کرد: هیچ کدام از کاندیداها در شرایط فعلی اشراف دقیقی از شرایط اقتصادی کشور ندارند. همانطور که آقای روحانی هم در چهار سال پیش نداشت و اکنون هم اشراف لازم را ندارد. بقیه کاندیداها هم متاسفانه اشراف دقیق نسبت به شرایط موجود ندارند. اگر اشراف داشتند هیچ وقت نمی‌گفتند که ما می خواهیم در عرض چهار سال تولید ناخالص داخلی را دو یا دو و نیم برابر کنیم .

وی خاطرنشان کرد: اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که آقای روحانی امتحان خودشان را پس دادند و نشان دادند که در عرصه اقتصادی نمی‌توانند کاری انجام دهند. تکیه صرف به خارج و خام فروشی نفت راه حل مشکلات فعلی اقتصاد ایران نمی­تواند باشد.

این اقتصاددان گفت: از رشد 11.4 درصدی که اعلام شده 65 درصد آن ناشی از بخش نفت بوده است و سایر بخشها رشد قابل توجهی نداشتند. رشد منفی و پیاپی سرمایه­‌گذاری و افزایش بیکاری حکایت از آن دارد که آقای روحانی در امتحان "اداره اقتصاد کشور" مردود شده است. اگر مردم بخواهند چهار سال دیگر آقای روحانی را آزمون کنند هزینه‌های سنگینی به کشور تحمیل می‌شود. آزموده را آزمودن خطاست . مناسب است آقای روحانی به نفع یک مدیر اجرایی قوی­تر کنار رود و سایر کاندیداها از نحوه اداره دولت و ناکامی‌­های آن در دولت های دهم و یازدهم درس بگیرند.

ارسال نظر: