سردار سنایی‌راد:

برخی نمی‌فهمند که مقابله سپاه با تکفیری‌ها امنیت کشور را افزایش داد/ سود کارهای سازندگی سپاه به جیب دولت و نظام می‌رود

کدخبر: 2095718

معاون سیاسی سپاه با بیان اینکه متأسفانه گاهی برخی افراد ناآگاه منتقد عملکرد ایران در سوریه بودند، گفت: اگر حضور به‌موقع سپاه نبود، دامنه جنایات جریانات تکفیری به داخل کشور کشیده می‌شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: سردار رسول سنایی‌راد معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آستانه سوم شعبان (روز میلاد امام حسین(ع) و روز پاسدار) با حضور در تحریریه خبرگزاری فارس، به برخی سوالات خبرنگاران این حوزه پاسخ گفت که مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

** اقدام نظامی در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی بر اساس آگاهی و بصیرت است * سپاه پاسداران از ابتدای تشکیل خود در اردیبهشت ماه 58 از سوی حضرت امام از ورود به دسته جات و جریانات سیاسی منع شد و بعدها رهبر معظم انقلاب نیز همین مشی و تدبیر را با جدیت دنبال کردند. با این تعریف بفرمایید معاونت سیاسی در سپاه پاسداران با چه هدفی تشکیل شد؟

«معاونت سیاسی سپاه» ادامه روندی است که از همان ابتدای شکل‌گیری سپاه پاسداران در قالب دفتر سیاسی آغاز به کار کرد و بعدها به اداره و اکنون به عنوان معاونت در سپاه پاسداران ایفای نقش می‌کند که 2 اداره و 3 مرکز ذیل آن تعریف می‌شوند.

در مجموعه‌های نظامی دنیا، اصل بر غیرسیاسی بودن است؛ چراکه در این مجموعه‌ها «آمریت» حرف اول را می‌زند و پرسش‌گری معنایی ندارد، اما وقتی پای سیاست به میان آمد، لاجرم به دنبال خود پرسش‌گری را در پی دارد.

در غالب ارتش‌های دنیا، روال کار بر این است که از ورود به مسائل سیاسی جلوگیری شود. در ایران نیز تا قبل از انقلاب اسلامی اینگونه بود اما بعد از انقلاب نیاز به تشکیل دفتر یا واحد سیاسی احساس شد که ابتدا در سپاه و بعد با شکل‌گیری واحد عقیدتی ـ سیاسی در ژاندارمری، ارتش، شهربانی موضوعیت پیدا کرد.

دفتر سیاسی سپاه که بعدها به اداره و اکنون معاونت تبدیل شد در ذیل ساختار نمایندگی ولی‌فقیه تعریف می‌شود.

اقدام نظامی در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی بر اساس آگاهی و بصیرت است و این یک اصل محسوب می‌شود؛ یعنی اطاعت کورکورانه به هیچ‌عنوان قابل‌قبول نیست و اقدام نیروها باید حتماً بر اساس بینش و آگاهی باشد.

بصیرت هم در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران یعنی شناخت دوست و دشمن، انقلابی و ضدانقلاب، ثابت قدم و انحرافی که اساس شناخت وضعیت برای اقدام است.

ما در زمان جنگ تحمیلی و 8 سال دفاع مقدس نیز شاهد بودیم که نیروهای سپاهی و بسیجی بر اساس آگاهی مکتبی و اعتقادی پای به میدان می‌گذاشتند و این کارآمدی را نسبت به یک حضور اجباری و آمرانه، بالاتر می‌برد.

** معاونت سیاسی مانع تاثیرپذیری کارکنان سپاه از دسته‌جات و گروه‌هاست

بنابراین در سپاه پاسداران در کنار مجموعه‌هایی مانند عقیدتی، تربیتی، تبلیغات و... یک مجموعه سیاسی نیز ایفای نقش می‌کند که در افزایش سطح بصیرت کارکنان نقش محوری دارد و خود مانع تاثیرپذیری کارکنان از احزاب و گروههای سیاسی و سوءاستفاده احتمالی آنها از نیروهای سپاه است.

البته در سپاه مجموعه‌های متعددی مشغول حراست و جلوگیری از ورود هرگونه جریانات، احزاب و افراد سیاسی هستند و این امر -یعنی عدم ورود به جریانات سیاسی- شامل حال معاونت سیاسی نیز می‌شود.

** دخالت سپاه در سیاست یک ادعای غیرواقعی است * ولی معمولا این اتهام از سوی برخی جریانات و سیاسیون در مقاطع مختلف بویژه ایام انتخابات متوجه سپاه می‌شود.

گاهی در رقابت‌های سیاسی برخی احزاب، گروه‌ها و جریان‌ها برای القای این موضوع که رقیب‌شان از جانب برخی نهادها حمایت می‌شود، به بیان برخی ادعاها مبنی بر دخالت سپاه در سیاست می‌پردازند که البته همه آنها غیرواقعی است؛ چراکه مجموعه سیاسی سپاه به سیاست‌های کلان انتخاباتی نظام و تدابیر و فرامین فرماندهی معظم کل متعهد و مقید بوده و مجموعه‌هایی مانند حفاظت و نظارت در سپاه، به‌شدت بر این موضوع متمرکز بوده و از هرگونه تخلف و تخطی نیروها مبنی بر وابستگی سیاسی و جناحی و ورود به جریانات جلوگیری کرده و در صورت مشاهده با آن برخورد می‌کنند.

** منع ورود نیروهای مسلح به دسته‌بندی‌های سیاسی «همیشگی» است

ممنوعیت ورود نیروهای مسلح به دسته‌بندی‌های سیاسی در زمان حیات حضرت امام(ره) مطرح بود و امروز نیز در زمان رهبری مقام معظم رهبری به همان شکل ادامه پیدا کرده است. این ممنوعیت همیشگی و دائمی است، خصوصاً در مقاطعی مانند انتخابات که این فضاها شدت بیشتری پیدا کرده و شاید احتمال لغزش نیز بیشتر باشد، با دقت مضاعفی پیگیری می‌شود و مجموعه‌هایی از جمله کمیسیون برخورد و پیشگیری در سپاه کاملاً فعال است.

البته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلفی از جمله مقابله با تروریست‌ها و تکفیری‌ها در خارج و ایجاد امنیت در داخل گرفته تا کمک به حوزه‌های سازندگی و مقابله با انحراف‌های سیاسی نقش ایفا می‌کند و شاید برخی زخم‌خوردگان از این برخوردها، سعی داشته باشند با طرح موضوعات غیرواقعی حاشیه‌ها و چالش‌هایی برای سپاه به وجود بیاورند.

** می‌توان یک بسیجی عادی را از حقوق شهروندی خود محروم کرد * سوالی که اینجا پیش می‌آید، نحوه عملکرد سپاه (یعنی پاسداران رسمی) با بسیج است که عمدتا از نیروهای داوطلب و به اصطلاح غیررسمی تشکیل می‌شود. این ممنوعیت‌ها چقدر شامل حال بسیج می‌شود؟

اگرچه هدایت سیاسی بین سپاه و بسیج، نظامی یکپارچه است ولی ویژگی‌های خاص بسیجیان را نباید نادیده گرفت.

بسیج به‌ عنوان بدنه مردمی نظام محسوب می‌شود، بنابراین ما نمی‌توانیم یک بسیجی عادی را از حقوق شهروندی خود که ورود به عرصه‌های سیاسی و اتخاذ مواضع سیاسی خاص است و می‌خواهد بر اساس این بینش دست به انتخاب بزند، منع کنیم.

** شرایط ورود به بسیج

ورود به بسیج محدود به یک دسته یا گروه خاص نیست. همه مردم با هر طیف از تفکرات، به شرط پذیرش نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه و قانون اساسی، می‌توانند وارد بسیج شوند، اینها گاهی اعلام مواضع هم می‌کنند، ولی الزامات سازمانی و ممنوعیت‌هایی از این دست (نظیر منع ورود به دسته جات سیاسی)، شامل آن دسته از بسیجیان حقوق‌بگیری است که شبیه کادر رسمی هستند. این افراد برخی اختیارات سازمانی داشته و به امکانات سازمانی نیز دسترسی دارند، لذا ممنوعیت و الزامات آنها شبیه پاسداران است، اما این موضوع شامل باقی بسیجیان که داوطلبانه عضو بسیج شده‌اند و عضویت عادی دارند (و نه رسمی)، نمی‌شود.

لذا گاهی برخی افراد عمل و رفتار آن دسته از بسیجیان عادی را به کل بسیج و بعد به سپاه تعمیم می‌دهند که امری مغایر با واقعیت است.

البته یک دلیل دیگر آن می‌تواند ادامه رفتار دشمن در مسیر سپاه‌هراسی باشد که طی آن برخی افراد در راستای منافع خود از خارج خط گرفته و در داخل به این شایعات دامن می‌زنند و ما نظیر این برخوردها را در حوزه سازندگی که سپاه در طول سال‌های گذشته قانوناً به آن ورود کرده هم می‌بینیم.

** هم از داخل و هم خارج نظارت شدیدی بر عملکرد سازندگی سپاه می‌شود * موضوع ورود سپاه به عرصه سازندگی و اقتصادی هم از همان بحث‌هایی است که درباره آن زیاد صحبت شده. هم اتهام‌هایی به سپاه زدند و هم فرماندهان و مسئولان سپاه بارها در این باره توضیح دادند. حضرتعالی بفرمایید این ورود به عرصه سازندگی توسط سپاه و در کل، نیروهای مسلح، از کجا نشات گرفت و با چه هدفی انجام می‌شود؟

طبق قانون اساسی همه نیروهای مسلح می‌توانند توانمندی‌ها، تجهیزات و امکانات خود را در دوران صلح برای کمک به سازندگی کشور به کار گیرند.

تشکیل قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با تأیید ستاد کل نیروهای مسلح و موافقت رهبر معظم انقلاب شکل گرفت و نظارت‌های جدی هم از داخل و هم از خارج سپاه بر عملکرد آن وجود دارد.

** سپاه می‌تواند در در افزایش معیشت مردم کمک حال دولت باشد

این در حالی است که همه دولت‌ها الزاماً یک مجموعه کاملاً همراه با سپاه در این حوزه نیستند، اما ترجیح می‌دهند بخش‌های مختلفی از سازندگی در کشور را به مجموعه‌ای بسپارند که این کار را با هزینه کم و کیفیت بهتر انجام می‌دهد؛ چراکه در این‌گونه مجموعه‌ها افراد با روحیه و نگاه جهادی و همت و عرق ملی، به فعالیت پرداخته و درواقع به نفع دولت‌ها و کشور ایفای نقش می‌کنند.

مردم از دولت‌ها انتظار دارند پاسخگوی وضعیت رفاهی آنها باشند و وقتی امکانات مهندسی مجموعه‌ای مانند سپاه که در جنگ تجربه گرانبهایی اندوخته، می‌تواند در این مسیر بسیار کمک‌حال دولت باشد؛ چرا فعالیت نکند؟

برای نمونه در حوزه نفت و گاز بعد از افتتاح فاز 15 و 16 در پارس جنوبی که توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء صورت گرفت، قطع گاز از طرف ترکمنستان بی اثر شد و هرچند بعدها به دلیل سرمای زیاد و افزایش مصرف مردم در شمال کشور، بازهم کمبودهایی وجود داشت، اما اگر آن میزان تولید به واسطه فازهای 15 و 16 نبود، مشکلات چندین برابر می‌شد.

** سود کارهای سازندگی سپاه به جیب دولت و نظام می‌رود

بنابراین می‌بینید که درواقع سود این اقدامات درنهایت به جیب دولت و کل نظام می‌رود؛ چراکه اگر مردم از وضع رفاهی رضایت داشته باشند، این امر به پایدار بودن امنیت که مورد نظر هم سپاه، هم دولت و هم کل نظام است، منجر خواهد شد.

** منافع برخی در رانت و حضور شرکت‌های خارجی است

اما گاهی در رقابت‌های سیاسی و یا منافع اقتصادی، برخی مجموعه‌ها که از رانت‌ها استفاده می‌کنند و منافعی در استفاده از شرکت‌های خارجی دارند و این رانت و منافع به‌واسطه حضور مجموعه‌هایی ازجمله سپاه از بین می‌رود، دست به حاشیه‌سازی می‌زنند، حال آنهم گاهی دولت‌ها ترجیح می‌دهند سپاه برای متعادل کردن قیمت رقابت، در برخی مناقصه‌ها شرکت کند؛ چراکه برخی شرکت‌ها به دنبال سودجویی صِرف بوده و گاهاً قیمت‌های پرت می‌دهند.

این نکته نیز حائز اهمیت است که یکی دیگر از زمینه‌های ورود سپاه در حوزه سازندگی معطوف به نبود امنیت و یا سختی کار در برخی مناطق است، مثلاً برای خط ریلی زاهدان به کرمان، علاوه‌ بر وضعیت پیچیده جغرافیایی، برخی ناامنی‌ها هم وجود داشت. کدام شرکت خصوصی (که به دنبال هزینه و فایده است) حاضر می‌شود ریسک و هزینه سنگین کار در محیط ناامن را بپذیرد؟

برخی پروژه‌ها نیز ملاحظات امنیتی دارد، مثلاً در خصوص برخی ساخت‌ و سازهای تأسیسات دریایی، نیروگاهی و سد که اهمیت راهبردی دارند، اگر اطلاعات آنها به خارج درز پیدا کند، مشکل‌ساز خواهد شد، بنابراین دولت ترجیح می‌دهد این مراکز به موسسات قابل اعتماد واگذار شود که این مراکز می‌تواند سپاه، ارتش، وزارت دفاع و... باشد؛ چراکه همه این سازمان‌ها مجموعه‌های تولیدی و سازندگی دارند، هرچند قرارگاه سازندگی سپاه از آنها قدیمی‌تر و مشهورتر است.

این نوع نگاه همیشه سیاسی صِرف نیست، گاهی زاییده ذهنیت‌ها و نگاه‌های کلیشه‌ای است که مثلاً ورود نیروهای مسلح به حوزه سازندگی را صرفاً اقتصادی تلقی کرده و یا آن را رقیبی برای بخش خصوصی می‌داند، در حالی‌که به عنوان مثال در قرارگاه سازندگی سپاه دستورالعملی وجود دارد مبنی بر اینکه در هر پروژه سازندگی باید تا شعاعی از اطراف آن‌که مردم احیاناً دچار محرومیت‌هایی هستند، محرومیت‌زدایی شود.

این موضوع جدای از وظایف «قرب کوثر» است که به‌عنوان بخشی از قرارگاه خاتم‌الانبیاء تماماً وظیفه‌اش معطوف به محرومیت‌زدایی است.

ما شاهد این‌گونه اقدامات و پیامدهای آن در مناطقی مانند جنوب شرق بوده‌ایم که بعد از انجام محرومیت‌زدایی و استفاده از نیروهای بومی همان مناطق، امنیت در این مکان‌ها نیز بالا رفته و پایدار می‌ماند.

البته کوتاهی در امر اطلاع‌رسانی و معرفی پروژه‌های اجرایی و پیامدهای آن بر منافع و امنیت ملی برای مردم و سهم سپاه در پدید آمدن این تصویر و ذهنیت نابجاست که باید با کمک رسانه‌ها جبران شود.

** تهاجم فرهنگی از همان اواخر جنگ آغاز شد * 4 دهه از عمر سپاه پاسداران به عنوان یک نهاد انقلابی که رسالتش حفاظت از انقلاب و دستارودهای آن است می گذرد. از دیدگاه حضرتعالی مهمترین تهدیدات نظام در حوزه جنگ نرم در طول این 4 دهه که سپاه با آن مقابله کرده چه بوده است؟

شروع کار سپاه با تمرکز بر مقابله با گروهک‌ها و جریان‌های برانداز و خطر بازگشت به رژیم قبل بود. شاید جوانانی که در آن مقطع اسلحه در دست گرفتند، فکر می‌کردند برای مدت کوتاهی به مساجد و یا حتی سپاه آمده و بعد از تمام شدن مرحله تثبیت انقلاب، به زندگی خودشان برمی‌گردند، اما با شروع جنگ، این نگاه تغییر یافت، هرچند بازهم این موضوع قطعی نبود که یک نهاد برای دفاع از انقلاب در همه سال‌ها نیاز باشد، اما با پایان جنگ و پیامی که حضرت امام(ره) صادر کردند معلوم شد که ما در آینده در عرصه‌های مختلف با چالش‌ها و تهدیداتی روبرو خواهیم بود.

مسئله تهاجم فرهنگی از همان اواخر جنگ موضوعیت پیدا کرد؛ چراکه حضور نیروهای انقلابی در عرصه مقابله با تهدیدات سخت، ناکارآمدی این دست از تهدیدات را اثبات کرده بود. در حقیقت از ماجرای «مک‌فارلین» به بعد که دشمن سعی کرد تعامل را جایگزین تقابل کند، معلوم شد آنها فهمیده‌اند که در عرصه تهدیدات سخت، شکست خواهند خورد، بنابراین باید فکر دیگری کنند.

** در زمان کارگزاران پای برخی ضدانقلاب به داخل کشور باز شد

بعد از جنگ و در دوران سازندگی تفکری وجود داشت که باید فضایی برای استفاده از سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور فراهم شود. لذا مثلاً طرح انحلال کمیته‌ها در همان‌ زمان اجرا شد که بهانه‌های برای کمک به این موضوع بود اما به‌نوعی مسیر بازگشت برای افرادی باز شد که عموماً ماهیت سیاسی-فرهنگی با گرایش غربی و ضدانقلابی داشتند.

البته در نیت برخی دولتمردان در آن مقطع شکی نیست که به دنبال حل مشکلات بودند، ولی به‌هرحال اقداماتی شد که پیامدهایی را هم به دنبال خودش داشت که بعضاً کمک به طرح دشمن در بحث مقابله با انقلاب در حوزه فرهنگی بود و درواقع بعد از جنگ، کشور با یک چالش فکری و فرهنگی روبرو شد.

** «جنگ نرم» در ادبیات سیاسی از سپاه پاسداران شکل گرفت

در همان مقطع بود که برخی وابستگان به رژیم گذشته مانند بهنود، مجدداً به کشور برگشتند و برخی عناصر ضدانقلاب مثل علی کشتگر و وابستگان به منافقان مثل باقرزاده و برخی افراد دیگر نیز وارد ماجرا شدند و ما شاهد نشانه‌هایی بودیم که حضرت آقا با عنوان «شبیخون فرهنگی»، «تهاجم فرهنگی» و نهایتاً «جنگ نرم» یاد کردند و سپاه پاسداران با توجه به رسالتی که در حوزه دفاع از انقلاب و دستاوردهای آن داشت، به‌موقع این تهدیدات را درک کرد و اولین بار عبارت «جنگ نرم» در ادبیات سیاسی از سپاه پاسداران شکل گرفت و در دانشگاه امام حسین(ع) به مجموعه‌ای از مدیران دولتی در خصوص مقابله با مباحث جنگ نرم، طرح‌هایی ارائه شد.

در بسیج هم برای مقابله با این دست تهدیدات، طرح‌های معرفتی و بصیرتی شکل گرفت که البته اینها تنها در حوزه دفاعی نیست بلکه جنبه آفندی هم به خود می‌گیرد و همین باعث می‌شود تا دشمنان و عوامل آنها در خارج علیه سپاه و بسیج حاشیه‌سازی کنند.

** شکل نفوذ بعد از برجام تغییر کرد

ما امروز هم با موضوعی مثل نفوذ در پسابرجام که مورد هشدار رهبری هم بود، روبرو هستیم که البته این نفوذ تنها به بعد از موضوع برجام محدود نبوده و پیش از آن هم البته با گستردگی و شکل دیگری وجود داشت.

** سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات مکمل یکدیگر هستند * آخرین جلسه علنی مجلس نهم، نمایندگان طی مصوبه‌ای دستگاه‌های اجرایی را موظف کردند تا در انتصاب افراد به مشاغل حساس از مراجع سه گانه قوه قضاییه، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه استعلام کنند.

مهمترین قسمت مصوبه مذکور این بود که نمایندگان، سپاه را به لیست مراجع احراز صلاحیت افراد افزودند.

ورود سازمان اطلاعات سپاه به موضوع استعلام ها موجب شد تا از همان ابتدای طرح موضوع، مخالفت با مصوبه آغاز شود.

مجلس چه ضرورتی احساس کرد که سازمان اطلاعات سپاه در این مورد ورود پیدا کند؟

در همه کشورها معمولاً چند مجموعه اطلاعاتی و امنیتی برای مقابله با تهدیدات با همدیگر همکاری کرده و یک مجموعه بالادستی آنها را هماهنگ می‌کند و اینها می‌توانند در کمک به یکدیگر خلاء‌ها را پوشش داده و همچنین مانع از شکل‌گیری زد و بند گروه‌ها با یک مجموعه اطلاعاتی خاص شوند.

«سازمان اطلاعات سپاه» بعد از جنگ با توجه به تغییر ماهیت تهدیدات از سخت به نرم و تلاش بیگانگان و ضدانقلاب برای براندازی و یا تغییر رفتار نظام با شیوه‌های غیرنظامی و نفوذ شکل گرفت که در واقع توسعه همان مجموعه‌ای بود که به‌عنوان «واحد اطلاعات سپاه» از همان ابتدای شکل‌گیری در جهت مقابله با تهدیدات سخت یعنی شورش گروهک‌های ضدانقلابی و تجاوز رژیم بعثی عراق آغاز به کار کرده و شکل گرفته بود و بخشی از آن به وزارت اطلاعات منتقل شده بودند.

بسیاری از نیروهای قدیمی وزارت اطلاعات، همان بچه‌های قدیمی سپاه هستند که در برخورد با توطئه‌ها و گروهک‌ها، کارآمدی خود را نشان داده بودند.

از آنجا که سازمان اطلاعات سپاه اقدامات خوبی در مقابله با تهدیدات خارجی و داخلی در کارنامه خود داشت، مورد وثوق مجلس قرار گرفت و به گمانم این همکاری می‌تواند مکمل و همپوشان اقدامات وزارت اطلاعات باشد.

* اما در همان مقطع، برخی مخالفت‌ها هم شد

همه مخالفت‌ها لزوماً مغرضانه نیست، بلکه می‌تواند برگرفته از نگاه بخشی و یا نداشتن نگرش و دید جامع به مسائل باشد که البته ما هم چندان به دل نمی‌گیریم، اما معتقدیم باید افراد فارغ از یک چارچوب تنگ جناحی که موجب واکنش‌های انفعالی می‌شود، به موضوعات ملی نگاه کنند. جالب است که بسیاری از کیس‌ها با همکاری دو مجموعه «اطلاعات سپاه» و «وزارت اطلاعات» محقق شده و اینها نه‌ تنها مزاحمت که حتی موازی‌کاری هم به حساب نمی‌آید، بلکه محدوده وظایف هریک مشخص بوده و مکمل و همپوشان یکدیگر هستند.

** در دفاع از مظلومان تردید نمی‌کنیم/ اولویت کمک به جهان اسلام است * یکی از اقدامات موثر سپاه پاسداران در سال‌های اخیر ورود به موضوع بحران منطقه‌ای بود که امروز در سوریه و عراق شاهد آن هستیم. این ورود به سوریه که البته از آن به عنوان تقویت عمق استراتژیک و نیز حمایت از جبهه انقلاب تعریف می‌شود، با چه اهدافی صورت گرفت و چقدر در این خصوص موفق بودیم؟

سپاه پاسداران یک مجموعه انقلابی است که در موضوعاتی مانند دفاع از مظلومان هیچ تردیدی به خود راه نمی‌دهد.

درواقع نظام اسلامی یک سیاست کلی دارد که نه ظلم می‌کند و نه ظلم را می‌پذیرد و در کنار آن کمک‌حال مظلومانی خواهد بود که از سوی قدرت‌های استعماری و ظالم تحت‌فشار قرار می‌گیرند و البته اولویت ما کمک به مظلومان جهان اسلام است، البته به‌هرحال با این کمک به مظلومان دامنه نفوذ منطقه‌ای کشور نیز افزایش پیدا می‌کند.

** دشمنان مشترکی در سوریه داریم

در ماجرایی مثل بحران سوریه شاهد ورود تکفیری‌های تروریست از سایر کشورها و با حمایت سرویس‌های دولت‌های خارجی بودیم، علاوه‌بر آنها، ما در سوریه دشمنان مشترکی مثل آمریکا و اسرائیل نیز داریم.

* سپاه توان دشمن را در دوردست‌ها فرسوده کرد

متأسفانه گاهی در کشور نیز برخی افراد ناآگاه زمانی منتقد عملکرد ایران در سوریه بودند، اما بعدها معلوم شد که اگر حضور به‌موقع سپاه در عراق و سوریه نبود، قطعاً دامنه جنایات جریانات تکفیری به داخل کشور کشیده می‌شد و ما شاهد همان وقایع و فجایع در داخل کشور خودمان نیز بودیم، اما این اقدام به‌موقع توان دشمن را در دوردست‌ها فرسوده کرد.

اینکه نخست‌وزیر انگلیس از نفوذ منطقه‌ای ایران از مدیترانه تا دریای عمان ابراز نگرانی می‌کند، به خاطر پیامدهای همان کمکی است که ما به مظلومان در این منطقه کردیم.

آنچه مسلم است مقابله سپاه با این جریان‌ها علاوه‌بر نفوذ منطقه‌ای ایران باعث افزایش امنیت در کشور شد و اجازه نزدیک شدن تهدید به مرزها را نداد؛ چرا که در این‌صورت جنایاتی مانند آنچه داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه کردند، نظیر برخورد با زنان ایزدی‌ها، کمترین اتفاقی بود که در ایران هم شاهد آن می‌بودیم.

البته این گروه‌ها به‌خوبی چهره واقعی خود را با انجام جنایت‌های وحشیانه‌شان به جهانیان نشان دادند و از آنجاکه به هیچ دولت‌کشوری معتقد نبوده و اعتقاد آنها بر خلافت بر کل سرزمین‌های اسلامی است، حامیان خودشان را هم متوجه اشتباه‌شان کردند.

** قاسم سلیمانی برای جوانان ما یک «قهرمان ملی» است

امروز فردی مانند سردار قاسم سلیمانی به نمایندگی از تمام ملت ایران به‌عنوان یک چهره شاخص در برابر این جریان جنایتکار و تروریستی ایستاده و برای همین است که برای بسیاری از مردم و جوانان ما که شاید اعتقادات متفاوتی هم داشته باشند، تبدیل به یک قهرمان ملی شده است.

ارسال نظر: