براساس آمار گمرک

دولت یازدهم ۶۲ تن چوب کبریت از چین وارد کرد!/ پخت آبگوشت بزباش با چوب‌کبریت چینی در دولت یازدهم

کدخبر: 2095721

بر اساس آمارهای رسمی گمرک در سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۶۲ تن «خلال چوب کبریت» به دلیل بی‌توجهی مسئولان دولت به تولید داخلی از چین وارد شده است.

به گزارش « نسیم آنلاین » کیهان نوشت: بر اساس آمارهای رسمی گمرک در سال ۱۳۹۵ بالغ بر 62 تن «خلال چوب کبریت» به دلیل بی‌توجهی مسئولان دولت به تولید داخلی از چین وارد شده است. عدم اعتقاد مدیریت کلان به مؤلفه‌های اساسی اقتصاد مقاومتی مشکلات فراوانی را برای مردم و تولیدکنندگان داخلی ایجاد کرده است. بیانات مسئولان ارشد دولتی نشان می‌دهد اعتقاد جدی به توانمندی داخلی در میان این مدیران کهنه‌کار وجود ندارد. آمار گمرک نشان می‌دهد بیش از 62 تن خلال چوب کبریت به ارزش بیش از 488 میلیون و 714 هزار تومان از چین وارد کشور شده است.

از سوی دیگر رهبر انقلاب همواره و از زوایای مختلف بر تمرکز روی توانمندی‌های داخلی تأکید داشته‌اند. برای نمونه می‌توان به توصیه معظم‌له به کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر لزوم تکیه بر توانمندی داخلی، اشاره کرد. همچنین کالاهایی که در داخل توان تولید آنها وجود دارد، از جمله مواردی است که رهبر معظم انقلاب بر «حرام شرعی و قانونی» دانستن واردات اقلام مشابه آنها تأکید کردند. ایشان در سخنان روز اول فروردین ماه سال جاری در حرم مطهر رضوی تأکید کردند: «واردات کالاهایی که در داخل به اندازه کافی تولید می‌شوند، باید حرام شرعی و قانونی شناخته شود.»اما به نظر می‌رسد همت کافی برای اتکا به ظرفیت‌های بومی در میان مسئولان فعلی وجود ندارد. اخیراً آمارهای گمرکی مربوط به سال 1395 تکمیل شده و روی سایت گمرک ایران قرار گرفته است. در این میان واردات مقادیر معتنابهی «چوب کبریت» به چشم می‌خورد. این نتیجه نگاهی است که توان ملت ایران را در حد پخت آبگوشت بزباش می‌داند و معتقد است باید از خارج مدیر وارد کرد.چنین مواردی برای فعالان اقتصادی این پرسش را مطرح می‌کند که آیا واردات چنین اقلامی از سوی مدیریت کلان متولی واردات، حرام شرعی و قانونی شناخته می‌شود یا واردات این اقلام ناشی از آن است که مسئولان اقتصادی دولت همچنان معتقدند باید «مدیر از خارج وارد کنیم» یا اینکه مدیران ایرانی فقط می‌توانند «قورمه‌سبزی وآبگوشت» تولید کنند؟

م

ارسال نظر: