آقای رئیس جمهور! تکمیل یک فاز ستاره خلیج فارس در ۴ سال، افتخار دارد؟

شوی انتخاباتی حسن روحانی با راه ‌ندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس!

کدخبر: 2095731

با راه اندازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس در روز جاری، این احتمال تقویت شده که دولت یازدهم، بهره برداری از این طرح بزرگ بنزین سازی را به یک شوی تبلیغاتی در آستانه انتخابات مبدل ساخته است.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین» : افتتاح نمایشی یا واقعی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در گرماگرم برگزاری مناظرات انتخاباتی ریاست جمهوری دوازدهم! امروز و پس از یک دهه، سرانجام فاز نخست بنزین سازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس راه اندازی شد، آنهم با حضور حسن روحانی در بندر عباس.

به گزارش «نسیم آنلاین» ، پالایشگاهی که نهال آن ده سال قبل کاشته شد، امروز میوه آن به دست رئیس جمهوری چیده می‌شود، البته با تاخیری سه ساله، چرا که در زمان نقل انتقال دولت دهم به یازدهم این پالایشگاه با پیشرفت فیزیکی 75 درصدی تحویل وزارتخانه متبوع بیژن نامدار زنگنه شد. از آن زمان تا اکنون بارها و بارها، زمان افتتاح این طرح عقب و جلو شد و از سالی به سال دیگر موکول. گفته می‌شود، پیشرفت فیزیکی این طرح هنوز هم به وضعیت قابل قبول نرسیده.

جلیل سالاری مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مدتها قبل به «نسیم آنلاین» گفت که قرار بود فاز نخست این طرح در سال ۹۳ و مابقی طرح هم در سال ۹۴ به بهره برداری برسد اما نه تنها این امراتفاق رخ نداده بلکه بررسی‌ها نشان داد که بهره برداری از فاز نخست آن به سال ۹۶ موکول خواهد شد. با افتتاح امروز این طرح،شکی باقی نمی ماندکه پیش بینی این مقام سابق نفتی به واقعیت پیوسته است.

با توجه به پیشرفت 75 درصدی پیشرفت آن زمان پالایشگاه ستاره خلیج فارس در چهارسال قبل و با یک محاسبه سرانگشتی، می توان رای داد که پیشرفت فیزیکی این طرح درزمان وزارت زنگنه ازماهانه 4 دهم درصد فراتر نرفته است.

از همین رو است که تاخیر در بهره برداری از این طرح بزرگ پالایشی، ایران را در چهار سال اخیر به یک واردکننده بزرگ بنزین در منطقه خاورمیانه تبدیل کرده است.

حال آنکه بیژن نامدار زنگنه، خودکفایی در تولید و بی نیازی از واردات بنزین را یکی ازارکان برنامه های خود در وزارت نفت برشمرده. درعمل اما، با افزایش شش برابری و رسیدن رقم واردات سوخت از 1.8 میلیون لیتر به 13.5 میلیون لیتر در روز، این وعده وزیر نفت رنگ واقعیت به خود نگرفت.

به گفته جلیل سالاری سالاری مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، تولید بنزین در کشور سال‌های اخیر روندی نزولی داشته است.

پالایشگاه 360 هزار بشکه‌ای ستاره خلیج فارس، یعنی همان پالایشگاه مورد بحث، اکنون به عنوان بزرگترین پالایشگاه در دست ساخت میعانات گازی منطقه خاورمیانه، از ظرفیت تولید روزانه 36 میلیون لیتر بنزین و 14 میلیون لیتر گازوییل با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا برخوردار است.

چنانچه فازنخست این پالایشگاه به طورکامل به بهره برداری برسد، ظرفیت تولید روزانه بنزین 12 میلیون لیتر افزایش می یابد.

سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از همت جهادی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در ساخت این پالایشگاه قدردانی کرده و گفته تردیدی نیست که اگر در اجرای این پروژه باور توان و ظرفیت داخلی و نگاه انقلابی و مدیریت جهادی وجود نداشت سرنوشت این پروژه مشخص نبود.

ناظران می گویند: دولت درتامین منابع مالی این طرح بزرگ عزم جدی نداشته که گمان می رود یکی از دلایل تاخیر در راه اندازی این پالایشگاه، همین موضوع بوده است.

نخستین کوره بنزین‎سازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، چهارشنبه 13 بهمن ماه سال 95 روشن شده و ازآن زمان تا اکنون،همواره این موضوع مطرح بوده که آیا فازنخست این طرح در سال 96 هم افتتاح می شود یاخیر؟

با راه اندازی فاز نخست این پالایشگاه در روز جاری،این احتمال تقویت شده که دولت یازدهم، بهره برداری ازاین طرح بزرگ بنزین سازی را به یک شوی تبلیغاتی در آستانه انتخابات مبدل ساخته، حال آنکه بیژن زنگنه به تازگی گفته: آیین بهره‎برداری رسمی از پالایشگاه ستاره خلیج فارس در صورت تولید مستمر بنزین از این پالایشگاه برگزار خواهد شد در غیر اینصورت،هیچ مراسمی برای افتتاح نخواهیم داشت.

تجربه عمده انتخابات گذشته ، نشان داده که برخی از روسای جمهوری اشتهای زیادی برای افتتاح طرح های بزرگ عمرانی در آستانه برگزاری انتخابات داشته اند.

باید دید که ستاره خلیج فارس بعد از انتخابات به درخشش خود درصنعت بنزین سازی ادامه خواهد داد و یا تشت رسوایی افتتاح عجولانه آن از پس پرده به بیرون خواهد افتاد؟

ارسال نظر: