یک کارشناس مسائل اقتصادسیاسی مطرح کرد:

نشانه های بی صداقتی در دولت یازدهم

کدخبر: 2095774

محمد عبداللهی کارشناس مسایل اقتصاد سیاسی نوشت: انکار وعده ۱۰۰ روزه حل مشکلات اقتصادی یا ایجاد ۴ میلیون شغل شاید بارزترین نشانه‌های بی صداقتی آقای روحانی باشد.

به گزارش « نسیم آنلاین » محمد عبدالهی کارشناس مسائل اقتصاد سیاسی نوشت: انکار وعده 100 روزه حل مشکلات اقتصادی یا ایجاد 4 میلیون شغل شاید بارزترین نشانه های بی صداقتی آقای روحانی باشدکه در اولین مناظره انتخاباتی پیش چشم میلیونها نفر به نمایش درآمد اما قطعا تنها نشانه نیست، این روزها در وانفسای تبلیغات انتخاباتی میتوان اوج بی صداقتی و تناقض گویی های دولت یازدهم را در ساختن کارنامه ای جعلی مشاهده کرد:

تغییر آمار و ارقام یکی از شگردهای دولت یازدهم در دستاوردسازی است؛ به عنوان مثال دولت یازدهم در سال‌های اخیر، اعدادِ تولید محصولات کشاورزی را تغییر-کاهش- داد. به شکلی که آمار ۱۱۸ میلیون تنی محصولات کشاورزی با ۲۲ میلیون تن کاهش به ۹۷ میلیون تن رسیده است! این در حالیست که براساس اطلاعات آماری ۱۲ ساله وزارت جهاد کشاورزی طی سالهای ۱۳۸۰ لغایت ۱۳۹۱ به طور متوسط میزان رشد سالیانه بین ۵ تا ۸ درصد را شاهد بوده‌ایم، بر این مبنا میزان تولیدات کشاورزی در سال ۱۳۹۵ بایستی بالغ بر ۱۴۰ میلیون تن باشد.

اعلام آمار خلاف واقع در حوزه اشتغال زایی نیز یکی از مهمترین نشانه های بی صداقتی دولت است. طبق گزارش رسمی مرکز آمار ایران در پایان سال ۹۵ یعنی پس از ۴۲ ماه جمعیت فعال کشور به ۲۵ میلیون و ۷۹۱ هزار نفر رسید که از این میزان ۳ میلیون و ۲۰۳ هزار نفر بیکار و ۲۲ میلیون و ۵۸۸ هزار نفر شاغل بوده‌اند، دولت تدبیر در این سالها به‌طور خالص ماهانه ۹۴۵۰ و سالانه ۱۱۳ هزار شغل ایجاد کرده است نه ۷۰۰ هزار شغل. روزنامه اصلاح طلب جهان صنعت نیز با استناد به گزارش مرکز آمار ایران میزان اشتغال زایی را در این 4 سال بطور خالص یک‌میلیون و ۴۲۷ هزار شغل دانست.

یکی دیگر از موارد خلاف گویی های رییس جمهور بهتر بودن وضع استان‌های غربی است در حالیکه طبق گزارش مرکز آمار بالاترین نرخ بیکاری متعلق به کرمانشاه با ۲۴.۴ درصد، چهارمحال و بختیاری با ۲۲.۶ و کردستان با ۲۰.۵ درصد بوده است. همچنین دولت وحانی در شرایطی اعلام کرده که تنها در استان کرمان سه میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب شده که بنا به آمارهای رسمی برای کل کشور در یک سال گذشته تنها 1.5 میلیارد سرمایه خارجی جذب شده وجود داشته است.

از دیگر نمونه های بی صداقتی دولت استفاده ابزاری از فضای مجازی برای ساختن کارنامه جعلی است ؛ چاپ تصویری از بیژن زنگنه، وزیر نفت روی یکی از نشریه‌های انگلیسی زبان حوزه پتروشیمی که شبکه‌های تبلیغاتی نزدیک به دولت در توضیح عکس و تیتر آن از قدرت دیپلماسی نفتی وزیر نفت نوشتند نمونه ای از این موارد است حال اینکه تصویر مربوط به یکی از ده‌ها مجله نفتی کشور است که به تازگی کار خود را آغاز کرده و در هر شماره خود یکی از شخصیت‌های صنعت پتروشیمی را برای عکس روی جلد خود انتخاب می‌کند!

افتتاح مجدد پروژه های دولت های قبلی یا مصادره کردن دستاوردها و خدمات نهادهای غیر دولتی ؛ راه دیگری است که آقای روحانی برای پر کردن سبد رای خود برگزیده است. اینکه دولت با پروژه های ساخته شده توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء عکس یادگاری میگیرد و آنها را پروژهایی ملی می نامد اوج بی صداقتی این دولت را می رساند.

نمونه دیگری از بی صداقتی دولت که در اولین مناظره مشاهده شد اظهارات معاون اول رییس جمهور در خصوص 10 میلیون تومانی شدن وام ازدواج بود که در حقیقت مصوبه مجلس در قانون بودجه ۹۵ است که با وجود مخالفت صریح دولت به تصویب رسید. حال اینکه از آن به عنوان یکی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید یاد میکنند!

اینها تنها نمونه هایی از بی صداقتی های دولت موسوم به تدبیر و امید است ؛ دولتی که نه تنها برداشت دقیقی از واقعیت های اجرایی کشور نداشته و ندارد بلکه برای کسبِ رای، وعده هایی میدهد که بعد از 4 سال حرف و بی عملی، آنها را انکار می کند. این تناقض گویی ها و اظهارات خلاف واقع حاکی از این است که دولت برای سرپوش گذاشتن بر نقاط ضعف چهار سال فعالیت خود، حاضر است به هر روشی متوسل شود. با این شرایط آیا می توان به وعده های جدید آقای روحانی اعتماد کرد؟

ارسال نظر: