گزارش «نسیم آنلاین»: اسنادی که نشان می‌دهد وزیر نفت به رئیس‌جمهور دروغ گفته است!

عددسازی روحانی برای بزرگنمایی نقش دولت در تکمیل پالایشگاه خلیج فارس

کدخبر: 2095786

در حالی روحانی و زنگنه مدعی شدند طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس با پیشرفتی زیر ۵۰ درصد تحویل دولت فعلی شده است که اظهارات مدیران ارشد وزارت نفت و آمارهای رسمی حاکی از آن است که پیشرفت این طرح در پایان دولت دهم ۶۵ درصد بوده است.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: مقامات ارشد دولت یازدهم در حاشیه بهره برداری فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس که گام بزرگی در راستای کاهش واردات بنزین و خودکفایی ایران در تامین این فرآورده نفتی استراتژیک بود و بعد از سال ها انتظار صورت گرفت، دست به عددسازی های عجیبی درباره وضعیت پیشرفت این پالایشگاه در پایان دولت قبل زدند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، حسن روحانی، رئیس جمهور و نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع مردم بندرعباس درباره پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: « این پالایشگاه از سال 86 شروع شده و تا سال 92، 40 درصدش تکمیل شده بود. آن هم قسمت‌هایی مثل لوله‌کشی و منابع ساخته شده و بسیاری از تجهیزات در آن نبود » .

بیژن زنگنه، وزیر نفت هم در مراسم بهره برداری از فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: « در مرداد ٩٢ کارهای ساختمان، نصب تجهیزات و اقدامات فرایندی پالایشگاه در مراحل ابتدایی ١٤، ١٣ و ١٢ درصدی در فازهای اول، دوم و سوم قرار داشت . این میزان پیشرفت اجرایی در فازهای سه گانه این پالایشگاه با احتساب مهندسی و خرید کالا، پیشرفت کلی طرح را حدود ٤٧ درصد قرار داده بود؛ این در حالی است که پیشرفت کلی طرح شامل سه فاز هم اکنون به ٩٠,٣ درصد رسیده است ».

حتی خبرگزاری دولتی ایرنا هم با انتشار اینفوگرافی همزمان با بهره برداری از فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس مدعی شد که درصد پیشرفت «واقعی» این طرح در پایان دولت دهم، صرفا 30 درصد بوده است!

این ادعاها در حالی مطرح می شود که بررسی اظهارات مدیران وزارت نفت دولت یازدهم و آمارهای رسمی پالایشگاه ستاره خلیج فارس حاکی از آن است که درصد پیشرفت این پالایشگاه در پایان دولت دهم (نیمه اول 92) حدود 65 درصد بوده است. مستندات این آمار عبارتست از:

الف- عباس کاظمی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در مصاحبه با خبرگزاری وزارت نفت (شانا) در تاریخ 1 آذرماه 92، درصد پیشرفت کنونی پالایشگاه ستاره خلیج فارس را 65 درصد اعلام کرد.

خبرگزاری شانا در حاشیه بازدید بیژن زنگنه، وزیر نفت از طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس در تاریخ 7 اسفندماه 92، اعلام کرد که پیشرفت کلی طرح شامل پالایشگاه، آبگیر و خطوط لوله ٧٣,٨ درصد است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت هم در حاشیه نشست با مدیران پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس بندرعباس و همچنین برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما (هر دو در تاریخ 30 مردادماه 93)، اعلام کرد که پیشرفت فیزیکی طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس 75 درصد است.

ب- احمد ادیب، مدیرعامل وقت پالایشگاه ستاره خلیج فارس (منصوب وزارت نفت) در مصاحبه با خبرگزاری شانا در تاریخ 13 آبان ماه 94 گفت: « هم اکنون کل پروژه پالایشگاهی ستاره خلیج فارس ٨٥ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، که بیش از ١٥ درصد آن در دولت یازدهم انجام شده است ».

ج- در صفحه 12 گزارش شرکت نفت ستاره خلیج فارس ( PGSOC ) با عنوان «گزارش عملکرد طرح پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس-شهریورماه 95» که توسط بخش برنامه‌ریزی و کنترل پروژه این شرکت تهیه شده، منحنی پیشرفت کل طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس آمده است که نشان می دهد پیشرفت کل این طرح در شهریورماه 92 (پایان دولت دهم) حدود 65 درصد بوده است.

جالب اینجاست که بدانید روزنامه رسمی دولت (ایران) هم چند روز قبل (6 اردیبهشت) اعلام کرده بود که پیشرفت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در زمان روی کارآمدن دولت یازدهم کمتر از 65 درصد بوده است.

عددسازی های مقامات ارشد دولت یازدهم درباره وضعیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در پایان دولت قبل همزمان با بهره برداری از فاز اول این پالایشگاه صرفا ابزاری برای فراموشی کارنامه بسیار ضعیف این دولت در تکمیل این پالایشگاه در کوران انتخابات 96 است. در واقع، بی توجهی مسئولین وزارت نفت دولت روحانی به تکمیل این پالایشگاه، بهره برداری از فاز اول آن را بارها به تعویق انداخت و این در حالی بود که زیان (عدم النفع) هر روز تاخیر در بهره برداری این پالایشگاه حداقل 20 میلیون یورو بود. از سوی دیگر هم این امر باعث شد واردات بنزین در دولت یازدهم بار دیگر رونق بگیرد و با افزایشی 6.5 برابری نسبت به سال پایانی دولت قبل (سال 91) به 12 میلیون لیتر در روز در سال 95 برسد. هزینه واردات بنزین در سال های 92 تا 95 حدود 4 میلیارد دلار تخمین زده می شود.

ارسال نظر: