رحمان‌دوست در گفتگو با «نسیم آتلاین»، مطرح کرد؛

انتقادات به نحوه برگزاری مناظره‌ها در صدا و سیما

کدخبر: 2095842

این نماینده سابق مجلس اظهار داشت: از حقوق افرادی که پیرامون فردی ادعایی را مطرح می‌کنند و آن فرد این ادعا را رد می‌کند این است که افراد مدعی اجازه داشته باشد تصویر یا صوت آن شخصی که یک زمانی مطلبی را گفته و الان تکذیب می‌کند را نشان دهند.

مجتبی رحماندوست نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار « نسیم آنلاین »، در خصوص اولین مناظره انتخاباتی که از صدا‌و‌سیما پخش شده با بیان اینکه از دیدگاه من این مدل برگزاری مناظره آنچنان مطلوب نیست اظهار داشت: این مدل برگزاری مناظره به دلیل محدودیت‌های زیادی که دارد نمی‌تواند آئینه تمام نمایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باشد.

رحماندوست با تاکید براینکه در این روش زمان بسیار محدودی برای پاسخ به سوالات وجود دارد خاطر نشان کرد: برای مثال در بخش آخر مناظره هم به هر کسی می‌گفتند درباره یک مسئله صحبت کن و به دلیل وقت محدود و عدم التزام به سخن گفتن در موضوع امکان مقایسه برای مردم ایجاد نمی‌شد.

وی افزود: طبیعتا هر کسی که در سطوح کاندیداتوری ریاست جمهوری هم نباشد ولی به وی بگویند درباره یک موضوع دو دقیقه صحبت کن، می‌تواند یک چیزی بگوید، لذا با این شرایط زمینه مقایسه‌ای که مردم را به سمت انتخاب اصلح سوق دهد، فراهم نمی‌کرد و بر همین اساس من این مناظره را نه از لحاظ محتوایی و از نظر فرم نپسندیدم و اینکه زمینه مقایسه بین نظریات کاندیداها را برای مردم فراهم نمی‌کرد.

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه "ممکن است در این مناظره‌ها برخی سخنان ناحقی بگویند و با این حال برای طرف مقابل فرصتی برای انتشار صوت و یا ویدئو ماجرا برای مشخص شدن حق وجود ندارد" گفت: تلقی من این بود در زمان برگزاری مناظره‌ها چون امکان دارد افرادی یک ادعاهایی را طرح ‌کنند و طرف مقابل آن را رد کند، برای فردی که مدعی است صوت و یا ویدئوی حرف طرف مقابل را دارد پخش کند.

وی یادآوری کرد: زمانی که در مجلس سوالی از وزیر می پرسیدیم و وزیر می‌گفت چنین صحبتی را در آن مقطع انجام نداده است، چون مدارکش را از قبل تهیه کرده بودیم، در صحن علنی مجلس فیلم وزیر و یا مصاحبه‌اش در جاهای مختلف را از اتاق فرمان پخش می‌کردند و وزیر هم که می‌خواست چنین مطلبی را تکذیب کند با سخنان خودش به شکل مستند و همراه با تصویر مواجه می‌شد.

رحماندوست تاکید کرد: از حقوق افرادی که پیرامون فردی یک ادعایی را می‌کنند و آن فرد این ادعا را رد می‌کند این است که افراد مدعی اجازه داشته باشد یک یا دو دقیقه تصویر یا صوت آن شخصی که یک زمانی مطلبی را گفته و الان تکذیب می‌کند را نشان دهند و تعجب می‌کنم که چگونه کسی مدعی می‌شود قصد دارد تصویر یا صوتی را پخش کند ولی رسانه ملی اجازه نمی‌دهد.

وی افزود: این خلاف حقوق کاندیداهایی است که فردی ادعای آن کاندیدار را تکذیب ‌کند و با وجود اینکه کاندیدا می‌گوید سند دارم و می‌خواهم سندش را پخش کند به وی اجازه داده‌ نشود.

این نماینده سابق مردم تهران در مجلس در خصوص حضور همزمان جهانگیری و روحانی در انتخابات و پیش‌بینی انصراف یکی از آنها در روزهای آتی گفت: من علم الغیب برای پیش بینی‌های آینده ندارم و ولی قاعده این است که اگر دو نفر با گرایش سیاسی همسویی وارد عرصه رقابت انتخاباتی شود چه کمک یکدیگر باشند و چه الف پوشش ب باشد اگر وقتی نظرسنجی می‌کنند آن عنصر پوششی رای بیشتری از آن فرد اصلی بیاورد طبیعی است که آن فردی که زمینه رای آوری بیشتری دارد در صحنه بماند و آن فردی که زمینه رای آوری کمتری دارد از صحنه خارج شود ولو اینکه شخصیت اولا و ارجحی باشد.

وی با بیام اینکه فکر می‌کنم تنها کسی که نمی‌داند روحانی و جهانگیری خط سیاسی واحدی دارند، خواجه حافظ شیرازی است اظهار داشت: یک زمان ممکن است بگویند طبق سنت ریاست جمهوری که رئیس جمهور اول، رئیس جمهور دور دوم هم می‌شود هم فکر وی وارد شده تا کاندیدای پوششی باشد ولی اگر در عمل نظرسنجی‌ها نشان دهد که نفر دوم شانس رای آوری بالاتری دارد به طور طبیعی آنها پوششی را با اصلی جابه‌جا می‌کنند.

ارسال نظر: