اشتباهات عجیب در آماردهی وزارت ورزش و جوانان/ از مردم عذرخواهی کنید

کدخبر: 2095850

به نظر می رسد که وزارتخانه ورزش و جوانان در پاسخ خود دچار دو اشتباه آماری عمدی یا سهوی شده که ضروریست در زمینه برای جلوگیری از نشر آمار غلط، به مردم اطلاع رسانی گردد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ورزش و جوانان طی اطلاعیه ای در پاسخ به اظهارات یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، اعلام کرده است که در سال ١٣٩٥ با تلاش و برنامه ریزی دولت تدبیر و امید، بانک های کشور به یک میلیون و دویست هزار نفر وام 10 میلیون تومانی ازدواج به میزان ١٢ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده اند. این در حالی است که در سال ١٣٩٢ میزان وام ازدواج پرداخت شده تنها ٣٠٠ میلیارد تومان بوده است. این آمار نشان دهنده رشد چهل برابری پرداخت وام ازدواج در دولت یازدهم است.

با این حال به نظر می رسد که این وزارتخانه در پاسخ خود دچار دو اشتباه آماری عمدی یا سهوی شده که ضروریست در زمینه برای جلوگیری از نشر آمار غلط، به مردم اطلاع رسانی گردد.

اشتباه اول اینکه این وزارتخانه اعلام نموده است که بانک های کشور سال گذشته به یک میلیون و دویست هزار وام 10 میلیون تومان ازدواج به میزان 12 هزار میلیارد تومان پرداخت کرده اند. حال آنکه بر اساس نامه شماره 96/3137 بانک مرکزی به مرکز پژوهش های مجلس در تاریخ 9 فروردین سال جاری، تنها 808 هزار و 800 وام 10 میلیون تومانی ازدواج به متقاضیان داده شده است که معادل حدود 8 هزار میلیارد تومان است که آن هم از منابع قرض الحسنه مردم در بانک ها پرداخت شده است.

اشتباه دوم و بزرگتر آنکه این وزارتخانه، میزان وام ازدواج پرداخت شده توسط بانک ها به زوجین در سال 1392 را معادل 300 میلیارد تومان عنوان کرده و بیان نموده است که این مبلغ در سال گذشته 40 برابر شده است. در این زمینه نیز باید گفت که بر اساس گزارش 14096 مرکز پژوهش های مجلس مستند به نامه شماره 93/235174 بانک مرکزی به این مرکز پژوهشی، معادل 902 هزار و 691 وام ازدواج به مبلغ حدود 2 هزار و 778 میلیارد تومان توسط بانک ها اعطا شده است که تفاوت فاحشی با اطلاعیه وزارت ورزش و جوانان دارد.

بنابراین به نظر می رسد به دلیل عجله وزارت ورزش و جوانان برای توجیه بدون منطق دولت و عدم اشراف این وزارتخانه که تاکنون تلاش قابل توجهی برای تسهیل اعطای وام ازدواج جوانان انجام نداده است بر آمار بانکی، این اشتباه بزرگ رخ داده که ضروریست اصلاح گردد و در این زمینه از مردم عذرخواهی شود.

ارسال نظر: