وزیرآموزش و پرورش در نشست خبری :

معلمان و فرهنگیان نقش کلیدی در تعلیم و تربیت نسل آینده کشور دارند

کدخبر: 2095858

وزیرآموزش و پرورش با بیان این که معلمان با سخت کوشی و فعالیت های مضاعف دلسوزانه در امر تعلیم و تربیت مشارکت می کنند گفت: معلمان و فرهنگیان نقش کلیدی در تعلیم و تربیت نسل آینده کشور دارند .

به گزارش « نسیم آنلاین »، پیش از ظهر امروز فخرالدین دانش آشتیانی در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه و برخی معاونین وزارتخانه که به مناسبت هفته‌ی بزرگداشت مقام معلم در ساختمان شهید رجایی در حال برگزاری است، با تبریک اعیاد شعبانیه اظهارکرد: روز و هفته معلم بهانه ای است که باید از شهدای انقلاب به ویژه شهدای دانش آموز فرهنگی که در ایام دفاع مقدس به مسئله ی دفاع از کیان کشور پرداختند، یاد کنیم.

وی با اشاره به سالگرد شهادت استاد مطهری تصریح کرد: این شهید بزرگوار دارای فضائل زیادی بوده است که من در اینجا به یکی از ویژگی های این بزرگوار که شخصیت معلمی ایشان است می پردازم، ایشان مسئله آموزش و پرورش بین معلم و دانش آموز را فرایندی دوطرفه می دانست که درآن دانش آموز باید بتواند نسبت به مسائل آموزشی انتقاد داشته باشد که این موضوع در ارتقای کیفیت آموزش و پرورش بسیار موثر است .

عضو کابینه تدبیر وامید در ابتدای این نشست خبری به رویکردهای برنامه فعالیت خود در دوره تصدی وزارت آموزش و پرورش پرداخت و افزود: آموزش و پرورش به بیان همه مسئولان کشور به ویژه مقام معظم رهبری یک دستگاه سرمایه ای است که مهم ترین وجه برنامه من «واقع گرایی و تحول خواهی» می باشد.

دانش آشتیانی نگاه توسعه ای در آموزش و پرورش را یکی از ویژگی های برنامه خود عنوان کرد و ادامه داد: در تمام نظامات آموزشی دنیا آموزش و پرورش مهم ترین دستگاهی است که می تواند کشور در مسیر توسعه قرار دهد، به دلیل آنکه زیر ساخت نیروی انسانی کارآمد برای توسعه در هر کشوری توسط این نهاد فراهم می شود.

وی افزود: برای تحقق این موضوع در سطح جامعه باید گفتمان سازی توسعه آموزش و پرورش و تبدیل آن به گفتمان ملی با یاری اصحاب رسانه صورت پذیرد که توجه به سرمایه های انسانی کم اهمیت تر از سرمایه های فیزیکی و طبیعی یک کشور نخواهد بود.

وزیرآموزش و پرورش با اشاره به نام گذاری سال 96 با عنوان « اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» خاطر نشان کرد: معتقدم تولید و اشتغال که از دغدغه های اصلی مسئولین کشور است با سرمایه گذاری بلند مدت درآموزش و پرورش تحقق پیدا می کند.

دانش آشتیانی عدم توازن فضای آموزشی میان وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی را از مشکلات کشور خواند و گفت: در آموزش و پرورش 5،13 دانش آموز در 107 هزار مدرسه تحصیل می کنند در صورتی که درآموزش عالی 5 میلیون دانشجو در 2500 واحد دانشگاهی درس می خوانند که با مقایسه این دو عدد درمی یابیم که تراکم دانش آموزی در وزارت آموزش و پرورش بالا و در آموزش عالی بسیار پایین است که باید در این خصوص تدبیری اندیشیده شود.

عضوکابینه تدبیر وامید با اشاره به تحقیقات ملی اظهارکرد: معلمان در مقایسه با اقشار مختلف جامعه جایگاه بسیار ممتازی نزد مردم دارند که این به دلیل نقش مؤثر معلمان در نظام تعلیم وتربیت کشور است.

وی ادامه داد: ارتقای شان، منزلت و معیشت معلمان ازمهمترین برنامه های وزارت آموزش و پرورش در دولت یازدهم است که در همین دولت حقوق فرهنگیان بیش از 100 درصد افزایش یافته است که این نشان از توجه ویژه دولت به امر تعلیم و تربیت دارد.

دانش آشتیانی تصریح کرد: اگر چه این افزایش برای معلمان ناکافی است، اما باید با یک برنامه دقیق و درست نسبت به رفع این دغدغه اهتمام ویژه ای داشته باشیم .

وزیرآموزش و پرورش ارتقای هویت و منزلت معلمان را مهم تر از معیشت عنوان کرد وادامه داد: در دیدارهای سرزده از مدارس ، معلمان عنوان کرده اند که، هویت و منزلت برایشان مهم تر از معیشت است .

وی امنیت فرهنگی را از مهم ترین دستاوردهای دولت یازدهم در آموزش و پرورش خواند و خاطرنشان کرد: با حذف فرهنگ امنیتی، در این دوره شاهد آرامش نسبی در بین فرهنگیان هستیم که در این راستا می توانیم به فضای آزاد ایجاد شده توسط این دولت برای فعالیت صنفی معلمان اشاره کنیم.

عضو کابینه تدبیر و امید ادامه داد: در بازدیدهای سرزده از مدارس، هم معلمان و هم دانش آموزان به راحتی در یک فضای صمیمی می توانند نظرات خود را ارائه کنندکه این فضا رهاورد آموزش وپرورش دولت یازدهم است.

دانش آشتیانی، توجه به تشکل های صنفی را از مهم ترین برنامه های این دوره آموزش و پرورش اعلام کرد و گفت: از اولین روزهای فعالیت در وزارتخانه، جلسات هم اندیشی با تشکل های مختلف معلمان را انجام داده ام که حاصل آن نکات خوبی است که می تواند به ارتقای فعالیت های آموزش وپرورش کمک کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه، گزینش باید در جهت احراز صلاحیت های حرفه ای معلمان باشد، خاطرنشان کرد: باید کاری انجام دهیم که نگاه گزینش گران از حالت « سلیقه ای و سلبی » به « رویکردهای حرفه ای معلمی»، تغییر پیدا کند به طوری که این گزینش بتواند سواد تخصصی فردی را که می خواهد در کلاس تدریس کند، بسنجد.

عضوکابینه تدبیر و امید با بیان این که، حراست در آموزش وپرورش به معنای نگاهبانی است، خاطرنشان کرد: کارکنان مرکز حراست باید درکنار فرهنگیان به گونه ای فعالیت کنند که به آن ها در زمینه مخاطرات موجود، هشدارها و آگاهی های لازم را بدهد به طوری که این فعالیت به صمیمیت بیشتر با معلمان بیانجامد .

وی با اشاره به نظام ارزشیابی معلمان، گفت: با توجه به اینکه نوع فعالیت معلمان با کارکنان ادارات متفاوت است، باید شیوه ارزشیابی آن ها نیز از کارکنان اداری جدا شود، به همین دلیل در دستورالعمل جدید این ارزشیابی تغییر پیدا کردو شرایط آن به گونه ای شد که به شأن و منزلت معلمان ، خدشه ای وارد نشود.

وزیر آموزش وپرورش افزود: در کنار این مباحث آموزش وپرورش به حقوق دانش آموزان نیز پرداخته است، ‌به گونه ای که در حقوق شهروندی که توسط رئیس جمهور به تمام دستگاه ها ابلاغ شده است، حیطه های دانش آموزی، معلمی و کارمندی تفکیک شده و امیدواریم که این شرایط بتواند به ارتقای کیفیت آموزش وپرورش در دانش آموزان کمک کند.

دانش آشتیانی مدرسه را رکن اصلی نظام تعلیم و تربیت و مدرسه محوری را از رویکردهای آموزش وپرورش دولت یازدهم عنوان کرد و گفت: تمام برنامه ها و فعالیت های آموزش و پرورش باید در مدرسه انجام شود، به همین دلیل مدارس از جهت تصمیمات اجرایی متکی به نظرات مدیر، معاونین، معلمین، دانش آموزان و اولیای آنان خواهد بود و فقط در رویکردهای کلان و حاکمیتی از ستاد تبعیت می کند.

ارسال نظر: