در کنفرانس دوحه مطرح شد

واکنش خالد مشعل به اعتراضات: سند جدید حماس، رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد

کدخبر: 2095933

رئیس دفتر سیاسی حماس با بیان اینکه حماس شکل گیری کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را تایید می‌کند، تاکید کرد: سند جدید حماس، رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، رئیس دفتر سیاسی حماس در کنفرانسی مطبوعاتی در دوحه با هدف ابلاغ سند سیاسی جدید جنبش حماس موسوم به اصول و سیاست های کلی حماس گفت: ما در پی جنگ نیستیم بلکه هدف ما رسیدن به آزادی و رهایی از اشغالگری و شهرک سازی است.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر؛ خالد مشعل در آغاز سخنانش ضمن خیر مقدم به روسای احزاب و گروههای مختلف فلسطینی گفت: ابلاغ سیاست های کلی حماس با اعتصاب اسرای ما در زندان های اشغاگران همزمان شده است. اعتصابی که به نوعی حماسه ای بزرگ و بخشی از مبارزه مداوم مردم فلسطین برای رسیدن به آزادی و کرامت است. در نتیجه ضمن اعلام همبستگی و حمایت از این اسرا، از مردم فلسطین و دیگر امت های آزاداندیش جهان می خواهم با استفاده از همه امکانات، فشارها بر اشغالگران صهیونیستی را افزایش دهند تا آزادی اسرا محقق شود. اسرا خواسته های حداقل و مشروع دارند، آزادی اسرا موضوعی است که اتفاق خواهد افتاد، مقاومت فلسطین و در صدر آنها گردان عزالدین قسام این آزادی را برای اسرا محقق خواهد ساخت.

وی ادامه داد: مشکلات مردم ما در نوار غزه روز به روز بیشتر می شود، این مشکلات ما را نگران می کند اما با اعتماد به خداوند می گویم این ظلم و این مشکلات به پایان خواهد رسید. پس از اعتماد به خدا، اعتماد ما به ملت بزرگ فلسطین به ویژه اهالی غزه است که عادت کرده اند با صبر و استقامت و حتی با جنگ هایی که اشغالگران علیه آنان در این سالها تحمیل کرده اند، حماسه ساز و قهرمان باشند. ما در پی جنگ نبوده و نیستیم بلکه در اندیشه آزادی و رهایی از اشغالگری و شهرک سازی هستیم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، رئیس دفتر سیاسی حماس گفت: دلیل برگزاری این کنفرانس روشن است در نتیجه، من برای ورود به موضوع اصلی به عناوین آن اشاره می کنم.

1- این سند از کجا آمده است و اصل سند در چه مسیر و راهی قراردارد؟

- با توجه به دعوتنامه هایی که برای شما رسید، پی بردید که این کنفرانس برای ابلاغ سند اصول و سیاست های کلی جنبش حماس است.

وی افزود حماس شکل گیری کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال هزار و نهصد و شصت و هفت را تایید می کند.

رئیس دفتر سیاسی حماس در کنفرانس دوحه گفت تمامی حقوق متعلق به مسجد الاقصی برای مردم فلسطین و امت اسلامی است و اشغالگران هیچ حقی در این زمینه ندارند.

خالد مشعل ادامه داد، حماس سیاست نرم و روی گشاده را در پیش گرفته است بدون آنکه به حقوق مردم فلسطین و اصول مورد اعتقادش خدشه وارد کند.

خالد مشعل افزود طرح صهیونیستی، طرحی نژاد پرستانه و کینه توزانه است و اسرائیل ابزاری برای اجرای طرح صهیونیستی به شمار می آید.

این سند می افزاید، حماس مشروعیت رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی شناسد و همه اقدامات این رژیم در سرزمین فلسطین را باطل و بیهوده می داند.

وی در ادامه گفت: طرح صهیونیستی که بر اساس اظهاراتی باطل شکل گرفته است، بر فلسطین چیره شده است.

خالد مشعل افزود: حماس تلاش ها برای اسکان دادن آوارگان فلسطینی در خارج از فلسطین و ایجاد وطن جایگزین برای این آوارگان را مردود می داند.

رئیس دفتر سیاسی حماس گفت: سند سیاسی حماس دارای چهل و دو ماده است، در این سند فلسطین، در نقطه نقطه خاکش وطن مردم فلسطین خوانده شده و آمده است، شکل گیری رژیم اشغالگر صهیونیستی در خاک فلسطین موجب نمی شود تا حقوق مردم فلسطین در سرزمینشان ملغی شود. فلسطین سرزمین عربی و اسلامی و سرزمین مبارک و مقدس است و جایگاه خاصی در قلوب اعراب و مسلمان دارد.

قدس که بیشترین موضوع درگیری هاست، پایتخت فلسطین است و همه مقدسات اسلامی و مسیحی موجود در آن از حقوق ثابت مردم فلسطین، امت عرب و اسلام است و از هیچ یک از این حقوق کوتاه نخواهیم آمد، هرگونه تدبیر اشغالگران در قدس بی اساس و باطل است. مسجد الاقصی از حقوق خالص امت اسلام است و اشغالگران هیچ حقی در آن ندارند.

وی افزود سند مذکور به حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمینشان و به مناطقی که از آن رانده شده اند چه در اراضی اشغالی سال چهل و هشت یا اراضی اشغالی سال شصت و هفت تصریح دارد و حق بازگشت را حق طبیعی افراد و گروهها می داند که از طرف هیچ فرد یا گروهی، چه در داخل فلسطین یاخارج آن، قابل تصرف نیست.

بر اساس این سند حماس تمامی تلاش ها برای پایان دادن به موضوع آوارگان از جمله اسکان دادن آنان در مناطق دیگر یا ایجاد کشور جایگزین برای آنان را رد می کند، در بند چهاردهم سند طرح صهیونیستی طرحی نژادپرستانه، کینه توزانه ، اشغالگرانه و توسعه طلبانه خوانده شد و در بند پانزده آمده است این طرح، دشمنی با امت عرب و اسلام است و خطری واقعی برای جهان عرب و اسلام و امنیت آنان به شمار می آید و حتی خطری برای صلح و امنیت جهانی و به طور کلی خطری برای جامعه بشری است.

خالد مشعل گفت: همچنین در این سند آمده است، مشروعیت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته نمی شود و حقوق ملت ها با گذشت زمان از بین نمی رود. حماس همانگونه که پیش از این پیمان اسلو را رد کرده بود تمامی توافقات، تفاهمات و طرح ها برای سازش و کوتاه آمدن از حقوق مردم فلسطین را رد می کند. حماس ایمان دارد ظلم به مردم فلسطین، تجاوز به سرزمین فلسطین و آواره کردن مردم این سرزمین از مباحثی است که نمی توان نامشان را سلامت و امنیت گذاشت.

همچنین حماس بر اساس این سند هرگونه مقاومت در برابر اشغالگران را حق قانونی می داند که هم ادیان آسمانی و هم قوانین بین الملل بدان معتقدند و یکی از انواع مقاومت، مقاومت مسلحانه است. حماس هرگونه تلاش برای ضربه زدن به مقاومت و سلاح مقاومت را رد می کند.

بر اساس این سند حماس، جنبش آزادیبخش و مقاومت ملی فلسطینی- اسلامی است که مرجعیتش در روند حرکت و اهداف، اسلام است. مردم فلسطین نیز از هر طیف دینی و سیاسی، چه در داخل یا خارج فلسطین، امت واحده اند و ما بخشی از این مردم به شمار می آییم. سند در ماده هیجدهم خود اشاره می کند حماس، اسلام را دین فراگیر در تمامی جوانب زندگی و دینی میانه رو و دین امنیت و تسامح می داند که در سایه آن اتباع دیگر دیانات در فلسطین در امن و امان زندگی می کنند و فلسطین بر این اساس همواره الگویی از تسامح و تساهل بوده است.

در بند نوزدهم آمده است، حماس پیام اسلام را استقرار ارزش ها، عدالت، آزادی و کرامت و مخالفت با هر نوع ظلم و ظالم می داند و تفاوتی نیست که ظالم از چه کشور، چه دین، چه نژاد یا چه جنسی باشد. اسلام علیه با هر نوع تندروی، خشونت دینی، نژادی و قومی مخالف است. به موجب این سند حماس تاکید دارد ، مقابله با طرح صهیونیستی مقابله با پیروان دین یهود نیست.

حماس هیچگاه با یهودیان به خاطر دینشان مقابله نمی کند بلکه نبردش با صهیونیست های اشغالگر و متجاوز است و این سرکردگان رژیم اشغالگر هستند که از شعار یهودی بودن و دین یهود سوء استفاده می کنند و رژیم غاصب خود را به یهودیت پیوند می زنند.

در بند هفدهم سند آمده است، حماس دشمنی با هر انسان و سعی در تضییع حقوق هر انسان با تمسک به تعصبات دینی، مذهبی و قومی را رد می کند و مشکلاتی چون دشمنی با یهود را مشکلاتی می داند که ریشه در تاریخ اروپا دارد و به تاریخ اعراب و مسلمانان بی ارتباط است.

بند دیگر متعلق به مرزهای سال هزار و نهصد و شصت و هفت است، من این بند را(بند بیستم) به طور کامل قرائت می کنم« از هیچ بخشی از فلسطین فروگذار نمی کنیم، و تفاوتی نیست که در این مسیر اسباب، شرایط و فشارها چه باشد یا اشغالگری تا کی ادامه یابد. حماس هرگونه تلاش برای جایگزین کردن هر گونه آزادی سرزمین به جای آزادی کامل فلسطین را رد می کند، بر این اساس اظهار می دارد شکل گیری کشور مستقل فلسطین، با حاکمیت کامل و به پایتختی قدس در مرزهای چهارم ژوئن هزار و نهصد و شصت و هفت، با لحاظ کردن شرایطی چون بازگشت آوارگان به خانه و کاشانه ای که از آن رانده شده اند، یک توافق ملی مشترک در فلسطین است و این ایده حماس هیچگاه به معنی به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی نیست.»

این موضوعی توافقی، ملی و مشترک در فلسطین است و در این زمینه حاضریم با گروههای داخلی، با کشورهای عربی و اسلامی و دیگران همکاری کنیم. در بند بیست و هشتم که به اوضاع داخلی فلسطین مرتبط است، آمده است، حماس بر اساس اعتقاد به تکثر گرایی، دموکراسی، شراکت ملی، پذیرش دیگران و اعتقاد به گفتگو، به روابط با گروههای داخلی معتقد است.

در بند بیست و نهم نیز آمده است سازمان آزادیبخش فلسطین چارچوبی ملی برای مردم فلسطین در داخل و خارج فلسطین است و باید از این سازمان محافظت کرد چنانچه ضرورت دارد در پی توسعه و بازسازی آن بر اساس اصول دموگراتیک باشیم تا مشارکت همگان در آن فراهم شود.

در بند سی ام تاکید شد باید نهادها و ادارات داخلی فلسطین بر اساس اصول درست دموکراسی و در راس آنها برگزاری انتخابات آزاد و شفاف و بر اساس اصل شراکت ملی پویا شوند. در بند سی و یکم تصریح شد که حماس معتقد است نقش تشکیلات خودگران باید خدمت به مردم فلسطین، حمایت از امنیت، حقوق و طرح های ملی باشد. سی و دومین بند نیز اشاره داردکه حماس بر استقلال در تصمیم گیری ملی و عدم وابستگی به طرف های خارجی تاکید دارد.

اسامه القواسمی سخنگوی جنبش فتح در فلسطین اظهار داشت، سند جدید حماس با مواضع سازمان آزادیبخش فلسطین در سال هزار و نهصد و هشتاد و هشت منطبق است.

ارسال نظر: