«نسیم آنلاین» از نظرات کارشناسان درباره پیامدهای انتخاب روحانی در ۲۹ اردیبهشت گزارش می‌دهد:

تکرار روحانی، تکرار ناکارآمدی

کدخبر: 2095951

دوره چهار ساله دولت یازدهم تا چند هفته آینده و با انتخابات دور دوازدهم ریاست جمهوری به پایان می رسد اما بررسی ها حاکی از آن است که دولت آقای روحانی نتوانسته در عرصه های مختلف به ویژه در حوزه اقتصادی عملکرد قابل قبولی ارائه کند و این گویای این واقعیت است که تکرار تجربه روحانی، وضعیت موجود را تغییری نخواهد داد.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »::‌ شاید با آغاز دولت یازدهم آن هم با عنوان دولت تدبیر و امید خیلی ها گمان می کردند که دولت، تدبیر های سازنده ای به ویژه در عرصه اقتصادی که جزو مهمترین دغدغه های مردم است به کار خواهد بست اما بررسی کارنامه چهار ساله دولت نشان می دهد که نتوانسته‌اند عملکرد موثر، پویا و خردمندانه‌ای را به وسیله ظرفیت‌های خوب اقتصادی و منابع انسانی ذی ‌قیمتی که کشور دارد از خود بروز دهند.

به گفته ساسان شاه ویسی اقتصاددان و استاد دانشگاه «چهار سال گذشت تا دولت یازدهم متوجه شود باید به مسئولیت‌های خود و دغدغه عموم مردم و شهروندان عمل کند، سه سال اول، دولت خود را درگیر مسائلی کرد که باعث شد ضمن اینکه از سیاست‌ها و مطالبات مردم و نظام فاصله پیدا کند در عین حال خروجی بسیار کم ‌رنگی را در حوزه‌های مختلف و مشخصا در حوزه اقتصاد، فرهنگ و علم و فناوری از خود به جای بگذارد.»

به اعتقاد وی « اقدامات چند ماهه اخیر دولت در آمارسازی، بازی کردن با آمار و نپرداختن یا پوشاندن علمکرد‌های معیوب و ناقص دستمایه فضاهای انتخاباتی است که نمی‌تواند خروجی موثری را بدهد.»

با این حال آقای روحانی برای بار دوم و به منظور تصدی مجدد پست ریاست جمهوری کاندید شده است اما به نظر می رسد تکرار تجربه چهار ساله ریاست جمهوری آقای روحانی باز هم وضعیت کنونی به ویژه بحران های اقتصادی و مدیریتی را تغییری نخواهد داد یا به عبارتی نباید فردایی بهتر از دیروز انتظار داشت اگر فردا بدتر از امروز نباشد!

سرپوش گذاشتن بر آمارها برای تکراری دوباره

چنانچه شاه ویسی می گوید: «دولت عمدتا هر صحبتی درباره ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی با کیفیت، پایداری در نرخ تورم و قابلیت ‌مند کردن ساز و کار اقتصادی مبتنی ‌بر بانک و غیره را به زمان‌های دور و بعید محول می‌کند و مدعی است که اگر یک دوره دیگر هم باشد خواهد توانست اتفاقات بزرگی را رقم بزند. اما چه بسا این وعده‌های دقیقه نودی دولت یازدهم، گریبانگیر دولت آینده خواهند شد.»

جدای از مباحث اقتصادی که با عملکرد نا مناسب دولت یازدهم دچار بحران های اساسی از جمله افزایش تورم و رکود، کاهش تولید داخلی و افزایش واردات و تعطیلی واحد های تولیدی داخلی و در نهایت افزایش بیکاری و کاهش اشتغال شده است؛ دولت یازدهم در عرصه های دیگر همچون عرصه سیاست هم موفق عمل نکرده است چنانچه نتیجه بی وقفه مذاکرات چند ساله دولت یازدهم به منظور رفع تحریم ها نتیجه ای جز برجام نافرجام و تعطیلی صنعت هسته ای و بیکاری متخصصان کشور را در بر نداشته است. همچنین سبب دخالت آمریکایی ها در تولید موشک های باستیک و تمدید تحریم ها شد.

عملکرد های نا موفق دولت یازدهم که در برخی عرصه ها پر رنگ تر و تاثیر گذار تر بوده و نشان می دهد تکرار آقای روحانی بیهوده است چرا که تازه پس از سه سال و نیم دولت یازدهم به یاد برخی از وعده های خود در انتخابات سال 92 افتاده و از حقوق شهروندی رونمایی می کند و طرح هایی را افتتاح می کند که شاید قبلا افتتاح شده اند و باز وعده هایی می دهد که اگر تکرار شوم چه ها می کنم! غافل از آنکه « آزموده را آزمودن خطاست.»

وعده هایی که محقق نشد!

سیدهادی سیدافقهی در گفتگو با نسیم با بیان اینکه بازگشت مجدد آقای روحانی به پاستور و تصدی مجدد پست ریاست جمهوری ممکن است مسائل منفی و حادی به دنبال داشته باشد، می گوید: وعده هایی که آقای روحانی حداقل در بعد اقتصادی در سال 92 و پس از آن بیان می کرد، محقق نشد.

وی به وعده های رئیس جمهور مبنی بر اینکه با توافق هسته ای، تحریم ها یکجا برداشته می شود اشاره می کند و ادامه می دهد: آقای روحانی حالا حرف های خود را نقض می کند و می گوید که وعده حل مشکلات با برجام را نداده و مشکلات با اندیشه و تعقل حل خواهد شد.

این کارشناس مسائل سیاسی به وعده های رئیس جمهور در حوزه سیاست خارجی هم اشاره می کند و می گوید: با اینکه پس از تصویب برجام برخی ارتباط ها و گشایش هایی به صورت سمبلیک و محدود با کشورهای اروپایی صورت گرفت، اما به دلیل فشارهای اقتصادی و سیاسی امریکا و لابی صهیونیست ها باعث شد تا دیگر کشورها وارد تعامل اقتصادی با ایران نشوند و در نهایت در این زمینه سودی عاید کشور ما نشد.

وی بیان می کند: آقای روحانی قول داد که حیثیت را به گذرنامه ایرانی برگرداند اما دیدیم که امریکایی ها حتی حاضر نشدند نماینده دولت را به کشور خود راه دهد چون در لیست تحریم ها بود.

سیدافقهی می گوید: حال نگرانی جدی این است که آیا آقای روحانی باز هم قرار است با همین کابینه و همین شیوه ها دور دوم ریاست جمهوری خود را اداره کند؟

ناکار آمدی در تحقق اقتصاد مقاومتی

وی ادامه می دهد: دولتمردان دولت یازدهم نشان دادند که رویکرد سیاسی واقتصادی خوبی ندارند. مثلا در سال های گذشته بحث اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل مطرح بود اما هنوز گام جدی از سوی این دولت، مشاهده نشده است.

کارشناسان سیاسی و اقتصادی بر این باورند که تکرار دولتی که ناکارآمدیش اثبات شده جز نابودی و ادامه بحران های اقتصادی چیز دیگری عاید ملت نمی کند.

چنانچه حجت الله عبدالملکی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) هم در گفتگو با « نسیم آنلاین » به آیه 16 سوره إسراء مبنی بر اینکه خداوند جامعه ای را نابود می کند که «مترفین» در آن حاکمیت یافته باشند، اشاره می کند و می گوید: در هر جامعه ای یک درصد مسرف وجود دارد که در آیات و روایات و همچنین سیره تاریخی امام خمینی(ره) به آن اشاره شده است.

وی ادامه می دهد: این یک درصد همیشه تلاش می کنند تا حاکمیت را در دست داشته باشند و حتی اگر به این خواسته خود نرسند، بازهم صرفا به دنبال تأمین منافع خود هستند.

عبدالملکی با بیان اینکه این یک درصد، 99 درصد دیگر جامعه را تاراج می کنند، ادامه می دهد: اکنون آقای روحانی و دولت یازدهم مصداق بارز یک درصد مسرف جامعه هستند و اگر این یک درصد برای چهار سال دیگر هم دولت را در دست داشته باشند، چهار سال دیگر این یک درصد می توانند 99درصد جامعه را به استضعاف بکشانند.

وی با بیان اینکه سیاست های اقتصادی دولتی که نمایندگی طبقه مسرف جامعه را دارد، حرکت در راستای منافع این مسرفان است، می افزاید: این افراد برای تأمین منافع خود هیچ خط قرمزی را برنمی تابند.

عبدالملکی ادامه می دهد: براساس آیات قرآن وقتی در جامعه ای این افراد حاکم شوند، خداوند نابودی آن جامعه را سرعت می دهد و اگر این روند در کشور ما ادامه پیدا کند، ما هم آهسته آهسته به سمت هلاکت خواهیم رفت.

ارسال نظر: