ظریف در پایان سفر شش ساعته به اسلام آباد اعلام کرد

ایجاد خط تماس مستقیم بین فرماندهان نظامی ایران و پاکستان/ برگزاری کمیسیون مشترک امنیتی به زودی

کدخبر: 2096155

وزیر خارجه کشورمان در پایان سفرش به اسلام‌آباد گفت: درباره ایجاد خط تماس مستقیم بین فرماندهان نظامی ایران و پاکستان و فرماندهان عملیاتی در منطقه و برگزاری کمیسیون مشترک امنیتی بین دو کشور در آینده نزدیک توافق شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان امروز (چهارشنبه) در پایان سفر یک روزه‌اش به اسلام‌آباد گفت: بعد از حادثه دردناک شهادت مرزبانان غیور به دست تروریست‌ها، تماس‌های زیادی با مقامات پاکستانی انجام شد به ویژه نامه‌ای که رئیس جمهور کشورمان به نخست‌وزیر پاکستان ارسال کرد و این سفر که به همراه یک هیأت عالی‌رتبه سیاسی، نظامی و امنیتی به پاکستان انجام شد برای پیگیری تماس‌های قبلی به ویژه نامه رئیس جمهور بود.

وی افزود:‌ در یک سفر شش ساعته توانستیم با وزیر کشور، رئیس مجلس، نخست‌وزیر، مشاور امنیت ملی و فرمانده ارتش پاکستان ملاقات کنیم و در همه این ملاقات‌ها طرف پاکستانی مراتب انزجار و محکومیت این اقدامات را اعلام کرد، ولی مهمتر از آن توانستیم به یک رشته اقدامات عملی دسترسی پیدا کنیم.

* افزایش تعداد نیروهای ارتش پاکستان در مرز مشترک ظرف چند هفته آینده وزیر خارجه اضافه کرد: یکی از خواست‌های ما از دولت پاکستان همواره این بوده که تمام هزینه برای حفظ مرز ایران و پاکستان توسط ایران صورت می‌گیرد و خواستار این بودیم برادران پاکستانی در این مرز حضور جدی‌تری داشته باشند تا بتوانند با این شرارت‌ها مقابله کنند. ظریف افزود: فرمانده ارتش پاکستان امروز قول داد که ظرف چند هفته آینده حضور نیروهای پاکستانی و نیروهای ارتش پاکستان در مناطق مرزی ایران و پاکستان را افزایش خواهد داد تا به سهم خودشان، دولت پاکستان و ارتش این کشور نیز مقابله کنند.

*برگزاری کمیسیون مشترک امنیتی به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: همچنین با نخست‌وزیر و مسئولان نظامی و سیاسی پاکستان توافق کردیم برای برگزاری کمیسیون مشترک امنیتی که توافق کرده بودیم متشکل از مقامات سیاسی، انتظامی و نظامی دو کشور تشکیل شود که به زودی این کمیسیون تشکیل ‌خواهد شد و برای اقدامات فوری‌تر تصمیم‌گیری خواهند کرد.

*ایجاد خط تماس مستقیم بین فرماندهان نظامی 2 کشور وی افزود: همچنین درباره ایجاد خط تماس مستقیم بین فرماندهان نظامی دو کشور و همینطور فرماندهان عملیاتی در منطقه توافق کردیم. همچنین توافق شد تماس‌های مستمرتر مرزبانی‌های دو کشور انجام شود.

ظریف ادامه داد: در حال حاضر که من با شما گفت‌وگو می‌کنم نیز فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی ایرانی با مسئولان عملیاتی پاکستانی جلسه‌ای دارند که درباره همکاری‌های عملیاتی علیه تروریست‌ها صحبت‌هایی می‌کنند. وزیر خارجه گفت: درباره اقدامات متفاوتی که می‌توانیم به صورت مشترک علیه اشرار و تروریست‌ها و قاچاقچیان مواد مخدر و قاچاقچیان انسان که متاسفانه از این منطقه برای اقدامات خطرناکشان استفاده می‌کنند و همکاری‌هایی که می‌توانیم در این حوزه صورت بدهیم نیز صحبت کردیم و تصمیم گیری‌های خوبی شد. نخست‌وزیر پاکستان به مشاورانش دستور دادند که این اقدامات را ظرف یکی دو هفته آینده دنبال کنند و انشاءالله شاهد اقدام موثری باشیم.

* قول مسئولان پاکستان برای تلاش به منظور آزادی مرزبان ایرانی رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: ‌اقدامی که رخ داد به هیچ وجه قابل توجیه نیست و دولت پاکستان کاملا اعتقاد دارد که این اقدام یک اقدام بسیار خطرناک است و این گروه‌هایی هستند که نه تنها علیه مردم و امنیت ایران اقدام می‌کنند بلکه علیه امنیت و مردم پاکستان نیز اقدام می‌کنند و اینها دشمنان همه مردم منطقه، پاکستان و ایران هستند. وی افزود: ایران و پاکستان اجازه نخواهند داد که کسانی که مایلند با استفاده از ترور، خشونت و افراط روابط ایران و پاکستان را زیر سوال ببرند چنین موفقیتی را به دست آورند. ظریف خاطرنشان کرد: هم از نخست‌وزیر و هم فرمانده ارتش پاکستان تقاضا کردیم که تمامی تلاش‌های خودشان را برای آزادی مرزبان دلیر ما که در اسارت گروه‌های تروریستی است انجام دهند و آنها هم قول دادند که از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد و اطلاعات لازم در اختیار دولت پاکستان قرار دارد و انشاءالله اقدام خواهند کرد.

ارسال نظر: