خط آهن قزوین - رشت با تاخیر در تابستان افتتاح می شود

کدخبر: 2096192

خیرالله خادمی افزود: طول خط آهن قزوین به رشت ۱۶۴ کیلومتراست و از رشت یک مسیر ۴۱ کیلومتر به بندر انزلی و یک مسیر ۱۷۰ کیلومتری به آستارا در دست اقدام قرار گرفته است.

به گزارش « نسیم آنلاین »معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور روز پنجشنبه پیش بینی کرد خط آهن قزوین به رشت تا تابستان سال جاری به بهره برداری برسد.

خیرالله خادمی همزمان با بازدید وزیر راه و شهرسازی از مسیر ریلی قزوین به رشت در جمع خبرنگاران افزود: اکنون 63 کیلومتر از مسیر ریلی قزوین تا رشت در حال ریل گذاری است و روزانه به طور متوسط بیش از یک کیلومتر در این مسیر ریل گذاری می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مسیر خط آهن قزوین به رشت یکی از منحصر به فرد ترین طرح های ریلی کشور به طول 164 کیلومتر است، گفت: 25 کیلومتر از این مسیر را تونل تشکیل می دهد و 50 پل بزرگ نیز در این مسیر ریلی احداث شده و بزرگترین پل خط آهن کشور نیز در این مسیر قرار دارد.

خادمی اظهار داشت: قرار گرفتن این مسیر در محور کریدور شمال - جنوب و اتصال بندر انزلی به خلیج فارس از مهم ترین ویژگی های این خط آهن است و علاوه بر ترانزیتی بودن این مسیر، این خط آهن یک مسیر توریستی و یکی از زیباترین مسیرهای ریلی کشور است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه انتظار داریم تا تابستان امسال خط آهن قزوین - رشت به بهره برداری برسد، گفت: این مسیر ریلی برای حمل سالیانه 90 میلیون تن بار و سه میلیون تن مسافر طراحی و احداث شده و تمام مراحل آن نیز توسط متخصصان ایرانی در حال اجرا است.

وی ادامه داد: اتصال پنج استان کشور به شبکه ریلی مهم ترین اولویت دولت یازدهم برای توسعه شبکه ریلی است و اکنون در حال احداث سه هزار و 500 کیلومتر خط آهن در کشور هستیم.

خادمی گفت: برای اتصال مرکز پنج استان ما نیازمند 837 کیلومتر ریل گذاری هستیم که تاکنون 500 کیلومتر آن انجام شده و 337 کیلومتر آن باقی مانده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: اکنون به طور متوسط برای اتصال این پنج استان روزانه پنج کیلومتر ریل گذاری می شود و ما امیداریم که تا 80 روز آینده همه این طرح ها به اتمام برسد.

خادمی بیان داشت: خوشبختانه در تامین ریل مورد نیاز هیچ مشکلی نداریم و اکنون ریل مورد نیاز شبکه ریلی در دست اجرای کشور تامین شده و هر وقت تولید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان به وضعیت انبوه رسید، شرکت ساخت و راه آهن آمادگی دارند تمامی تولید این کارخانه را خریداری کنند.

وی افزود: طول خط آهن قزوین به رشت 164 کیلومتراست و از رشت یک مسیر 41 کیلومتر به بندر انزلی و یک مسیر 170 کیلومتری به آستارا در دست اقدام قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: پیش بینی می شود برای حداث خط آهن رشت به آستارا بیش از سه هزار میلیارد تومان هزینه شود که ما دنبال آن هستیم که این میزان سرمایه گذاری را از محل فاینانس چینی ها و برخی از شرکت های سرمایه گذاری تامین کنیم، ضمن اینکه جمهوری آذربایجان پیشنهاد داده است 500 میلیون دلار در این مسیر سرمایه گذاری کند.

ارسال نظر: