در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو عنوان شد:

زمان پایان آواربرداری در معدن آزادشهر مشخص نیست

کدخبر: 2096461

معاون عمرانی استاندار گلستان گفت: آواربرداری در معدن زغال سنگ آزادشهر همچنان ادامه دارد اما زمان پایان این عملیات مشخص نیست.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مروتی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: از مجموع 35 کارگری که در زمان حادثه در معدن حضور داشتند پیکرهای 22 نفر پیدا و از زیر آوار خارج شده است.

وی گفت: تلاش برای رسیدن به 13 معدنچی دیگر همچنان ادامه دارد.

معاون عمرانی استاندار گلستان افزود: این معدن از جمله معادنی است که به روش سنتی از آن بهره برداری می شده و لذا روش آواربرداری از آن هم سنتی است.

وی گفت: اولین آوار در عمق 1035 متری معدن بوجود آمد.

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی هم در این برنامه گفت: باید بدانیم که پیمانکاری معادن را به کدام بخش خصوصی واگذار می کنیم تا به هنگام بهره برداری از معادن از حقوق کارگران نزند.

علیرضا ابراهیمی با بیان اینکه معدن آزادشهر پیش از سانحه وضعیت مناسبی نداشت افزود: اگر برای حادثه ای که در این معدن اتفاق افتاد وزیری استعفاء می داد کار سختی نکرده بود.

وی درباره مشکلات کارگران معدن آزادشهر گفت: کارگران این معدن کلاه ایمنی شان را هم خودشان باید می خریدند و هیچ حقی برای اعتراض نداشتند و پنج نفری که پارسال برای دریافت حقوقشان اعتراض کرده بودند اخراج شدند.

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس افزود: معدن آزادشهر دستگاه هواساز و خروجی مناسب نداشت و کپسول اکسیژن کارگران هم قدیمی بود.

ابراهیمی گفت: چرا درآمد معدن زغال سنگ آزادشهر باید به حساب ذوب آهن اصفهان واریز شود؛ آیا این شرکت در این شرایط پاسخگوی درد کارگران و خانواده‌هایشان است؟!

وی افزود: خواسته مردم آزادشهر آن است که کارگرانی که در این معدن جان باختند شهید محسوب کنند و کمیته حقیقت یاب هم با دقت به وظایفش عمل کند و در نهایت با خاطیان در هر سطحی که هستند برخورد قانونی شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: از سال 92 ارزیابی ریسک معادن کشور به صورت دوره ای انجام می شود.

جعفر سرقینی افزود: اگر در معدن آزادشهر این سانحه رخ نمی داد یک ماه دیگر این معدن بار دیگر مورد بازرسی قرار می گرفت.

وی گفت: در آخرین بازرسی صورت گرفته، این معدن از یکصد نمره 68 نمره گرفته بود و به همین خاطر جزو معادن کم ریسک به شمار می رفت.

سرقینی با بیان اینکه نباید در قضاوت ها عجله کرد افزود: این معدن تهویه داشته و اینکه تجهیزات آن قدیمی بوده نمی تواند دلیل سانحه در آن باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: برخی دستگاه های موجود در معادن کشور 25 سال عمر دارند و همچنان از آنها استفاده می شود.

وی گفت: لایه های زغال سنگ در معدن آزادشهر 60 سانتیمتری است در حالی که در برخی معادن در جهان این لایحه ها سه تا چهار متر است و به همین خاطر امکان استفاده از ماشین آلات در معدن آزادشهر نبود.

سرقینی تصریح کرد: همه کارگران معدن آزادشهر از جمله تمامی کارگرانی که در زمان سانحه در این معدن مشغول به کار بودند بیمه هستند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: برخی کارگران معدن آزادشهر می گفتند بیمه شان تنها چند ماه در سال رد می شده و برخی دیگر هم اعلام کردند که بیمه آنها را به عنوان آرایشگر به تأمین اجتماعی رد می کردند.

رمضانعلی سبحانی فر افزود: 22 معدنچی که پیکرهاشان بدست آمده همگی در لیست بیمه اسفند 95 معدن آزادشهر هستند و به زودی مقرریشان برقرار می شود.

وی گفت: اگر برای کارگری در این معدن حتی یک روز هم بیمه رد شده باشد مقرری اش برقرار خواهد شد.

مدیرکل دفتر بهداشت و ایمنی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در این برنامه گفت: برای پیشگیری از این قبیل حوادث نیازمند برنامه های دقیقتر کنترلی هستیم.

رسول یاراحمدی افزود: سیستم هوارسانی برای معدن آزادشهر وجود داشته و استانداردهای مختلف این معدن زیر نظر شرکت های متخصص درنظر گرفته شده بود.

وی با بیان اینکه کار در معدن زغال سنگ از جمله کارهای پر خطر است گفت: 80 معدن فعال زغال سنگ مشابه معدن آزادشهر در کشور وجود دارد.

یاراحمدی افزود: بازسازی و نوسازی معدن آزادشهر و رسیدن به سطح ایمنی مناسب برای آغاز بهره برداری مجدد از آن سه تا شش ماه زمان می برد.

معاون معدنی خانه صنعت، معدن ایران هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: به علت اینکه لایه های معدن آزادشهر ریزشی بوده امکان بهره برداری در آن به روش کاملاً مکانیزه وجود نداشت.

بیژن پناهی زاده افزود: مسئولان ایمنی باید به طور 24 ساعته در محل معادن حضور داشته باشند.

ارسال نظر: