وزیر آموزش و پرورش:

فرهنگیان با حضور آگاهانه در انتخابات حماسه‌ای دیگر خلق می‌کنند

کدخبر: 2096497

وزیر آموزش و پرورش گفت: جامعه فرهیخته فرهنگیان و خانواده بزرگ آموزش و پرورش با حضوری آگاهانه در انتخابات برگ زرین دیگری بر افتخارات کشور افزوده و حماسه‌ای دیگر خلق می‌کنند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فخرالدین دانش آشتیانی، در دیدار معلمان استان‌های سراسر کشور با رئیس‌جمهور که در سالن اجلاس سران برگزارشد، با گرامیداشت یاد و نام معلم شهید، استاد مطهری با تاکید بر این که آموزش ‌و پرورش، بخش سرمایه‌ای است، نه بخش مصرفی و توسعه همه ‌جانبه بر اصلاح مدرسه استوار است، تصریح کرد: آموزش ‌و پرورش پویا و روزآمد، یعنی جامعه توانمند و جامعه توانمند؛ یعنی سیاست، اقتصاد و فرهنگ توانمند.

وی، با تاکید بر این که آموزش ‌و پرورش جدید، آموزش «سکوت» و انفعال در برابرتغییرات نیست، بلکه آموزش «هوشیارسازی» و «انطباق فعال» در برابر تحولات است، تصریح کرد: کودکان، نوجوانان و جوانان امروز نمی‌توانند از جهان جدید بگریزند، باید آن جهان را بشناسند، در آن زندگی کنند و در عین ‌حال تعلق‌خاطر به آیین، فرهنگ و سرزمین خود داشته باشند.

عضوکابینه تدبیر و امید با بیان این که «مدرسه ثابت» ، در«جهان متغیر»، ناممکن است، خاطرنشان کرد: ما نیاز به «مدرسه متحول» در جهانِ دائماً دستخوش تغییر داریم و ارزشِ‌افزوده جامعه ایرانی با آموزش ‌و پرورش خلاّق ممکن است. آموزش خلّاق، یعنی اولویت دادن به پرورش در برابرآموزش، یعنی تربیت دانش‌آموز به ‌مثابه شهروند مسئولِ قادر به ارتباط با جامعه و جهان پیرامون، یعنی دانش‌آموزِ آموزش‌دیده و روزآمد.

وی با اشاره به این که مدرسه ما باید بتواند انسان‌های پرسشگر، متفکر، نقّاد، با معنویت، متعهد، انتخاب‌گر و مشارکت‌جو تربیت کند، اظهارکرد: ظاهر سازی در تربیت، نه ‌تنها مفید نیست، بلکه مخرّب هم است.در مدرسه ما باید کودک، نوجوان و جوان یاد بگیرد که «راست بگوید»، نه دروغ ؛ «حُسنِ ظّن» بیاموزد و نه «سوءظن ».

دانش آشتیانی بیان کرد: آموزش ‌و پرورش ما باید مدرسه محور شود، اما نه مدرسه «محفوظات»، نه مدرسه «القائات»، نه مدرسه «تک‌گویی»، این‌گونه مدرسه، مناسب با شأن نظام جمهوری اسلامی و متناسب با اندیشه حضرت امام (ره) و رویکردهای مقام معظم رهبری نیست.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مدرسه مطلوب ما، «مدرسه خلاقیت» ، «مدرسه عقلانیت» ، «مدرسه گفت‌وگو» و مدرسه «اخلاق» است. مدرسه «دین‌باوری» است نه «مدرسه دین‌نمایی» ، «مدرسه زندگی» است ، نه «مدرسه دل‌مردگی ».

مدرسه باید پناهگاه دانش آموز باشد

وی با تاکید بر این که «مدرسه» باید پناهگاه دانش‌آموز باشد، نه گریزگاه او، افزود: مدرسه باید محل کشف استعدادها باشد، نه محل هدر رفتن استعدادها .

عضوکابینه تدبیر و امید با اشاره به این که آموزش ‌و پرورش برای رسیدن به این نقطه، تنگناهای زیادی دارد، گفت: گفتمان و فرهنگ حاکم بر آموزش ‌و پرورش هنوز نقص‌های بسیاری دارد. اقتصاد آموزش‌وپرورش، هنوز مسئله است و نوآوری در آموزش ‌و پرورش ضروری است و مسئله بودجه و اعتبارات آن نیز مهم است .

وی با تاکید بر این که زندگی و معیشت معلمان و مربیان، مسئله‌ای جدّی است و از آنجایی که برای چرخیدن چرخ معیشت، می بایست مدام کار کنند و فرصت آموزش‌های جدید نمی‌یابند، افزود: معلم، نیازمند زندگی شرافتمندانه است، تا همه ذهن و توان خود را صرف آموزش و تربیت کند .

معلمین بالاترین گروه مرجع در جامعه را دارند

دانش آشتیانی با اشاره به این که خوشبختانه بالاترین گروه مرجع در جامعه ما معلم است؛ افزود: این منزلت باید وجه مادی هم بیابد. جامعه، چشمِ حرمت و تأثیرگذاری به معلم دارد. باید نظام ما هم این حرمت و منزلت را اجرایی کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که توسعه کمّی و کیفی آموزش‌ و پرورش، توسعه نیروی انسانی، سرمایه اجتماعی و فرهنگی و سپس توسعه همه ‌جانبه ایران را در بر خواهد داشت، افزود: گسترده‌ترین سطح تماس نظام با جامعه در آموزش ‌و پرورش است و دولت تدبیر و امید می‌تواند خود را امروز و در آینده بیش از هر جا در آموزش‌وپرورش نشان دهد .

دانش آشتیانی به اندیشه رئیس جمهوردر خصوص نقش خطیر آموزش و پرورش در توسعه همه جانبه و پایدار کشور و به تبَع آن، حمایت های اصولی دولت تدبیر و امید در این دوره از ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود: میانگین افزایش حقوق معلمان به بیش از صد درصد ارتقاء یافته است؛ که البته این افزایش با تراز والا و ممتاز معلمان معزز فاصله زیادی دارد.

احداث بیش از پنج میلیون مترمربع فضای آموزشی در چهارسال فعالیت دولت تدبیر وامید

عضوکابینه تدبیر و امید گفت: بیش از پنج میلیون متر مربع فضای آموزشی جدید در اختیار دانش آموزان قرارگرفته است و با عنایت دولت تدبیر و امید، حدود 38 درصد از فضای جدید آموزشی، توسط خَیّرین مدرسه ساز صورت پذیرفته است.

وی با بیان این که پوشش تحصیلی در پیش دبستانی از 38.2 درصد در سال تحصیلی 93-92 به 57.1 درصد در سال تحصیلی 95-94 افزایش یافته است، افزود: این افزایش شاخص، در تمامی مقاطع تحصیلی رشد چشمگیری داشته است.

دانش آشتیانی گفت: امیداست در دوره دوم ریاست جمهوری دولت تدبیرامید، ‌شاهد رشد پرشتاب تمامی شاخص های آموزشی و پرورشی و نیز اعتلای جایگاه و منزلت معلمان و رفع مشکلات معیشتی جامعه فرهنگیان باشیم.

وی افزود: امیدوارم جامعه فرهیخته فرهنگیان وخانواده بزرگ آموزش و پرورش بر اساس رسالت تاریخی و انقلابی خویش به عنوان تاثیرگذارترین و معتمدترین اقشار جامعه، همچون گذشته با حضوری آگاهانه در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا برگ زرین دیگری بر افتخارات کشور افزوده و حماسه ایی دیگر را همپای ملت بزرگ و فهیم ایران خلق کنند.

ارسال نظر: