رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات:

اتمام ۱۵۰ پروژه بازسازی و توسعه در عتبات با حمایت‌های مردم طی ۱۲ سال

کدخبر: 2096543

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه کمک‌های مردم و نذورات خیرین پشتوانه اصلی این تشکل مردم نهاد است از اتمام ۱۵۰ پروژه بازسازی، مرمت، نوسازی و توسعه عتبات عالیات خبر داد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، حسن پلارک گفت: 150 پروژه بازسازی و توسعه عتبات عالیات توسط ایرانیان در طول 12 سال اجرا، تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه طی بیش از یک دهه فعالیت ستاد، در تمامی حرم‌های مطهر یک دور کامل پروژه‌های بازسازی و مرمت اجرا شده است افزود: با توجه به افزایش روز افزون زائران به‌ویژه هموطنان عزیز، اکنون ستاد بازسازی عتبات عالیات برنامه توسعه اعتاب مقدسه را با هدف ارتقاء سطح رفاه زائران در دستور کار دارد.

وی تصریح کرد: 4 طرح توسعه‌ای بزرگ عتبات عالیات توسط ایرانیان در دست اجرا است که بزرگترین این پروژه‌ها طرح توسعه حرم مطهر علوی به نام صحن حضرت زهرا(س) است.

وی افزود: صحن حضرت زهرا(س) در زمینی به طول 400 و عرض 150 متر و زیر بنای 220 هزار متر مربع در ضلع غربی حرم براساس معماری ایرانی و اسلامی و با مصالحی که تولید کارخانه‌های کشور می‌باشد، در حال ساخت است.

پلارک اظهار کرد: در کربلا نیز 2 پروژه بزرگ که از نظر مهندسی و فنی، طرح‌‌های بسیار سنگینی محسوب می‌شوند در حال اجراست.

وی یکی از این طرح‌ها را پروژه توسعه حرم سید الشهدا(ع) اعلام کرد و گفت: این طرح شامل 4 فاز است که با بهره‌برداری از آنها، فضای موجود بیش از 30 برابر افزایش می‌یابد.

پلارک تصریح کرد: براساس طرح توسعه 38 هکتاری، در اطراف حرم امام حسین(ع) 3 صحن احداث می‌شود که در مرحله اول فقط نیمی از صحن عقیله بنی‌هاشم (س) و امام حسین(ع) ساخته می‌شود.

پلارک گفت: با توجه به زمین‌های تملک شده از سوی عتبه حسینی، در مرحله نخست زمینی به مساحت 5 هکتار تحویل ستاد بازسازی عتبات عالیات شده و عملیات اجرایی آن بیش از یکسال است که آغاز شده است. با توجه به بالا بودن سطح آب‌های زیر زمینی در کربلا، باید پیش از انجام عملیات گودبرداری، محدوده اجرای پروژه تبدیل به یک استخر خشک می‌شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور ادامه داد: به این منظور متخصصان ایرانی با استفاده از دستگاه‌های هیدروفرز در حال ایجاد دیوار آب‌بند به عمق بیش از 30 و عرض یک متر در محدوده پروژه هستند، با تکمیل صحن عقیله بنی هاشم(س) که برنامه 6 ساله برای آن در نظر گرفته شده است، حدود 230 هزار متر بنا در اختیار حرم مطهر قرار می‌گیرد.

وی دیگر پروژه پیچیده فنی و مهندسی را طرح ترفیع گنبد و لاعرسازی و تقویت ستون‌های اطراف ضریح حرم مطهر امام حسین اعلام کرد و افزود: براساس این طرح گنبد جدیدی که حدود 7 متر و نیم از گنبد کنونی بلندتر است، نصب خواهد ‌شد. پیش از نصب گنبد جدید لازم بود تا ستون‌ها و دیواره حرم مطهر لاغرسازی و تقویت شود که مردم دوستدار اهل بیت استان کرمان مسئولیت اجرای این پروژه پیچیده فنی را بر عهده گرفتند.

پلارک توسعه حرمین امامین عسکریین و حرمین امامین جوادین را از طرح‌های دیگر در دست اجرا بیان کرد و افزود: طرح‌های مطالعاتی پروژه امامین عسکریین اجرا شده و طرح‌های مطالعاتی میدانی و تملک زمین تا شعاع 300 متری حرم در دست اجرا است.

وی ادامه داد: تکیه‌گاه اصلی در ساخت و تأمین هزینه‌های بازسازی عتاب مقدسه کمک‌های مردمی است و هر استانی آمادگی داشته باشد بر اساس جمعیت و سرانه درآمدی، سقف تکلیفی برای آن مشخص می‌شود، استان مرکزی در تأمین سنگ برای بازسازی و توسعه عتبات عالیات رتبه اول را در کشور دارد.

این مقام مسئول بیان کرد: 509 ستون سنگی و بخش‌های جانبی آن در کارگاه‌های شهرستان محلات سال گذشته ساخته و برای بازسازی صحن حضرت زهرا(س) به نجف اشراف ارسال شد. محلات ساخت 604 پایه ستون سنگی را برای بازسازی صحن حضرت زهرا(س) در نجف اشرف متعهد شده که تاکنون 563 ستون کامل معادل 95 درصد تعهدات ساخته و برای نصب ارسال شده است.تمام تعهد این شهرستان برای ساخت ستون صحن حضرت زهرا(س) تا مرداد ماه انجام می‌شود.

ارسال نظر: