جهانگیری در شبکه ۳ سیما:

باید قدرت خرید مردم را بالا ببریم/ یک مسئول و مدیر نباید بستگان خود را به‌کار گیرد

کدخبر: 2096694

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بدترین نوع فساد را وقوع آن در بین مسئولان درجه اول کشور عنوان کرد و گفت: پیش‌نیاز انتخاب هر مسئولی در کشور این است که باید پاکدست باشد، معتقد نیستم وقتی مدیری در جایی قرار می‌گیرد، در اولین اقدام بستگان خود را به‌کار گیرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: اسحاق جهانگیری کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه تلویزیونی به سوالات مجری برنامه درباره جوانان پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر این که برخی از جوانان معتقدند دسته‌بندی‌های و تقسیم‌های سیاسی رایج کشور باعث نادیده گرفتن ظرفیت جوانان فعال می‌شود، شما چه میزان این جناح‌بندی‌ها را قبول دارید اظهار داشت: کشوری که انتخابات و دموکراسی دارد و مردم در آن آزادانه انتخاب می‌کنند، نیازمند سازو کارهای سیاسی برای نهادینه‌کردن فعالیت‌های سیاسی هستند.

جهانگیری احزاب را یکی از این ساز و کارها دانست و گفت: ایجاد احزاب و حزب باعث می‌شود مجموعه‌ای با سلیقه‌ای مشخص در حوزه مسائل مختلف کشور از جمله اداره امور و فعالیت‌های سیاسی در بخش‌های مختلف سیاسی با معرفی افراد مختلف زمینه پیشرفت و توسعه کشور را فراهم کند. تجربه‌ای که کشورهای دارای دموکراسی را پشت سر گذاشته‌اند. ما نیز باید وجود سلایق سیاسی مختلف را به رسمیت بشناسیم زیرا نادیده گرفتن آنها باعث اقدامات مخفیانه آنها می‌شود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که ایران از جمله کشورهایی است که تصمیمات آن از سوی فرد خاصی و یا به شکل دیکتاتوری انجام شود، گفت: برگزاری انتخابات در ایران اصل است که در جریانات سیاسی و گروه‌های سیاسی در انتخابات در قالب احزاب حضور پیدا می‌کنند و حضور آنها پیش‌نیاز دموکراسی در کشور است. اگر احزاب فعال نشوند افرادی با کارنامه‌های تهی با سرنوشت کشور به مدت چند سال بازی می‌کنند.

وی با بیان این که احزاب باید رقابت‌ها را قبل از انتخابات به رفاقت‌ها تبدیل کنند، بیان کرد: هیچ کدام از آنها نباید پس از پیروزی فرد دیگری از منافع کشور عبور کند. لذا احزاب پیروز نیز باید از حضور همه ظرفیت کشور در جایگاه‌های مدیریتی و تصمیم‌گیری استفاده کند، اینگونه نباشد که افراد از بخش‌های مدیریتی کنار گذاشته شوند و در این میان باید به جوانان که آینده‌سازان کشور هستند نیز میدان داده شود.

جهانگیری با اشاره به فعالیت جوانان در گروه‌های سیاسی و تجربه‌اندوزی آنها گفت: معتقدیم جوانان نباید به کارهای حاشیه‌ای بپردازند بلکه می‌توانند با حضور در گروه‌های سیاسی با فعالیت‌های مختلف زمینه تجربه‌اندوزی برای جایگاه‌های مختلف را به دست گیرند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه درباره این که اگر رئیس جمهور شوید، برنامه موثر شما برای رفع چالش‌های مختلف اجتماعی و اعتیاد جوانان چیست، گفت: از این که هر وقت صحبت جوان می‌شود و تهدیداتی که آن قشر را تهدید می‌کند و یاد بزهکاریی که ممکن است مرتکب شود بیفتیم درست نیست. واقعیت این است که جوانان فرصت‌های طلایی برای کشور هستند، دختران و پسران تحصیل کرده فارغ التحصیل ظرفیت‌هایی برای پیشرفت کشور محسوب می‌شوند که باید از آن فرصت بهره گرفت.

وی ادامه داد: در ابتدا باید ببینیم چه مسائلی باعث این می‌شود که جوان ما به سمت بزهکاری و یا اعتیاد جذب شود. ایجاد محدودیت‌های زیاد و بیکاری از جمله این دلایل است. قطعاً جوان ما دنبال نشاط و شادی است، وقتی با محدودیت‌هایی مواجه می‌شود این محدودیت برای او خوشایند نیست. جوان دوست دارد در خیلی از مسائل آزاد باشد دوست دارد در فضایی مانند کنسرت، نشاط را تجربه کند. می‌توان زمینه‌ای را ایجاد کرد که جوان با حفظ چارچوب‌ها و ارزش‌ها بتواند نشاط و تفریح خود را نیز داشته باشد.

جهانگیری افزود: در زمینه آسیب‌های اجتماعی نیز مهم این است که دلایل آنها شناسایی شود. دولت یازدهم به این موضوع به شکل علمی توجه کرد، دو نگاه در خصوص مسائل اجتماعی وجود دارد، یک این که با برخوردهای قضایی و انتظامی با موضوع برخورد شود و دیگر این که به ریشه‌یابی علمی موضوع بپردازیم که دولت یازدهم روش دوم و ریشه‌یابی علمی را مورد توجه قرار داد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در این دولت گزارشی از وضعیت اجتماعی کشور فراهم و خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم شد. رهبر انقلاب در جلسه‌ای با سران سه قوه موضوعات مختلفی را تذکر دادند و تصمیم‌گیری‌هایی صورت گرفت. در وزارت کشور سازمان امور اجتماعی تشکیل شد و شورای اجتماعی نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت. تلاش بر این است که با این موضوع به شکل علمی برخورد شود و به نظر آمار اعتیاد به دلیل برخی از اقدامات کاهش یافته است.

وی ادامه داد: با ریشه‌یابی مسائل اجتماعی و با استفاده از شورای اجتماعی و برگزاری جلسات می‌توان امیدوار بود بسیاری از این آسیب‌ها و بخصوص اعتیاد برطرف شود. مراکز اعتیاد در کشور ایجاد شده‌اند که با نگاه علمی موضوع اعتیاد را برطرف کند.

جهانگیری خاطر نشان کرد: امروزه دیگر اعتیاد مانند یک بیماری در جامعه مورد توجه است، لذا به خانواده معتاد نیز نباید با عنوان یک مجرم نگاه شود، که این فرهنگ‌سازی صورت گرفته و ادامه پیدا خواهد کرد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص تهیه مسکن برای جوانان و برنامه‌‌های وی در این خصوص گفت: یکی از مسائلی که جوانان با آن روبرو هستند تهیه مسکن است. اتفاقاتی که در سال‌های اخیر رخ داد باعث شد قیمت مسکن به یکباره دچار جهش شده و قیمت‌ها بالا رود. دولت یازدهم تسهیلاتی را برای جوانان در زمینه مسکن در نظر گرفت، یک این که برای مسکن اولی‌ها شرایطی را ایجاد کرد که با سپرده‌گذاری در صندوق‌ها دوبرابر وام تهیه کند، که این مبلغ در تهران 80 میلیون و در مراکز استان 60 و دربقیه مراکز 40 تومان است.

وی گفت: البته این تسهیلات جدا از سپرده‌گذاری های بانک‌های دیگر است به نظر ما شرایطی فراهم شده که جوان با 200 میلیون تومان می‌تواند در نقاطی از تهران مسکنی را تهیه کرده و نرخ پول این وام‌ها نیز 8 درصد است که در برخی موارد 2.5 درصد شده است. بازپرداخت این وام‌ها 25 ساله است لذا جوان می‌تواند دوره طولانی را نسبت به پرداخت وام پیش‌روی خود داشته باشد.

جهانگیری افزود: تصمیماتی نیز برای روستاییان و مسکن روستایی دیده شد، بحث باب‌های فرسوده و امتیازاتی که برای جوانان در این بخش دیده می‌شود نیز از جمله تصمیمات دیگری است که می‌تواند کمک کند جوان ایرانی در اولین زمان ممکن صاحب خانه شود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که برنامه شما برای ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان چیست گفت: کشور ایران کشور جوانی است که اکثر جوانان آن متولدین دهه 60 بوده و امروز در سنی قرار دارند که به دنبال اشتغال، ازدواج و تهیه مسکن هستند. هر سال یک میلیون و 200 هزار نفر نیروی انسانی به بازار کارمراجعه می‌کنند که آمار بزرگی است.

وی با اشاره به این که در حال حاضر 5 میلیون دانشجو در کشور وجود دارد و سالانه بیش از یک میلیون دانشجو فارغ‌التحصیل می‌شوند و کار طلب می‌کنند، گفت: بسته‌ای را برای اشتغال فراهم کردیم که در دولت آینده بیشتر به آن توجه خواهیم کرد. یکی از آنها ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان است که در این دولت با ایجاد 3 هزار شرکت دانش‌بنیان زمینه کار برای فعالیت 100 هزار دانشجو فراهم شده است.

جهانگیری ادامه داد: پارک‌های علم و فن‌آوری در کنار دانشگاهها تاسیس شده‌اند و دانشجویان می‌توانند ایده‌ها و طرح‌های خود را در آن عملیاتی کنند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: زمانی که بنده در وزارت معادن و صنایع بودم طرحی را اجرا می‌کردیم که براساس آن فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در بنگاه‌های صنعتی مشغول به کار می‌شدند و وزارت شش ماه تا یک سال بخشی از حقوق آنها را پرداخت می‌کرد و بخش دیگر را خود بنگاه پرداخت می‌کرد این باعث می‌شد دانشجو پس از یک سال با کسب تجربه و استفاده از وضعیت علمی خود جذب شود. که این کار را نیز می‌توان توسعه داد.

وی راه دیگر را برای اشتغال پایدار جوانان ایجاد بنگاه‌های کوچک زود بازده دانست و گفت: بنگاه‌های کوچک با سرمایه‌های کمتری می‌تواند تشکیل شود که دولت با حمایت از آنها می‌تواند زمینه اشتغال آنها را فراهم کند.

جهانگیری ادامه داد: برای ایجاد اشتغال باید فضای تولید و سرمایه‌گذاری را فعال کنیم، رهبری امسال را سال اقتصادی مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری کردند. قطعاً برای رفع بیکاری راهی جز بهره‌گیری از اقتصاد مقاومتی نداریم. اشتغال جزء از طریق تولید و سرمایه‌گذاری حاصل نمی‌شود. راه‌های دیگر برای این است که چیزی به مردم گفته شود تا مردم خوششان بیاید. باید فضای تولید و سرمایه‌گذاری را در کشور فراهم کنیم و این موضوع برای کشور مسئله‌ای حیاتی و الزامآور است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت تورم و معیشت مردم در حال حاضر گفت: معنی تورم این است که هرچقدر تورم بالا رود به همان میزان از جیب مردم پول برداشته می‌شود. این مسئله به اقشار ضعیف‌تر فشار بیشتری می‌آورد زیرا کسانی که دارای املاک و دارایی هستند در فضای تورمی بالا قیمت املاک و دارایی‌هایشان افزایش می‌یابد.

وی گفت: افزایش تورم باعث کاهش ارزش پول کشور می‌شود. یادمان هست ظرف مدت 2 سال ارزش دارایی‌های مردم به دلیل تورم بالای 30 درصد به یک سوم کاهش یافت. تورم سفره مردم را کوچک‌تر می‌کند و قدرت خرید آنها را کاهش می‌دهد.

جهانگیری با اشاره به این که مهمترین رسالت دولت این است که تورم را کوچکتر کند تا سفره‌های مردم و قدرت خرید آنها بیشتر شود، گفت: ما تلاش کردیم تورم را به شکلی تک رقمی کنیم، اما قطعاً کاهش تورم در کنار افزایش درآمد باید صورت گیرد. ما قدم‌هایی را در این زمینه برداشته‌ایم اما چون که سال‌های گذشته وضعیت مردم بسیار نا مناسب بوده است، در حال حاضر رشد 5 درصدی صورت گرفته دیده نمی‌شود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید تلاش کنیم میزان کاهش تورم با افزایش درآمدها به نوعی عقلانی‌تر شود تا قدرت خرید مردم بالا رود.

وی در پاسخ به سال دیگری مبنی بر این که برای رفع آسیب‌های اجتماعی و تمایل جوانان به استفاده از مواد مخدر صنعتی چه برنامه‌هایی دارید، گفت: مهمترین اقدام ما ریشه‌یابی موضوع به شکل علمی بوده است که این کار صورت گرفته، ساختار و نهاد مورد نظر نیز در این حوزه ایجاد شده است و منابع خوبی برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

جهانگیری ادامه داد: مواد مخدر صنعتی موضوع نگران کننده‌ای است که باید اقدامات جدی در مقابل آن صورت گیرد، از جمله فعال‌سازی رسانه ملی، و نهادهای موثر در این بخش است. در وزارت بهداشت نیز باید بخشی برای درمان این افراد دیده شود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت جایگاه خانواده و مادر در کانون خانواده گفت: باید در برنامه‌های خود به نقش پراهمیت مادر توجه جدی شود، به همین دلیل است که بخش عمده‌ای از برنامه‌های دولت در حوزه اجتماعی و اهمیت و نقش مادر در کانون خانواده توجه بیشتری کرده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اقدامات مورد نیازی که برای اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی لازم است، گفت: بنده به عنوان فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی نسبت به سایر کاندیداها اطلاع بیشتری از مسائل مربوط به اقتصاد مقاومتی و قوانین موجود دارم.

جهانگیری گفت: 5 رویکرد اساسی در اقتصاد مقاومتی باید صورت گیرد، که دانش‌بنیان کردن اقتصاد، درون‌زا بودن اقتصاد،‌برون‌نگر بودن اقتصاد، مردمی بودن و عدالت بنیان بودن اقتصاد از جمله این زمینه‌ها برای ایجاد اقتصاد مقاومتی است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: 24 بند سیاست اقتصاد مقاومتی می‌تواند زمینه توسعه اقتصاد را فراهم کند و ما باید بتوانیم ضمن بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود با استفاده از این موضوع زمینه‌های توسعه اقتصاد را فراهم کرده و شکوفایی آن را رقم بزنیم.

وی ادامه داد: یکی از دلایل ایجاد اقتصاد مقاومتی و بندهای مربوطه این است که به همه ارکان‌های نظام کمک می‌کند در حوزه اقتصاد با یک رویکرد مشخص حرکت کند، زیرا نظریه‌ها اقتصادی مختلفی در کشور وجود دارد که می‌توان با در پیش گرفتن یک نظریه به نتیجه رسید. در اقتصاد مقاومتی همه بخش‌ها نقش خود را دارند از امام جمعه گرفته تا دانشجو، کارآفرین و مسئولان اجرایی در این حوزه دخیل هستند.

جهانگیری افزود: در سال گذشته که عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل بود در ابتدای سال دستورالعمل‌هایی به دستگاه‌ها داده شد و در پایان سال گزارش‌هایی از آنها گرفته شد. بنده به اکثر استان‌ها سر زدم و طرح‌های ابلاغ شده را بررسی کردم. تیم سه‌نفره‌ای تشکیل شد و گزارشی از آن فراهم کرد. لذا معتقدیم همه بخش‌ها باید نقش خود را در اقتصاد مقاومتی مشخص کنند و تنها در این صورت است که می‌توانیم اقتصاد مقاومتی را به طور جد اجرایی کنیم.

جهانگیری در پاسخ به این سؤال که دولت شما چگونه می‌خواهد مانع از شکل‌گیری فساد اقتصادی سازمان‌دهی شده باشد؟، اظهارداشت: یکی از دغدغه‌های اصلی که بنده از ابتدای ورودم به دولت ذهنم را به خود مشغول کرد، فساد سیستمی سازمان‌دهی شده بود.

وی افزود: معلوم است که بیش از همه آن که در مبازره با فساد اقتصادی نقش دارد، قوه‌قضائیه است، باید برای مبارزه و برخورد قاطع مفسدان اقتصادی، برنامه عملیاتی جدی وجود داشته باشد، باید با این بلیه که این‌طور به اعتماد مردم آسیب وارد می‌کند و اعتبار نظام را از از بین می‌برد و فضا سرمایه‌گذاری را آسیب می‌زند، برخورد شود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه فساد انگیزه برای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان را برای ایجاد اشتغال از بین می‌برد، اظهارداشت: برای اینکه این مسئله را به صورت جدی دنبال کنیم، از ابتدای این دولت ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، با مسئولیت بنده، به صورت فعال کارش را آغاز کرده است.

جهانگیری تصریح کرد: از مجلس، دولت و قوه‌قضائیه در جلسات این ستاد شرکت کردند و کانون‌های اصلی فساد شناسایی شد، در جاهایی که پول‌هایی وجود دارد، معمولا این پول‌ها با ارتباطات، نه به معنای ناسالم رد و بدل می‌شود این‌ها یک گلوگاه است و باید نظارت شود.

وی اضافه کرد: زمین در ایران یکی از کانون‌هایی است که در آن فساد زیاد انجام می‌شود که منابع طبیعی از جمله آن‌هاست، یک زمین را با زد و بند می‌خرند و به ویلا تبدیل می‌کنند و در نقشه تهران هم نسبت به 10 سال قبل، باغ‌های 50، 60 ساله بوده و یک برج به جای آن ساخته شده که معوم است در آن روال عادی طی نمی‌شود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: برای نظام بانکی و گمرکات، سامانه‌های الکترونیکی ایجاد شده که براساس آن بسیاری از ارتباطات افراد قطع و مسائل به صورت الکترونیکی بررسی می‌شود؛ از این طریق بانک مرکزی بلافاصله در جریان پرداخت وام‌ها قرار می‌گیرد.

جهانگیری یکی دیگر از اقدامات دولت یازدهم در راستای مبارزه با فساد را تصویب آیین‌نامه‌‌ای دانست که در هر وزارت‌خانه‌ای با مسئولیت وزیر، دستگاه‌‌هایی که با موضوع فساد مرتبط هستند هر هفته جلساتی را برگزار و گلوگاه‌های فساد را در دستگاه خودشان شناسایی و آن را برطرف کنند.

وی اضافه کرد: امیدوارم با تصمیماتی که در دولت یازدهم اتخاذ شده و با نظارت عامه‌ای که باید وجود داشته باشد، بتوان گام موثری در این راستا برداشت. آزادی مطبوعات و رسانه‌ها و فضای مجازی، مهم‌ترین کار برای پیشگیری از فساد است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، تصریح کرد: یک جوانی با یک سایتی و یک امکانی که در فضای مجازی در اختیارش قرار گرفته است را مفاسد بزرگی از قبیل املاک نجومی را برملا کرده است؛ یک جوان در یک سایتی اعلام کرده که این املاک پرداخت شده است، البته یک جوان هم اعلام کرد که در یک سازمانی پول‌های نجومی پرداخت شده است.

جهانگیری با بیان اینکه باید نظارت عامه مردم را سازماندهی کنیم، افزود: مطبوعات باید آزاد باشند، بررسی و نقد کنند. اگر این اتفاقات از نظر نظارت و تصمیمات را عملیاتی کنیم، انشاء‌الله شاهد فسادهای آن چنانی در ایران نباشیم.

وی در پاسخ به این سؤال که برای ارتقای فرهنگ رسانه‌ای و گسترش فرهنگ مطالعه در بین جوانان چه برنامه‌ای دارید؟، گفت: ما سعی کردیم که هیچ محدودیتی برای رسانه‌های، به جز قانون قائل نباشیم، هر کس متقاضی بوده، کمک کردیم که به سرعت مجوز بگیرد و در بوجه سالانه یارانه هم اختصاص دادیم که حتما در دولت آینده این سیاست دنبال خواهد شد که بتوانیم شرایطی به‌وجودآوریم که کسی که می‌خواهد در رسانه‌ها فعالیت کند، بتواند با اطمینان بیشتری از نظر اقتصادی کار انجام دهد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، ادامه داد: دولت مسئول این است که در حوزه رسانه‌های مجازی، به خصوص برای دانشجویان، دانشگاه‌ها و مراکز علمی، زیرساخت‌ها را فراهم کند. برای اینکه بخواهیم زیرساخت‌ها افزایش دهیم باید پهنای باند توسعه یافته و فیبر نوری نیز گسترش یابد که خوشبختانه امروز به جایی رسیدمی که فیبر نوری به درب منازل و محل کار رفته است و مردم از این طریق مردم ایران از دسترسی بسیار بالایی به اینترنت برخوردار خواهند شد.

جهانگیری ادامه داد: حتی این اقدام انجام شده که در دورترین روستاهای کشور بتوانیم فرصت اینترنت پر سرعت را در اختیار مردم قرار گیرد. گاهی اوقات در کشور طوری بود که امکان ایجاد شده، بیشتر در اختیار مرکزنشینان و تهران بود، اما امروز 27 هزار روستای کشور از اینترنتی در سطح اینترنت شهری‌‌ها برخوردارند.

وی تأکید کرد: همه دانشگا‌ه‌های کشور به لطف خدا از امکانات زیرساختی مناسبی در بخش اینترنت برخوردارند، البته در بخش شبکه‌ها مقداری فشارهایی به دولت برای فیلتر شدن آن‌ها وارد می‌شود، اما معتقدیم که شبکه مجازی بیش از اینکه تهدید باشد، فرصت است، نمی‌توانیم بگوییم که ما یک طرفه با شما صحبت می‌کنیم و در جایی که مردم می‌خواهند صحبت کنند، محدودیت ایجاد کنیم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، اضافه کرد: ما محدودیت‌ها در فضای مجازی را به مصلحت، کارا و کارساز نمی‌دانیم. برای یک کشور خوب نیست که با مردنم خودش طوری رفتار کند که مجبور شوند به روش‌های غیرقانونی برای اینکه بتوانند از مشکل عبور کنند، روی بیاورند.

جهانگیری درباره برنامه‌هایش برای تقویت مطالعه، گفت: تقریبا در وزارت ارشاد یکی از کارهایی که به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته، توسعه کتابخانه‌هاست، به یارانه کاغذ کتاب کمک کرده‌‌ایم که کتاب ارزان به دست مردم برسد. به دلیل اینکه ما در داخل کشور به اندازه کافی کاغذ تولید نمی‌کنیم، مجبور هستیم که از بیرون وارد کنیم که گاهی اوقات گران تمام می‌شود که نیازمند حمایت هستند.

وی افزود: در سال گذشته با استفاده از یک امکان قانونی، تلاش کردیم که انتشاراتی‌ها را از پرداخت مالیت معاف کنیم تا بتوانند سرویس ارزان‌تر و بیشتری را در اختیار مردم قرار دهند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری،در پاسخ به این سؤال که اگر یکی از اطرافیان شما و یا کابینه‌تان دچار فساد مالی شوند، اولین واکنش شما به آن چیست و چه اقدامی انجام می‌دهید؟، اظهارداشت: فساد یک بلیه بسیار بدی است که وقتی به جان یک کشوری بیافتد، بزرگترین سرمایه کشور که سرمایه اجتماعی که نتیجه اعتماد مردم به سیستم و حکومت است، از بین می‌رود.

جهانگیری بدترین نوع فساد را وقوع آن در بین مسئولان درجه اول کشور عنوان کرد و گفت: پیش‌نیاز انتخاب هر مسئولی در کشور این است که باید پاکدست باشد، معتقد نیستم وقتی مدیری در جایی قرار می‌گیرد، در اولین اقدام بستگان خود را به‌کار گیرد.

وی به تجربه مدیریتی خودش در مجلس، دولت و دیگر نهادها اشاره کرد و گفت: بنده تا امروز یکی از بستگان دور بنده هم در هیچ یک از مقاطع در کنارم نبوده است، مردم که انتخاب می‌کنند، به فردی که انتخاب کرده‌اند، حکم داده‌اند. اینکه بگوید همسرم مشاورم است، این همه خانم در کشور است، چرا او باید مشاورت باشد؟ می‌گوید فرزندم هم بیاید چون می‌خواهد به من برسد، این همه جوان بیکار فرزندان شما هستند، فرزند شما باید در خانه به شما برسد، چرا باید در دستگاه کاری داشته باشد، متأسفانه فرزند برخی از آقایانی که مدعی هستند، به دلیل اینکه ارتباط کاری با پدرشانکه مسئولیت دارد، برقرار می‌کنند، واسطه برخی فسادها می‌شوند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، ادامه داد: به مردم ایران این اطمینان را می‌دهم که در زندگی شخصی‌ام یک نقطه خاکستری هم وجود ندارد، اگر کسی به من بگوید و در جای دیگر هم می‌تواند بگوید.

جهانگیری در پاسخ به این سؤال که برنامه شما برای کاهش سن ازدواج چیست؟، افزود: افزایش سن ازدواج یکی از مشکلات امروز در جامعه ماست، قبلا فضای ازدواج خیلی سنتی بود، اما امروز فضای کشور و دنیا متفاوت شده است، متأسفانه یکی از کارهای بدی که ما می‌کنیم این است تلاش می‌کنیم بین دختران و پسران جوان هیچگونه گفت‌وگویی شکل نگیرد. این‌ها چگونه با هم آشنا شوند؟ در محیط دانشگاه و کار برخی مدعی هستند که باید تفکیک جنسیتی صورت گیرد و اگر در خیابان هم با هم ارتباط داشته باشند، به مسئله اجتماعی تبدیل می‌شود.

وی اضافه کرد: ما باید به جوان‌مان اعتماد کنیم، ما باید جوانان را باور کنیم، بیخود به جوانان اتهام نزنیم، اینها می‌خواهند آینده ایران را بسازند، اینها می‌خواهند ایران پیسرفته و شکوفا درست کنند، به آنها اعتماد کنیم و زمینه آشنایی را برایشان به‌وجود آوریم و از هم خواستگاری کنند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری یکی از پیش‌نیازهای ازدواج را مسائل و مشکلات زندگی دانست و افزود: وام ازدواج در سال گذشته از هر نفر، 3 میلیون تومان به نفری 10 میلیون تومان افزایش یافت که با منابع محدود قرض‌الحسنه آن را 3 برابر کردیم. در سال 95 بیش از یک میلیون نفر وام 10 میلیون تومانی ازدواج دریافت کرده‌اند که چیزی حدود 98 هزار میلیارد ریال بوده است؛ این میزان در سال 96 اضافه می‌شد که برنامه‌ریزی‌های آن را انجام داده‌ایم.

جهانگیری گفت: اینکه برخی می‌گویند، نگویید منابع بانکی برای تسهیلات وجود ندارد، یک شوخی است، این منابع مردم و محدود است. امسال پیش‌بینی می‌کنیم تا 12 هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت کنیم.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که اولویت شما در مسائل جوانان اشتغال و یا ازدواج است و برنامه‌تان چیست، گفت: خود جوانان باید اولویت خود را تعیین کنند . هر کسی شرایط زندگی خود را دارند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: استحکام خانواده در ایران بسیار مهم است و پدر و مادرها در مواقع حساس فرزندان خود را رها نمی‌کنند و دولت هم آن‌ها را رها نمی‌کند.

جهانگیری با تأکید بر اینکه باید به مسئله اشتغال به صورت جدی پبردازیم، اظهارداشت: هر دولتی که سر کار بیاید باید بیکاری را از کشور دور کند. ما دوره‌ای شاهد رشد افراد جویای کار بودیم که باید با تدبیر خاصی از این دوره عبور کنیم. بهترین امکانات از قبیل معدن و جغرافیا و همین‌طور جوانان خلاق نوآور داریم که باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: مطمئن هستم که اقتصاد ایران وارد دوره رونق می‌شود، ماشین اقتصاد ایران در مسیر صحیح قرار گرفته و روز‌ به روز سرعت بیشتر خواهد شد؛ از بخش خصوصی کشور انتظار دارم که ریسک تولید را بپذیرند، این جوانان فرزندان ما هستند که باید برای آنها شغل ایجاد کنیم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پایان خاطرنشان کرد: در فضای مجازی با استفاده از اینترنت بهترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های خدماتی با استفاده از تخصص جوانان راه‌اندازی شده است. از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی خواهش می‌کنم که به جوانان سخت نگیرید و این قدر محدودیت برای آنها ایجاد نکنید، اینها فرزندان ایران هستند.

ارسال نظر: