ظریف:

فشارهای معیشتی مردم در مدت یک سال و چهار ماه که از پایان تحریم‌ها می‌گذرد، قابل جبران نیست

کدخبر: 2096742

وزیر امور خارجه با بیان اینکه معیشت مردم به سمت بهبودی است، گفت: حتما فشارهایی که در هشت سال بر معیشت مردم وارد شد در مدت یک سال و چهار ماه که از پایان تحریم ها می گذرد، قابل جبران نیست.

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمدجواد ظریف روز سه شنبه در همایش جامعه جراحان ایران اظهار کرد: زمانی که دنیا در برابر بزرگی مردم سرتعظیم فرود آورده و با عزت مردم ایران را خطاب قرار داده و رئیس جمهوری جدید آمریکا اعلام می کند که ما در توافق هسته ای با ایران نتوانستیم به هیچ یک از خواسته های خودمان برسیم و کشورهای منطقه اعلام می کنند بخاطر برجام نمی توانیم با ایران رقابت کنیم، نیاییم در تبلیغات کوته نظرانه سیاسی خود برای برخی منافعی که چند روزی بیشتر دوام نخواهد داشت عزت مردم را زیر سوال ببریم.

وی تصریح کرد: امروز به رغم همه بدعهدی ها، ایرادها و فشارها ایران و ایرانی سربلند است و هم در حوزه دانش پیشرفت ادامه دارد و هم معیشت مردم به سمت بهبودی است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: حتما فشارهایی که در هشت سال بر معیشت مردم وارد شد در مدت یک سال و چهار ماه که از پایان تحریم ها می گذرد، قابل جبران نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد: به طور حتم این مردم بزرگ که سال ها فشار را تحمل کردند در طول این یک سال می توانند افق بهتری را ببینند به این شرط که امید مردم را تقویت کنیم و بتوانییم آنان را به آینده امیدوار کنیم.

ظریف تاکید کرد: عزت و امید مردم را نشکنید و حیثیت آنان را زیر سوال نبرید.

**این مردم شایسته احترام و خدمت هستند

وزیر امور خارجه در ادامه سخنان خود از زحمات جامعه پزشکی کشور که به رغم همه فشارها، سختی ها، ناملایمات و تحریم هایی که در هشت سال دولت قبل تحمل نموده و سلامت مردم را تامین کردند، تشکر کرد.

ظریف افزود: در جهانی زندگی می کنیم که این جهان مهم ترین فرصت و چالش آن تغییر است، امروز در شرایطی هستیم که نمی توانیم با الگوهای قدیمی و تفکرات رسوب شده از دوران گذشته نسبت به حال و آینده خودمان و کشورمان تصمیم گیری کنیم.

وی ادامه داد: در این شرایط که ابزارها برای حضور و اقتدار تغییر کرده و روابط کنشگری در جامعه بین المللی دچار تحول و تغییر اساسی شده در چنین شرایطی عنصر پابرجا و دائمی برای اقتدار هر کشوری قبل و بیش از هر چیز مردم آن کشور هستند.

وزیر امورخارجه همچنین گفت: مردم هستند که اقتدار دارند و پیشرفت تولید می کنند و پیشگام توسعه هستند و خواست خودشان برای سربلندی و عزت و حضور و استقلال را بر دیگران تحمیل می کنند.

ظریف افزود: مردم هستند که با اتکا به آنها هر دولتی می توانند در جهان با اقتدار و عقلانیت حضور پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: این مردم شایسته احترام و خدمت هستند و به فرموده امام راحل ولی نعمتان ما هستند و کسانی هستند که باید در تمامی لحظات زندگی برای یک فردی که مسوولیت پذیرفته همواره مهم ترین هدف و عامل تصمیم گیری باشند.

وزیر امور خارجه اظهارکرد: ما باید برای مردم هزینه شویم نه این که معیشت، آسایش و سلامت آنها هزینه شعارهای ما شود.

**شعارهای مردم پسند نباید تنها در چند روز قبل از انتخابات مطرح شود

ظریف یادآور شد: مردم مهم ترین قسمت سیاست ما در داخل و خارج از کشور هستند، حقوق و سربلندی مردم باید سرلوحه کار همه خدمتگذاران باشد نه تنها در زمان انتخابات به آنان توجه شود، شعارهای مردم پسند نباید تنها در چند روز و چند هفته پیش از انتخابات مطرح شود بلکه سیاست مردم محور و خدمت به مردم و برداشتن بار از روی دوش مردم باید به عنوان مهمترین عامل اقتدار کشور مدنظر قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: مردم محوری شعار نیست، سیاست است، این سیاست وقتی به حوزه روابط خارجی می رسد به معنای این است که شما خودتان را فدای آینده مردم کنید نه مردم را فدای آینده سیاسی خودتان کنید.

وی ادامه داد: سیاست مردم محوری وقتی به حوزه سلامت می رسد این است که شما خادم این مردم باشید و تلاش کنید در حوزه سلامت مردم بیشترین بهره را ببرند و من از صمیم قلب اعتقاد دارم که این مبنای کار دولت تدبیر و امید و سیاست خارجی ما بوده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور شد که در شرایطی مسئولیت را به دست گرفتیم که تحریم های ظالمانه فشار عجیبی به مردم وارد کرده بود، مذاکرات نتیجه ای جز افزایش تحریم ها نداشت و بهانه ای در اختیار بدخواهان قرار گرفته بود که تحریم جدیدی را بر مردم تحمیل کنند.

ظریف خطاب به جراحان بیان کرد: در اتاق عمل ها دیدید که کوچک ترین ابزارهای حفظ حیات و سلامت مردم خارج از دسترس شما بود و نیاز داشتید با تلاش، کوشش و مجاهدت این کمترین ها را فراهم کنید.

وی ادامه داد: دیدیم که برای خرید دارو نیازمند توسل به انواع روش های دور زدن تحریم ها بودیم، به خرید داروهای غیرمناسب و غیر مفید نیازمند بودیم و در 700 قلم داروی مورد نیاز کشور کمبود داشتیم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در این شرایط کسی باید خطر می کرد، خطر کردن و پذیرش ریسک در جهان کنونی یک ضرورت است اما پذیرش ریسک همراه با محاسبه نه پذیرش ریسک بدون محاسبه.

ظریفگفت: در جهانی زندگی می کنیم که عوامل تاثیرگذار بر آینده مردم و کشورها همواره در حال تغییر است لذا یک کنشگر در صحنه بین المللی ناگزیر است که با محاسبه و با علم به این که نمی تواند براساس مدل های غربی و مدل های قبلی، آینده را ترسیم کند بتواند با حداکثر شجاعت و شهامت آینده ای که بهترین شرایط را برای مردم فراهم می کند، ترسیم کرده و با محاسبه گری نه برای آینده خود بلکه برای آینده منابع ملی کشور تلاش کند.

ظریف افزود: رفتن به صحنه مذاکره برای اعلام مواضع یک کار است و رفتن به مذاکره برای رسیدن به نتیجه کار دیگری است.

وی ادامه داد: برای اعلام مواضع نیاز به شهامت ندارید چون از جیب مردم خرج می کنید و می توانید همواره ادعا کنید که ما مقاومت کردیم و نپذیرفتیم؛ آثار و عواقب نپذیرفتن ها و مذاکره بی فایده را مردم می دانستند.

وزیر امورخارجه یادآور شد: برای رسیدن به نتیجه نیازمند شهامت هستیم برای این که بتوانیم مقداری از فشار را از روی دوش مردم برداریم.

ظریف افزود: چون می دانستند انقلاب و کشوری که متکی به مردم خودش است و امنیت خود را از بیرون نمی گیرد و از درون دریافت می کند و برای پیشرفت علمی نیازمند کامل به بیرون نیست و نمی توانند با تحریم و جنگ با آن مقابله کنند وارد مذاکره شدند البته این ها به این معنا نیست که جنگ یا تحریم خوب باشد.

وزیر امورخارجه با بیان اینکه توان و قدرت ما به خاطر اتکای ما به مردم است گفت: بدخواهان مردم و کشور با جمهوری اسلامی و ایران به عنوان یک مانع برای رسیدن به اهداف خود مخالفند، برای اینکه بتوانند با کشوری با این قدرت و توان داخلی و این میزان از منابع طبیعی و تفکر استقلال خواهانه مقابله کنند نیاز داشتند زنجیرهایی را بر قدرت این مردم و دست و پای اقتصاد و علم و فناوری و پیشرفت و توسعه کشور ببندند و این زنجیرها زنجیر ' ایران هراسی و امنیتی کردن' در سطح بین المللی بود.

ظریف افزود: بزرگترین مظهر و نشانه امنیتی شدن یک کشور تصویب قطعنامه های فصل هفتمی شورای امنیت سازمان ملل متحد است.مبنای این قطعنامه ها این است که به جهان اعلام کنند این مجموعه که قربانی تروریسم و سلاح های کشتار جمعی و تجاوز است تهدید صلح و امنیت بین المللی است.

وی ادامه داد: چون ما برای امنیت و مشروعیت خود نیاز به بیرون نداشتیم که بتوانند با مقداری اخم کردن و روی برگرداندن به اهداف خود برسند خواستند مبنای این قدرت را با مطرح کردن ایران به عنوان تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی زیر سوال ببرند.

وزیر امورخارجه گفت: آنچه بر این مردم تحمیل شده بود بیش از تحریم اقتصادی و فشارهایی که بخاطر نبودن دارو و امکانات و شرایط مالی و معیشتی مناسب تحمیل شد یک تصویر نامناسب و غیرعادلانه و ظالمانه و دروغ از این مردم بود که در جهان نشان دادند که این تصویر با پیشینه و فرهنگ و رفتار تاریخی و خلق و خوی ایرانی سازگاری نداشت.

ظریف افزود: شرایطی درست کرده بودند که همکاری با ایران فراتر از مقررات باشد.

وزیر امورخارجه گفت: این حرکت را با بزرگواری رهبر معظم انقلاب شروع کردیم زمانی که از نرمش قهرمانی سخن گفتند و رییس جمهوری این شجاعت و شهامت را داشتند که آبرو و حیثیت خود را برای اینکه بتوانیم از این مرحله عبور کنیم و این دروغ را بشکنیم هزینه کنند.

ظریف افزود: امروز خدارا شاکریم که به رغم همه بد عهدی ها و ایرادها و فشارها هم ایران و ایرانی سربلند است و هم در حوزه دانش پیشرفت ادامه دارد و هم معیشت مردم به سمت بهبودی است.

وزیر امورخارجه با بیان اینکه مردم ایران شایسته تکریم هستند، گفت: نقش مردم را بپذیریم و حضور آنان را جشن بگیریم و بخواهیم این مردم یکبار دیگر با حضور هوشیارانه و موثر و تعیین کننده خود آینده کشور را آنگونه که در خور این ملت است بسازند.

ظریف افزود: اطمینان دارم به لطف خدا و با هوشیاری مردم مجددا همین مردم با حضور پرشور پرشعور خود در هفته آینده ، آینده ایران را برای همه ما خواهند سازند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: