محمدرضا پورابراهیمی در گفتگو با «نسیم آنلاین» مطرح کرد:

وضعیت اقتصادی کشور اصلا مطلوب نیست/ روحانی صادقانه با مردم سخن بگوید

کدخبر: 2096790

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ترکیب کابینه دولت روحانی گفت: ترکیبی از جریانات سیاسی متفاوت در تیم وی حضور داشتند، افرادی از طیف اصول‌گرا، اعتدالیون و حتی طیف های تند اصلاحطلب. اما شاکله‌ی تصمیمات در حوزه‌ی اصلاح‌طلبی بوده است.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »:: به روزهای پایانی دولت یازدهم نزدیک می شویم و مردم در تکاپوی انتخا کاندیدای اصلح برای ریاست جمهوری یازدهم هستند. در این میان عملکرد روحانی به عنوان یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری دوازدهم مورد توجه مردم، کارشناسان و مسئولان قرار گرفته و همه در پی واکاوی آن هستند.

در این زمینه با محمدرضا پورابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

« نسیم آنلاین »: از دید شما تکرار تجربه‌ آقای روحانی چه وضعیتی را برای کشور به همراه خواهد داشت؟

پورابراهیمی: حوزه‌ اقتصادی مهم‌ترین اولویت در کشور است و درصورتی که مردم با ریاست جمهوری مجدد آقای روحانی موافقت کنند، در این حوزه باید بازنگری اساسی انجام شود. وضعیت کنونی اصلا مطلوب نیست و نتایج عملکرد در بسیاری از بخش‌ها بیانگر مناسب نبودن وضعیت شاخص‌های ارزیابی وضعیت اقتصادی نیست.

« نسیم آنلاین »: دلیل این مساله پیست؟

پورابراهیمی: یکی از بحث‌های خیلی مهمی که امروز در حوزه‌ی کلان اقتصادی کشور مطرح است بحث عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت کنونی و نبود انسجام تیمی در حوزه‌ی اقتصادی است که شخص آقای رئیس جمهور، مجلس و مجموعه‌ی کابینه این موضوع را به طور جدی مدنظر قرار دهند.

« نسیم آنلاین »: از نظر شما اگر در دوره‌ی بعدی باز هم آقای روحانی برسرکار بیاید می‌تواند این موضوع را اصلاح کند؟

پورابراهیمی: از دید من بهترین کاری که دولت آقای روحانی می‌توان انجام دهد این است که اول، با توجه به ایام تبلیغات آقای روحانی صادقانه در مورد این مسائل و مشکلات به مردم توضیح داده و برنامه اقتصادی را به آنها ارائه دهد. دوم؛ تیم خود را معرفی کند تا مردم بر اساس آن تصمیم بگیرند. البته اگر کاندیداهای دیگر هم اعلام کنند بسیار خوب است و آن‌ها نیز می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و تیم معرفی کنند. در دنیا بسیاری از روسای جمهور کابینه‌شان را اعلام کرده و برنامه خود را در حوزه های مختلف امنیتی، فرهنگی و اقتصادی و.. اعلام می کنند. در غیر این صورت اگر قرار باشد روند فعلی اقتصادی ادامه پیدا کند، آینده خوبی در انتظار اقتصاد کشور نخواهد بود.

« نسیم آنلاین »: در زمان تبلیغ برای ریاست‌جمهوری دولت یازدهم آقای روحانی شعارهایی دادند این شعارها تاچه اندازه با عملکرد ایشان مطابقت داشت؟

پورابراهیمی: در آن دوران بیش‌ترین سرمایه‌گذاری ایشان در بحث سیاست خارجی بود و آن‌جا را هدف‌گذاری کرده بودند. از دید من وزن اصلی اقدامات دولت در حوزه‌ی مسائل کشور روی سیاست‌های خارجی متمرکز بود و آن هم تمرکز بر روی برجام. البته ایشان انتظار داشت در پرتو نتایج برجام، مشکات اقتصادی را نیز حل شود، اما خروجی آن تنها بخشی از اقدامات در حوزه اقتصادی مانند بحث برگشت فروش نفت و سهم ما با اوپک بود و متاسفانه بخش‌هایی مانند نظام بانکی کماکان مانند گذشته است و وضعیت مناسبی نداشته و نتیجه‌ی مطلوب حاصل نشده است. در مجموع اگر بخواهیم ارزیابی کنیم، باید بگوییم که در برخی از زمینه‌ها اقداماتی انجام شده که قابل قبول است در برخی زمینه‌های دیگر بینابین است در برخی زمینه‌های دیگر نامناسب است.

« نسیم آنلاین »: برخی عنوان می‌کنند که دولت آقای روحانی یک دولت اقلیت و مختص به یک جناح خاص بوده است آیا شما این دیدگاه را قبول دارید؟

پورابراهیمی: من گمان می‌کنم ترکیبی از جریانات سیاسی متفاوت در تیم وی حضور داشتند، افرادی از طیف اصول‌گرا، اعتدالیون و حتی طیف های تند اصلاحطلب. اما شاکله‌ی تصمیمات در حوزه‌ی اصلاح‌طلبی بوده است.

ارسال نظر: