قالیباف در شبکه ۴ سیما:

اگر رئیس دولت، اعضای کابینه و مدیران ارشد به سمت اشرافی‌گری بروند، سر آغاز فساد در جامعه است

کدخبر: 2096802

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اگر واقعا رئیس دولت و اعضای کابینه و مدیران ارشد در عمل ساده زیست نباشند و به سمت اشرافی‌گری بروند، سر آغاز فساد در جامعه است. بحث ۴ درصدی‌ها ریشه در همین موضوع دارد. در این صورت افرادی آن مدیر را تطمیع می‌کنند و فساد و رانت و فاصله طبقاتی از همین جا شروع می شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: محمدباقر قالیباف کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری عصر امروز با حضور در برنامه پاسخ به کارشناسان که از شبکه 4 سیما پخش شد، گفت: هر مدیری در جامعه در هر سطحی اگر بخواهد اثرگذاری داشته باشد باید بین آن چیزی که می‌گوید و آنچه که رفتار می‌کند انطباق داشته باشد.

وی افزود: اگر واقعا رئیس دولت و اعضای کابینه و مدیران ارشد در عمل ساده زیست نباشند و به سمت اشرافی‌گیری بروند، سر آغاز فساد در جامعه است. بحث 4 درصدی‌ها ریشه در همین موضوع دارد. در این صورت افرادی آن مدیر را تطمیع می‌کنند و فساد و رانت و فاصله طبقاتی از همین جا شروع می شود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: در مناظره دوم پیشنهادی داشتم که چرا مردم نباید بدانند رئیس‌جمهور و بستگان نزدیک او کجا زندگی می‌کنند؟ ما مخالف داشتن اموال نیستیم و باید شفافیت داشت. اگر این‌گونه شد آن وقت 5 میلیون شغل هم ایجاد می‌شود و می‌شود به محرومان و کم درآمدها هم کمک کرد.

قالیباف با اشاره به موضوع تولید علم گفت: به نظر می‌رسد کشوری اگر می‌خواهد پیشرفت کند و استقلال داشته باشد، باید در تولید قدرت، علم، ثروت و معرفت مولد باشد. اگر جامعه‌ای بخواهد کارآمد باشد، باید بتواند بین این چهار عنصر رابطه برقرار کند و یکی از مسئولیت‌های مهم دولت هم همین است. می‌شود به دو صورت بین ثروت و منزلت رابطه ایجاد کرد. یکی با همین چهار درصدی‌هایی که فساد می‌کنند و ماشین و ساعت گران قیمت می‌خرند و یکی هم از طریق احسان و پیش‌قدم شدن برای حل مشکل جوانان.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: ما مرزهای علم را در نوردیدیم، اما در تبدیل آن به ثروت مشکل داریم. کارنامه ما در حوزه‌های فرهنگ و اقتصاد قابل دفاع نیست. دانشگاه‌های ما باید هدفمند شود. با اصلاح روش‌ها و مدیریت نسل چهارم که دولت فعلی در دوره مدیریت نسل دوم به سر می‌برد، به سرعت می‌توان مشکلات را حل کرد.

وی گفت: هر کشوری باید قدرت ملی خود را بالا ببرد. ما چرا با ظرفیت‌های بسیاری مانند منابع انرژی فراوان و جوانان با نشاط دچار مشکل هستیم؟ اگر امروز در مذاکره موفقیم به دلیل داشتن قدرت است و با اتکاء به قدرت ملی می‌توان در برابر آمریکا ایستاد. ما امروز جزو 10 کشور قدرتمند دنیا هستیم که بر همین اساس دیپلماسی مذاکره هم ریشه در دیپلماسی قدرت دارد. اگر ما قدرت نداشته باشیم، 1+5 هم با ما مذاکره نمی‌کند.

قالیباف افزود: امروز دیپلماسی اقتصادی ما دچار ضعف است. برای مقابله با آمریکا باید با فقر و بیکاری مبارزه کنیم و امروز دلسوز نظام و انقلاب و اسلام کسی است که بتواند چراغ یک کارخانه را روشن کند. هم باید خوب کار کنیم و هم باید کار خوب انجام دهیم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه مسکن یکی از ضرورت‌های هر جامعه‌ای است، خاطرنشان کرد: نوع حرکت 4 درصدی‌ها به سمت اشرافی‌گیری است. کسانی که قاچاق کالا و ارز را از طریق جاده‌ها و با کانتینر انجام می‌دهند، همان کسانی که وارداتچی هستند و کالای غیرضرور به کشور وارد می‌کنند. امروز کشاورزان به دلیل حضور دلالان کمتر از 10 درصد سود می‌برند. ما 3 میلیون خانه خالی در کشور داریم و حدود 30 درصد از مردم ما مستاجر هستند.

وی ادامه داد: مسکن مهر مشکلاتی داشت و برنامه دولت مردم این است که با سرعت به تمام تعهدات مسکن مهر عمل کند. کار بعدی ما احیای بافت‌های فرسوده است که ما در تهران تنها شهری هستیم که توانستیم 35 درصد از بافت‌های فرسوده شهری را احیا کنیم.

قالیباف گفت: امروز دولت مدعی است که تورم را کنترل کرده، اما اگر از مردم بپرسید، می‌گویند گرانی وجود دارد. معنی این حرف آن است که دولت باید هم حواسش به ایجاد رونق اقتصادی و به بالا نرفتن قیمت‌ها باشد و ما قادریم این کار را انجام دهیم. امروز حدود 3 میلیون کم درآمد داریم که دولت باید سیاست‌های جبرانی خود را برای آنها باز کند. یارانه‌ای که سال 89 پرداخت می‌شد، امروز به معادل 15 هزار تومان رسیده‌، پس باید یارانه را هدفمند کنیم و آن را به 150 هزار تومان افزایش دهیم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: برنامه ما برای ایجاد 5 میلیون شغل آماده است. ما با این واقعیت روبرو هستیم که متولدین سال 64 تا سال 74 به سن 23 تا 33 سالگی رسیده‌اند و آماده ازدواج و نیازمند شغل هستند. در برنامه ششم توسعه که دولت فعلی در تدوین و ابلاغ آن تعلل کرد، مشخص شده که نرخ بیکاری باید از 12 درصد به 8 درصد برسد، یعنی باید سالی یک میلیون شغل ایجاد کرد.

قالیباف افزود: ما سامانه کارانه را راه‌اندازی کردیم و به عنوان دولت مردم اگر سر کار آمدیم، یک روز هم غفلت نمی‌کنیم. ما بیشترین ظرفیت را در حوزه فناوری اطلاعات داریم که بیشترین شغل را در این حوزه می‌توان ایجاد کرد. یکی دیگر از موضوعات، بحث ریزگردهاست که منشا بخشی از آن در داخل کشور است. ما چند هزار هکتار زمین داریم که باید تثبیت شود که سالیان سال آن را تعطیل کردند و در این حوزه هم می‌توان شغل عمومی ایجاد کرد.

قالیباف در پاسخ به این سؤال که چه برنامه‌ای دارید که گرفتار اطلاعات گزینشی مشاوران نشوید؟ گفت: بخشی از 4 درصدی‌ها که اتفاق می‌افتد، همین‌طور است، وقتی که مدیریت اشرافی‌گری می‌شود، طبیعتا تحرک، ارتباط با مردم و رو در رو شدن با واقعیت‌ها متأسفانه کم می‌شود که در این شرایط اینها به مدیران نشسته و پشت درهای بسته تبدیل می‌شوند و امور را با مشاوران خاص دنبال می‌کنند و اطلاعات محدود می‌شود و در تصمیمات اتفاقاتی می‌افتد و این خطر وجود دارد.

وی اضافه کرد: معتقدم در «دولت مردم» باید این فرصت را داشته باشیم که حتما مدیران ارشد در هر سطحی با مردم چهره به چهره سخن بگویند. اولین منفعت صحبت چهره به چهره با مردم برای آن وزیر، فرماندار و یا خودِ دولت است. در رسیدگی به امور نیازمند کار سیستمی هم هستیم.

کاندیدای دوازهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد: امروز در شهر تهران همه شهروندان برای دریافت خدمت با 137 و برای انتقاد و پیشنهاد به بنده به 1888 تماس می‌گیرند. مردم از این طریق مأمور متخلف و زحمتکش را معرفی می‌کنند، اما با همه این حرف‌ها بازدید میدانی و ملاقات عمومی هم به قوت خود باقی است. اگر این اتفاقات بیافتد، راه 4 درصدی‌ها بسته است، مشاوران ویژه نیستند، دایره بسته و اختصاصی نمی‌شود و مهر محرمانه هم بر روی قراردادها نمی‌خورد و فساد هم پیدا نمی‌شود.

قالیباف در پاسخ به این سؤال که برای افزایش بهره‌برداری از دریاها و بسترهای آنها و نیز توسعه بنادر و شیلات در دولت آینده احتمالی خود دارید؟ اظهار داشت: تولید قدرت و ثروت در مراکز جمعیتی اتفاق می‌افتد و اینها جاهایی هستند که به یک عامل طبیعی تکیه دارند.

وی تصریح کرد: یکی از غصه‌های ما این است که کشور از نعمت‌ها و ظرفیت‌های بزرگ و مزیت‌های فراوان طبیعی برخودار است، اما با وجود بنادر متعدد، اینها متروک مانده است. باید توجه کنیم که 4 درصدی‌ها چه ظلمی به کشور می‌کنند.

کاندیدای دوازهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: چند میلیون کانتینر در جنوب سواحل خلیج فارس پیاده و سوار می‌شوند، اما از این اینها در آن منطقه استفاده نمی‌شود و به جاهای دیگر منتقل می‌شوند. به خاطر این است که بنادر ما با رانت در اختیار 4 درصدی‌هاست و نرخ‌هایی تعیین می‌کنند که کانتینرها به جنوب خلیج فارس می‌آیند.

قالیباف افزود: تولید مرکبات در کشاورزی جای غصه برای ماست، 40 درصد مرکبات را به رودخانه‌ها می‌ریزند. ما عصاره مرکبات را وارد می‌کنیم و از یک طرف آنها را به رودخانه می‌ریزیم. بعضی‌ها بهانه‌هایی می‌آورند که نمی‌توانیم و در حوزه دیپلماسی مشکلاتی داریم.

وی اضافه کرد: وزارت خارجه ما دو حوزه سیاسی و امنیت ملی را مأموریت خودش می‌داند، سفارتخانه‌های ما در این وزارتخانه کار دیگری انجام نمی‌دهند که معتقدم باید این رویکردها را در سیاست خارجی تغییر دهیم. یکی از برنامه‌های ما این است که وزارت خارجه و تجارت بین‌المللی داشته باشیم، یعنی اینکه دیپلماسی اقتصادی را هم به کار بگیریم و وزارت خارجه این کار را انجام دهد. معلوم نیست که چه کسی مسئول تجارت بین‌الملل ماست. ما چند وزارت خارجه را ادغام کرده‌ایم که معلوم نیست چه کسی باید پاسخگو باشد، اصلا این موضوع رها شده است.

کاندیدای دوازهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه باید دیپلماسی اقتصادی‌مان را دست کنیم، گفت: باید رویکردها را تغییر دهیم، اساس و پایه کشور ما از قبل انقلاب بر واردات بوده، سیستم ما برای واردات ارنج شده‌اند، وقتی می‌خواهیم صادرات انجام دهیم، دچار مشکل می‌شویم، این رویکرد را باید تغییر دهیم و صادرات جایگزین واردات شود و تجارت بین‌الملل و دیپلماسی اقتصادی به حوزه وزارت خارجه منتقل شود.

قالیباف تصریح کرد: تجار ما وقتی به خارج از کشور می‌روند باید بدانند کنسولی و سفارتخانه ما خانه خودشان است.

وی در پاسخ به این سؤال که برای ارتقای فرهنگ عمومی و آموزش همگانی در این عرصه چه برنامه‌هایی دارید؟ گفت: بدون شک اولویت اصلی کشور مسائل اقتصادی است، اما در «دولت مردم» اولین وظیفه بنده در حوزه اقتصادی این است که قشر کم‌درآمد و فقیر مطلق را با اولویت مشکلش را حل کنم، اما همزمان با آن دو وزارتخانه آموزش و پرورش و آموزش عالی را اساس کار می‌دانم.

کاندیدای دوازهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: اگر دولت مردم توفیق خدمت پیدا کند، یک لحظه از این دو وزارتخانه آموزش و پرورش و آموزش عالی غفلت نمی‌کنم؛ در عین حال که حتما قوی‌ترین وزرای بنده در این دو وزارتخانه خواهند بود، کفالت اینها را بر عهده می‌گیرم و برای اینها در همه ابعاد وقت می‌گذارم. اگر به این دو وزارتخانه توجه کنیم، فرهنگ عمومی، شهروندی و اقتصاد را حل کرده‌ایم.

قالیباف تأکید کرد: امروز معلمان و مدارس ما با مشکلاتی مواجه هستند، 98 درصد بودجه آموزش و پرورش به حقوق‌های جاری اختصاص می‌یابد که همین را هم نمی‌توانند حل کنند.

کاندیدای دوازهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه دانش‌آموزان سرمایه‌های قطعی کشور هستند، اظهار داشت: چرا به سند تحول آموزش و پروزش توجه نمی‌کنیم؟ دانش‌آموز ما با شنیدن و سخنرانی درست نمی‌شود، او با رفتار و بیان معلم درست می‌شود.

قالیباف اضافه کرد: در دولت مردم توجه جدی و اساسی به بخش آموزش داریم، البته عدالت آموزشی را هم باید رعایت کنیم؛ بنده با خصوصی‌سازی مخاف نیستم، اما باید روش منطقی و درستی داشته باشد، اگر خصوصی‌سازی طوری باشد که اختلاف طبقاتی را در دانش‌آموزان هم ببریم، ظلم مضاعفی کرده‌ایم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در دولت مردم به چهار میم (مدرسه، منزل، مسجد و محله) توجه داریم تا بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی را حل کنیم. با یک توجه 10 ساله می‌توانیم برکات زیادی را شاهد باشیم.

ارسال نظر: